Logo UAB
2022/2023

Literatura i cultura d'Escòcia

Codi: 100236 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2500245 Estudis Anglesos OT 3 1
2500245 Estudis Anglesos OT 4 1

Professor/a de contacte

Nom:
Andrew Monnickendam Findlay
Correu electrònic:
andrew.monnickendam@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
anglès (eng)
Grup íntegre en anglès:
Grup íntegre en català:
No
Grup íntegre en espanyol:
No

Prerequisits

Aquesta assignatura és optativa per l’alumnat de tercer i quart curs.

Cal un nivell inicial d'anglès entre C1 (advanced) i C2 (proficiency) del Common European Framework of Reference for Languages: Learning, Teaching, Assessment. Amb C1 l'estudiantat pot: comprendre una àmplia gamma de textos llargs i complexos, i reconèixer-ne el sentit implícit; expressar-se amb fluïdesa i espontaneïtat sense haver de cercar d’una manera gaire evident paraules o expressions; utilitzar la llengua de manera flexible i eficaç per a propòsits socials, acadèmics i professionals; produir textos clars, ben estructurats i detallats sobre temes complexos, i demostrar un ús controlat d’estructures organitzatives, connectors i mecanismes de cohesió. Amb C2 l'estudiant pot comprendre sense esforç pràcticament tot el que llegeix o escolta; resumir informació procedent de diferents fonts orals o escrites, reconstruir fets i arguments, i presentar-los d’una manera coherent; expressar-se espontàniament, amb fluïdesa i precisió, distingint matisos subtils de significat fins i tot en les situacions més complexes.

 

Objectius

L’objectiu principal d’aquest curs és donar a l’alumnat una visió general de la literatura i la cultura escoceses dels segles XX i XXI. La secció de continguts inclou la llista dels onze temes que es cobriran.

Competències

    Estudis Anglesos
  • Demostrar que es comprèn la relació entre factors, processos o fenòmens de la lingüística, la literatura, la història i la cultura, i explicar-la.
  • Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva tant en les llengües pròpies com en una tercera llengua.
  • Distingir i contrastar els diferents models teòrics i metodològics aplicats a l'estudi de la llengua anglesa, de la seva literatura i de la seva cultura.
  • Identificar els principals corrents literaris, culturals i històrics en llengua anglesa.
  • Produir textos en llengua anglesa clars, ben estructurats i detallats, sobre temes complexos, mostrant un ús correcte dels mecanismes d'organització, articulació i cohesió del text.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Reconstruir i organitzar la informació i els arguments procedents de fonts diverses en llengua anglesa i presentar-los de manera coherent i resumida.
  • Valorar de manera crítica la producció científica, literària i cultural en llengua anglesa.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar i interpretar a un nivell avançat els textos secundaris sobre la literatura contemporània en anglès (Regne Unit, Estats Units, altres territoris).
  2. Analitzar i interpretar a un nivell avançat textos primaris i secundaris sobre la literatura contemporània en anglès (Regne Unit, Estats Units, altres territoris).
  3. Aplicar, als comentaris de text i als assaigs argumentatius, fonts secundàries acadèmiques apropiades per al tema escollit en relació amb la literatura contemporània en anglès (Regne Unit, Estats Units, altres territoris).
  4. Argumentar idees i opinions amb precisió en les llengües pròpies i en les adquirides al grau.
  5. Comparar a un nivell avançat les metodologies de la crítica literària aplicada a la literatura contemporània en anglès (Regne Unit, Estats Units, altres territoris).
  6. Comparar i relacionar a un nivell avançat diferents temes i textos presents en la literatura contemporània en anglès (Regne Unit, Estats Units, altres territoris).
  7. Comprendre textos avançats, acadèmics o professionals en les llengües pròpies i en les adquirides al grau.
  8. Demostrar un domini dels coneixements avançats i de les metodologies científiques relacionats amb la lingüística, la literatura, la història i la cultura que capaciten per cursar educació especialitzada de postgrau en l'àrea d'estudi pròpia o altres de similars.
  9. Demostrar un domini dels mètodes propis del treball acadèmic individual que capaciten per cursar educació especialitzada de postgrau en l'àrea d'estudi pròpia o altres de similars.
  10. Descriure detalladament i en una forma acadèmicament adequada la naturalesa i els trets principals de la literatura contemporània en anglès (Regne Unit, Estats Units, altres territoris).
  11. Distingir les idees principals de les secundàries i fer síntesis dels continguts de textos primaris i secundaris sobre la literatura contemporània en anglès (Regne Unit, Estats Units, altres territoris).
  12. Dur a terme presentacions orals, utilitzant fonts secundàries acadèmiques, en relació amb la literatura contemporània en anglès (Regne Unit, Estats Units, altres territoris).
  13. Explicar detalladament i en una forma acadèmicament adequada l'evolució diacrònica i sincrònica dels temes i els textos de la literatura contemporània en anglès (Regne Unit, Estats Units, altres territoris).
  14. Expressar-se eficaçment aplicant els procediments argumentatius i textuals en els textos formals i científics.
  15. Expressar-se en la llengua estudiada, oralment i per escrit, utilitzant el vocabulari i la gramàtica de manera adequada.
  16. Localitzar fonts secundàries acadèmiques a la biblioteca o a Internet relacionades amb la literatura contemporània en anglès (Regne Unit, Estats Units, altres territoris).
  17. Redactar assaigs acadèmics d'extensió mitjana, utilitzant fonts secundàries acadèmiques, en relació amb la literatura contemporània en anglès (Regne Unit, Estats Units, altres territoris).
  18. Reflexionar i opinar sobre els textos primaris de la literatura contemporània en anglès (Regne Unit, Estats Units, altres territoris).
  19. Sintetitzar el contingut de fonts primàries i secundàries acadèmiques sobre la literatura contemporània en anglès (Regne Unit, Estats Units, altres territoris).

Continguts

Literatura escocesa, 2022.

 Aquesta assignatura es divideix en dos mòduls. El primer estudia el “Scottish Renaissance” (Renaixement escocès) i el segon, l'Escòcia contemporània.

 “Scottish Renaissance” és el nom que se li dóna al renaixement literari de les dècades de 1920 i 1930; així, començarem llegint la novel·la més significativa del "Scottish Renaissance", Sunset Song de Lewis Grassic Gibbon (consulteu la bibliografia).

 

Va centrar la seva atenció en els temes següents:

• la història i identitat escoceses

• la classe social

• el llenguatge literari

• Escòcia i el cànon literari anglès

• la veu narrativa

• la tradició gaèlica

• Gènere i nació

 

El segon mòdul se centra en les darreres dècades. Tots els temes esmentats reapareixen en un nou context modificat per canvis històrics i polítics recents. A més d'aquests, hi afegirem:

• Escòcia postindustrial

• l'època de la devolució i post-devolució

• la renovació de la tradició gaèlica

• les noves formes de desig.

 

Tingueu en compte:

Cal adonar-se que, encara que gran part de la literatura escocesa està escrita en anglès estàndard, una part considerable no ho està, com és el cas de la primera novel·la i gran part de la poesia vernacla. Per tant, cal que el estudiantat estigui preparat per abordar textos d'aquesta naturalesa que requeriran l'ús ocasional d'un diccionari escocès. A més, els textos escocesos se centren (naturalment) en la història escocesa, tema que s'aborda molt per damunt durantelgrau. Per tant, la lectura secundària serà necessària en certs moments. Dedicarem aproximadament el 75% del nostre temps a la prosa i la resta del temps a la poesia.

Metodologia

L'estudi de la literatura implica una lectura reflexiva i profunda de les fonts primàries. Per això es demana als estudiants que s’hagin llegit els textos amb antel·lació per tal de poder participar en les discussions activament.

Les sessions s'organitzaran a partir de les explicacions del context històric, literario i cultural de Escocia des de la primera mitad del siglo XX fins a l'any 2022, així com la discussió en classe dels textos en qüestió. Per això es demana als estudiants que s’hagin llegit els textos amb antel·lació per tal de poder participar en les discussions activament.

 

                                                                                                                  

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Activitats dirigides a l'aula 50 2 9, 10, 12, 13, 14, 15, 18
Tipus: Supervisades      
Activitats supervisades 25 1 3, 4, 7
Tipus: Autònomes      
Activitats aut?nomes 50 2 2, 5, 16, 17

Avaluació

1. Avaluació escrita: 
"Mid-term paper", 45%
Examen, 45%
L'estudiantat haurà de redactar textos acadèmics expressant una opinió, argumentant una idea o comentant un text en anglès sobre temes relatius a la literatura i cultura d'Escòcia
 
 
2. Avaluació participativa: inclou discussions a classe, fòrums, etc. = 10%
L’estudiantat haurà d’interpretar, comunicar i presentar en anglès les seves pròpies idees sobre els textos.
 
3. ATENCIÓ:
• L’avaluació serà continuada.
 
• L’estudiantat rebrà la qualificació de No avaluable sempre que no hagi lliurat més del 45% de les activitats d’avaluació.
 
• El nivell d’anglès es tindrà en compte en la correcció dels treballs escrits i en l’avaluació final.
 

Revisió de les qualificacions En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor o professorainformarà l’alumnat (Moodle) del procediment i data de revisió de les qualificacions.

Recuperació:  La recuperació d’aquesta assignatura es realitzarà mitjançant una prova de síntesi amb les següents condicions:

L’alumnat s’haurà d’haver presentat a un mínim de dos terços dels ítems d’avaluació.

-        L’alumnat haurà d’haver obtingut una qualificaciómitjana igual o superior a 3,5.

-        L’alumnat haurà d’haver aprovat el 45% de l’avaluació de l’assignatura.

-        La qualificació màxima que es pot obtenir a la recuperació és de 5.

-        Els forums i la participacio no es podran recuperar.
 
No es pot recuperar per millorar nota. En casos justificats per malaltia, un estudiant podrà recuperar l'examen en la data acordada amb el professor/a.  

En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor o professora informarà l’alumnat (Moodle) del procediment i data de revisió de les qualificacions.

PLAGI: és copiar de fonts no identificades d’un text, sigui una sola frase o més, que es fa passar per producció pròpia (AIXÒ INCLOU COPIAR FRASES O FRAGMENTS D’INTERNET I AFEGIR-LOS SENSE MODIFICACIONS AL TEXT QUE ES PRESENTA COM A PROPI), i és una ofensa greu.

Cal aprendre a respectar la propietat intel·lectual aliena i a identificar sempre les fonts que es puguin fer servir, i és imprescindible responsabilitzar-se de l’originalitat i autenticitat del text propi.
 

En cas que l’estudiantat realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignaturaserà 0.

 

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
avaluació escrita 1 45% 15 0,6 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19
avaluació escrita 2 45% 2 0,08 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19
avaluació participativa 10% 8 0,32 2, 4, 7, 10, 12, 13

Bibliografia

PRIMARY

Prose

Lewis Grassic Gibbon. Sunset Song (Canongate).

Jessie Kesson. Another Time, Another Place. (Black and White)

Alsadair Gray. Unlikely Stories, Mostly (Canongate).

Kirsty Logan. The Gloaming (Vintage).

 

Poetry

(ed) Watson, Roderick. Three Scottish Poets: MacCaig, Morgan, Lochhead (Canongate).

 

SECONDARY

Brief bibliography:

 

Dictionaries.

 Ross, David & Smith, Gavin (eds). Scots-English, English-Scots Dictionary. (Humanitats- 2a planta 809.16 Sco)

Robinson, Mairi (ed). The Concise Scots Dictionary. (Humanitats- 2a planta 809.16 Con)

 Dictionaries of the Scots Languagehttps://dsl.ac.uk

 

History and social history

Brown, Ian. From Tartan to Tartanry. Scottish Culture, History and Myth. (online)

Devine, TM.

Chadwick, Nora. The Celts. (Humanitats- 1a planta 936.4 Cha)

Durkacz, Victor Edward. The Decline of the Celtic Languages. (Humanitats- 2a planta 809.16 Dur)

Harvie, Christopher. No Gods and Precious Few Heroes: Scotland 1914-1980. (Humanitats- 1a planta 941.108.2 Har)

Smout, TC. A Century of the Scottish People, 1830-1950. (Humanitats- 1a planta 941.105 Smo)

 

Literature

Brown, Ian. The Edinburgh History of Scottish Literature. (Humanitats- 2a planta 820(411)(091) Edi)

Crawford, Robert and Nairn Thom (eds) The Arts of Alasdair Gray. (Humanitats- 2a planta 820(411)"19"(Gra) Art)

Gifford, Douglas & McMillan,Dorothy. A History of Scottish Women’s Writing. (Humanitats- 2a planta 820(411)(091) His)

Lyall, Scott (ed). The International Companion to Lewis Grassic Gibbon. (online)

Murray, Isobel. Jessie Kesson: Writing her Life. (Humanitats- Dipòsit)

Schoene, Berthold (ed). The Edinburgh Companion to Contemporary Scottish Literature. (Humanitats- 2a planta 820(411).09 Edi

Witschi, Beat. Glasgow Urban Writing and Postmodernism: A Study of Alasdair Gray’s Fiction. (Humanitats- 2a planta 820(411)"19"(Gra) Wit)

Young, Douglas F. Beyond the Sunset: A Study of James Leslie Mitchell. (Humanitats- 2a planta 820(411)"19"(Gib)

 

Programari

No procedeix