Logo UAB
2021/2022

Morfologia Catalana

Codi: 105831 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2503998 Filologia Catalana: Estudis de Literatura i Lingüística OB 3 2
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Teresa Cabré Monné
Correu electrònic:
Teresa.Cabre@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:
No

Equip docent

Cristina Real Puigdollers

Prerequisits

No n'hi ha

Objectius

Identificar els processos morfològics de la llengua catalana

Competències

  • Actuar amb responsabilitat ètica i respecte pels drets fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
  • Analitzar les principals propietats fonètiques, fonològiques, morfològiques, sintàctiques, lèxiques i semàntiques de la llengua catalana, l’evolució al llarg de la història i l’estructura actual.
  • Demostrar domini de la normativa de la llengua catalana, dels seus fonaments lingüístics i de totes les seves aplicacions en l'àmbit acadèmic i professional.
  • Fer lectures i interpretacions crítiques de textos.
  • Fer treballs escrits o presentacions orals efectius i adaptats al registre adequat.
  • Introduir canvis en els mètodes i els processos de l'àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar les propietats fonètiques, fonològiques, morfològiques, sintàctiques, lèxiques i semàntiques de la llengua actual que més problemàtica susciten.
  2. Aplicar adequadament els coneixements adquirits per a l'obtenció de dades i el maneig de fonts documentals d'aplicació a l'estudi de la llengua i la literatura catalanes.
  3. Descriure els processos combinatoris de creació d'unitats lingüístiques.
  4. Distingir el gènere gramatical del gènere natural.
  5. Fer treballs escrits i presentacions orals efectives i adaptades al registre adequat.
  6. Identificar correctament les unitats lingüístiques.
  7. Identificar i descriure els processos de flexió, derivació, composició i lexicalització.
  8. Identificar les idees principals i les secundàries i expressar-les amb correcció lingüística.
  9. Interpretar textos en profunditat i aportar arguments per a fer-ne una anàlisi crítica.
  10. Mantenir una actitud de respecte envers les opinions, valors, comportaments i pràctiques dels altres.
  11. Potenciar la capacitat de lectura, interpretació i anàlisi crítica de textos literaris i lingüístics.
  12. Redactar comentaris de text amb sentit crític.
  13. Treballar autònomament en l'estudi sincrònic i diacrònic de la llengua i la literatura catalanes.
  14. Utilitzar recursos tecnològics (digitals i audiovisuals) per a l'adquisició del coneixement i les seves aplicacions en llengua i literatura.

Continguts

1. Lèxic i estructura morfològica. Al·lomorfia

2. Categories flexives. Flexió nominal i flexió verbal. Variació dialectal

3. Cliticització. Restriccions i variació

4. Derivació: sufixació i prefixació. Límits entre la derivació i la composició.

5. Composició. Altres processos de formació de mots

Metodologia

Explicació del temari i discussió de problemes

Pràctiques d'aula i resolució de problemes

Estudi i lecxtura de textos específics

 

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
explicació del temari i discussió de problemes 45 1,8 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 14
Tipus: Supervisades      
pràctiques d'aula i resolució de problemes 45 1,8 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14
Tipus: Autònomes      
estudi i lectura de textos específics 54 2,16 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14

Avaluació

1. Examen final (50%)

2. Exercicis punturats (40%)

3. Pràctica addicional (10%)

  La nota final de l'assignatura serà la suma (ponderada) de les puntuacions obtingudes en cada activitat, la qual haurà se ser com a mínim 5. Després de cada prova, hi haurà sempre un procediment de revisió del resultat.
  L'assignatura serà "no avaluable" quan no s'hagi fet la prova final.
  Només tindran accés a la recuperació els estudiants que hagin obtingut com a mínim un 3,5 de la nota global i hagin estat avaluats en un mínim de 2/3 parts de la qualificació de l'assignatura. Només es podrà recuperar l'examen final i la nota màxima serà 5.
  Els errors de normativa penalitzaran en la forma que s'estableixi per a cada activitat.
  El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s’exposarà el dia de presentació de l’assignatura. Es penjarà també al Campus Virtual on l’alumnat podrà trobar la descripció detallada dels exercicis i pràctiques, els diversos materials docents i qualsevol informació necessària per a l’adequat seguiment de l’assignatura. També s'indicarà el continut i la modalitat dels diversos exercicis i proves.  En cas de canvi de modalitat docent per raons sanitàries, el professorat informarà dels canvis que es produiran en la programació de l’assignatura i en les metodologies docents.
  En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. Si es produeixen diverses irregularitats en els actes, la qualificació final d’aquest assignatura serà zero.
  En cas que les proves no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Teams, assegurant que tot l’estudiantat hi pot accedir.

En cas que les proves no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la
UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Teams, assegurant que tot  ’estudiantat hi pot accedir.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
examen final 50% 2 0,08 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 13, 14
exercicis puntuats 40% 3 0,12 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14
pràctica addicional 10% 1 0,04 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14

Bibliografia

Bibliografia bàsica:

Mascaró, Joan (1986) Morfologia. Barcelona: Enciclopèdia Catalana.

Solà, J., M-R. Lloret, J. Mascaró i M. Pére-Saldanya (eds.) (2002) Gramàtica del Català Contemporani. vol.I. Barcelona: Empúries.

Institut d'Estudis Catalans (2016) Gramàtica de la llengua catalana.

Bibliografia complementària:

Bonet, Eulàlia i Maria-Rosa Lloret (1998) Fonologia catalana. Barcelona: Ariel.

Fábregas, Antonio (2013) La morfologia. El análisis de la palabra compleja. Madrid: Síntesis

Pérez-Saldanya, M., M. Gifre i J. Todolí (2004) Morfologia Catalana. Barcelona: UOC.

Programari

...