Logo UAB
2022/2023

Filosofia pràctica

Codi: 100291 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2500246 Filosofia FB 1 2

Professor/a de contacte

Nom:
Daniel Gamper Sachse
Correu electrònic:
daniel.gamper@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
No
Grup íntegre en espanyol:
No

Altres indicacions sobre les llengües

La professora Gómez impartirà les classes en castellà.

Equip docent

Irene Gomez Franco

Prerequisits

És recomanable que els estudiants tinguin coneixements d’anglès i de francès per poder accedir directament a les fonts bibliogràfiques que es tractaran al llarg del curs.

Objectius

 

La filosofia pràctica posa especial accent en la dimensió pràctica i aplicada de la filosofia atenent, en segon lloc, a les seves relacions amb altres disciplines. En línies generals, es centra en els valors, les normes, els comportaments dels individus i el paper de les institucions en les comunitats socials i polítiques.

L'objectiu específic de l'assignatura és dotar a els/as estudiants amb les eines analítiques i el coneixement bàsic de diferents marcs teòrics perquè puguin respondre amb profunditat i esperit crític a algunes qüestions elementals del pensament pràctic. Els camps en els quals ens situarem són la moral (filosofia moral i ètica aplicada) i la política (filosofia política), si bé tractarem transversalment alguns problemes que impliquen qüestions relatives al dret, la teoria de la racionalitat humana i la filosofia de l'economia.

A partir de la lectura i l'anàlisi de textos clàssics i contemporanis, l'estudiantat es familiaritzarà amb els problemes i les preguntes centrals que han dominat el discurs de la filosofia pràctica des dels seus orígens. També es tractaran casos concrets i dilemes ètics per a il·lustrar els continguts i enfortir l'examen crític. Així mateix, l'assignatura prepara a l'alumnat per a orientar-se en la història de la filosofia política i la filosofia moral, i per a estudiar els textos de manera autònoma. 

Competències

  • Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
  • Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d''aquell camp d'estudi.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  • Reconèixer i interpretar temes i problemes de la filosofia en les seves diverses disciplines.
  • Utilitzar un pensament crític i independent a partir dels temes, els debats i els problemes que planteja la filosofia tant històricament com conceptualment.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar críticament els principis, valors i procediments que regeixen l'exercici de la professió.
  2. Argumentar sobre diversos temes i problemes filosòfics a propòsit d'obres diferents i avaluar els resultats
  3. Buscar, seleccionar i gestionar informació de manera autònoma, tant en fonts estructurades (bases de dades, bibliografies, revistes especialitzades) com en informació distribuïda a la xarxa.
  4. Demostrar una posició pròpia davant d'un problema o una controvèrsia de rellevància filosòfica, o en un treball de recerca filosòfica.
  5. Distingir els temes de rellevància filosòfica en els debats actuals
  6. Distingir i contrastar textos representatius dels principals gèneres de la literatura filosòfica.
  7. Establir relacions entre ciència, filosofia, art, religió, política, etc.
  8. Explicar el codi deontològic, explícit o implícit, de l'àmbit de coneixement propi.
  9. Expressar, tant oralment com per escrit, els temes i els problemes bàsics de la tradició filosòfica.
  10. Fer servir la terminologia adequada en la construcció d'un text acadèmic.
  11. Identificar les principals desigualtats i discriminacions per raó de sexe/gènere presents en la societat.
  12. Organitzar el temps i els propis recursos per a la feina: dissenyar plans establint prioritats d'objectius, calendaris i compromisos d'actuació.
  13. Presentar treballs en formats ajustats a les demandes i els estils personals, tant individuals com en grup petit.
  14. Redactar correctament un text no normatiu prèviament analitzat
  15. Relacionar diversos ordres d'idees incloses en els debats filosòfics actuals.
  16. Resumir els arguments centrals dels textos filosòfics analitzats
  17. Valorar l'impacte de les dificultats, els prejudicis i les discriminacions que poden incloure les accions o projectes, a curt o llarg termini, en relació amb determinades persones o col·lectius.

Continguts

  1. Ètica i política
  2. La igualtat
  3. La llibertat
  4. La justícia

Metodologia

És obligatori que els i les estudiants vagin a classe amb els textos, que s'aniran indicant al llarg del curs, llegits, atès que l'exposició en classe pressuposa el seu coneixement. No obstant això, alguns d'ells els treballarem directament en les classes, de manera que les sessions magistrals es combinaran amb una part de tipus seminari on la lectura donarà pas a un debat argumentat en classe.

Utilitzarem el moodle per a compartir materials i publicar qualificacions.

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes i orientació en la lectura dels textos 46,5 1,86 1, 2, 4, 5, 6, 7, 8, 11, 15, 17
Tipus: Supervisades      
Tutories despatx 22,5 0,9 1, 2, 3, 4, 8, 9, 12, 13, 16
Tipus: Autònomes      
Lectura bibliografia i i elaboració treballs d'avaluació 75 3 1, 2, 3, 4, 5, 9, 10, 12, 13, 14, 16

Avaluació

L'avaluació del curs constarà de 3 proves (cadascuna de les quals constitueix un 1/3 de la nota final), que es realitzaran al llarg del curs.


1. Examen. A l'examen caldrà demostrar un coneixement suficient dels continguts treballats en les classes i de les lectures obligatòries, així com capacitat d'anàlisi i reflexió crítica (Temes 1-2).
2. Examen. A l'examen caldrà demostrar un coneixement suficient dels continguts treballats en les classes i de les lectures obligatòries, així com capacitat d'anàlisi i reflexió crítica (Temes 3-4).
3. Redacció d'un treball a partir d'un llistat de temes que s'oferirà el primer dia de classe (màxim 1.500 paraules).


Les dates de les proves es publicaran a través del moodle. Hi haurà una revisió individual de cada prova si el/la estudiant ho sol·licita.
Es valorarà la correcció expositiva, la qualitat de l'escriptura, l'argumentació, la solidesa de les tesis defensades i el coneixement dels continguts avaluats. Seran objecte d'avaluació els continguts de les classes magistrals i les lectures dels textos realitzats a l'aula i de manera autònoma.

La nota final prendrà en consideració que l'estudiant hagi millorat al llarg del curs.

Quan un/a estudiant no hagi realitzat cap de les proves, o hagi realitzat només una d'elles, es considerarà "no avaluable".

En el cas en què es constati plagi en alguna de les proves, això comportarà un suspens en tota l'assignatura, sense possibilitat de recuperació.
En cas que l'estudiant dugui a terme qualsevol tipus d'irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d'un determinat acte d'avaluació, aquest serà qualificat amb 0, independentment del procés disciplinari que pugui derivar-se d'això. En cas que es verifiquin diverses irregularitats en els actes d'avaluació d'una mateixa assignatura, la qualificació final d'aquesta assignatura serà 0.

En cas que les proves no es puguin fer presencialment, s'adaptarà el seu format (sense alterar la seva ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació en classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i / o discussions d'exercicis a través de Teams, etc. La professora vetllarà per a assegurar-se l'accés de l'estudiantat a tals recursos o li oferirà altres alternatius que estiguin al seu abast.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
1. Examen 33,3% 2 0,08 1, 2, 4, 5, 9, 10, 15
2. Examen 33,3% 2 0,08 2, 3, 4, 7, 9, 10, 12, 13, 14, 16
3. Redacció d'un treball 33,3% 2 0,08 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 11, 13, 15, 16, 17

Bibliografia

TEMA 1:

Plató, La República

Aristóteles, Política

 

TEMA 2:

Hobbes, Leviatà

Rousseau, El contracte social

 

TEMA 3:

John Stuart Mill, Sobre la llibertat

Isaiah Berlin, Dos conceptes de llibertat

Hannah Arendt, Crisis de la República

Hannah Arendt, La condició humana

 

TEMA 4: 

John Rawls, Teoria de la justícia

Amartya Sen, La idea de la justícia

Martha Nussbaum, Les fronteres de la justícia

Thomas Nagel, "El problema de la justícia global", Philosophy & Public Affairs. (Spring, 2005)

 

 Altres:

Victòria Camps, Breve historia de la ética (RBA)

Victòria Camps (ed.), Historia de la ética (Crítica)

Fernando Vallespín, Historia de la Teoría Política (Alianza)

Peter Singer (ed.), Compendio de Ética (Alianza)

Programari

No escau