Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500246 Filosofia | FB | 1 | 2 |
És recomanable que els estudiants tinguin coneixements d’anglès i de francès per poder accedir directament a les fonts bibliogràfiques que es tractaran al llarg del curs.
La filosofia pràctica posa especial accent en la dimensió pràctica i aplicada de la filosofia atenent, en segon lloc, a les seves relacions amb altres disciplines. En línies generals, es centra en els valors, les normes, els comportaments dels individus i el paper de les institucions en les comunitats socials i polítiques.
L'objectiu específic de l'assignatura és dotar a els/as estudiants amb les eines analítiques i el coneixement bàsic de diferents marcs teòrics perquè puguin respondre amb profunditat i esperit crític a algunes qüestions elementals del pensament pràctic. Els camps en els quals ens situarem són la moral (filosofia moral i ètica aplicada) i la política (filosofia política), si bé tractarem transversalment alguns problemes que impliquen qüestions relatives al dret, la teoria de la racionalitat humana i la filosofia de l'economia.
A partir de la lectura i l'anàlisi de textos clàssics i contemporanis, l'estudiantat es familiaritzarà amb els problemes i les preguntes centrals que han dominat el discurs de la filosofia pràctica des dels seus orígens. També es tractaran casos concrets i dilemes ètics per a il·lustrar els continguts i enfortir l'examen crític. Així mateix, l'assignatura prepara a l'alumnat per a orientar-se en la història de la filosofia política i la filosofia moral, i per a estudiar els textos de manera autònoma.
És obligatori que els i les estudiants vagin a classe amb els textos, que s'aniran indicant al llarg del curs, llegits, atès que l'exposició en classe pressuposa el seu coneixement. No obstant això, alguns d'ells els treballarem directament en les classes, de manera que les sessions magistrals es combinaran amb una part de tipus seminari on la lectura donarà pas a un debat argumentat en classe.
Utilitzarem el moodle per a compartir materials i publicar qualificacions.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes i orientació en la lectura dels textos | 46,5 | 1,86 | 1, 2, 4, 5, 6, 7, 8, 11, 15, 17 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories despatx | 22,5 | 0,9 | 1, 2, 3, 4, 8, 9, 12, 13, 16 |
Tipus: Autònomes | |||
Lectura bibliografia i i elaboració treballs d'avaluació | 75 | 3 | 1, 2, 3, 4, 5, 9, 10, 12, 13, 14, 16 |
L'avaluació del curs constarà de 3 proves (cadascuna de les quals constitueix un 1/3 de la nota final), que es realitzaran al llarg del curs.
1. Examen. A l'examen caldrà demostrar un coneixement suficient dels continguts treballats en les classes i de les lectures obligatòries, així com capacitat d'anàlisi i reflexió crítica (Temes 1-2).
2. Examen. A l'examen caldrà demostrar un coneixement suficient dels continguts treballats en les classes i de les lectures obligatòries, així com capacitat d'anàlisi i reflexió crítica (Temes 3-4).
3. Redacció d'un treball a partir d'un llistat de temes que s'oferirà el primer dia de classe (màxim 1.500 paraules).
Les dates de les proves es publicaran a través del moodle. Hi haurà una revisió individual de cada prova si el/la estudiant ho sol·licita.
Es valorarà la correcció expositiva, la qualitat de l'escriptura, l'argumentació, la solidesa de les tesis defensades i el coneixement dels continguts avaluats. Seran objecte d'avaluació els continguts de les classes magistrals i les lectures dels textos realitzats a l'aula i de manera autònoma.
La nota final prendrà en consideració que l'estudiant hagi millorat al llarg del curs.
Quan un/a estudiant no hagi realitzat cap de les proves, o hagi realitzat només una d'elles, es considerarà "no avaluable".
En el cas en què es constati plagi en alguna de les proves, això comportarà un suspens en tota l'assignatura, sense possibilitat de recuperació.
En cas que l'estudiant dugui a terme qualsevol tipus d'irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d'un determinat acte d'avaluació, aquest serà qualificat amb 0, independentment del procés disciplinari que pugui derivar-se d'això. En cas que es verifiquin diverses irregularitats en els actes d'avaluació d'una mateixa assignatura, la qualificació final d'aquesta assignatura serà 0.
En cas que les proves no es puguin fer presencialment, s'adaptarà el seu format (sense alterar la seva ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació en classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i / o discussions d'exercicis a través de Teams, etc. La professora vetllarà per a assegurar-se l'accés de l'estudiantat a tals recursos o li oferirà altres alternatius que estiguin al seu abast.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
1. Examen | 33,3% | 2 | 0,08 | 1, 2, 4, 5, 9, 10, 15 |
2. Examen | 33,3% | 2 | 0,08 | 2, 3, 4, 7, 9, 10, 12, 13, 14, 16 |
3. Redacció d'un treball | 33,3% | 2 | 0,08 | 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 11, 13, 15, 16, 17 |
TEMA 1:
Plató, La República
Aristóteles, Política
TEMA 2:
Hobbes, Leviatà
Rousseau, El contracte social
TEMA 3:
John Stuart Mill, Sobre la llibertat
Isaiah Berlin, Dos conceptes de llibertat
Hannah Arendt, Crisis de la República
Hannah Arendt, La condició humana
TEMA 4:
John Rawls, Teoria de la justícia
Amartya Sen, La idea de la justícia
Martha Nussbaum, Les fronteres de la justícia
Thomas Nagel, "El problema de la justícia global", Philosophy & Public Affairs. (Spring, 2005)
Altres:
Victòria Camps, Breve historia de la ética (RBA)
Victòria Camps (ed.), Historia de la ética (Crítica)
Fernando Vallespín, Historia de la Teoría Política (Alianza)
Peter Singer (ed.), Compendio de Ética (Alianza)
No escau