Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500257 Criminologia | OT | 4 | 1 |
Tenir 120 ECTS aprovats amb anterioritat.
Els conflictes són part de la nostra realitat i no s'han de considerar esdeveniments aïllats, sinó part de la realitat quotidiana. Rarament els conflictes es veuen com una oportunitat o un enriquiment inevitable de la nostra experiència humana, però, de fet, els conflictes constitueixen una eina fonamental per a l'aprenentatge permanent.
La realitat social ha promogut diferents mètodes per gestionar conflictes, incloent-hi la negociació i la mediació com a formes actives de regular-los. Però la història i també el nostre present estan plens d'exemples en què els conflictes han estat gestionats per mitjà de la violència. En aquest curs aprendràs sobre els components dels conflictes, sobre com comunicar-se eficaçment en conflictes i sobre la negociació i la mediació com a recursos per a gestionar conflictes sense utilitzar la violència.
Objectius principals
A. Fonaments per a la comprensió psicosocial del conflicte
TEMA 1. Eixos per a l'anàlisi del conflicte
Les definicions del conflicte. Causes i orígens del conflicte. Els elements d'un conflicte (posició, interès i necessitat). El comportament de les parts en el conflicte. El rol del "tercer" en els conflictes. El cicle del conflicte. Classificació dels conflictes. Estratègies espontànies de gestió del conflicte. La cultura del conflicte.
TEMA 2: Els models per a l'anàlisi del conflicte
L’anàlisi de les fonts de poder. Les tres "p" de J.P. Lederach. El model de Fisher i Ury (Harvard). El model de Cornelius i Faire.
TEMA 3. La comunicació en el conflicte
Principis generals de la comunicació. La comunicació en contextos de emocionalitat elevada. Els "missatges en jo". Estratègies facilitadores. Els "assassins" de la comunicació. El discurs descriptiu i la comunicació no violenta.
B- Com es gestiona el conflicte
TEMA 4. Com es gestiona el conflicte
Aportacions des de la perspectiva de la gestió del conflicte. Respostes davant del conflicte des de l’enfrontament o no enfrontament. "Tu guanyes, jo guanyo". La intervenció des de la perspectiva dels resultats. La resolució de problemes aplicada a la resolució de conflictes. Alternatives davant del conflicte psicosocial.
TEMA 5. Tècniques de gestió del conflicte
Arbitratge. Negociació. Conciliació. Mediació. Reconciliació. Judici.
TEMA 6. La gestió del conflicte a Criminologia
Objectius. Principis d’actuació. Condicionants. Els programes preventius en l’àmbit familiar. Els programes preventius en l'àmbit escolar. La prevenció en l’àmbit extra-escolari veïnal. Els programes preventius i la comunicació social. La prevenció dins de l’àmbit de la criminologia
C. Exemples d'intervenció
TEMA 7. Els programes de prevenció de la delinqüència
Les aportacions de la conflictologia als programes de prevenció de la delinqüència
TEMA 8. Avaluació individual d'una víctima de un fet delictiu
Estudi de cas i elaboració d'informe
TEMA 9. La violència a l'escola: Bullying
Model d'intervenció des de la conflictologia
TEMA 10.Un exemple de conflicte psicosocial en l'àmbit jurídic amb les aportacions de la conflictologia
Estudi de cas
La metodologia de l'assignatura combinarà les classe teòriques amb els seminaris. Amb les sessions teòriques es pretén provocar la reflexió i la invitació al sentit crític, comprometen als estudiants amb tasques que vaguin més enllà de la simple memorització, mitjançant la lectura de diverses fons documentals i la discussió col·lectiva. Els seminaris constitueixen la forma d'apropar-se a un model d'aprenentatge actiu, complement imprescindible a la informació obtinguda en les classes teòriques. Aquestes sessions s’adaptaran quan a continguts, desenvolupament i ritme al programa de teoria. Es combinaran els debats sobre lectures recomanades, la realització de role-playing i dramatitzacions amb l'estudi i anàlisi de casos reals.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Avaluació | 5 | 0,2 | 6, 10, 12, 13, 14, 15, 16, 17 |
Classes pràctiques | 18 | 0,72 | 1, 2, 6, 7, 11, 13, 15, 17, 18 |
Classes teòriques | 18 | 0,72 | 1, 6, 7, 10, 11, 13 |
Tipus: Autònomes | |||
Treball extern de l'estudiant (estudi i treball personal) | 109 | 4,36 | 3, 5, 7, 10, 13, 14, 16, 17, 18 |
1. Sistema d'assistència obligatòria a classe
a) L’assistència és obligatòria. El professorat computarà a cada sessió les absències justificades i no justificades. Les absències només es poden justificar per raons de malaltia, per d'altres de força major i per raons acadèmiques prèviament autoritzades pel professorat.
b) Si un alumne no assisteix a un mínim del 80% de les activitats docents no podrà ser avaluat.
c) Les absències justificades no poden computar negativament. El professor ha de possibilitar que l’alumne pugui recuperar el treball realitzat en les classes en el cas d’absència justificada. Per que una absència sigui justificada aquesta ha d’estar documentada. Només poden ser absències justificades les derivades de força major sobrevingudes com malaltia o situacions similars que impedeixen assistir a les activitats docents. La realització d’altres activitats formatives del grau podrà ser considerada absència justificada si així ho accepta amb anterioritat el professor responsable de l’assignatura.
2. Requisits per a superar l'assignatura
Caldrà tenir una nota mínima de 5 en la mitjana de les activitats i exercicis proposats. El pes a la nota final de cadascuna de les activitats està marcat en l'esquema dels resultats d'aprenentatge.
3. Recuperacions
Si un/a alumne no supera alguna de les activitats tindrà una possibilitat de recuperar-la fent una nova activitat durant les setmanes de recuperació
4. Còpia i detecció de plagi
Un estudiant que copiï o intenti copiar a un examen, tindrà un 0 a l'assignatura i perdrà el dret a la re-avaluació. Un estudiant que presenti una pràctica en la que hi hagi indicis de plagi o que no pugui justificar els arguments de la seva pràctica obtindrà un 0 i rebrà una advertència. En cas de reiteració de la conducta, l'alumne suspendrà l'assignatura (0) i perdrà el dret a la recuperació. Atès que a aquesta assignatura no hi ha examen, l'evidència final que suposa l'estudi d'un cas i que te un pes del 30% sobre la nota final rebrà el mateix tractament que si l'intenti de copia o plagi s' hagués produït a un examen.
Si un alumne copia o intenta copiar a l’examen suspendrà l’assignatura amb un 0 i perdrà el dret a la re-avaluació. Un plagi en un treball comportarà el suspens del treball i la reincidència el suspès a l’assignatura i la pèrdua del dret a la re-avaluació.
5. Presentacions fora de termini
No s’accepten, salvant situacions de força major. L'alumne obtindrà un 0 en la pràctica no entregada.
6. Excuses
Les excuses per complir amb les obligacions degudes a malaltia o a raons de força major podran ser acceptades sempre que es compti amb un certificat oficial. Absències per raons acadèmiques hauran de ser prèviament acceptades pel professorat.
7. Puntualitat
Les classes comencen puntualment. No s'admet l'entrada a classe una vegada aquesta hagi començat. Tampoc està permesa la sortida abans de l'hora de l'acabament de la classe.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Assistència a classe (segons sistema d'assistència obligatòria) i quick tests | 10% | 0 | 0 | 1, 2, 6, 7, 10, 13, 15, 18 |
Elaboració d'un portafoli sobre 5 conceptes teòrics de l'assignatura | 20% | 0 | 0 | 2, 4, 5, 6, 8, 11, 13, 14, 16, 18 |
Elaboració d'un pòster sobre un llibre i exposició a classe | 10% | 0 | 0 | 12, 14, 15, 16 |
Estudi de cas per determinar i presentació a classe | 30% | 0 | 0 | 1, 2, 6, 10, 12, 14, 15, 17 |
Estudi de cas: avaluació d'una víctima i elaboració d'un informe | 10% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 7, 9, 10, 16, 18 |
Estudi de cas: violència a l'escola | 10% | 0 | 0 | 6, 7, 10, 15, 16, 18 |
Exercici pràctic: identificació de les posicions, interessos i necessitats | 10% | 0 | 0 | 10, 12, 16 |
Bibliografia obligatòria
Els estudiants llegiran, com a mínim, dos dels llibres citats a la bibliografia general:
Calvo Soler, R. (2014). Mapeo de conflictos. Técnica para la exploración de los conflictos. Gedisa Editorial.
Cubells, J. (2004). Una lectura del conflicto psicosocial en el ámbito jurídico desde la perspectiva construccionista. Persona y Sociedad, 28(1), 191-210.
Cornelius, H., Faire, S. (1989). Tú ganas yo gano. Cómo resolver conflictos creativamente y disfrutar con las soluciones. Gaia ediciones.
Coser, L.A. (1967). Les fonctions du conflit social. Puf Edicions.
Fisher, R., Ury, W., Patton, W. (1998). Obtenga el sí: El arte de negociar sin ceder. Gestión 2000.
Freund, J. (1995). Sociología del conflicto. EME.
Galtung, J. (1998). Tras la violencia, 3R: reconstrucción, reconciliación, resolución. Afrontando los efectos visibles e invisibles de la guerra y la violencia. Ed. Bakeaz & Gernika Gogoratuz.
Lederach, J.P. (2000). El abecé de la paz y los conflictos. Educación para la paz. Catarata.
Munduate, L., Martínez, J.M. (1998). Conflicto y negociación. Psicología Pirámide. Muldoon.
Redorta, J. (2004). Cómo analizar los conflictos. La tipologia de conflictos como herramienta de mediación. Paidós.
Suares, M. (2002). Mediación. Conducción dedisputas, comunicación y técnicas. Paidós.
Touzard, H. (1981). La mediación y la solución de los conflictos. Estudio Psicológico. Herder.
Ury, W. (1998). Cómo negociar con personas que adoptan posiciones inflexibles. Gestión 2000.
Vinyamata, E. (2001). Conflictología. Teoría y práctica en resolución de conflictos. Ariel Practicum.
Vinyamata, E. (1999). Manual de prevención y resolución de conflictos. Conciliación, mediación, negociación. Ariel.
Aquesta assignatura no usa programari específic.