Logo UAB
2022/2023

Seminari de filosofia fonamental

Codi: 100298 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2500246 Filosofia OT 3 1
2500246 Filosofia OT 4 1

Professor/a de contacte

Nom:
David Jorge Casacuberta Sevilla
Correu electrònic:
david.casacuberta@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:
No

Equip docent

David Jorge Casacuberta Sevilla

Prerequisits

No hi ha prerequisits, més enllà d'un interès genuí pel pensament humà en la seva totalitat i diversitat.

Objectius

Els objectius de l'assignatura consisteixen en introduir a l'estudiant en les grans escoles de pensament oriental, tot parant atenció a les principals figures a l'hora que es fa una reflexió sobre les diferències i especificitats del pensament oriental envers l'occidental

 

Competències

    Filosofia
  • Analitzar i sintetitzar els arguments centrals dels textos fonamentals de la filosofia en les seves diverses disciplines.
  • Identificar les principals actituds filosòfiques en l'àmbit de l'estètica i saber aplicar-les críticament en el món de l'art.
  • Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d''aquell camp d'estudi.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  • Reconèixer i interpretar temes i problemes de la filosofia en les seves diverses disciplines.
  • Reconèixer les implicacions filosòfiques del coneixement científic
  • Situar les idees i els arguments filosòfics més representatius d'una època en el seu rerefons històric i relacionar els autors més rellevants de cada època en qualsevol de les disciplines filosòfiques.
  • Utilitzar la simbologia i els procediments de les ciències formals en l'anàlisi i la construcció d'arguments.
  • Utilitzar un pensament crític i independent a partir dels temes, els debats i els problemes que planteja la filosofia tant històricament com conceptualment.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar casos històrics de fets científics.
  2. Analitzar i sintetitzar informació.
  3. Buscar, seleccionar i gestionar informació de manera autònoma, tant en fonts estructurades (bases de dades, bibliografies, revistes especialitzades) com en informació distribuïda a la xarxa.
  4. Demostrar una posició pròpia davant d'un problema o una controvèrsia de rellevància filosòfica, o en un treball de recerca filosòfica.
  5. Distingir i analitzar els debats clàssics i actuals de la història de l'art
  6. Distingir i contrastar textos representatius dels principals gèneres de la literatura filosòfica.
  7. Documentar un tema filosòfic i contrastar-ne les fonts.
  8. Elaborar un treball individual en el qual s'expliciti el pla de treball i la temporalització de les activitats.
  9. Exposar els conceptes propis de la història de la filosofia
  10. Expressar-se eficaçment aplicant els procediments argumentatius i textuals en els textos formals i científics
  11. Expressar-se en la llengua estudiada, oralment i per escrit, utilitzant el vocabulari i la gramàtica de manera adequada.
  12. Fer presentacions orals utilitzant un vocabulari i un estil acadèmics adequats
  13. Fer servir la terminologia adequada en la construcció d'un text acadèmic.
  14. Jutjar l'impacte moral sobre l'ésser humà dels nous desenvolupaments tècnics.
  15. Reconèixer i definir el pensament comú present en un context multidisciplinari.
  16. Reconèixer i utilitzar les diverses formes de raonament presents en la història de la filosofia.
  17. Redactar correctament un text no normatiu prèviament analitzat
  18. Reflexionar sobre el treball propi i el de l'entorn immediat amb intenció de millorar-los de manera continuada
  19. Relacionar diversos ordres d'idees incloses en els debats filosòfics actuals.
  20. Relacionar diversos ordres que es poden descobrir entre les idees filosòfiques de diferents autors i moments històrics.
  21. Relacionar els elements i factors que intervenen en el desenvolupament dels processos científics
  22. Resumir els temes i els arguments exposats en un debat filosòfic clàssic.
  23. Utilitzar correctament el lèxic específic de la història de la ciència

Continguts

1. Introducció a la filosofia oriental
2. Hinduisme
3. Taoisme
4. Introducció a la filosofia budista
5. Anàlisis de les diferents escoles del pensamient budista
6. El budisme zen com a filosofia
7. Introducció al pensament de Dogen

 

Metodologia

La metodologia del curs es basarà rigorosament en l'avaluació continuada i conjunta de l'assignatura:

 

1) Es duran a terme lectures comprensives de textos estratègics de la temàtica de l'assignatura que s'hauran de preparar prèviament a les sessions de comentari establertes. Aquests textos es posaran a disposició de l'estudiant mitjançant el campus virtual una setmana abans de la classe dedicada a la discussió conjunta i comentari de text.

2) Es duran a terme explicacions teòriques dels punts clau del temari de l'assignatura per part del professor de l'assignatura.

 

 

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes teòriques 50 2 9, 21
Tipus: Supervisades      
Debats a classe 22,5 0,9 2, 6, 7, 10, 11, 12, 16, 18, 19, 20, 22, 23
Tipus: Autònomes      
Treball autònom i redacció de resums teòrics 70 2,8 3, 7, 8, 10, 11, 13, 17, 21, 22

Avaluació

- El procés d’avaluació inclou tres activitats d’avaluació distribuïdes al llarg del curs: Examen (50%), Assaig (40%), Exposició oral (10%).

- S'utilitzarà el campus virtual per tal de preparar les lectures que es comentaran a classe.

- En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor informarà l’alumnat (via Moodle, per tal que en quedi registre oficial) del procediment i data de revisió de les qualificacions

- Els alumnes que no superin l'aprovat en la mitja de l'assignatura s'hauran de presentar a la recuperació. Si no s'hi presenten, suspendran l'assignatura. Per participar a la recuperació l’alumnat ha d’haver estat prèviament avaluat en un conjunt d’activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total. Per participar al procés de recuperació és necesari haver obtingut una qualificació mínima de 3,5 en la mitjana de l’assignatura.

- No Avaluable: els estudiants que no es presentin a cap prova avaluativa obtindran un "No Avaluable".

- En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.

- En cas que les proves no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Teams, etc. El professor o professora vetllarà perquè l'Estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, que estiguin al seu abast.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Exàmens parcials tipus test (x2) 50% (25%+25%) 3,5 0,14 1, 2, 3, 4, 6, 7, 9, 15, 18, 19, 20, 21, 22
Redacció d'exercici de reflexió (x2) 50% (25%+25%) 4 0,16 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23

Bibliografia

Deshimaru, Taisen (2000) Zen verdadero. Introducción al Shobogenzo.

Lessig, D. (trad) Tao te King. Editorial Koan

Lopez, D. (2011) The story of Buddhism. A concise guide to its historiy and teachings. San Francisco: Harper

Loy, D. (1999) No dualidad. Editorial Kairós

Okumura, S. (2010) Realizing genjokoan: the key to Dogen's Shobogenzo. Wisdom Publications.

Siderits, M. (2007) Buddhism as philosophy. Hackett.

Villalba, D. (Trad) Shobobenzo. Editorial Kairós

Zhuang Zi. El libro de Zhuang Zi. Editorial Kairós

 

Programari

En aquesta assignatura no s'usa cap programa informàtic.