Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500239 Història de l'Art | OB | 2 | 1 |
2500241 Arqueologia | OT | 3 | 1 |
2500241 Arqueologia | OT | 4 | 1 |
2503702 Ciències de l'Antiguitat | OT | 4 | 1 |
Bon nivell de lectura en llengües estrangeres (anglès, italià, francès).
Es proporcionaran els coneixements fonamentals de tipus estilístic, tècnic, iconogràfic i històric de les produccions artístiques romanes.
Es capacita a l'estudiant perquè pugui analitzar les obres, sigui capaç d'emplaçar-les en el seu període de producció i relacionar-les amb el context cultural de la seva època.
1. Etrúria y l'art etrusc.
2. Roma, caput mundi: Contextualització espaial, històrica i cronològica.
3. La República.
4. August. Les dinasties Julioclàudia i Flàvia. L'Alt Imperi.
5. El Baix Imperi.
- Classes teòriques.
- Aprenentatge per tasques: Elaboració de treballs i, si escau, presentacions a classe a partir de la documentació bibliogràfica i d'altres recursos d'informació especialitzada.
- Tutorials a través del Moodle.
- Tutorització de les activitats supervisades i del treball de l'estudiant.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòriques a l'aula | 43,5 | 1,74 | 2, 4, 7, 15, 19, 27, 44, 47 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories integrades de suport a l'aprenentatge i a l'elaboració del treball. Aprenentatge basat en reptes | 5 | 0,2 | 2, 4, 7, 15, 19, 27, 47 |
Tipus: Autònomes | |||
Elaboració de treballs, consultes documentals i de bibliografia, estudi personal | 70 | 2,8 | 2, 4, 7, 15, 19, 27, 44, 47 |
Evidència 1:
Exercici escrit (5 punts, 50 % de la qualificació final). Nota mínima per poder fer mitjana: 2,5 punts sobre 5. Si la nota és inferior, es podrà repetir l'exercici escrit a la data fixada per a la recuperació.
Evidència 2:
Treball (3 punts, 30 % de la qualificació final). Aquesta activitat no és recuperable.
Evidència 3:
Lectures (2 punts, 20 % de la qualificació final). Aquesta activitat no és recuperable.
La nota final és el resultat de la suma de les qualificacions obtingudes a totes tres evidències, sempre i quan s'hagi tret un mínim de 2,5 punts sobre 5 a l'exercici escrit (evidència 1).
L'estudiant rebrà la qualificació de "no avaluable" quan no hagi lliurat cap activitat d'avaluació.
En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor informarà l'alumnat (Moodle) del procediment i data de revisió de les qualificacions.
Només té dret a una recuperació de l'exercici escrit (evidència 1) - a la data fixada per la Gestió Acadèmica de la Facultat - l'alumnat suspès que s'hagi presentat a totes les evidències obligatòries (1, 2 i 3). La nota màxima a aconseguir a la recuperació és 5. Les evidències 2 i 3 no són susceptibles de recuperació.
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Exercici escrit | 50% | 1,25 | 0,05 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 22, 23, 24, 27, 28, 29, 30, 31, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 44, 45, 47 |
Lectures | 20% | 10,25 | 0,41 | 2, 5, 7, 14, 15, 21, 25, 26, 27, 31, 32, 34, 41, 42, 43, 46, 48, 50 |
Treball | 30% | 20 | 0,8 | 33, 48, 49, 51, 52 |
AA.VV. (1981-1998): Lexicon Iconographicum Mytologiae Classicae (= LIMC), vols. I-VIII, Zurich-Munich.
AA.VV. (2006): Couleurs et mattières dans l'antiquité: textes, tecniques et pratiques, Paris.
Andreae, Bernard (1984): Arte romano, Roma.
Baldasarre, Ida et alii (2002): Pittura romana: dall'ellenismo al tardo-antico, Milano.
Baratte, François (1996): L'Art romain: histoire de l'art antique, Paris.
Barbet, Alix (1985): La Peinture murale romaine: les styles décoratives pompéiens, Paris.
Bianchi Bandinelli, Ranuccio (1970): Roma centro de poder, Madrid.
Bianchi Bandinelli, Ranuccio (1971): Roma el fin del arte antiguo, Madrid.
Bianchi Bandinelli, Ranuccio (1973): Storicità dell'arte classica, Bari.
Bianchi Bandinelli, Ranuccio (1981): Del Helenismo a la Edad Media, Madrid.
Borg, Barbara E. (2015): A companion to Roman Art, Chichester.
Dunbabin, Katherine (1999): Mosaics of the Greek and Roman World, Oxford.
Elsner, Jas (2007): Roman Eyes: Visuality and Subjectivity in Art and Text, Princeton-Oxford.
Falcón Martínez, Constantino et alii (1997): Diccionario de mitología clásica, 2 vols., Madrid.
Friedland, Elisa A.et alt. (2015): The Oxford Handbook of Roman Sculpture, Oxford.
Fejfer, Jane (2008): Roman portraits in context, Berlin-New York.
Giuman, Marco (2013): Archeologia dello sguardo, Roma.
Gros, Pierre (1996): L'Architecture romaine I, Paris.
Gros, Pierre (2001): L'Architecture romaine II, Paris.
Gros, Pierre - Torelli, Mario (1994): Storia dell'urbanistica. Il mondo romano, Roma-Bari.
Grossman, Janet (2003): Looking at Greek and Roman sculpture in stone: A guide to terms, styles and techniques, Los Angeles.
Henig, Martin (1985): El arte romano, Barcelona.
Hölscher, Tonio (1987): Il linguaggio dell'arte romana, Torino.
Hölsher, Tonio (2018): Visual power in Ancient Greece and Rome. Between art and social reality, Berkeley.
Kleiner, Diana (1993): Roman Sculpture, Nova York.
Kousser, Rachel M. (2008): Hellenistic and Roman sculpture. The allure of the classical, Cambridge.
Lancha, Janine (1997): Mosaïque et culture dans l'Occident romain, Ier.- Vè. siècles, Rome.
López Barja de Quiroga, Pedro et alii (2004): Historia de Roma, Madrid.
L'Orange, Hans Peter (1972): Art forms an civic life in the late Roman Empire, Princeton.
Marta, Roberto (1985): Architettura romana. Tecniche costruttive e forme architettoniche del mondo romano, Roma.
Marconi, Clemente (2015): The Oxford handbook of Greek and Roman art and architrecture, New York.
Mattingly, David J. (2011): Imperialism, power and Identity. Experiencing the Roman Empire, New Jersey.
Ocampo, Estela (1988): Diccionario de términos artísticos y arqueológicos, Barcelona.
Sauron, Gilles (2000): L'Histoire végétalisé. Ornement et politique a Rome, Paris.
Scott, Michael (2013): Space and Society in the Greek and Roman Worlds, Cambridge.
Squire, Michael (2016): Sight and the Ancient Senses, Londres.
Turcan, Robert (1995): L'Art romain dans l'histoire: six siècles d'expressions de la romanité, Paris.
Zanker, Paul (1992): Augusto y el poder de las imágenes, Madrid.
-