Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500501 Història | OB | 2 | 2 |
2504216 Història, Política i Economia Contemporànies / Contemporary History, Politics and Economics | OT | 3 | 2 |
2504216 Història, Política i Economia Contemporànies / Contemporary History, Politics and Economics | OT | 4 | 1 |
2504216 Història, Política i Economia Contemporànies / Contemporary History, Politics and Economics | OT | 4 | 2 |
Tenir coneixements d’Història contemporània universal, d'Espanya i de Catalunya adquirits al Batxillerat.
En aquesta assignatura es tractarà del naixement i consolidació d’un nou model econòmic, social, polític i cultural a la Catalunya Contemporània i les alternatives al mateix al llarg del segle XIX i el primer terç del segle XX català. En aquest sentit, el seu eix passa per l’explicació i anàlisis de la consolidació d’una nova forma d’Estat, l’Estat liberal, i un nou model socioeconòmic, el capitalista, i els impactes d’aquesta realitat en la transformació i contradiccions de la societat catalana. Així mateix s’abordaran les grans alternatives que s’establiren en el si d’aquesta mateixa societat per transformar aquest model d’Estat i de tipus específic de capitalisme: el republicanisme, l’obrerisme i el catalanisme. La interacció entre les mateixes i la dinàmica política, social i cultural que inauguraren en un marc fortament convuls, ens permetrà endinsar-nos en els grans eixos de fons que han marcat la contemporaneïtat de Catalunya.
1- La Revolució Liberal i els orígens de la Catalunya Contemporània
2- L’intent de gran rectificació. El Sexenni: democràcia, republicanisme i sobirania
3- El naixement de la nació: catalanisme i construcció nacional
4- La modernització del republicanisme: lerrouxisme i catalanisme
5- L’alternativa obrera: l’anarcosindicalisme
6- La crisis de la Restauració: la Dictadura de Primo de Rivera
7- La II República: esperances i frustracions
8- La Guerra Civil
Assistència a classes teòriques impartides pel professor, amb el debat que l'estudiantat pugui suscitar.
Assistència, si s'escau, a sessions de seminaris i pràctiques dirigides pel professor.
Lectura comprensiva de textos.
Aprenentatge d’estratègies de recerca d’informació.
Realització de recensions, treballs i comentaris analítics de textos.
Preparació, si s'escau, de presentacions orals.
Estudi personal.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals | 40 | 1,6 | 3, 4, 5, 6, 9, 10 |
Pràctiques i seminaris orientats pel professor, lectura comprensiva de textos, coneixement d'arxius i fonts documentals per a la recerca. | 20 | 0,8 | 1, 2, 5, 7, 8, 11, 12 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories d'orientació de les classes, treballs i pràctiques. Ressolució personalitzada de dubtes. | 15 | 0,6 | 1, 5, 7 |
Tipus: Autònomes | |||
Treball individual i/o col·lectiu de l'alumne per a preparar materials i apunts, exposicions i pràctiques. | 50 | 2 | 1, 5, 7, 11, 12 |
La matèria s'avaluarà aplicant els següents criteris:
- Proves escrites de tipus examen sobre el contingut del temari: 50%
- Realització de treballs, recensions de llibres llegits o similars (25%), comentaris analítics sobre textos, imatges o documents proposats (25 %).
La qualificació de l’assignatura s’establirà a partir de la mitjana obtinguda en les proves escrites (50%) i la resta d’exercicis (el 50% restant). La no presentació d'aquests altres exercicis impedirà de concórrer al/s examen/s i, per tant, de superar l'assignatura.
Aquells alumnes que, en l'avaluació global de l'assignatura, hagin obtingut una nota inferior a 5 però igual o superior a 3 podran presentar-se a un examen de recuperació.
Aquells estudiants que per raons de força major no puguin seguir l’avaluació continuada estaran obligats a presentar-se al/s examen/s, així com reforçar els continguts amb activitats suplementàries a concretar per part del professor. En aquest supòsit, caldrà acreditar documentalment la seva absència a les sessions presencials.
La còpia de fonts escrites (Internet, llibres, treballs, etc.) comportarà un 0 a la qualificació de l'exercici.
L'alumnat tindrà dret a revisar els resultats de les proves realitzades en les dates i els horaris que estableixi el professor.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Proves escrites | 50 % | 0 | 0 | 2, 3, 4, 6, 9, 10 |
Treballs pràctics: anàlisi comprensiu de textos, identificació i interpetació de fonts d'arxius | 50 % | 25 | 1 | 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8, 11, 12 |
- Casanova, J., República y Guerra Civil, Barcelona, Crítica, 2014.
- Culla i Clara, Joan B., El republicanisme lerrouxista a Catalunya (1901-1923), Barcelona, Curial, 1986.
- Fontana, J., La fi de l’Antic Règim i la industrialització. 1787 – 1868, Barcelona, Edicions 62, 1988.
- Fontana Josep, La época del liberalismo, Barcelona, Crítica, 2007.
- Fontana, J., La formació d’una identitat. Una història de Catalunya, Vic, Eumo, 2014.
- Sobrequés i Callicó, J. (ed.), “Història Contemporània de Catalunya (I)”, Barcelona, Columna, 1997.
- Riquer, B. (dir.), Història Política, Societat i Cultura dels Països Catalans. La gran transformació 1790 – 1860, volum 6, Barcelona, Enciclopèdia Catalana, 1997.
- Riquer, B. (dir.), Història Política, Societat i Cultura dels Països Catalans. La gran consolidació del món burgés 1860 - 1900, volum 7, Barcelona, Enciclopèdia Catalana, 1996.
- Riquer, B. (dir.), Història Política, Societat i Cultura dels Països Catalans. L’època dels nous moviments socials 1900-1930, volum 8, Barcelona, Enciclopèdia Catalana, 1997.
- Riquer, B. (dir.), Història Política, Societat i Cultura dels Països Catalans. De la gran esperança a la gran ensulsiada 1930-1939, volum 9, Barcelona, Enciclopèdia Catalana, 1999.
- Termes, J., “De la revolució de setembre a la Guerra Civil. 1868 – 1939”, Barcelona, Edicions 62, 1993
- Roig Rosich, Josep Maria, Recuperació i superació d'uns anhels identitaris: la Generalitat republicana i la Guerra Civil (1931-1939), Barcelona, Centre d'Història Contemporània de Catalunya, 2022.
- Izquierdo Ballester, Santiago, L'organització política de la identitat catalana (1901-1936), Barcelona, Centre d'Història Contemporània de Catalunya, 2019.
Amb caràcter general, no s'utilitzaran mitjans tecnològics especials.