Logo UAB
2021/2022

Història Contemporània Universal (des de 1945)

Codi: 106183 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2504216 Història, Política i Economia Contemporànies / Contemporary History, Politics and Economics FB 1 1
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Martí Marin Corbera
Correu electrònic:
Marti.Marin@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
anglès (eng)
Grup íntegre en anglès:
Grup íntegre en català:
No
Grup íntegre en espanyol:
No

Equip docent

Cristian Ferrer Gonzalez

Prerequisits

No n'hi ha, tanmateix:

  • La majoria de les assignatures s’imparteixen en anglès. Es considera indispensable que els estudiants comptin amb un nivell d’anglès corresponent al B2 del marc de referència europeu, malgrat que per l’accés dels estudiants al grau no es preveu una prova específica de nivell de competència lingüística en anglès.  

Objectius

El curs cobreix la història del món des de 1945 fins a l’actualitat. Els estudiants aprendran a analitzar i a comprendre els esdeveniments de l’anomenada Guerra Freda, partint de les seves arrels històriques a principis del segle XX i arribant a les seves conseqüències al tomb de segle. El curs pretén que els estudiants s’acostumin a argumentar professionalment, com a historiadors, i que trenquin la separació entre llur percepció quotidiana i la historiogràfica. Al finalitzar l’assignatura, l’alumnat tindrà un coneixement suficient de les causes que van portar a la Guerra Freda i de les especificitatsd’aquest fenomen, així com de les seves fases, períodes i actors a escala mundial. També s’abordaran els processos de descolonització.

Competències

  • Descriure l'origen i el desenvolupament dels principals conflictes socials, polítics i econòmics actuals.
  • Diferenciar i analitzar el tipus de relacions que s'han establert en el segle passat entre els diversos agents socials, polítics i econòmics tant en marcs nacionals com regionals i internacionals.
  • Discriminar els sistemes governamentals de presa de decisions en diferents contextos socials i polítics, des de mitjans del segle XX fins als nostres dies, tant pel que fa a marcs estatals com subestatals o supraestatals.
  • Explicar i sintetitzar coneixements adquirits en un nivell avançat de llengua anglesa.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes rellevants d'índole social, científica o ètica.
  • Reconèixer i contextualitzar textos referents a la història contemporània recent.

Resultats d'aprenentatge

  1. Comparar succintament casos nacionals i/o regionals diferents dins d'un mateix marc internacional.
  2. Escriure en llengua anglesa una ressenya d'una publicació, un videodocumental o un acte (conferència-seminari) adequada al contingut d'una o més assignatures de la matèria.
  3. Expressar una opinió fonamentada sobre el caràcter, la perspectiva i el rigor de textos referents al contingut de la matèria.
  4. Identificar i sintetitzar la bibliografia bàsica sobre els principals conflictes.
  5. Identificar i sintetitzar la bibliografia bàsica sobre l'evolució històrica dels principals sistemes governamentals, des dels més intervencionistes als més liberalitzats.
  6. Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes rellevants d'índole social, científica o ètica.
  7. Reconèixer i explicar diferents casos –nacionals i regionals– de relacions entre els diversos agents socials de la història contemporània.

Continguts

  1. El naixement d’un nou món: política de masses, revolució, imperialisme i guerra total
  2. De les cendres de la guerra que havia d’acabar amb totes les guerres: l’ordre de postguerra
  3. La consolidació d’un món bipolar: l’URSS, els EUA i les seves esferes d’influència
  4. Un món en moviment, després de tot: descolonització i canvi social
  5. El gir neoliberal i la “fi de la història”
  6. El retorn de la història: el món de la postguerra freda

Metodologia

-        Classes teòriques

-        Assistència a seminaris i sessions de tutoria

-        Aprenentatge d’estratègies de cerca d’informació

-        Debats i discussions

-        Redacció de ressenyes, treballs i comentaris analítics

-        Presentacions orals

-        Estudi personal

-  La metodologia docent podria patir adaptacions en funció de l'evolució de la pandèmia per COVID-19

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Assistència a seminaris i sessions de tutoria 6 0,24 1, 3, 6, 7
Classes teòriques 45 1,8 1, 4, 5, 7
Tipus: Supervisades      
Aprenentatge d'estratègies de cerca d'informació 8 0,32 1, 4, 5, 6, 7
Debats i discussions 5 0,2 1, 3, 4, 5, 6, 7
Presentació oral 5 0,2 3, 6
Redacció de ressenyes, treballs i comentaris analítics 24 0,96 2, 6
Tipus: Autònomes      
Estudi personal 25 1 1, 4, 5, 6

Avaluació

L’avaluació és contínua. Els estudiants hauran de demostrar els seus progressos mitjançant la realització d’activitats i exàmens. Els terminis d’aquestes activitats d’avaluació s’indicaran en la calendarització el primer dia de classe. Totes les activitats tindran una data límit que haurà de ser acomplerta estrictament, segons el calendari de l’assignatura.

-        Examen parcial escrit (25%)

-        Examen final escrit (25%)

-        Treballs escrits (30%)

-        Presentacions orals i seminaris de debat (20%)

Qüestions relacionades

La informació sobre l’avaluació, el tipus d’activitat d’avaluació i el seu pes en l’assignatura és merament informativa. El professor responsable de l’assignatura ho especificarà al seu inici.

 

Revisió de les activitats d’avaluació

Al publicar les notes finals, el professor ha de notificar per escrit una data i hora per a la revisió de les activitats d'avaluació. Els estudiants han de concertar les revisions acord amb el professor.

 

Recuperació

Només tindran accés a la recuperació aquells alumnes que hagin presentat activitats el pes sigui equivalent al 66,6% (dos terços) o més de la nota final i que hagin obtingut una nota ponderada igual o superior a 3,5.

 

L’alumne només es presentarà a les activitats o proves no presentades o suspeses. En cap cas es podrà recuperar una qualificació mitjançant una prova final equivalent a el 100% de la nota.

 

En el moment de donar la qualificació final prèvia a la nota final de l’assignatura, el professor comunicarà per escrit el procediment de recuperació. El professor pot proposar una activitat de recuperació per cada activitat suspesa o no presentada o podrà agrupar diverses activitats.

 

Consideració de “no avaluable”

S'assignarà un “no avaluable” quan les proves d'avaluació aportades per l’alumne equivalguin com a màxim a una quarta part de la qualificació total de l’assignatura.

 

Irregularitats en les activitats d'avaluació

En cas d’irregularitat (plagi, còpia, suplantació, etc.) en una activitat d’avaluació, la nota d’aquesta activitat d’avaluació serà 0. En cas d’irregularitats en diverses activitats d'avaluació, la nota final de l’assignatura serà 0.

 

Les activitats d’avaluació en què s’hagin produït irregularitats (com plagi, còpia, suplantació) queden excloses de la recuperació. Es considera com a “còpia” un treball que reprodueixi la totalitat o la major part de la feina d'un altre alumne, i com “plagi” el fet de presentar com a propi una part o la totalitat d’un text d'un autor, és a dir, sense esmentar les fonts, ja sigui publicat en paper o en format digital. En el cas de còpia entre dos alumnes, si no és possible saber qui ha copiat a qui, la sanció s’aplicarà a ambdós.

 

Més informació: https://www.uab.cat/web/estudiar/grau/informacio-academica/avaluacio/en-que-consisteix-l-avaluacio-1345662177201.html

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Examen final escrit 25% 2 0,08 1, 3, 4, 5, 6, 7
Examen parcial escrit 25% 2 0,08 1, 3, 4, 5, 6, 7
Presentacions orals i seminaris de debat 20% 8 0,32 1, 3, 6, 7
Treballs escrits 30% 20 0,8 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7

Bibliografia

Bibliografía

ANDERSON, Perry (2014), American Foreign Policy and Its Thinkers, London: Verso.

BOUKARI-YABARA, Amzat (2014), Africa Unite! Une Histoire du Panafricanisme, Paris: Découverte.

ELEY, Geoff (2001), Forging Democracy. The History of the Left in Europe, 1850-2000, Oxford: Oxford University Press.

FONTANA, Josep (2011), Por el bien del Imperio. Una historia del mundo desde 1945, Barcelona: Pasado&Presente.

FULBROOK, Mary (ed.) (1999), Europe Since 1945, Oxford: Oxford University Press.

GADDIS, John Lewis (2007), The Cold War. A New History, London: Penguin.

HARVEY, David (2006), A Brief History of Neoliberalism, Oxford: Oxford University Press.

HOBSBAWM, Eric (1994), The Age of Extremes. The Short Twentieth Century, 1914-1991, London: Abacus.

HORN, Gerd-Rainer (2007), The Spirit of ’68. Rebellion in Western Europe and North America, 1956-1976, Oxford: Oxford University Press.

JAMES, Leslie & LEAKE, Elisabeth (eds.) (2015), Decolonization & Cold War. Negotiating Independence, London: Bloomsbury.

JIAN, Chen (2001), Mao’s China & the Cold War, Raleigh: University of North Carolina Press.

JUDT, Tony (2006), Postwar. A History of Europe Since 1945, London: Penguin.

LEFFLER, Melvyn P. (2008), La guerra después de la guerra. Estados Unidos, la Unión Soviética y la Guerra Fría, Barcelona: Crítica.

LEFFLER, Melvyn P. & WESTAD, Odd A. (eds.) (2010), The Cambrigde History of the Cold War, 3 vols., Cambridge:Cambrigde University Press.

MAZOWER, Mark (1999), Dark Continent. Europe’s Twentieth Century, London: Penguin.

PLOKHY, Serhii (2015), El último imperio. Los días finales de la Unión Soviética, Madrid: Turner.

PRASHAD, Vijay (2007), The Darker Nations. A People’s History of the Third World, New York: New Press.

SERVICE, Robert (2015), The End of the Cold War, 1985-1991, London: MacMillan.

SHEPARD, Ben (2010), The Long Road Home. The Aftermath of the Second World War, London: Bodley Head.

SKIDMORE, Thomas E. & SMITH, P. H. (1996), Historia contemporánea de América Latina. América Latina en el siglo XX, Barcelona: Crítica.

VEIGA, Francisco; Ucelay Da Cal, Enrique & DUARTE, Ángel (2006), La paz simulada. Una historia de la Guerra Fría, 1941-1991, Madrid: Alianza.

WALKER, Martin (1994), The Cold War and the Making of Modern World, London: Vintage.

ZUBOK, Vladislav M. (2008), Un imperio fallido. La Unión Soviética durante la Guerra Fría, Barcelona: Crítica.

Programari

---