Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500257 Criminologia | FB | 1 | 1 |
Un nivell mínim de B1 d'anglès és molt recomanable per seguir el curs.
L’objectiu d’aquesta assignatura consisteix en aproximar l’estudiant a la perspectiva criminològica d’anàlisi dels problemes socials, comprenent la configuració de la criminologia com a disciplina autònoma i fomentant la reflexió sobre les principals dimensions d’aquesta disciplina com a ciència i com a pràctica.
I. DEFINICIÓ DE CRIMINOLOGIA
1. Què es la criminologia?
2. Objecte de la criminologia: delicte, mètodes de control, víctimes
3. Diferenciació de la criminologia amb disciplines afins (Psicologia, Sociologia, Educació i Dret). Criminologia i criminalística
II. CRIMINOLOGIA COM A CIÈNCIA
4. Les teories criminològiques i la seva evolució històrica
5. El procès de recerca científica. El problema de la causalitat
6. Mètodes de recerca
III. CRIMINOLOGIA COM A PRÀCTICA
7. Classes de prevenció de la delinqüència
8. Actors i mètodes d’acció de la pràctica criminològica
9. Relació entre teoria i pràctica
IV. MARC JURÍDIC DE LA CRIMINOLOGIA
10. El procés de criminalització com objecte d'estudi de la criminologia
11. El dret com a marc de la intervenció criminològica
V. CRIMINOLOGIA I REFLEXIÓ CRÍTICA
12. Els valors en la investigació i en la pràctica
Metodologia docent
El procés d’aprenentatge s’aconseguirà amb les següents activitats:
(i) Classes teòriques: exposició magistral (amb ajuda de power point), combinada amb preguntes de discussió formulades pel professor.
(ii) Seminari de lectura. L'alumne ha de venir a les classes amb el text llegit i les preguntes contestades per escrit. El text escrit té un màxim de 800 paraules. A la classe, es fa una discussió sobre les preguntes en grup petit i després en grup gran.
(iii) Seminari de treball de curs. El treball de curs versarà sobre una problemàtica delictiva. S'oferiran diversos temes a escollir. El grup ha treballat la fase del treball corresponent. Al seminari es presentaran el progressos en la realització del treball i es rebrà el feed-back del professorat.
(iv) Tutories. L'alumne pot demanar tutories individuals i grupals per qualsevol dels aspectes que configuren el seu aprenentatge (continguts teòrics, lectures i treballs).
(v) Estudi per l’examen.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classe teòrica | 18 | 0,72 | 1, 2, 4, 5, 8 |
Seminaris | 18 | 0,72 | 3, 5, 7 |
Tipus: Autònomes | |||
Treball en grup | 31 | 1,24 | |
Treballs individuals. Planificació del treball, Lectura, reflexió de materials i preparació de treballs individuals i proves. | 78 | 3,12 | 1, 2, 3, 4, 6 |
1. Model d’avaluació
El model d’avaluació es continuada i té l’objectiu formatiu que alumnat i professorat puguin conèixer el grau d’assoliment de les competències per tal d’orientar el seu procés formatiu.
Valor de cada ítem d'avaluació: Treballs Individuals de Lectura (25%); Treball Grupal (25%); Prova Final (25%); Assistència i Participació (25%).
2. Condicions par a ser avaluat
L’alumnat nomes podrà ser avaluat si assisteix a les classes amb un mínim del 80%, realitza un mínim de 4 dels 5 treballs individuals, el treball de grup i la prova.
3. Requisits per a superar l’assignatura y recuperacions
Cal tenir una nota mínima de 5 en els quatre ítems que conformen l’avaluació. Si un alumne no supera algun treball individual, el treball grupal o l'examen tindrà una possibilitat de recuperar. La nota màxima de proves i treballs recuperats és de 5.
4. Nota d’excel·lent i matricula d'honor
L’alumne amb un 8 a la nota mitjana del curs i 8 a l’examen, rebrà 1 punt extra. Una vegada que s'hagi procedit a sumar el punt extra, els alumnes amb nota més alta superior a 9 podràn aconseguir matricula d'honor.
5. Presentacions fora de termini
No s’accepten, salvant situacions de força major. L'alumne obtindrà un 0 en la pràctica no entregada.
6.Excuses
Les excuses per complir amb les obligacions degudes a malaltia o a raons de força major podran ser acceptades sempre que es compti amb un certificat oficial. Absències per raons acadèmiques hauràn de ser prèviament acceptades pel professorat.
7. Conductes fraudulentes
Si un alumne copia o intenta copiar a l’examen suspendrà l’assignatura amb un 0 i perdrà el dret a la re-avaluació.
Un plagi en un treball comportarà el suspens del treball i la reincidència el suspès a l’assignatura i la pèrdua del dret a la reavaluació.
8. Puntualitat
Les classes comencen puntualment. No s'admet l'entrada a classe una vegada aquesta hagi començat, ni la sortida abans de la seva finalització, salvant justificació raonable.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Assistència i Participació | 25 % | 0 | 0 | 1, 2, 4, 5 |
Examen | 25 % | 5 | 0,2 | 1, 2, 4, 6, 8 |
Treball en grup | 25 % | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 7 |
Treballs individuals | 25 % | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 6 |
1. MANUALS
L’alumne necessita un manual de consulta per a avançar en l’assoliment de les competències. Els dos manual que es citen a continuació seran d’utilitat només per aquesta assignatura sinó per a moltes altres assignatures del grau. En la mesura del possible és recomanable familiaritzar-se ja a primer amb un manual anglosaxó actualitzat.
Garrido, V. i Redondo, S. (2013). Principios de Criminología. 4ª ed. Tirant lo Blanch.
Newburn, T. (2017). Criminology. Routledge.
2. LECTURES OBLIGATÒRIES
Part 1 Definició de criminologia
Newburn, T. (2017). Understanding crime and criminology . Criminology (Capítol 1). Routledge
Part 2 Criminologia a com a ciència
Bernard, T., Snipes, J. i Gerould, A. (2010). Theory and crime. Vold's Theoretical Criminology (pp. 1-13). Oxford University Press.
Part 3 Criminologia com a pràctica
Wilson. J. Q. i Kelling G. (1982). Broken windows: the Police and neighbourhood safety. Atlantic Monthly, March, 29-38.
Part 4. Marc Jurídic de la criminologia
Sutherland, E. (1949). The problem of white collar crime (pp. 3-10). White Collar Crime. Yale University Press.
Part 5 Criminologia i reflexió crítica
Newburn, T. (2017). Race, crime and justice . Criminology (Cap. 32). Routledge.
3. ALTRES LLIBRES DE CONSULTA
Medina, J. (2011). Políticas y estrategias de prevencion del delito y seguridad ciudadana. Edisofer.
Larrauri, Elena (2018). Introducción a la criminología y al sistema penal. Trotta.
No existeix programari específic per l'assignatura