Logo UAB
2022/2023

Història i Cultura dels Estats Units

Codi: 100191 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2500245 Estudis Anglesos OB 2 1
2501902 Estudis d'Anglès i Català OB 3 1
2501907 Estudis d'Anglès i de Clàssiques OB 3 1
2501910 Estudis d'Anglès i Espanyol OB 3 1
2501913 Estudis d'Anglès i Francès OB 3 1

Professor/a de contacte

Nom:
Nicholas Livingston Spengler
Correu electrònic:
nicholas.spengler@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
anglès (eng)
Grup íntegre en anglès:
Grup íntegre en català:
No
Grup íntegre en espanyol:
No

Equip docent

Felicity Hand Cranhan
Clara Román Vanden Berghe

Prerequisits

1) "Història i cultura dels Estats Units d'Amèrica" és una assignatura d'anàlisi sociocultural i textual que promou la participació i la reflexió de l'alumnat. Per cursar-la, es recomanable que l'alumnat estigui familiaritzat amb l'assignatura "Història i cultura de les Illes Britàniques" (Grau d'Estudis Anglesos). D'igual manera, "Història i cultura dels Estats Units d'Amèrica" és també una introducció als fets que han donat forma als EEUU d'avui. És per això que aquesta matèria NO és per als nacionals dels Estats Units.

2) Cal un nivell inicial d’anglès d'entre C1 i C2 del "Marc Europeu Comú de Referència de Llengües: Aprenentatge, Ensenyament i Avaluació" segons el qual l’estudiant pot: comprendre una àmplia gamma de textos llargs i complexos i reconèixer-ne el sentit implícit; expressar-se amb fluïdesa i espontaneïtat sense haver de cercar d’una manera gaire evident paraules o expressions; utilitzar la llengua anglesa de manera flexible i eficaç per a propòsits socials, acadèmics i professionals; produir textos clars, ben estructurats i detallats sobre temes complexos, i demostrar un ús controlat d’estructures organitzatives, connectors i mecanismes de cohesió.

Objectius

  • L’assignatura “Història i Cultura dels Estats Units d'Amèrica” ofereix una introducció als esdeveniments històrics i socials més rellevants de la història d'aquest país des dels seus orígens colonials fins el present, emfasitzant la producció cultural que s'esdevé de la unió entre la història i la societat en aquest país.
  • L’assignatura fomenta l’anàlisi, el debat i la interpretació de la producció cultural dels Estats Units, fermament arrelada als esdeveniments que han contribuït a la construcció d'aquesta nació tal i com la coneixem avui.
  • La formació obtinguda en aquesta matèria és imprescindible per cursar la resta d’assignatures relacionades amb la literatura nord-americana al llarg del grau ja que el seu objectiu principal és: donar una base històrica i sociocultural sòlida a l’alumnat; ajudar-lo a comprendre millor els textos literaris nord-americans que estudiarà en el futur; i donar-li una perspectiva que l’ajudi a entendre millor les particularitats de la cultura i les institucions d’aquesta nació. Aquest curs, de fet, complementa una assignatura que l'alumnat cursa durant el segon semestre de l'any i que s'anomena "Literatura Nord-americana del Segle XIX."
  • En completar “Història i Cultura dels Estats Units”, l’alumnat podrà: comprendre i explicar els esdeveniments històrics més importants ocorreguts als Estats Units d'Amèrica; enllaçar la història amb la producció cultural d'aquest país; demostrar una molt bona comprensió lectora de textos històrics dels períodes examinats; evidenciar una molt bona comprensió lectora i oral de diversos textos escrits i materials audiovisuals relacionats amb la història i la cultura delsEstats Units d'Amèrica; generar anàlisis escrits dels textos escrits i materials audiovisuals estudiats a classe; relacionar els períodes històrics amb les seves manifestacions literàries corresponents (aquesta habilitat es desenvoluparà amb conjunció amb l’assignatura “Literatura Nord-americana del segle XIX”); expressar una valoració informada sobre el textos i els esdeveniments històrics estudiats; i construir una visió crítica sobre la història, la cultura i la societat dels Estats Units d'Amèrica.

Competències

    Estudis Anglesos
  • Demostrar que es comprèn la relació entre factors, processos o fenòmens de la lingüística, la literatura, la història i la cultura, i explicar-la.
  • Demostrar que es comprèn una àmplia varietat de textos en llengua anglesa, en qualsevol mitjà (oral, imprès, audiovisual), i reconèixer-hi sentits implícits.
  • Distingir i contrastar els diferents models teòrics i metodològics aplicats a l'estudi de la llengua anglesa, de la seva literatura i de la seva cultura.
  • Identificar els principals corrents literaris, culturals i històrics en llengua anglesa.
  • Produir textos en llengua anglesa clars, ben estructurats i detallats, sobre temes complexos, mostrant un ús correcte dels mecanismes d'organització, articulació i cohesió del text.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  • Reconstruir i organitzar la informació i els arguments procedents de fonts diverses en llengua anglesa i presentar-los de manera coherent i resumida.
    Estudis d'Anglès i Català
  • Demostrar que es comprèn la relació entre factors, processos o fenòmens de la lingüística, la literatura, la història i la cultura, i explicar-la.
  • Demostrar que es comprèn una àmplia varietat de textos en llengua anglesa, en qualsevol mitjà (oral, imprès, audiovisual), i reconèixer-hi sentits implícits.
  • Distingir i contrastar els diferents models teòrics i metodològics aplicats a l'estudi de la llengua anglesa, de la seva literatura i de la seva cultura.
  • Identificar els principals corrents literaris, culturals i històrics en llengua anglesa.
  • Produir textos en llengua anglesa clars, ben estructurats i detallats, sobre temes complexos, mostrant un ús correcte dels mecanismes d'organització, articulació i cohesió del text.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  • Reconstruir i organitzar la informació i els arguments procedents de fonts diverses en llengua anglesa i presentar-los de manera coherent i resumida.
    Estudis d'Anglès i de Clàssiques
  • Demostrar que es comprèn la relació entre factors, processos o fenòmens de la lingüística, la literatura, la història i la cultura, i explicar-la.
  • Demostrar que es comprèn una àmplia varietat de textos en llengua anglesa, en qualsevol mitjà (oral, imprès, audiovisual), i reconèixer-hi sentits implícits.
  • Distingir i contrastar els diferents models teòrics i metodològics aplicats a l'estudi de la llengua anglesa, de la seva literatura i de la seva cultura.
  • Identificar els principals corrents literaris, culturals i històrics en llengua anglesa.
  • Produir textos en llengua anglesa clars, ben estructurats i detallats, sobre temes complexos, mostrant un ús correcte dels mecanismes d'organització, articulació i cohesió del text.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  • Reconstruir i organitzar la informació i els arguments procedents de fonts diverses en llengua anglesa i presentar-los de manera coherent i resumida.
    Estudis d'Anglès i Espanyol
  • Demostrar que es comprèn la relació entre factors, processos o fenòmens de la lingüística, la literatura, la història i la cultura, i explicar-la.
  • Demostrar que es comprèn una àmplia varietat de textos en llengua anglesa, en qualsevol mitjà (oral, imprès, audiovisual), i reconèixer-hi sentits implícits.
  • Distingir i contrastar els diferents models teòrics i metodològics aplicats a l'estudi de la llengua anglesa, de la seva literatura i de la seva cultura.
  • Identificar els principals corrents literaris, culturals i històrics en llengua anglesa.
  • Produir textos en llengua anglesa clars, ben estructurats i detallats, sobre temes complexos, mostrant un ús correcte dels mecanismes d'organització, articulació i cohesió del text.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  • Reconstruir i organitzar la informació i els arguments procedents de fonts diverses en llengua anglesa i presentar-los de manera coherent i resumida.
    Estudis d'Anglès i Francès
  • Demostrar que es comprèn la relació entre factors, processos o fenòmens de la lingüística, la literatura, la història i la cultura, i explicar-la.
  • Demostrar que es comprèn una àmplia varietat de textos en llengua anglesa, en qualsevol mitjà (oral, imprès, audiovisual), i reconèixer-hi sentits implícits.
  • Distingir i contrastar els diferents models teòrics i metodològics aplicats a l'estudi de la llengua anglesa, de la seva literatura i de la seva cultura.
  • Identificar els principals corrents literaris, culturals i històrics en llengua anglesa.
  • Produir textos en llengua anglesa clars, ben estructurats i detallats, sobre temes complexos, mostrant un ús correcte dels mecanismes d'organització, articulació i cohesió del text.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  • Reconstruir i organitzar la informació i els arguments procedents de fonts diverses en llengua anglesa i presentar-los de manera coherent i resumida.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar i interpretar a un nivell avançat els textos en anglès sobre la història dels Estats Units i la seva historiografia.
  2. Analitzar i interpretar a un nivell bàsic textos en anglès sobre història dels Estats Units.
  3. Contextualitzar correctament els fets històrics relacionats amb la Història dels Estats Units en la seva corresponent entorn lingüístic i cultural.
  4. Contextualitzar correctament els fets històrics relacionats amb la història dels Estats Units en l'entorn lingüístic i cultural corresponent.
  5. Demostrar una comprensió bàsica de l'evolució diacrònica i temàtica de la història dels Estats Units.
  6. Demostrar una comprensió bàsica de la naturalesa i els trets principals de la cultura i la civilització dels Estats Units.
  7. Distingir les idees principals de les secundàries i fer síntesis dels continguts de textos en anglès sobre història dels Estats Units.
  8. Dur a terme presentacions orals en anglès, sobre temes relacionats amb la història dels Estats Units.
  9. Emetre valoracions crítiques pertinents basades en la comprensió de la informació rellevant sobre temes relacionats amb la literatura i la cultura d'interès social, científic o ètic.
  10. Expressar-se eficaçment aplicant els procediments argumentatius i textuals en els textos formals i científics.
  11. Expressar-se en la llengua estudiada, oralment i per escrit, utilitzant el vocabulari i la gramàtica de manera adequada.
  12. Localitzar fonts secundàries acadèmiques a la biblioteca o a Internet relacionades amb la història dels Estats Units.
  13. Participar en debats presencials i virtuals en anglès, sobre temes relacionats amb la història dels Estats Units.
  14. Redactar assaigs argumentatius breus o comentaris de text en anglès sobre temes relacionats amb la història dels Estats Units.
  15. Sintetitzar el contingut de fonts primàries i secundàries sobre la història dels Estats Units.

Continguts

1: La Nord Amèrica indígena-precolombina. "Descoberta" i conquesta.
2: La Nord Amèrica colonial: Virginia, Massachusetts, Pensilvània i Nova York.
3: El camí vers la Independència. La revolució i la guerra de la independència.
4: La confederació i la constitució. La compra de Luisiana. La guerra de 1812.

5: Els afroamericans i l'esclavatge.

6: Els nadius americans i el "camí de les llàgrimes".
7: L' Oest, el "destí manifest" i la guerra amb Mèxic.
8: La guerra civil i la reconstrucció.
9: L'Amèrica urbana: immigració i industrialització. Els nadius americans i la massacre de Wounded Knee.

10: L'imperialisme i la guerra de Cuba.
11: La primera guerra mundial. Els "bojos anys 20". Sufragisme i drets de les dones. La gran depressió i el "New Deal".
12: La segona guerra mundial. Inicis de la guerra freda.
13: Els 60: els drets civils dels afroamericans; l'alliberament de la dona; la guerra del Vietnam.
14: De la guerra freda a la guerra contra el terrorisme.

Metodologia

1 crèdit ECTS = 25 hores de formació > 6 crèdits = 150 hores
Activitats dirigides (2 cr., 50 hores)
Activitats supervisades (1 cr., 25 hores)
Activitats autònomes (3 cr., 75 hores)

Les classes combinen teoria i pràctica. És imprescindible que l'alumnat estudiï els textos i els materials audiovisuals predeterminats pel professorat ja que la dinàmica de la classe gira envers la participació activa de l'alumnat a cada sessió.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes Teòriques 30 1,2 15
Debats a l'Aula i al Moodle 20 0,8 2, 5, 10, 11
Tipus: Supervisades      
Avaluació 5 0,2 1, 6, 14, 15
Avaluació a l'Aula i al Moodle 5 0,2 2, 8, 13
Redacció de textos 15 0,6 4, 14
Tipus: Autònomes      
Estudi Personal 15 0,6 7
Lectura i recerca 35 1,4 1

Avaluació

Percentatges:

  • Examen parcial (o examen 1) = 40%
  • Examen final (o examen 2) = 45%
  • Participació a les discussions i als debats (a classe i al fòrum)  = 15% 

Avaluació

  • L'avaluació d'aquesta assignatura és continuada.
  • Tots els exercicis són OBLIGATORIS.
  • Cal llegir els textos obligatoris i participar als debats a classe i al fòrum virtual (Moodle). Qualsevol indicació que l'alumnat no ha completat el seu treball en aquest sentit li afectarà l'avaluació negativament.
  • L’estudiantat rebrà la qualificació de No avaluable sempre que no hagi lliurat els dos exàmens i com mínim una aportació al fòrum.
  • En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor o professora informarà l’alumnat (Moodle) del procediment i data de revisió de les qualificacions. Procés de revisió d’exercicis d'avaluació: l’alumnat té el dret a "revisió d'examen" en tutoria personal al despatx del docent dins els terminis anunciats, que seran sempre abans del següent exercici d'avaluació. L’alumnat perd el dret a revisió si no revisa l’exercici retornat dins el termini anunciat pel docent.

  • El nivell d'anglès es tindrà en compte per a la correcció dels treballs escrits i en l'avaluació final de l'assignatura. Comptarà el 25% de la nota en tots els exercicis.
  • La nota mínima per aprovar el curs és: 5.

Recuperació:

La recuperació d’aquesta assignatura es realitzarà mitjançant una prova de síntesi amb les següents condicions:

 

  1. L’alumnat haurà d’haver lliurat els dos exàmens i com mínim una aportació al fòrum.
  2. L’alumnat haurà d’haver obtingut una qualificació mitjana igual o superior a 3,5 en els dos exàmens.
  3. La qualificació màxima que es pot obtenir a la recuperació és de 5.

MOLT IMPORTANT: El plagi total o parcial de qualsevol dels exercicis d'avaluació és una ofensa greu i es considerarà automàticament com un SUSPENS (0) de l’exercici plagiat, del qual a més es perd el dret a reavaluació. Si es repeteix la situació, se suspendrà l’assignatura sencera. PLAGIAR és copiar de fonts no identificades i fer passar el plagi com a producció pròpia (AIXÒ INCLOU COPIAR FRASES O FRAGMENTS D’INTERNET I AFEGIR-LOS SENSE MODIFICACIONS AL TEXT QUE ES PRESENTA). Cal aprendre a respectar la propietat intel·lectual aliena i a identificar sempre les fonts que es puguin ferservir. D'igual manera, és imprescindibleresponsabilitzar-se de l’originalitat i de autenticitat del text presentat. 

En cas que l’estudiantat realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.

 

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Examen 1 (parcial) 40% 2 0,08 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 13, 14, 15
Examen 2 (final) 45% 2 0,08 1, 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15
Participació Activa 15% 21 0,84 1, 2, 6, 7, 8, 10, 11, 13, 14, 15

Bibliografia

Lectura obligatòria 

Un dossier de textos curts seleccionats i aportats pel professorat. 

 

Llibres de referència altament recomenats:

Jenkins, Philip. A History of the United States. New York: Palgrave Macmillan, 2017 (5th edition).

King, David C. American History. A Visual Encyclopedia. Penguin Random House, 2019 (3rd Edition).

Zinn, Howard. A People’s History of the United States: 1492-Present. London: Longman, 2010.


Bibliografia secundària:

Anderson, Carol. White Rage: The Unspoken Truth of Our Racial Divide. New York: Bloomsbury, 2016.

Barney, William  (ed). A Companion to 19th Century America. Malden: Blackwell Publishing, 2006.

Boles, John (ed.). A Companion to the American South. Malden: Blackwell Publishing, 2004.

Collins, Patricia. Black Feminist Thought. New York: Routledge, 2000.

Davis, Angela J. (ed.) Policing the Black Man: Arrest, Prosecution and Imprisonment. New York: Pantheon Books, 2017.

Deverell, William. A Companion to the American West. Malden: Blackwell, 2006.

Dunbar-Ortiz, Roxanne. An Indigenous Peoples' History of the United States. Boston: Beacon Press, 2014.

Foner, Eric. A Short History of Reconstruction. New York: Harper and Row, 1990.

Foner, Eric. The Story of American Freedom. New York: Norton, 1998.

Ford, Lacy (ed.). A Companion to the Civil War and Reconstruction. Malden: Blackwell 2005.

Genovese, Eugene. Roll, Jordan, Roll: The World Slaves Made. New York: Vintage Books, 1976.

Greene, Jack.  A Companion to the American Revolution. Malden: Blackwell Publishing, 2004.

Hewitt, Nancy. A Companion to American Women's History. Malden: Blackwell 2002.

Kleinberg, S. Jay, Vicki Ruiz & Eileen Boris (eds), The Practice of US Women's History, Rutgers UP, 2008.  ebook

Morgan, Edmund. American Heroes: Profiles of Men and Women Who Shaped Early America. New York: W.W. Norton & Co., 2009.

Ortiz, Paul. An African American and Latinx History of the United States. Boston: Beacon Press, 2018.

Vickers, Daniel (ed.). A Companion to Colonial America. Malden: Blackwell, 2006.

Vorenberg, Michael. Final Freedom, The Civil War, the Abolition of Slavery, and the Thirteenth Amendment. Cambridge: Cambridge University Press, 2004.

Whitfield,Stephen (ed.). A Companion to 20th-Century America. Malden: Blackwell, 2006.

Wood, Gordon. Empire of Liberty: A History of the Early Republic: 1789-1815. New York: Oxford University Press, 2009.

 

Journals

American History -  electronic journal

The Journal of African American History  - electronic journal

 

Websites

The American Yawp  http://www.americanyawp.com/

 

Programari

En aquesta assignatura no s'utilitzarà programari específic.