Logo UAB
2022/2023

Programes d'intervenció

Codi: 100439 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2500257 Criminologia OB 2 2

Professor/a de contacte

Nom:
Jenny Cubells Serra
Correu electrònic:
jenny.cubells@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:
No

Altres indicacions sobre les llengües

La llengua del curs podrà modificar-se (del català al castellà) en el cas de que el curs sigui atès per estudiants internacionals (tal com preveu la normativa docent recentment aprovada per la Facultat de Dret)

Equip docent

Leonor Maria Cantera Espinosa

Prerequisits

L’assignatura Programes d’intervenció aporta una visió actualitzada dels programes locals i internacionals d’intervenció sobre la delinqüència.

Tanmateix, presenta i explora teòricament els  principals conceptes que sustenten els programes d’intervenció sobre la criminalitat.

Per tant, aquesta assignatura es relaciona amb les assignatures de l’àrea de la psicologia i pedagogia per les seves aportacions a la comprensió de la problemàtica de la criminalitat així com de la lògica dels programes d’intervenció.

Objectius

1. Analitzar els diferents models d’intervenció sobre la criminalitat en l’àmbit local i internacional així com els seus fonaments teòrics

2. Examinar les experiències pràctiques més representatives d’intervenció sobre la delinqüència mitjançant l’estudi de programes i/o recerques empíriques i extreure conclusions sobre la seva pertinença i eficàcia.

3. Proveir i utilitzar els recursos teòrics com a suport analític crític per al desenvolupament de programes d’intervenció sobre la delinqüència.

Competències

  • Aplicar una proposta d'intervenció sobre una persona en execució d'una pena.
  • Avaluar els resultats d'un programa de prevenció o intervenció amb referència a la delinqüència.
  • Avaluar les necessitats d'una víctima per fer una proposta d'intervenció.
  • Demostrar que es comprenen els models de prevenció i intervenció de la criminalitat més adequats per a cada problema específic.
  • Demostrar que es comprenen les necessitats de les víctimes sobre la base del coneixement de les teories victimològiques.
  • Demostrar que es coneix el marc legal i el model de funcionament dels diferents agents de control del delicte.
  • Fer la intervenció criminològica sobre la base dels valors de la pacificació, la integració social i la prevenció de nous conflictes.
  • Identificar els recursos socials existents per intervenir en el conflicte i en la criminalitat.
  • Redactar un treball acadèmic.
  • Tenir capacitat d'anàlisi i síntesi.
  • Transmetre oralment les idees a una audiència.
  • Treballar de manera autònoma.
  • Treballar en equip i en xarxa.
  • Utilitzar les tècniques d'avaluació del risc i les necessitats criminògenes d'una persona per determinar la proposta d'intervenció.

Resultats d'aprenentatge

  1. Actuar professionalment en l'àmbit de la criminologia amb objectius de pacificació, integració social i prevenció de la delinqüència.
  2. Aplicar adequadament els recursos socials aplicables a la criminalitat.
  3. Aplicar un model avaluatiu eficaç per a detectar les necessitats d'intervenció criminològiques en població penal
  4. Demostrar que coneix els mitjans i procediments científics orientats a la prevenció del delicte.
  5. Descriure en l'àmbit criminològic de manera correcta el marc legal penal i els agents de control del delicte.
  6. Dominar les tècniques d'avaluació individual en víctimes d'un fet delictiu.
  7. Fer una anàlisi de resultats d'un programa de prevenció de la delinqüència.
  8. Implementar de forma eficaç una actuació criminològica de forma individualitzada
  9. Intervenir en l'àmbit criminològic amb finalitats pacificadores, integradores i de prevenció del delicte.
  10. Redactar un treball acadèmic.
  11. Tenir capacitat d'anàlisi i síntesi.
  12. Transmetre oralment les idees a una audiència.
  13. Treballar de manera autònoma.
  14. Treballar en equip i en xarxa.
  15. Utilitzar adequadament els programes de prevenció i intervenció criminològica.
  16. Utilitzar els mètodes d'anàlisi del risc en l'àmbit de la seguretat

Continguts

1. Context de producció de la delinqüència i la rehabilitació: Disciplina i control. Perspectiva Foucaultiana.

Càstig i pena. Relació poder-saber. El paper de les normes i l’examen. El Panòptic. Producció de subjectivitats.

2. Perspectives teóriques en els Programes d’intervenció: Perspectiva Cognitiu-Conductual i Perspectiva de gènere.

Perspectiva cognitiu-conductual. La modificació del comportament. Efectivitat dels programes basats en la perspectiva cognitiu-conductual. El principi Risc-Necessitat-Responsivitat. Análisi d'un programa sobre toxicomaníes. 

Perspectiva de gènere. Anàlisi del patriarcat i la relació amb el delicte de violència de gènere i amb la intervenció en delinqüència femenina. Revisió de les lleis que orienten la intervenció en les violències masclistes. 

Altres perspectives per a la intervenció: anàlisi d'un taller de prevenció de la violència de gènere (a les sessions de seminari).

3. Riscanvi: avaluació del risc de la població penitenciaria i potencial per al individualització del tractament

4. Intervenció efectiva per a reduir la reincidència: Core Correctional Practice

5.Tractament en situacions privatives de llibertat: els sistemes progressius 

Principis conductuals, objectius i característiques. Sistemes progressius exclusivament conductuals i mixtes. Experiències i resultats dels sistemes progressius.

6 . Els Programes d’intervenció a Europa i a Catalunya

Aspectes filosòfics i legals de la intervenció. Models criminològics i estratègies d’intervenció a Europa. Efectivitat dels programes d’intervenció a Europa. Meta-anàlisi sobre l’efectivitat dels programes d’intervenció europeus.

7. Conferències.

Conferències de diversos professionals i usuaris sobre temes relacionats amb l'assignatura

Conferència a càrrec de Jordi Camps (Responsable de la Secció de Tractament. Direcció General de Recursos i Règimen Penitenciari de la Secretaria de Mesures Penal, Reinserció i Atenció a la víctima sobre el disseny i la implementació dels Programes de Intervenció a presons.

Conferència dels tècnics i usuaris del Servei de prevenció de recaigudes en toxicomanies a la pressó de joves.

Conferència del DAE de Quatre Camins (tècnics i usuaris) sobre el col.lectiu de discapacitats intel.lectuals.

Conferència dels professionals i internes del mòdul de dones del CP Brians.

Conferència de Núria Becerra del Servei d'Informació i Atenció a les dones SIAD de Badalona.

Metodologia

Nota prèvia

 La metodologia docent i l’avaluació poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

ACTIVITATS FORMATIVES als SEMINARIS

Lectura i debat (1 sessió)

Lectura sobre la detecció de necessitats d'intervenció.

Programa d'intervenció:

Presentació d'un encàrrec: detecció de necessitats.

Lectura i debat (1 sessió)

Lectura i debat sobre La producción y gestión del deseo de libertad: la puerta de entrada al dispositivo penitenciario (Jeanneret i Elejabarrieta, 2006)

Programes d’intervenció (10 sessions)

L'estudiantat dissenyarà un programa d'intervenció individualitzat a partir de l'informe RisCanvi.  A partir de l'experiència, l'autoavaluació i el feed-back de l'equip docent i de la resta de companys, el grup millorarà la proposta final. La proposta final serà defensada davant del grup classe mitjançant una presentació oral.

En la plataforma Moodle, a l'inici del curs, estara disponible el cronograma de l'assignatura amb el calendari de les activitats i les dates d'entrega de les evidències d'aprenentatge.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes teòriques 18 0,72 1, 2, 3, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15
Seminari 18 0,72 1, 3, 6, 7, 8, 11, 14, 15
Tipus: Autònomes      
Avaluació final 11 0,44 3, 4, 6, 7, 8, 9, 11, 13
Seguiment assignatura 35 1,4 1, 3, 4, 6, 7, 8, 11, 13, 15
Treball Grupal 31 1,24
Treballs individuals 31 1,24

Avaluació

1. Model d’avaluació

Avaluació continuada per tal que l'estudiant, juntament amb els docents, pugui fer el seguiment del seu grau d’assoliment dels objectius docents i les competències. D’aquesta manera, l'estudiant pren un paper actiu orientant i impulsant el seu propi procés d’aprenentatge.

L'estudiant presentarà 2 treballs individuals, un treball grupal i una prova escrita sobre els continguts treballats a l’assignatura.

2. Condicions de l’avaluació

Assistència a les classes teòriques i els seminaris (mínim 80% per a tenir dret a avaluació). No es consideraran falta d'assistència les absències per causa major degudament justificades, malaltia y assistència a activitats acadèmiques prèviament aprovades per l'equip docent.

És important respectar la data i format d’entrega, en cas contrari el professorat no estarà obligat a dur a terme la correcció.

La copia o el plagi implica que l’entrega no és avaluable ni hi ha dret a la recuperació. 

3. Requisits per a superar l’assignatura

Cal aprovar cada una de les proves que conformen l’avaluació (treballs individuals, treball grupal i prova final) amb un 5.

4. Recuperacions

En cas de no entregar o de suspendre alguna/es de les proves d’avaluació, l'estudiant haurà de recuperar la matèria. Els treballs individuals es recuperaran durant el període lectiu un cop rebut el feeb-back dels docents respecte de les activitats.  El treball grupal i la prova final es podran recuperar en el període establert per a les recuperacions abans del tancament de les actes. La nota màxima de la recuperació serà un aprovat (5).

L'assistència i participació a la dinamització de la dinàmica grupal es obligatòria, en cas de no poder assistir per causa de força major, s'haurà de recuperar individualment la part de la dinamització dins del període lectiu. En cas de que fos impossible, la nota del Treball grupal seria NP per a la persona que no hagui dinamitzat.

5. Còpia i plagi

L' alumne que copiï o intenti copiar a un examen tindràn un 0 en l'assignaturai perdrà el dret a la re-avaluació. Un alumne que presenti una pràctica en el que hi hagi indicis de plagi o que no pugui justificar els arguments de la seva pràctica rebrà una advertència; en cas que reiteri aquesta conducta podrà obtenir un màxim d'aprovat a l'assignatura. Una segona reincidència comportarà un 0 en l'assignatura i l'alumne perdrà el dret a re-avaluació.

6. Activitats avaluatives: evidències

Evidència 1. Lectura: La producción y gestión del deseo de libertad: la puerta de entrada al dispositivo penitenciario (15%)

Reflexió individual sobre les preguntes de la lectura i el debat realitzat a classe.

Evidència 2. Exercici escrit sobre el Taller de prevenció de les violències (15%)

Evidència 3. Programes d’intervenció  (35%)

Evidència 4. Examen final (35%)

7. Puntualitat

Les classes comencen puntualment. No s'ademet l'entrada a classe una vegada aquesta hagi començat, ni la sortida abans de la seva finalització.

 

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
EV1.Reflexió escrita sobre el Taller de prevenció de les violències (15%) 15 % 0 0 1, 2, 3, 4, 6, 7, 10, 11, 12, 13, 14, 15
EV2 Lectura: El desig de llibertat 15 % 1,5 0,06 1, 2, 3, 4, 7, 8, 9, 10, 11, 13, 15
EV3.1. Treball grupal: Presentación de objetivos y de la actividad 35 % 3 0,12 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 11, 13, 14, 15
EV4. Examen final 35% 1,5 0,06 1, 3, 6, 7, 8, 11, 13, 15, 16

Bibliografia

Obligatòria

Jeanneret, F. i Elejabarrieta, F. (2006). La producción y gestión del deseo de libertad: la puerta de entrada al dispositivo penitenciario. Castalia: Revista de Psicología de la Academia. 10. 93-106.

Lindzey, G; Hall, C. i Thompson, R. (1985). Psicología. Omega. (Capítol sobre condicionament operant)

Dirección General de Servicios Penitenciarios (2011). El model de rehabilitació a les presons catalanes. Recuperat de:

http://justicia.gencat.cat/web/.content/documents/publicacions/model_rehabilitacio_presons_catalanes.pdf

Complementària

Almeda, Elisabet. (2003). Mujeres encarceladas. Ariel.

Andrews, D. y Bonta, J (2006). The Psychology of Criminal Conduct (4ªed.).  Anderson Publishing Co.

Aristizábal, L.A. y Cubells, J. (2017). Delincuencia femenina y desistimiento: factores explicativos. Universitas Psychologica, 16(4), 1-14. https://doi.org/10.11144/Javeriana.upsy16-4.dfdf

Ayuso, A (2003). Visión crítica de la reeducación penitenciaria en España. Nave Libros.

Birgit, Haydeé. (comp.) (2000). El Derecho en el Género y el Género en el Derecho.  Biblos.

Burgess-Proctor, Amanda (2006). Intersections of Race, Class, Gender, and Crime: Future Directions of Feminist Criminology. Feminist Criminology[en línea], 1 (1), 27-47. <https://doi.org/10.1177/1557085105282899>.

Dowden, C; Andrews, D. (2004) The Importance of Staff Practice in Delivering Effective Correctional Treatment: A Meta-Analytic Review of Core Correctional Practice. International Journal of Offender Therapy and Comparative Criminology, 48(2), 203-214 DOI: 10.1177/0306624X03257765

Foucault, M. (1975). Vigilar y castigar. Siglo XXI.

Jeanneret, F. i Elejabarrieta, F. (2006). La producción y gestión del deseo de libertad: la puerta de entrada al dispositivo penitenciario. Castalia: Revista de Psicología de la Academia, 10, 93-106.

Mackenzie, Doris (2006). What Works in corrections. Reducing the criminal activities of offenders and delinquents. Cambridge University Press.

Redondo, S; Martínez, Ana i Andrés-Pueyo, A. (2012) Intervenciones con delincuentes juveniles en el marco de la Justicia: Investigación y Aplicaciones. eduPsykhé, 2012,  11(2), 143-169

Rodó, M. (2021) Interseccionalitat. Desigualtats, llocs i emocions. Tigre de paper

Programari

Les entregues de les evidències d'aprenentatge i l'avaluació iretoalimentació es faran en la plataforma Moddle en el marc del Campus Vitual de la UAB.