Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
4313754 Psicopedagogia | OT | 0 | A |
Un cop accedit al màster no es necessiten prerequisits per realitzar aquest mòdul.
El mòdul Psicopedagogia a les Organitzacions té tres característiques bàsiques que defineixen el seu disseny:
La selecció i priorització dels continguts tenen en consideració els objectius, les competències i la contextualització del mòdul.
La perspectiva professionalitzadora del Màster i el tractament metodològic aconsellen no fer un seguiment lineal dels continguts sinó més cíclic, recorrent i transversal per tal de poder copsar les relacions existents entre ells i poder dotar l’estudiantat d’una visió i perspectiva global.
Els continguts del Mòdul, encara que no sempre es donaran en el mateix ordre, són:
L’enfocament del Mòdul Psicopedagogia en les Organitzacions combina diverses estratègies metodològiques. Per una banda, hi haurà sessions de presentació i aprofundiment dels continguts formals del mòdul, per això es preveuen sessions magistrals participatives. Per altre, a cada unitat temàtica es facilitaran diverses lectures sobre textos i articles relacionats amb la matèria.
Es treballaran diversos casos, que formaran part de l’avaluació, bé amb l’anàlisi d’un cas real sobre una política de recursos humans, bé amb la resolució d’un cas sobre la intervenció del psicopedagog a les organitzacions educatives.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Conferències i xerrades de professionals (si es cau) | 10 | 0,4 | 6, 11 |
Debat de textos i materials audiovisuals | 10 | 0,4 | 2 |
Presentació de continguts | 30 | 1,2 | 2, 8 |
Presentació dels casos i bones pràctiques | 10 | 0,4 | 5, 7, 8 |
Tipus: Supervisades | |||
Cerca Bibliogràfica i elaboració de treballs | 10 | 0,4 | 11 |
Lectura de materials | 15 | 0,6 | 2 |
Resolució de casos i bones práctiques | 40 | 1,6 | 2, 6, 9 |
Tipus: Autònomes | |||
Activitats d'aprenentatge formal | 25 | 1 | 9 |
Resolució del cas | 75 | 3 | 6 |
Revisió bibliogràfica | 25 | 1 | 2 |
Per superar el Mòdul caldrà presentar aquestes evidències escrites.
A) ASSISTÈNCIA (5% de la nota)
B) AUTOAVALUACIÓ (5% de la nota)
Es tracta d'un informe d'autoavaluació que recull una síntesi i valoració de les diferents sessions d'aula realitzades pel professor Antonio Pérez, les lectures realitzades, l'assistència a classe i la participació en les tasques i activitats programades, l'aprofitament i contingut de les tutories individuals i en grup, etc. Cal evidenciar les competències assolides, els aprenentatges realitzats i una valoració sobre la utilitat i professionalització del mòdul.
Més concretament, els estudiants hauran d'entregar:
- Estudi de cas sobre una política de de recursos humans. Es farà l'últim dia de classe.
Portafolis amb l’anàlisi de dues lectures obligatòries (treball individual) que s’entregarà (3+3=6 folis), l’informe de les seves sessions de classe (treball individual;12 folis) i la resolució d’un cas pràctic (treball grupal).
Per superar l'assignatura, caldrà tenir aprovades les dues evidències.
La data de llirament del portafolis será el 16 de març de 2022.
L'alumne que no presenti alguna de les dues evidències (Anàlisi de cas i portafolis) serà qualificat de 'No Presentat'.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Assistència | 5% | 0 | 0 | 1, 5, 6, 13 |
Autoavaluació | 5% | 0 | 0 | 1, 2, 5, 6, 7, 12, 13 |
Estudi de cas al voltant d'una política de recursos humans | 45% | 0 | 0 | 3, 4, 5, 6, 8, 10, 11, 12 |
Portafoli | 45% | 0 | 0 | 1, 2, 7, 9, 12, 13, 14 |
ALLES, M. (2008). Desarrollo del talento humano basado en competencias. Buenos Aires: Granica.
ALVAREZ, V. y LÁZARO, A. (2002). Calidad de las Universidades y Orientación Universitaria. Málaga: Aljibe.
BERNAL GUERRERO, A. (coordinador); FERNÁNDEZ - SALINERO DE MIGUEL, C.; PINEDA HERRERO, P. (2019) Formación continua. Editorial Síntesis. Madrid
BOLÍVAR, A, SEGOVIA, JOSÉ D., ESCUDERO, J.M., GARCÍA RODRIGO J. Y GONZÁLEZ, Mª T. (2008).El centro como contexto de intervención. En GAIRÍN, J. (Coord.). Curso de Asesoría pedagógica, Módulo I. Ministerio de Educación y Ciencia: Centro Nacional de Información y Capacitación pedagógica. CD-Rom
DEAN, J. (1997). Supervisión y asesoramiento. Madrid: La Muralla.
GAIRÍN SALLÁN, J., RODRÍGUEZ-GÓMEZ, D. Y CASTRO CEACERO, D. (COORDS.) (2012). Éxito académico de colectivos vulnerables en entornos de riesgo en Latinoamérica. España: Wolters Kluwer. Disponible en: http://ddd.uab.cat/record/123659
GAIRÍN, J. (1998), La colaboración entre centros educativos. V Congreso Interuniversitario de Organización de Instituciones Educativas: “Las organizaciones ante los retos educativos del siglo XXI”, Madrid, 10-13 noviembre, 1998 (documento policopiado). Publicada en GAIRÍN J. y DARDER, P. (2000). Organización y gestión de centros educativos. Praxis, Barcelona, págs. 82/17782/202
GAIRÍN, J. (1999). Los departamentos y equipos educativos como órganos de desarrollo profesional. Profesorado. Revisa de currículum y formación del profesorado, 3, 1, 1-26.
GAIRÍN, J. (2000). Cambio de cultura y organizaciones que aprenden. Educar, 27, 31-85.
GAIRÍN, J. (2004). Redes institucionales y de aprendizaje en la educación no formal. En Varios: La organización y dirección de redes educativas, 1. Granada: Grupo Editorial Universitario, 23-45.
GAIRÍN, J. (2006) (Coord.). Procesos de cambio en los centros educativos a partir de evaluaciones externas. Ministerio de Educación y Ciencia: CIDE.
GAIRÍN, J. (2006). Los enfoques de planificación. Máster de Formación de formadores. Madrid: INAP, Módulo 4
GAIRÍN, J. (2007): La gestión de procesos y del conocimiento. Curso de formación especializada para la intervención en centros educativos. Madrid: Ministerio de Educación.
GAIRÍN, J. (2007). El centro como escenario educativo. En BONALS, J. y SÁNCHEZ -CANO, M. (Coord.) (2007). Manual de asesoramiento Psicopedagógico. Barcelona: Graó, Cap. 5.
GAIRÍN, J. (2008): La gestión del conocimiento y de los procesos. En GAIRÍN, J. (Coord.). Curso de Asesoría pedagógica, Módulo III. Ministerio de Educación y Ciencia: Centro Nacional de Información y Capacitación pedagógica. CD-Rom
GAIRÍN, J. (2011). Promover e impulsar el cambio educativo desde los municipios. En GAIRÍN, J. y SÁNCHEZ, S. (2011). Municipio y Educación: reflexiones, experiencias y desafíos. Santiago de Chile: EDO-FIDECAP, páginas 7-33.
GAIRÍN, J. (2012). La organización y atención a la diversidad en centros de educación secundaria en Iberoamérica. Santiago de Chile: Santillana.
GAIRÍN, J. et al. (2006). El Pla de tutoría a la Universitat. Barcelona: UAB-IDES.
GAIRÍN, J. y MARTÍN. M. (2004): Las instituciones educativas en la encrucijada de los nuevos tiempos. Tendencias pedagógicas, 9, 21-44.
GAIRÍN, J. y SUÁREZ, C.I. (2014). Clarificar e identificar los grupos vulnerables. En J. GAIRÍN (Coord.), Colectivos vulnerables en la universidad. Reflexiones y propuestas para la intervención (pp. 33-61). España: Wolters Kluwer. Disponible en http://edo.uab.cat/content/llibres .
GOMEZ MEJÍA, L. y otros. (2008). Gestión de recursos humanos. Madrid: Pearson-Prentice Hall.
GORDILLO, M. V. (1986). Manual de orientación educativa. Madrid: Alianza Editorial.
GUTIÉRREZ, S., & DE PABLOS, C. (2010). Análisis y evaluación de la gestión por competencias en el ámbito empresarial y su aplicación a la universidad. Revista Complutense de Educación, 21(2), 323–343.
LORENZO, M. (2011). Organización y gestión de centros educativos. Granada: Universitas.
MONEREO, C. y SOLE, I. (1996). El asesoramiento psicopedagógico: una perspectiva profesional y constructivista. Madrid: Alianza.
OLTRA, V. (Coord.) (2005). Desarrollo del factor humano. Barcelona: Editorial UOC.
PINEDA, P. (Coord.) (2002). Formación en las organizaciones. Barcelona: Ediciones Gestión 2000.
TEJADA, J. (2007). La innovación formativa. En: TEJADA, J. y GIMÉNEZ, V. (Coord.). Formación de Formadores. Escenario institucional. Madrid: Thomsom; 631-712.
Revista CAPITAL HUMANO. Wolters Kluwer.
ENLLAÇOS WEB:
-