Logo UAB
2021/2022

Macroeconomia Avançada i Finances

Codi: 40102 Crèdits: 10
Titulació Tipus Curs Semestre
4313805 Anàlisi Econòmica / Economic Analysis OT 2 2
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Maria Teresa Cabeza Gutes
Correu electrònic:
Maite.Cabeza@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
anglès (eng)

Equip docent

Jesús David Pérez Castrillo
Luca Gambetti
Andre Groger

Equip docent extern a la UAB

Alexander Ludwig
Hugo Rodríguez Mendizabal

Prerequisits

Sense prerequisits específics.

Objectius

Aquest mòdul presenta alguns dels models teòrics i empírics més utilitzats en la macroeconomia moderna. En proporcionar fonaments teòrics sòlids, l’objectiu d’aquest mòdul és introduir l’estudiant a aplicacions frontereres en macroeconomia i finances i obrir noves línies de recerca. Els estudiants també aprendran tècniques punteres per a l’avaluació de polítiques.

 

Competències

  • Analitzar conceptualment un problema econòmic concret utilitzant eines analítiques avançades.
  • Aplicar la metodologia de recerca i tècniques i recursos específics avançats per investigar i produir resultats innovadors en un determinat àmbit d'especialització.
  • Articular recomanacions sobre polítiques macroeconòmiques i microeconòmiques.
  • Buscar informació en la literatura científica fent servir els canals apropiats i integrar aquesta informació per plantejar i contextualitzar un tema de recerca.
  • Demostrar una actitud desperta, innovadora i analítica en relació amb els interrogants d'investigació.
  • Dissenyar, planificar i dur a terme recerques sobre economia.
  • Emetre judicis independents i defensar-los dialècticament.
  • Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions, així com els coneixements i les raons últimes que les fonamenten, a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats.
  • Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit.
  • Ser capaç d'articular els fonaments de la teoria econòmica derivant-los analíticament a partir de raonaments matemàtics.
  • Tenir coneixements que aportin la base o l'oportunitat de ser originals en el desenvolupament o l'aplicació d'idees, sovint en un context de recerca.

Resultats d'aprenentatge

  1. Aplicar la metodologia de recerca i tècniques i recursos específics avançats per investigar i produir resultats innovadors en un determinat àmbit d'especialització.
  2. Buscar informació en la literatura científica fent servir els canals apropiats i integrar aquesta informació per plantejar i contextualitzar un tema de recerca.
  3. Demostrar una actitud desperta, innovadora i analítica en relació amb els interrogants d'investigació.
  4. Elaborar arguments rigorosos per explicar determinats fenòmens econòmics macroeconòmics i financers
  5. Emetre judicis independents i defensar-los dialècticament.
  6. Emmarcar una pregunta econòmica de l'àmbit de la macroeconomia i les finances en un problema matemàtic i derivar-ne la resposta a partir de la lògica matemàtica
  7. Identificar els supòsits específics que permeten donar resposta a fenòmens del camp de la macroeconomia i les finances
  8. Interpretar tant la modelització del problema com la conclusió que se'n deriva
  9. Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis.
  10. Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
  11. Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions, així com els coneixements i les raons últimes que les fonamenten, a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats.
  12. Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit.
  13. Reconèixer els reptes pendents en el camp de la macroeconomia i les finances, proposar un pla que descrigui els passos que cal seguir i les metodologies que s’han d’utilitzar per respondre a aquests reptes
  14. Tenir coneixements que aportin la base o l'oportunitat de ser originals en el desenvolupament o l'aplicació d'idees, sovint en un context de recerca.

Continguts

  • Finances corporatives
  • Finances públiques en models macroeconòmics quantitatius
  • Diner i banca
  • Macroeconometria

 Per una descripció amb més detall del contingut del temari anar a http://idea.uab.cat/master_program.php .

 

Metodologia

El curs constarà de sessions on el professor presenta el material i sessions dedicades específicament a la resolució de problemes. Es recomana als estudiants que formin grups d’estudi per discutir sobre tasques i lectures.

La metodologia docent proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes de teoria 75 3 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14
Tipus: Supervisades      
Classes pràctiques, llistes de problemes, tutories 25 1 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14
Tipus: Autònomes      
Estudi personal, estudi en grups, lectures de textes de manuals de referència i d'artícles científics 150 6 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14

Avaluació

Examen final

50%  

Assitència i participació a classe

20%  

Resolució exercicis 

30%  

L'avaluació proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries. 

 

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Assistència a classe, llistes de problemes i altres execicis 50% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14
Exàmens Finals 50% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14

Bibliografia

Aghion, P. and Bolton, P. (1992), “An Incomplete Contracts Approach to Financial Contracting,” Review of Economic Studies 59: 473-494.

Akerlof, G. (1970), “The Market for Lemmons, Quality Uncertainty and the Market Mechanism,” Quarterly Journal of Economics 84: 488-500.

Allen, F. and Michaely, R. (1995), “Dividend Policy,” in Handbooks of Operation Research and Management Science: Finance (ed. Jarrow, R., Maksimovic, V. and Ziemba, W.), Amsterdam: North-Holland.

Brealey, R.A. and Myers, S.C. (1997), “Principles of Corporate Finance,” New York McGraw-Hill.

Brockwell, P. J. and R. A. Davis, (2009), Time Series: Theory and Methods, Springer-Verlag: Berlin

Camacho, M., G. Pérez Quirós and H. Rodríguez Mendizábal (2013): “Mixing the Ingredients: Business cycles, Technology Shocks, Productivity Slowdown and the Great Moderation”, unpublished manuscript

Canova F. (2007), Methods for Applied Macroeconomic Research, Princeton University Press: Princeton

Christiano, L. J., M. Eichenbaum, and C. L. Evans (1999): “Monetary Policy Shocks: What Have We Learned and to What End?,” in J. B. Taylor & M. Woodford (ed.), Handbook of Macroeconomics, edition 1, volume 1, chapter 2: 65-148, Elsevier.

Cooley, T. F. and G. D. Hansen (1995): “Money and the Business Cycle,” in T. F. Cooley (ed.) Frontiers of Business Cycle Research, Princeton University Press.

Gali, J. (1999): “Technology, Employment, and the Business Cycle: Do Technology Shocks Explain Aggregate Fluctuations?” American Economic Review, 89(1): 249-271.

Hamilton J. D. (1994), Time Series Analysis, Princeton University Press: Princeton

Lutkepohl H. (2005), New Introduction to Multiple Time Series, Springer-Verlag: Berlin

Tirole, J. (2006), “The Theory of Corporate Finance,” Princeton University Press.

 

Referències addicionals seran proporcionades al llarg del curs.

Programari

  • Matlab
  • R
  • Phyton
  • Stata