Logo UAB
2021/2022

Aspectes Psicosocials Crítics en la Gestió d'RH

Codi: 43166 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
4313788 Gestió dels Recursos Humans a les Organitzacions OT 0 1
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Sergi Serrano González
Correu electrònic:
Sergi.Serrano.Gonzalez@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
espanyol (spa)

Equip docent

Juan Manuel Muñoz Justicia
Míriam Díez Piñol
Jesus Rojas Arredondo
Sergi Serrano González

Equip docent extern a la UAB

Rafael Díaz
Sara Vidal

Prerequisits

No té prerequisits

Objectius

El mòdul explora, com l'aplicació de les noves tecnologies a les organitzacions influeix en diferents fenòmens psicosocials de gran rellevància per a la comprensió, la presa de decisions i la gestió dels recursos humans.

En finalitzar el mòdul, l'estudiant serà capaç de:

• Descriure les característiques, condicionants i efectes de fenòmens i processos psicosocials rellevants per comprendre el funcionament quotidià d'una organització.

• Analitzar diferents problemàtiques i situacions organitzacionals en funció dels aspectes psicosocials amb què guarden relació.

• Explicar les relacions entre diferents processos de recursos humans, noves tecnologies i processos psicosocials.

Competències

  • Aplicar principis i marcs de tall psicosocial en l'anàlisi d'aspectes propis de contextos organitzacionals.
  • Delimitar necessitats de RRHH en les diferents àrees que configuren una organització, des d'una aproximació proactiva i sistèmica.
  • Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis
  • Treballar en equip, aprofitant la diversitat de formes de pensar i fer dels companys.

Resultats d'aprenentatge

  1. Identificar aspectes o fenòmens de tipus psicosocial rellevants per comprendre determinada situació i per implementar algun programa o sistema en l'àmbit dels RRHH.
  2. Organitzar informació rellevant sobre els factors psicosocials que poden incidir en algun programa o sistema de RRHH.
  3. Tenir en compte la diversitat de punts de vista i formes de pensar i sentir en formular hipòtesis sobre les necessitats en matèria de RRHH en les diferents àrees.
  4. Valorar l'impacte que determinades accions, programes o sistemes podrien tenir en el benestar dels membres d'una organització.

Continguts

 

1.- La Cultura digital

Revolució tecnològica.
Noves competències digitals.
Economia digital

2.-Les generacions

Noves expectatives.

Natius digitals.
Gestió dels Millenials

3.- Equips virtuals

Impacte de la digitalització en els equips.
Com millorar els processos de treball en entorns virtuals
Competències de treball en equips virtuals

4.- Organizational Network Analysis


Principis d'anàlisi de xarxes socials

L'anàlisi de xarxes socials en les organitzacions

5.- Aspectes crítics
 
Critical Management Studies
Autoritat, Poder i ètica

Metodologia

Classes expositives. La presentació dels diferents continguts temàtics es realitzarà mitjançant exposicions per part dels docents responsables del mòdul.

Presentació de casos. S'analitzaran en l'espai aula casos relacionats amb els diversos continguts per revisar actuacions pràctiques dels professionals.

Exercicis. Es duran a terme dinàmiques, rol playing i experiments que permetin a l'estudiant assentar els seus coneixements i treballar les competències assignades al mòdul.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
classe magistral 15 0,6 2
ejercicis i jocs 15 0,6 1, 4
Tipus: Supervisades      
Defensa del Pla de actuació 2 0,08 2
tutories col.lectives 30 1,2 3
Tipus: Autònomes      
Revisió bibliografica, anàlisi de cas 58 2,32 2, 3, 4

Avaluació

 

Evidència 1. Treball en equip virtual

Experiència de treball en un equip virtual. Treball que es realitzarà en grup. Amb un pes en la nota final del 35%.

Evidència 2. Reflexió sobre un cas pràctic-real a desenvolupar en el màster.

Treball individual. Amb un pes en la nota final del 40%.

Evidència 3. Reflexió d'un article sobre Critical Managament Studies. Treball individual. Amb un pes en la nota final del 25%.

 

Podran optar a recuperació l'alumnat que no hagi assolit els criteris establerts per a superar el mòdul i aquells que hagin estat avaluats en un cnojunt d'activitats amb un pes mínim de 2/3 parts de la qualificació total del mòdul. 

La nota mínima per a poder optar a la recuperació és de 3.5.

Pautes d'avaluació de la Facultat de Psicologia https://www.uab.cat/doc/DOC_PautesAvaluacio_FP_21-22

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
EV 1: Treball en equip virtual 35% 12 0,48 1, 2, 3, 4
EV 2:Reflexió d'un cas real 40% 10 0,4 2, 3, 4
EV 3·: Revisió article Critical Management 25% 8 0,32 2, 3

Bibliografia

Barry, D.; Hansen, H. (eds.) (2008). Handbook of New Approaches in management and Organization, Londres: Sage

Beranek, P. M., y Martz,  B. (2005). Making virtual teams more effective: improving relational links.  Team performance management, 11(5/6),200-213.

Foster,  M. K., Abbey,  A., Callow,  M. A., Zu,  X., y Wilbon,  A. D.  (2015).Rethinking virtuality and its impact on teams.  Small Group Research, 46(3),267-299.

 Martín, A; Rubio. R (2015) Jóvenes y generación 2020. Revista de Estudios de Juventud. 108. Madrid

 Orengo, V.,  Zornoza, A., y Peiró, J. M. (2011). Gestión de equipos virtuales en las organizaciones laborales: algunas aportaciones desde la investigación. Papeles del Psicólogo, 32(1), 82-93.

Tabernero, C. (2010) Efectividad de los Equipos de Trabajo, una revisión de la última década de Investigación (1999.2009). Revista de Psicología del Trabajo y de las Organizaciones 26,1, 47-71.

Tirado, F. Baleriola, E y Gálvez A. (2017) Critical Management Studies. Barcelona: Editorial UOC.

Programari

-