Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
4313227 Mitjans, Comunicació i Cultura | OT | 0 | 2 |
Els propis del Màster
Els objectius bàsics del mòdul són els següents:
Breu descripció dels continguts del mòdul:
El contingut del mòdul serà sensible a la diversitat cultural i els aspectes relacionats amb la perspectiva de gènere.
Metodologia de treball:
El mètode pedagògic estarà basat en el treball conjunt del grup i el debat provocat per les explicacions del professor. Per a donar forma a aquest objectiu es definiran cinc dinàmiques de treball complementàries:
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Anàlisi de casos | 30 | 1,2 | 2, 7, 9 |
Repàs a les teories del desenvolupament i la comunicació per el canvi social | 30 | 1,2 | 2, 7 |
Tipus: Supervisades | |||
Disseny d'un projecte de comunicació per el canvi social | 40 | 1,6 | 2, 7, 9 |
Tipus: Autònomes | |||
Lectures, dinàmica de seminari, fitxes. | 50 | 2 | 2, 7, 9 |
Avaluació:
L'alumnat del mòdul serà avaluat a partir de les tres principals dinàmiques de treball del mòdul:
1. La realització d'un projecte comunicatiu específic per a una entitat o organisme per al desenvolupament, tenint en compte les línies mestres de la comunicació per al canvi social. Alternativament, també es podrà realitzar un treball de reflexió teòrica o d'anàlisi de cas (40%).
2. La participació en els debats que es desenvoluparan a les classes a partir de les lectures proposades pel professor. A la sesssió següent a la del debat s'haurà de presentar una valoració crítica del debat amb una extensió no superior a 3000 caràcters (30%).
3. A la segona part del mòdul es faran presentacions en grups d'un màxim de quatre integrants. La composició dels grups i els temes a presentar s'acordaran amb el professor en la segona sessió del mòdul.
Reavaluació:
Tant la realització del projecte, com la presentació del tema podran ser reavaluats per consolidar el aprovat o per millorar nota. La participació en els debats i la presentació de les valoracions crítiques no són recuperables.
El termini per a poder reelaborar els projectes o les presentacions s'allargarà fins al 15 de maig.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Disseny d'un projecte de comunicació per el canvi social o un treball alternatiu. | 40% | 0 | 0 | 2, 3, 4, 5, 7, 9 |
Participació en els debats sobre aspectes teòrics i anàlisis de casos. | 30% | 0 | 0 | 1, 2, 6, 7, 8 |
Presentació en equip d'un tema vinculat al programa del mòdul. | 30% | 0 | 0 | 1, 2, 8, 9 |
Bibliografia bàsica:
AA VV (2005): Media & Glocal Change. Rethinking Communication for Development. Nordicom i Clacso.
CASTEL, A. i BAJO ERRO, C. (2013): Redes sociales para el cambio en África. Madrid: Los libros de la catarata.
CHAVES GIL, I. (coord) (2012): Comunicación para el cambio social: Universidad, sociedad civil y medios. Madrid: Los libros de la catarata.
GUMUCIO DAGRON, A. (2008): Antología de comunicación para el cambio social: lecturas históricas y contemporáneas. South Orange, NJ: Consorcio de Comunicación para el Cambio Social.
MARI SÁEZ, V. M. (2011): Comunicar para transformar, transformar para comunicar: tecnologías de la información, organizaciones sociales y comunicación desde una perspectiva de cambio social. Madrid: Editorial Popular.
MELKOTE, S. R. i STEEVENS, L. H. (2001): Communication for Development in the Third World: Theory and Practice for Empowerment. Londres: Sage.
RODRÍGUEZ, C.; OBREGÓN, R., VEGA, J.: Estrategias de Comunicación para el Cambio Social. Quito (Ecuador): Fundacion Friedrich Ehbert, 2002.
OBREGÓN, R.; “Medios, Jóvenes y Pobreza,” en DONAS, S. (Ed.) Adolescencia y Juventud: Análisis de Una Población Postergada. San José (Costa Rica): Proyecto Libro Universitario Regional, LUR, 2000.
OBREGÓN, R.; MOSQUERA, M.: “Methodological Challenges in Health Communication Research” en HEMER, O.,TUFTE, T. (Eds.): Media, Communication and Social Change: Rethinking Communication for Development. Nordicom Review, 2005.
OBREGÓN, R.: "The Role of Communication in the Integrated Management of Childhood Illness: Progress, Lessons Learned, and Challenges in Latin America" en HAIDER, M. (Ed.): Global Public Health Communication:
Challenges, Perspectives and Strategies. Boston: Jones & Bartlett Publishers, 2005.
PEREIRA, J. M. i CADAVID, A. (2011): Comunicación, desarrollo y cambio social: interrelaciones entre comunicación, movimientos ciudadanos y medios. Bogotá: Pontificia Universidad Javeriana, Uniminuto i Centro en Comunicación para América Latina.
SERVAES, J. (2000): “Comunicación para el desarrollo; tres paradigmas, dos modelos” en Temas y Problemas de Comunicación, nº 10.
STIGLITZ, J. E.; GREENWALD B. C. (2015): "La creación de una sociedad del aprendizaje", La esfera de los libros, Madrid.
El mòdul no requereix el coneixement de programari especialitzat més enllà dels paquets d'ofimàtica d'ús habitual.