Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
4313816 Biblioteca Escolar i Promoció de la Lectura | OT | 0 | 0 |
No es precisa cap requisit especial per a poder cursar l'assignatura.
|
La metodologia que utilitza l’equip docent del mòdul està coordinada i directament relacionada amb: - L’explicació, l’anàlisi i la discussió dels fenòmens educatius i més concretament dels escolars. - La provocació de la participació activa i la pràctica reflexiva com a eina d'aprenentatge. - La continuïtat metodològica (que no uniformitat) entre els tres formadors, i entre les seqüències d’ensenyament/aprenentatge i d’avaluació. - El treball de les persones en formació dins i fora de l’aula de les sessions presencials. - L’equilibri entre treball individual i grupal per tal d’assolir les competències que es pretenen. - La unitat de contingut com a referència per poder desenvolupar totes les sessions en interacció constant i recíproca entre persones formadores i persones en formació. - L'ús de la plataforma MoodleUAB com a complement a les sessions presencials.
|
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Presencial en gran grup | 30 | 1,2 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 |
Tipus: Supervisades | |||
Activitats i lectures en el desenvolupament del mòdul | 60 | 2,4 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 |
Tipus: Autònomes | |||
Treball individual i en petit grup | 60 | 2,4 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 |
Per poder aprovar el mòdul és imprescindible: - Assistència i participació a les sessions presencials i entorns virtuals. - Entrega puntual de les activitats individuals proposades en els diferents blocs de continguts. - Seguiment i visualització de les aportacions individuals en el treball en grup a desenvolupar al llarg de tot el mòdul. L'avaluació de l'assignatura es realitzarà mitjançant les activitats que s'assenyalen. La nota final serà el resultat d’una valoració global i individualitzada per part de l’equip docent.
|
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Lliurament d'activitats de mòdul | 35% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 |
Presentació oral i co-avaluació dels projectes d'intervenció (individual i grupal) | 20% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 |
Seguiment i informe final d'un projecte d'intervenció (grupal) | 45% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 |
----. Atenció a la diversitat. Generalitat de Catalunya: Departament d'Educació. Disponible a: http://xtec.gencat.cat/ca/curriculum/diversitat/
Antunez, S. et al. (1992). Del Proyecto educativo a la programación de aula. Barcelona: Graó.
Apple, M. (2012). Can education change society? New York: Routledge.
Berger, K.S. i Thompson, R.A. (1997). Psicología del desarrollo: Infancia y adolescencia. Madrid: Médica Panamericana.
Coll, C., Palacios, J. i Marchesi, A. (Comp.). (2001). Desarrollo Psicológico y educación. II. Psicología de la Educación Escolar. Madrid: Alianza Psicología.
Della, B. i Chistoph, V. (2009). Neurociencia y docentes: crónica de un encuentro. Cuadernos de Pedagogía, 386, 92-96.
Delval, J. (2000). Aprender en la vida y en la escuela. Madrid: Morata.
Direcció General de l'Educació Bàsica i el Batxillerat. (2009). Del currículum a les programacions. Una oportunitat per a la reflexió pedagògica a l'educació bàsica. Generalitat de Catalunya: Departament d'Educació. Dispobible a:http://xtec.gencat.cat/web/.content/alfresco/d/d/workspace/SpacesStore/0086/d1067aa7-e3eb-41fb-9ca2-207b92812814/del_curriculum_
Frabbonni, F. (2001). La pedagogía y la didáctica. Madrid: Proa.
Gencat. Direcció General de l’Educació Bàsica i el Batxillerat. (2009). Del currículum a les programacions. Una oportunitat per a la reflexió pedagògica a l’educació bàsica. Generalitat de Catalunya: Departament d’Educació. Disponible a: http://xtec.gencat.cat/web/.content/alfresco/d/d/workspace/SpacesStore/0086/d1067aa7-e3eb-41fb-9ca2-207b92812814/del_curriculum_a_les_programacions.pdf
Gencat. Currículum i orientacions a l’Educació Infantil, primer cicle. Disponible a: http://xtec.gencat.cat/web/.content/alfresco/d/d/workspace/SpacesStore/0080/bfd2cd16-10d5-4103-aba2-ee9744b2399d/Curriculum-Infantil-0-3.pdf
Gencat. Currículum i orientacions a l’Educació Infantil, primer cicle. Disponible a: http://ensenyament.gencat.cat/web/.content/home/departament/publicacions/colleccions/curriculum/curriculum-infantil-2n-cicle.pdf
Gencat. Desplegament del currículum a l’Educació Primària. Disponible a: http://xtec.gencat.cat/web/.content/alfresco/d/d/workspace/SpacesStore/0078/ba660da6-65cf-4a60-ad02-d70b78c13bb4/desplegament_pri.pdf
Gencat. Desplegament del currículum a l’Educació Secundària Obligatòria (ESO). Disponible a: http://xtec.gencat.cat/web/.content/alfresco/d/d/workspace/SpacesStore/0081/c2c17d15-7c0a-492e-9f21-9f024ae4e141/desplegament_c_eso.pdf
Gimeno, J. (2001). Educar y convivir en la cultura global: las exigencias de la ciudadanía. Madrid: Morata.
Macblain, S. (2020). Child development for teachers. London: SAGE Publications Inc.
Manresa, M. (2009). L'univers lector adolescent. Dels hàbits de lectura a la intervenció educativa. Barcelona: Rosa Sensat.
Mauri, T., Monereo, C., i Badia, A. (Coords.). (2004). La pràctica psicopedagògica en educació formal. Vol I. Barcelona: Ediuoc.
Merino, R., Sala, G. i Troiano, H. (2003) "Desigualdades de clase género y etnia en educación". F. Fernández. Sociología de la educación. Pp. 367-373. Madrid: Pearson.
Palacios, J., Coll, C. i Marchesi, A. (Comp.) (2001). Desarrollo psicológico y educación. I. Psicología Evolutiva. Madrid: Alianza Psicología.
Papalia, D. E., Duskin, R. i Matorell, G. (2012). Desarrollo humano. México: McGraw-Hill Companus, Inc.
Perinat, A. (1997). Desenvolupament i aprenentatge durant l'edat escolar. Barcelona: Ediuoc.
Punset, E. (2011). Programa Redes Redes 44. Antes y después de conocer el cerebro. Disponible a: http://www.rtve.es/alacarta/videos/redes/redes-antes-despues-conocer-cerebro/1031639/#aHR0cDovL3d3dy5ydHZlLmVzL2FsYWNhcnRhL2ludGVybm8vY29udGVudHRhYmxlLnNodG1sP3BicT0yJm1vZGw9VE9DJmxvY2FsZT1lcyZwYWdlU2l6ZT0xNSZjdHg
Rodríguez, M. (Coord). (2002). Didáctica general. Qué y cómo enseñar en la sociedad de la información. Madrid: Biblioteca Nueva.
Rogoff,B. (1993). Aprendices del pensamiento. El desarrollo cognitivo en el contexto social. Barcelona: Paidós.
Sanmartí, N. (2007). 10 ideas clave. Evaluar para aprender. Barcelona: Graó.
Santos, M. A. (1993). La evaluación: un proceso de diálogo, comprensión y mejora. Málaga: Aljibe.
Solé, I. (2001). Estrategias de lectura. Barcelona: Graó.
tarabini, A. (2017). L'escola noés per a tu. El rol dels centres educatius en l'abandonament escolar. Barcelona: Fundació Jaume Bofill.
Teixidor, E. (2007). La lectura i la vida. Com incitar els nens i els adolescents a la lectura: una guia per a pares i mestres. Barcelona: Columna Edicions.
Tejada, J. (2005). Didàctica-Currículum: Diseño, desarrollo y evaluación curricular. Barcelona: Editorial Davinci.
Triado, C. (Coord.). (1993). Psicologia Evolutiva. Vic: Eumo.
Touraine, A. (2011). Después de la crisis. Por un futuro sin marginación. Barcelona: Paidós.
TV3 (2012). Programa Què, Qui, Com: Aprendre a escriure. Disponible a: http://blogs.tv3.cat/quequicom.php?itemid=44334
Wajcman, J. (2017). Esclavos del tiempo. Vidas aceleradas en la era del capitalismo digital. Barcelona: Paidós.
Vielma, E. i Sala, M. L. (2000). Aportes de las teorías de Vygotsky, Piaget, Bandura y Bruner. Paralelismo en sus posiciones en relación con el desarrollo. Educere, 3 (9), 31-37.
Pàgines web d'interès:
Catàleg Col·lectiu de les Universitats de Catalunya (CCUC). http://ccuc.csuc.cat/
CSIC – Consejo Superior de Investigaciones Científicas. http://www.csic.es/home
Dialnet. https://dialnet.unirioja.es/
Education Database https://search.proquest.com/education?accountid=15292
Edu365.cat. http://www.edu365.cat/
ERIC – Institute of Educations Science https://eric.ed.gov/
Fundació Jaume Bofill. http://www.fbofill.cat/
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO). https://es.unesco.org/themes/education
Senderi, educación en valors. http://www.senderi.org/
XTEC – Xarxa Telemàtica Educativa de Catalunya. http://www.xtec.cat
* En el decurs de l'assignatura es facilitarà més bibliografia i es comentarà aquesta.
--------------------