Logo UAB
2022/2023

Ètica

Codi: 100282 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2500246 Filosofia OB 2 1

Professor/a de contacte

Nom:
Angel Puyol González
Correu electrònic:
angel.puyol@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
No
Grup íntegre en espanyol:
No

Altres indicacions sobre les llengües

La profesora Gómez impartirá las clases en español.

Equip docent

Irene Gomez Franco

Prerequisits

No n'hi ha cap.

Objectius

  1. Aprendre a distingir l’ètica com a reflexió filosòfica, és a dir, com a reflexió en un medi discursiu específic: el propi d’una forma de coneixement no equiparable ni a la ciència ni al sentit comú.
  2. Arribar a comprendre i practicar correctament aquesta mena de discurs.
  3. Aprendre a reconèixer els grans temes i problemes que s’hi han plantejat fins ara.
  4. Integrar allò que se n’aprengui en la formació filosòfica adquirida durant el primer curs del Grau.
  5. Aprendre a relacionar els problemes ètics amb els filosòfics en general, tot copsant identitats i diferències entre els uns i els altres.

Competències

  • Analitzar i sintetitzar els arguments centrals dels textos fonamentals de la filosofia en les seves diverses disciplines.
  • Aplicar els coneixements de l'ètica als problemes morals de la societat, i valorar les implicacions sobre la condició humana dels canvis en el món de la tècnica contemporània.
  • Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d''aquell camp d'estudi.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  • Reconèixer i interpretar temes i problemes de la filosofia en les seves diverses disciplines.

Resultats d'aprenentatge

  1. Buscar, seleccionar i gestionar informació de manera autònoma, tant en fonts estructurades (bases de dades, bibliografies, revistes especialitzades) com en informació distribuïda a la xarxa.
  2. Comunicar de forma oral i escrita, amb correcció, precisió i claredat, els coneixements adquirits.
  3. Construir arguments ètics amb rigor i identificar i defensar arguments ètics i distingir-los dels incorrectes
  4. Construir textos normativament correctes
  5. Establir relacions entre ciència, filosofia, art, religió, política, etc.
  6. Expressar, tant oralment com per escrit, els temes i els problemes bàsics de la tradició filosòfica.
  7. Llegir comprensivament textos filosòfics bàsics.
  8. Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  9. Relacionar els elements i els factors propis de textos de la tradició filosòfica
  10. Resumir els temes i els arguments exposats en un debat filosòfic clàssic.

Continguts

Programa

 1ª part:

  1. Què és l'ètica?
  2. L'objetivitat i la subjetivitat en ètica.
  3. El relativisme i l'universalisme en ètica.
  4. La fonamentació de l'ètica.
  5. L'ètica en relació amb la ciència, el dret i la religió.
  6. Els dilemes ètics. L'argumentació moral. 
  7. La psicologia i la biologia en ètica. Altruisme i egoisme.

2ª part:

  1. Aristòtil i l'ètica de la virtut.
  2. Hume i els sentiments morals.
  3. Kant i el deure moral.
  4. John Stuart Mill i l'utilitarisme.
  5. Els filòsofs de la sospita: Marx, Nietzsche i Freud.
  6. Ètica i feminisme: Mary Wollstonecraft i Simone de Beauvoir.

 

Metodologia

Durant les sessions presencials, el professor i la professora exposaran els temes del programa detallant-ne els conceptes principals, emmarcats en l'argumentació apropiada. L'orientació per a la lectura de textos també hi estarà compresa, amb especial incidència en les lectures obligatòries.
 
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
 

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
classe magistral 35 1,4 5, 9, 10
orientació lectura de textos 10 0,4 7
Tipus: Supervisades      
tutories 20 0,8 2, 6
Tipus: Autònomes      
estudi i elaboració de treballs 27,5 1,1 1, 2, 4
lectura bibliografia recomanada 50 2 7, 9

Avaluació

Hi haurà un examen sobre la primera part i comentaris de text sobre la segona part (1/3 de la nota final cada prova).

Desenvolupament d'un tema a elegir entre els què plantejaran els professors (1/3 de la nota final; màxim 1.500 paraules; lliurament el primer dia de classe de 2023).

Cada prova s'ha d'aprovar per separat per poder fer la mitjana que permet superar l'assignatura.

En cas que les proves no es puguin fer presencialment, s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. El professor o professora vetllarà perquè l'estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, que estiguin al seu abast.

En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.

 

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
primera prova: examen. 1/3 de la nota final. 2,5 0,1 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 10
segona prova: comentaris de text. 1/3 de la nota final. 2,5 0,1 1, 2, 3, 4, 6, 7, 9, 10
tercera prova: assaig 1/3 de la nota final. 2,5 0,1 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9

Bibliografia

Manuals:

Camps, Victòria, Breve historia de la ética, RBA, Barcelona.

Camps, V. (editora), Historia de la ética, 3 volums, Crítica, Barcelona.

MacIntyre, Alasdair, Historia de la ética, Crítica.

 

Textos fonamentals:

Aristóteles, Ética a Nicómaco

Kant, Fonamentació de la metafísica dels costums

John Stuart Mill, Utilitarisme

Nietzsche, Genealogia de la moral

Simone de Beauvoir, El segon sexe

 

 

 

Programari

No s'exigeix cap programari específic.