Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500241 Arqueologia | OB | 3 | 2 |
2500501 Història | OT | 4 | 2 |
Lectura en anglès. Maneig d'eines informàtiques de dibuix.
-Conèixer l'estat de la qüestió dels estudis arqueològics sobre les pràctiques agràries medievals.
-Relacionar les recerques arqueològiques amb les grans qüestions historiogràfiques sobre les pràctiques agràries i les pagesies medievals i preindustrials, en general.
-Conèixer les característiques generals de les agricultures medievals i els registres arqueològics i textuals que les fan recognoscibles.
-Familiaritzar-se amb les tècniques pròpies de l'estudi dels espais agraris, específicament d'època medieval.
Teoria
1. Introducció: Per què una arqueologia de les pagesies i de les pràctiques agràries medievals? L’arqueologia agrària i la historiografia sobre l’Edat Mitjana
2. Pagesos, pràctiques agràries i poders polítics durant l’alta edat mitjana peninsular
3. Pagesos y espais agraris a al-Andalus
4. Arqueologia i gestions pageses comunitàries en època medieval
5. Diversificacions i especialitzacions en el registre arqueològic. Les pràctiques i els espais agraris, abans i després de les colonitzacions europees (segles XIII-XVIII)
Pràctiques d'aula
Elaboració d’un projecte de recerca arqueològic sobre espais i pràctiques agràries medievals
Pràctiques de camp
Dirigides: classes teòriques i pràctiques
Supervisades: plantejament i resolució d'exercicis pràctics; realització de les pràctiques de camp.
Autònomes: llegir i interpretar estudis arqueológics sobre pràctiques i espais agraris; desenvolupar la capacitat d'anàlisi i de síntesi; comunicar oralment i per escrit; fer exercicis teòrics i pràctics.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòriques; sessions pràctiques i seminaris | 40,5 | 1,62 | 1, 3, 4, 5, 8, 10, 11, 12, 15, 17, 19, 28, 31, 34 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories d'orientació per a la confecció dels treballs | 25 | 1 | 2, 3, 8, 9, 11, 12, 15, 16, 18, 21, 22, 23, 24, 26, 27, 28, 29, 31 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi personal; preparació presentacions orals i treballs escrits; seguiment de treballs; informes de les pràctiques de camp | 75 | 3 | 2, 3, 5, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 16, 17, 18, 20, 21, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34 |
1. Una prova escrita (Teoria): 40% de la nota final
2. Un exercici pràctic (PAUL): 40% de la nota final
3. Un informe de les practiques de camp: 20% de la nota final
La mitjana mínima per aprovar l'assignatura és de 5. Les notes inferiors a 3,5 no sumaran en el càlcul de la mitjana final i no permetran accedir a la recuperació.
L'estudiant que no realitzi tots els exàmens d'avaluació programats a l'aula o no es presenti a activitats d'avaluació obligatòria per un valor mínim corresponent a un 60% de la nota final serà qualificat amb un "No avaluable", i no es podrà presentar a la recuperació.
Les pràctiques de camp no es podran recuperar. Tampoc es preveu la realització d'un exercici substitutori.
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
En cas que les proves no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Moodle, Teams, etc. El professorat vetllarà perquè l'estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, que estiguin al seu abast.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Informe pràctiques de camp | 20% | 3 | 0,12 | 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 11, 12, 13, 14, 16, 18, 20, 22, 23, 24, 25, 29, 30, 31, 32, 33, 34 |
Prova 1 (teoria) | 40% | 1,5 | 0,06 | 1, 2, 3, 5, 8, 10, 11, 12, 17, 19, 20, 30, 31 |
Prova 2 (exercici pràctic) | 40% | 5 | 0,2 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 11, 12, 15, 16, 18, 19, 20, 21, 23, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 34 |
-Fernández Mier, Margarita (2018) “De la Arqueología del paisaje a la Arqueología Agraria”. Juan Antonio Quirós Ed. Treinta años de arqueología medieval en España. Oxford: Archaeopress, 2018: 225-270.
-Kirchner, Helena (2020) Arqueología del campesinado en época alto medieval. Reflexiones y propuestas. Imago Temporis Medium Aevum 14: 462-497
-Kirchner, Helena ed. (2010) Por una arqueología agraria. Perspectivas de investigación sobre espacios de cultivo en las sociedades medievales hispánicas, BAR.
-Marston, John M. (June 2011)“Archaeological Markers of Agricultural Risk Management.” Journal of Anthropological Archaeology 30, no. 2, p. 190–205. doi:10.1016/j.jaa.2011.01.002.
-Miret Mestre, Josep (2008) "L'experimentació sobre sitges tradicionals. Aportacions de l'arqueologia i l'agronomia". Revista d'Arqueologia de Ponent, núm.18, pags 217-240
-Morrison, Kathleen D. (1994) “Intensification of Production: Archaeological Perspectives”, Journal of Archaeological Method and Theory, 1-2, p. 111-159
-Oosthuizen, Susan. (2016) “Beyond Hierarchy: Archaeology, Common Rights and Social Identity.” World Archaeology, July, 381– 94. https://doi.org/10.1080/00438243.2016.1180261.
-van der Veen, M. (2005) “Garden and field: tne intensity and scale of food production”, World Archaeology, 37 (2), p. 157-163.
-Quirós, J.A. ed. (2016) Social complexity in Early Medieval rural communities. The North-Western Iberia. Archaeological record, Oxford
-Torró, Josep, Enric Guinot, eds (2012) Hidráulica agraria y sociedad feudal. Prácticas, técnicas, espacios, València.
-Torró, Josep, Enric Guinot, eds (2018), Trigo y ovejas. El impacto de las conquistas en los paisajes andalusíes (siglos XI-XVI). València.
-Vigil, Alfonso et al (2013) Horrea, barns and silos. Storage and incomes in Early Medieval Europe. Bilbao. (Documentos de Arqueologia Medieval, 5).
*