Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500241 Arqueologia | OT | 3 | 2 |
2500241 Arqueologia | OT | 4 | 2 |
2500501 Història | OT | 4 | 2 |
2503702 Ciències de l'Antiguitat | OT | 4 | 2 |
No hi ha prerequisits específics.
Es recomanable tenir nocions mínimes d'història antiga.
La matèria té l’objectiu d’analitzar un dels fenòmens més importants i decisius en la Història de la Humanitat. Sovint la guerra ha estat un agent principal del canvi històric en molts moments i diversos espais en el transcurs de la història de la humanitat. Un fenomen d’aquesta magnitud no pot ser analitzat des d’una única perspectiva, sinó des de diverses; és per això que a l’assignatura estudiarem la guerra no només des d’una perspectiva político-militar, sinó també econòmica, tecnològica, cultural i social, parant atenció a la seva connexió amb la societat, el seu impacte sobre la mateixa al llarg de la Història Antiga. A banda, conèixer les formes de fer la guerra resulta imprescindible per després entendre fenòmens com l’imperialisme, les expansions colonials, etc.
Resulta important destacar la intensa relació entre guerra i historiografia al món antic. Aquest serà un dels eixos reflexius transversals de l’assignatura. També pararem especial atenció als debats historiogràfics centrats al voltant de la guerra.
La metodologia docent consistirà en la combinació de classes expositives, presentació de ressenyes i treballs, lectura de bibliografia especialitzada, pràctiques d'aula i resolució d'exercicis.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòriques | 40 | 1,6 | 19 |
Seminaris | 13 | 0,52 | 6, 15, 16, 19 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 10 | 0,4 | 6, 15 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi personal | 46 | 1,84 | 3, 5, 15 |
Lectura de bibliografia | 17,5 | 0,7 | 3, 5 |
L’avaluació es basarà en tres activitats.
Activitat 1: Elaboració d'una entrada wiki sobre alguna batalla del món antic (30%).
Activitat 2: Assaig sobre la relació entre història i guerra al món antic (30%).
Activitat 3: Assaig sobre aspectes de la guerra antiga a la recepció clàssica (30%)
Debat: Participació en les reunions de discusió de final de les activitats 2 i 3.
La nota final procedirà de la suma dels percentatges respectius de les diverses activitats. Per poder optar a la reavaluació, s’hauran d’haver realitzat les tres activitats d’avaluació.
En el moment de realització/lliurament de cada activitat avaluativa, el professorat informarà (Moodle, SIA) del procediment i data de revisió de les qualificacions.
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
En cas que les proves no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats queofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Moodle,Teams, etc. El professorat vetllarà perquè l'estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, que estiguin al seu abast.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Assaig sobre Recepció Clàssica i Guerra | 30% | 7 | 0,28 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21 |
Assaig sobre història i guerra | 30% | 7 | 0,28 | 1, 3, 5, 6, 7, 8, 9, 11, 12, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21 |
Batalles Wiki | 30% | 7 | 0,28 | 1, 2, 3, 6, 8, 9, 15, 16, 17, 18, 20, 21 |
Debat | 10% | 2,5 | 0,1 | 1, 2, 7, 8, 10, 12, 13, 16, 18, 19, 20 |
Abrahami, Phillipe / Battini, Laura (eds.), 2008: Les armées du Proche-Orient ancien (IIIe-Ier mil. Av. J.C.). Oxford.
Hanson, Victor Davis (ed.), 2012: El Arte de la Guerra en el Mundo Antiguo. De las guerras persas a la caída de Roma. Barcelona.
Kagan, Donald / Viggiano, Gregory (eds.), 2017: Hombres de Bronce. Hoplitas en la Antigua Grecia. Grecia.
Nadali, Davide / Vidal, Jordi, 2014: The Other Face of the Battle. The impact of war on civilians in the Ancient Near East. Münster.
Quesada, Fernando, 2014: Armas de Grecia y Roma. Madrid.
De Souza, Phillip. (ed.), 2009: La guerra en el mundo antiguo. Madrid. Vidal, J. (ed.), 2010: Studies on War in the Ancient Near East. Münster.
Vidal, Jordi (ed.) 2010: Studies on Warfare in the Ancient Near East. Münster.
Vidal, Jordi / Antela, Borja (eds.), 2011: La guerra en la Antigüedad desde el presente. Zaragoza.
No és necessària la utilització de cap programari específic. Tot i així, es possible que es facin servir eines de programari obert i software lliure tant pel wiki com pel que fa a un possible format virtual del debat, que no haurien d'implicar cap instalació específica, i en tot cas es donaran les eines i advertències específiques que puguin caldre dins del marc de l'assignatura en el moment pertinent.