Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500097 Física | OT | 3 | 1 |
És recomanable tenir coneixements bàsics de química i biologia, però molt simples, a nivell de Batxillerat.
Els camps físics més emprats són termodinàmica, elasticitat, i electromagnetisme. Per tant, convé haver treballat tots aquests camps en les assignatures prèvies del Grau, i en particular és molt recomanable haver cursat les assignatures de Electromagnetisme i Estructura de la Matèria i Termodinàmica.
Aquesta assignatura pretén oferir una introducció relativament panoràmica, però no exhaustiva, de la biofísica. L'objectiu principal és que els estudiants de física tinguin un primer contacte amb l'anàlisi física de problemes que cauen a la frontera amb la biologia (i, en ocasions, la bioquímica), i que siguin conscients de l'enorme riquesa de problemes que la biologia planteja i en els quals els instruments i marcs conceptuals de la física resulten de gran utilitat. Alhora, pretén formular algunes idees bàsiques que resultin útils per a l'estudi posterior d'assignatures relacionades amb la biologia, la biotecnologia, la bioinformàtica o els sistemes complexos.
1. Bases químiques de la biofísica.
Mapa de continguts de l'assignatura: Iniciem la presentació amb recordatori breu de les macromolècules biològiques essencials, i concentrem l'atenció en proteïnes i DNA (constituents, estructura, plegament, propietats mecàniques i electriques); a continuació, passem a estudiar alguns aspectes particulars de les molècules, especialment els motors moleculars i bombes moleculars; a nivell cel·lular, inrtoduïm idees bàsiques del metabolisme, i de la mecromecànica i microfluísica; dediquem una atenció especial al sistema nerviós (física de les neurones, xarxes neuronals , i cervell). Acabem tot considerant algunes idees bàsiques de l'evolució i el paper que juga la física en la seva comprensió, en especial pel que fa a les solucions que l'evolució ha trobat per tal de véncer les dificultats físiques que el medi terrestre imposa a l'hora de moure's d'un lloc a uns altres o per aconseguir fonts d'energia.
Les classes de teoria utilitzaran una metodologia en la qual cada setmana es passarà una breu informació prèvia (en vídeo o pdf) de la temàtica que desrpés es tractarà a classe, i es plantejaran algunes qüestions per debatre online a través de l'aula Moodle. Aquests fòrums de discussió online formaran part de les activitats d'avalaució de l'assignatura. També, i al final de cada tema es plantejaran exercicis/problemes opcionals que serviran per a l'estudiant per anar comprvant si ha assolit correctament els continguts del tema.
A les classes de problemes es discutiran en grup i es resoldran els problemes de la llista de l'assignatura.
Es destinaran 15 minuts de la última classe del curs a permetre que els estudiants puguin contestar les enquestes institucionals de l'assignatura.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes de problemes | 14 | 0,56 | 1, 2, 3, 18 |
Classes teòriques | 27 | 1,08 | 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 19, 21 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi | 53 | 2,12 | 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14 |
Preparació d'entregues i dels problemes de classe | 18 | 0,72 | 2, 3, 9, 18, 21 |
Tutories | 5 | 0,2 | 18 |
Parcials: Dos exàmens parcials, el segon dels quals té un pes lleugerament superior al primer (donat que la quantitat de matèria que hi entra és una mica més gran).
Treball presentació: Consisteix en el desenvolupament d'un tema (per parelles, diferent per a cada grup) relacionat amb un projecte de recerca actual en el camp de la biofísica o amb un article divulgatiu o de recerca. El format del treball serà una presentació en video per tal d'avaluar la capacitat de síntesi i de comunicació de l'estudiant (els estudiants disposaran d'accés a equips i espais per a poder realitzar aquesta presentació).
Participació als fòrums de discussió: Com a activitat d'avaluació continuada, s'avaluarà la participació (tant en termes de constància com del nivell de les aportacions realitzades) als fòrums de discussió que s'aniran obrint a l'aula Moddle de l'assignatura al llarg del curs.
Per poder aprovar el curs es demanarà haver obtingut una nota mínima de 3,5 a cadascun dels parcials.
Aquells alumnes que s'hagin presentat als exàmens parcials però no assoleixin la nota de 3,5 (o bé no arribin a un mínim de 5 en la nota global) tindran l'opció de presentar-se a una prova de síntesi final.
El treball de presentació i l'activitat de participació en els fòrums es consideraran com a activitats no recuperables.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
1r parcial | 35/100 | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 18, 19, 21 |
2n parcial | 40/100 | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 18, 21 |
Participació als fòrums de discussió | 10/100 | 2 | 0,08 | 4, 15, 16, 17, 19, 20 |
Treball presentació video | 15/100 | 2 | 0,08 | 4, 15, 16, 19, 20 |
Textos de referència
P. Nelson, Física biológica, Ed. Reverté, Barcelona, 2005 (disponible online a través de la biblioteca UAB)
F. Cleri. The physics of Living Systems. Springer-Verlag, 2016 (disponible online a través de la biblioteca UAB)
R. Phillips, J. Kondev, J. Theriot, H. G. García, Physical biology of the cell, (Garland Science, 2013)
J. Kuriyan, B. Konforti and D. Wemmer. The molecules of life (Garland Science, 2013)
F. Cussó, C. López and R. Villar, Física de los procesos biológicos, Ariel, Barcelona,
2004
D. Jou, J. E. Llebot i C. Pérez-García, Física para las ciencias de la vida, Mc Graw
Hill, Madrid, 1994
T.M. Nordlund. Quantitative understanding of biosystems. (CRC Press, 2011)
M. Ortuño, Física para biología, medicina, veterinaria y farmacia, Crítica, Barcelona,
1996
J. W. Kane i M. M. Sternheim, Física para las ciencias de la vida, Reverté, Barcelona,
1987
B. B. Benedek and F.M.H. Villars, Physics, with illustrative examples from biology (3
vols), Addison-Wesley, 1979
T. F. Weiss, Cellular biophysics (2 vols), Bradford Books, MIT Press, Cambridge, 1996
R.K. Hobbie, Intermediate physics for medicine and biology. Wiley, 1978
W. Bialek. Biophysics: Searching for principles. Princeton Univ. Press, 2012
C. Blomberg. Physics of life. Elsevier, 2007
R. Cotterill. Biophysics. An introduction. John Wiley & Sons, 2002
J.L. Nadeau. Introduction to Experimental Biophysics. CRC PRess, 2018
D. Johnston and S.M.-S. Wu. Foundations of cellular neurophysiology. MIT Press, 1995
En aquesta assignatura no s'utilitza cap programari específic a classe.
Sí que caldrà utlitzar programes de grabació i edició de vídeo (OBS, Shotcut,...) per poder realitzar el treball de presentació en vídeo.