Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2502758 Humanitats | OB | 2 | 2 |
No n'hi ha.
En finalitzar l'assignatura, l'estudiant ha de ser capaç de:
TEMARI
I. La retòrica. L'oratòria. L'art del ben parlar. De les paraules alades d'Homer fins a Ciceró. L'oratòria actual. Anàlisi de discursos.
I. 1. L'oratòria a la Grècia clàssica i a l'època hel·lenística.
I. 2. El segle I aC. a Roma. Primers intents de consolidar el poder personal (Màrius i Sul·la; Cèsar i Pompeu). Causes del desenvolupament de l'oratòria.
I. 3. Ciceró. Comentari de les Catilinàries.
I. 4. Exemples de bons discursos: el de Brutus i el de Marc Antoni en la pel·lícula Juli Cèsar de J. L. Mankiewicz.
I. 5. Oratòria actual. Comunicació, ordre, argumentació, persuasió, adequació. Expressió verbal i no verbal. El domini de la veu.
I. 6. Els secrets d'una presentació efectiva. Exemples audiovisuals.
I. 7. Com parlo? Com podria parlar imitant els antics? Taller d'oratòria.
·LECTURA OBLIGATÒRIA: lectura del discurs en Defensa del poeta Àrquias, de Ciceró.
II. L'art de fer riure: Plaute; Terenci: l'art de fer somriure.
II. 1. L'expansió per la Mediterrània.
II. 2. L'origen del teatre: de Grècia a Roma. Rerefons religiós. Característiques del gènere. Els edificis.
II. 3. Plaute. Comentari del Vodevil del fantasma.
II. 4. Graecia capta ferum uictorem cepit et artis agresti Latio intulit. Implicacions culturals. Filohel·lènics contra tradicionalistes. Els Escipions.
II. 5. Terenci. Comentari dels Germans.
·LECTURES OBLIGATÒRIES: El vodevil del fantasma, de Plaute i Els germans, de Terenci. CINEFÒRUM: Golfus de Roma.
III. L'èpica llatina o la legitimació del poder.
III.1. Orígens del gènere. L'èpica homèrica.
III. 2. Enni i l'èpica romana.
III. 3. Virgili. Comentari de l'Eneida. Pervivència de l'obra.
·LECTURA OBLIGATÒRIA: lectura de l'Eneida (obligatòriament els cants I-IV, VI, VIII i XII).
IV. La poesia lírica llatina.
IV. 1. Història del gènere. Els poetes lírics grecs.
IV. 2. Catul líric. Horaci.
IV. 2. Els tòpics horacians i la seva influència en la literatura universal.
IV. 3. Comentari d'una selecció d'Odes.
IV. 4. Comentari d'una selecció d'Epodes.
·LECTURA OBLIGATÒRIA: lectura d'una selecció de poemes de Catul i Horaci.
V. La faula, el conte i la novel·la llatina.
V. 1. Història del gènere. De la novel·la rosa grega (Dafnis i Cloe) a la paròdia del gènere en llatí (Satíricon de Petroni).
V. 2. Un conte encisador dins les Metamorfosis d'Apuleu: el Conte de Psique i Cupido.
·LECTURA OBLIGATÒRIA: lectura a triar entre: Dafnis i Cloe de Longus; el conte de Psique i Cupido d'Apuleu; i el Satíricon de Petroni. Visionat del Satíricon de Fellini.
L’assignatura és presencial. L’estudiant haurà de realitzar un treball continuat al llarg del curs. L’assistència a les classes li servirà per contextualitzar les diferents lectures proposades al llarg del curs.
Hi haurà diferents seminaris on es comentaran lectures i pel.lícules relacionades amb els continguts treballats a classe.
Per bé que no hi haurà control d’assistència a les classes, la considerem fonamental a l’hora de poder superar amb èxit l’assignatura.
Els estudiants hauran de realizar un treball de curs sobre algun aspecte del programa de l'assignatura, en grup, que sigui demostratiu dels continguts impartits i estudiats. Aquest treball es defensarà oralment.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals i tutories | 50 | 2 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 |
Exàmens | 6 | 0,24 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 |
Tipus: Supervisades | |||
Treball en grup i exposició oral | 70 | 2,8 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 |
Tipus: Autònomes | |||
Treball en equip i estudi | 17 | 0,68 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 |
AVALUACIÓ CONTINUADA
En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor o professora informarà l’alumnat (Moodle) del procediment i data de revisió de les qualificacions.
PERCENTATGE DE CADA PART:
35%: Prova amb preguntes de resposta breu i d’assaig (UNITATS 1 i 3): 30 de març.
35%: Prova amb preguntes de resposta breu i d’assaig (UNITATS 3, 4 i 5 ): 23 de maig.
20%: Defensa del treball de curs sobre algun aspecte del programa: dies 25 i 30 de maig; 1 de juny. (l'assistència a les tres sessions d'exposicions orals és obligatòria).
10%: Participació en debats, comentaris sobre lectures fetes, etc...
NOTES MOLT IMPORTANTS
PLAGI
DOCÈNCIA VIRTUAL O HÍBRIDA
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Exposició oral en grup sobre un tema determinat pel professor | 20% | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 |
Participació activa a l'aula | 10% | 1 | 0,04 | 2, 5, 11 |
Prova amb preguntes de resposta breu i d'assaig | 35% | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 |
Prova amb preguntes de resposta breu i d'assaig | 35% | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 |
BIBLIOGRAFIA GENERAL
BEARD, M. (2016). SPQR: Una historia de la Antigua Roma, Barcelona: Crítica.
BEARD, M. (2013). La herencia viva de los clásicos, Barcelona: Crítica.
BAKER, P.; HELMRATH, J.; KALLENDORF, C. (2019). Beyond Reception. Renaissance Humanism and the Transformation of Classical Antiquity, Berlin-Boston: De Gruyter.
BRIGGS, W.; KALLENDORF, C. (coords.) (2007). A companion to the classical tradition, Malden (Massachusetts): Blackwell.
CITRONI, M. - CONSOLINO, F. E. - LABATE, M. - NARDUCCI, E. (1997). Letteratura di Roma antica, Roma-Bari: Laterza.
CODOÑER, C. (ed.) (1997). Géneros literarios latinos, Salamanca: Universidad de Salamanca. Servicio de Publicaciones.
CODOÑER, C. (ed.) (1997). Historia de la literatura latina, Madrid: Cátedra.
CURTIUS, E. R. (1978). Literatura europea y edad media latina, México: Fondo de Cultura Ecomómica. 2 vols.
FERRERO HERNÁNDEZ, C. (2006). Textos de literatura europea y tradición clásica, Bellaterra: Servei de Publicacions UAB.
GRIMAL, P. (2005). Historia de Roma, Barcelona: Paidós.
GRIMAL, P. (1999). La civilización romana. Vida, costumbres, leyes, artes, Barcelona: Paidós.
HACQUARD, G. et al. (2000), Guía de la Roma Antigua, Madrid: Atenea.
HARDWICK, L.; STRAY, CH. (2011). A Companion to Classical Receptions, Malden (Massachusetts):John Wiley & Sons.
HIGHET, G. (1954). La tradición clásica, México: Fondo de Cultura Económica. 2 vols.
HOWATSON, M. C. (1991). Diccionario de la literatura clásica, Madrid: VON ALBRECHT, M. (1997). Historia de la literatura romana, Barcelona: Herder. 2 vols. Alianza.
JENKINS, R. (ed.) (1995). El legado de Roma. Una nueva valoración, Barcelona: Crítica.
JENKINS, R. (2015). Un paseo por la literatura de Grecia y Roma, Barcelona: Crítica.
JERPHAGNON, L. (2007). Historia de la Roma antigua, Barcelona: Edhasa. Ensayo histórico.
JONES, P. (2013). Veni, uidi, uici. Hechos, personajes y curiosidades de la antigua Roma, Barcelona: Crítica.
MARTIN, R. - GAILLARD, J. (1992). Les genres littéraires à Rome, París: Nathan.
WALDE, Ch. (ed.) (2012). Brill’s New Pauly Supplements I - Volume 5: The Reception of Classical Literature, Leiden-Boston: Brill.
ZANKER, P. (1992). Augusto y el poder de las imágenes, Madrid: Alianza.
RECURSOS EN XARXA
No cal emprar cap programa informàtic.