Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2501928 Comunicació Audiovisual | FB | 1 | 2 |
No n'hi ha
L'objectiu principal de l'assignatura és estimular el pensament crític a través de l’anàlisi d'obres d'art en el context culturai i històric en el que sorgeixen.
Els objectius metodològics són:
- familiaritzar l'alumnat amb els sistemes d'anàlisi de la cultura visual
- promoure l'ús d'un vocabulari adient i de fonts d’informació especialitzades
- identificar els biaxos culturals i de gènere en els relats de la història i la història de l'art
- potenciar la creativitat
- facilitar la transferència dels coneixements adquirits a suports audiovisuals
1. Modernitat i avantguarda: desenvolupament industrial i cànons estètics
2. Més enllà de la raó: dissentiment i exploració de l'inconscient
3. El poder revolucionari de la geometria
4. Art i geopolítica
5. Cultura de masses, tecnologia, creació i apropiació
6. La mirada transformadora del feminisme en la cultura visual
7. Art i activisme: un replantejament dels postulats estètics
* El contingut i l'enfocament de l'assignatura tenen en compte la perspectiva de gènere, per tant, a banda d'analitzar la influència de les teories feministes en l'art, es posarà èmfasi en les aportacions de les dones en el camp de l'art i de la història.
** El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s’exposarà el dia de presentació de l’assignatura. Espenjaràtambéal Campus Virtualonl’alumnat podràtrobarla descripció detallada dels exercicis i pràctiques, els diversos materials docents i qualsevol informació necessària per a l’adequat seguiment de l’assignatura. En cas de canvi de modalitat docent per raons sanitàries, el professorat informarà dels canvis que es produiran en la programació de l’assignatura i en les metodologies docents.
- Classes amb suport audiovisual
- Anàlisis crítiques d'imatges i textos
- Presentacions orals
- Tutories
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòriques | 36 | 1,44 | 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9 |
Seminaris | 12 | 0,48 | 1, 2, 3, 4, 5, 7, 9 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 8 | 0,32 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 |
Tipus: Autònomes | |||
Lectures, estudi, visites a exposicions, anàlisi de textos i d'imatges, preparació de treballs | 90 | 3,6 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 |
L’assignatura consta de les activitats d’avaluació següents:
- Examen, 40 % sobre la qualificació final
- Treball en grup, 25 % sobre la qualificació final
- Treball individual, 25 % sobre la qualificació final
- Assistència i participació constructiva a classe, 10 % sobre la qualificació final
Per aprovar l'assignatura cal entregar tots els treballs i fer l'examen. A més, cal que la suma de les notes dels treballs i l'examen sigui igual o superior a 5. L'examen i els treballs només sumen si tenen una cualificació igual o superior a 4.
L’alumnat tindrà dret a la recuperació de l’assignatura si compleixi les dues condicions següents:
a. no hagi assolit els criteris establerts per superar l’assignatura.
b. hagi estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total de l'assignatura.
Les activitats que queden excloses del procés de recuperació són: el treball en grup i l'assistència.
En cas de segona matrícula, l’alumnat podrà fer una única prova de síntesi que consistirà en un examen global. La qualificació de l’assignatura correspondà a la qualificació de la prova de síntesi.
L’estudiant que realitzi qualsevol irregularitat (còpia, plagi, suplantació d’identitat,...) es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació. En cas que es produeixin diverses irregularitats, la qualificació final de l’assignatura serà 0.
*La metodologia docent i l’avaluació proposades poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Assistència i participació constructiva a classe | 10 % | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 7, 9 |
Examen | 40 % | 4 | 0,16 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 |
Treball en grup | 25 % | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 |
Treball individual | 25 % | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 |
Lectura obligatòria
Gompertz, Will, ¿Qué estás mirando? 150 años de arte moderno en un abrir y cerrar de ojos. Madrid: Taurus 2013 + eBook
(ed. original en anglès, 2012)
Bibliografia general*
Art i cinema: 120 anys d'intercanvis. Barcelona: Fundació "la Caixa" i Turner, 2016.
Fontana, Josep. El Siglo de la revolución: una historia del mundo desde 1914. Barcelona: Crítica, 2017.
Foster, Hal; Krauss, Rosalind; Bois, Yve-Alain; i Buchloh, Benjamin H. D. Art since 1900. Londres: Thames & Hudson, 2004 (traducció al castellà: Akal, 2006).
Judt, Tony. Pensar el siglo XX. Madrid: Taurus, 2012.
Pollock, Griselda. Encuentros en el museo feminista virtual. Madrid: Cátedra, 2010.
Ramírez, Juan Antonio. El mundo contemporáneo. Vol. IV. Historia del arte. Madrid: Alianza, 1997.
Salvadori, Massimo L. Breve historia del siglo XX. Madrid: Alianza, 2005.
Sturken, Marita i Cartwright, Lisa. Practices of looking: An introduction to visual culture. Nova York: Oxford University Press, 2009.
*La bibliografia s'ampliarà durant el curs amb referències directament relacionades amb els continguts del temari.
Recursos en línea
www.macba.cat/
www.museoreinasofia.es/
www.tate.org.uk/
www.centrepompidou.fr/
www.moma.org/
www.nga.gov/
www.metmuseum.org/
No es necessari un programari específic