Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2504216 Història, Política i Economia Contemporànies / Contemporary History, Politics and Economics | FB | 1 | 2 |
Es considera indispensable que els estudiants comptin amb un nivell d’anglès corresponent al B2 del marc de referència europeu, malgrat que per l’accés dels estudiants al grau no es preveu una prova específica de nivell de competència lingüística en anglès.
No hi ha cap prerequisit oficial per a seguir correctament l'assignatura. No obstant, és recomanable que l'alumnat tingui una base mínima d'Economia, Història i Geografia, per tal de poder treure el màxim profit de les lliçons, lectures i exercicis
- Analitzar la complexitat i la dinàmica dels processos econòmics.
- Identificar i explicar els principals determinants que han fet possible períodes de creixement, estabilitat econòmica, recessió i crisis a escala nacional i internacional.
- Establir els factors explicatius dels processos de globalització econòmica.
- Analitzar les causes i conseqüències de la desigualtat entre països i entre individus generada pel desenvolupament econòmic capitalista.
- Estudiar les revolucions tecnològiques i el seu impacte en l'economia i en l'organització empresarial.
- Avaluar i comparar la sostenibilitat dels models històrics de desenvolupament econòmic.
- Examinar les diferències entre dones i homes (diferències de gènere) en el mercat laboral, en l'accés als recursos econòmics i en el benestar general.
Tema 1. La industrialització al segle XIX
1.1. La revolució industrial i la transició demogràfica.
1.2. La difusió de la industrialització a Europa.
1.3 La industrialització fora d'Europa: els EUA i el Japó.
Tema 2. La formació d'una economia internacional (1870-1913)
2.1 La revolució en el transport terrestre i marítim i en les comunicacions
2.2 Els processos migratoris regionals i intercontinentals
2.3 Les relacions comercials i financeres internacionals
2.4 La formació d'un sistema monetari internacional
2.5 Les divergències en el procés de desenvolupament econòmic mundial
Tema 3. La crisi del capitalisme liberal (1914-1945)
3.1. La Primera Guerra Mundial i les seves repercussions econòmiques.
3.2. La Gran Depressió de 1929-33 i les polítiques anticrisi.
3.3. La Segona Guerra Mundial (1939-45): els factors econòmics del conflicte.
3.4. El paper dels Estats Units i la recuperació econòmica d'Europa Occidental i Japó.
Tema 4. La reconstrucció, el nou ordre mundial i el creixement econòmic (1945-1973)
4.1. Els Acords de Bretton Woods i el nou ordre econòmic internacional.
4.2. Les economies capitalistes avançades.
4.3. Les economies del bloc socialista.
4.4. Descolonització i subdesenvolupament al Tercer Món.
Tema 5. Canvi estructural i segona globalització (a partir de 1973)
5.1. La crisi de 1973-84 i les reaccions.
5.2. Els actors del nou model de creixement.
5.3. La tercerarevolució tecnològica, globalització i desequilibris
1. Lliçó magistral
La professora realitzarà una conceptualització analítica i una síntesi actualitzada de cada un dels temes d'estudi. L'objectiu d'aquesta activitat és facilitar la transmissió de coneixements i la motivació per a l'anàlisi històrica, que s'enfoquen per tal de potenciar un aprenentatge actiu i cooperatiu.
2. Sessions pràctiques
L'objectiu d'aquestes sessions és fomentar, a més dels coneixements específics de l'assignatura, la millora i l'adquisició de diverses competències transversals per part de l'estudiant. A l'aula es treballaran problemes o qüestions plantejades en relació amb diferents aspectes del temari que cada alumne haurà treballat prèviament amb les lectures o materials indicats.
3. Treball individual dels alumnes a partir de lectures i recerca d'informació.
El treball dirigit es complementa amb el treball individual o en grup autònom. L'objectiu d'aquesta activitat és potenciar la independència de l'estudiant en el procés d'aprenentatge i dotar d'eines analítiques que fomentin la seva capacitat crítica.
4. Tutories
La professora de l'assignatura estarà a disposició de l'alumnat en els horaris establerts per a resoldre els dubtes.
5. Campus Virtual de l'assignatura
El Campus Virtual compta amb tota la informació rellevant per al seguiment de l'assignatura i els diferents tipus de materials que el professor considera bàsics per avançar en el procés d'aprenentatge.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes pràctiques | 17 | 0,68 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 |
Classes teòriques | 33 | 1,32 | 1, 2, 3, 5, 6, 7 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutoria | 10,5 | 0,42 | 1, 2, 3, 5, 6, 7 |
Tipus: Autònomes | |||
Lectura i estudi | 58 | 2,32 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 |
Preparació d'exercicis pràctics | 28 | 1,12 | 1, 2, 3, 5, 6, 7 |
L'avaluació consistirà en:
- 4 exercicis pràctics.
- Un examen parcial consta de dues parts que valen cadascuna el 50% de la nota de l'examen. La primera part consisteix de vint preguntes test que puntuaran 0,5 si la resposta és correcta, -0,125 si la resposta és incorrecta i 0 si no es respon la pregunta. La segona part consta de dues preguntes d'assaig de cinc punts cadascuna.
- Un examen final consta de dues parts que valen cadascuna el 50% de la nota de l'examen. La primera part consisteix de vint preguntes test que puntuaran 0,5 si la resposta és correcta, -0,125 si la resposta és incorrecta i 0 si no es respon la pregunta. La segona part consta de dues preguntes d'assaig de cinc punts cadascuna.
Les preguntes seran sobre la matèria explicada a les sessions de teoria i de pràctiques i al contingut dels materials docents indicats pel professor.
Calendari d’activitats d’avaluació
Les dates dels exàmens parcial i final es publicaran al Campus Virtual a l'inici del curs.
La data de l'examen de recuperació la fixarà el Deganat de la Facultat.
"La programació de les proves d’avaluació no es podrà modificar, tret que hi hagi un motiu excepcional i degudament justificat pel qual no es pugui realitzar un acte d’avaluació. En aquest cas, les persones responsables de les titulacions, prèvia consulta al professorat i a l’estudiantat afectat, proposaran una nova programació dins del període lectiu corresponent." Apartat 1 de l'Article 115. Calendari de les activitats d’avaluació (Normativa Acadèmica UAB)
Procediment de revisió de les qualificacions
En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor o professora informarà l’alumnat (CampusVirtual) del procediment i data de revisió de les qualificacions.
Coincidint amb l'examen final s'anunciarà el dia i el mitjà en que es publicaran les qualificacions finals. De la mateixa manera s'informarà del procediment, lloc, data i hora de larevisió d'exàmens d'acord amb la normativa de la Universitat.
Examen de Recuperació
“Per participar al procés de recuperació l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats que representi un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura o mòdul.” Apartat 3 de l'Article 112 ter. La recuperació (Normativa Acadèmica UAB). Els estudiants i les estudiants han haver obtingut una qualificació mitjana de l’assignatura entre 3,5 i 4,9.
L’examen de recuperació consta de dues parts que valen cadascuna el 50% de la nota de l'examen. La primera part consisteix de vint preguntes test que puntuaran 0,5 punts si la resposta és correcta, -0,125 punts si la resposta és incorrecta i 0 punts si no es respon la pregunta. La segona part consta de dues preguntes d'assaig de cinc punts cadascuna.
L'estudiant que es presenti a l'examen de recuperació i el superi aprovarà l'assignatura amb una nota de 5. En cas contrari mantindrà la nota final.
L’estudiant rebrà la qualificació de “No avaluable” sempre que no hagi realitzat un conjunt d'activitats d'avaluació amb un pes total de més del 20% de la nota de curs.
Irregularitats en actes d’avaluació
Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, i d'acord amb la normativa acadèmica vigent, "en cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas quees produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0". Apartat10 de l'Article 116. Resultats de l'avaluació. (Normativa Acadèmica UAB)
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examen final | 40% de la nota final | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 5, 6, 7 |
Examen parcial | 40% de la nota final | 1,5 | 0,06 | 1, 2, 3, 5, 6, 7 |
Exercici pràctic 1 | 8% de la nota final | 0 | 0 | 1, 2, 4, 5, 6, 7 |
Exercici pràctic 2 | 4% de la nota final | 0 | 0 | 1, 2, 3, 5, 7 |
Exercici pràctic 3 | 4% de la nota final | 0 | 0 | 1, 2, 3, 5, 6, 7 |
Exercici pràctic 4 | 4% de la nota final | 0 | 0 | 1, 2, 3, 6, 7 |
Aldcroft, Derek and Morewood, Steven (2013) The European Economy since 1914, London: Routledge. https://login.are.uab.cat/login?url=http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=edsebk&AN=512379&site=eds-live
Allen, Robert (2011) Global Economic History. A very short Introduction, Oxford: OUP.
Broadberry, Stephen & O’Rourke, Kevin (eds.)(2010) The Cambridge Economic History of Modern Europe. Cambridge:Cambridge University Press.
Di Vittorio, Antonio (ed.) (2006) An Economic History of Europe. London: Routledge. https://login.are.uab.cat/login?url=http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=edsebk&AN=171273&site=eds-live
Feinstein, Charles.; Temin, Peter & Toniolo, Gianni (2008) The World Economy Between the World Wars. Oxford: Oxford University Press.
Livi Bacci, Massimo (2017) A Concise history of world population. Malden: Blackwell. https://login.are.uab.cat/login?url=http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=edsebk&AN=1453379&site=eds-live
O’Rourke, Kevin & Williamson, Jeffrey G. (1999) Globalization and history: the evolution of a nineteenth-century Atlantic economy. Cambridge: The MIT Press.
Persson, Karl Gunnar (2010) An Economic History of Europe. Cambridge: Cambridge University Press. https://login.are.uab.cat/login?url=http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=edsebk&AN=313317&site=eds-live
Temin, Peter (1989) Lessons from the Great Depression. Cambridge: The MIT Press.
Zamagni, Vera (2018) An Economic History of Europe since 1700, Agenda Publishing.
Excel, Word i PowerPoint.