Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2501933 Periodisme | OB | 2 | 2 |
No hi ha pre-requisits.
– Formar professionals preparats en organitzar la informació en els mitjans gràfics.
– Aplicar els coneixements del periodisme en l’organització de la informació i en la comunicació en els mitjans gràfics.
– Transmetre informació a través dels missatges gràfics.
– Utilitzar els elements formals i adaptar els missatges gràfics tenint en compte els destinataris de la informació.
TEMA 1. FONAMENTS
1. Disseny periodístic
2. Missatge gràfic
3. Dualitat contingut-forma
TEMA 2. ELEMENTS
Bloc 1. Arquitectura gràfica
Bloc 2. Tipografia
Bloc 3. Color
Bloc 4. Gràfics
TEMA 3. PROCEDIMENTS
Es proporcionarà a l'alumnat, via Campus Virtual, un cronograma detallat de les activitats per a cadascuna de les sessions.
La metodologia docent i l’avaluació proposades poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes Teòriques | 12 | 0,48 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 |
Seminaris | 15 | 0,6 | 4, 5, 7, 9, 11 |
Treball Autònom | 60 | 2,4 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 |
Tutories | 7,5 | 0,3 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 11 |
Tipus: Supervisades | |||
Avaluació Teòrica | 7,5 | 0,3 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 |
Pràctiques Laboratori | 5 | 0,2 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 |
El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s’exposarà el dia de presentació de l’assignatura. Es penjarà també al Campus Virtual on l’alumnat podrà trobar la descripció detallada dels exercicis i pràctiques, els diversos materials docents i qualsevol informació necessària per a l’adequat seguiment de l’assignatura. En cas de canvi de modalitat docent per raons sanitàries, el professorat informarà dels canvis que es produiran en la programació de l’assignatura i en les metodologies docents.
La metodologia docent i l’avaluació proposades poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
Les activitats de l'assignatura es dividiran de la següent manera:
R1 (premsa diària 1): 0%
R2 (premsa diària 2): 10%
R3 (llibre d'estil) 15% (en grup)
R4 (portada) 10%
R5 (sumari) 10%
R6 (pàgines revista) 20%
R7 (examen teòric) 30%
R8 (book-portfoli) 5%
Per poder aprovar l’assignatura, caldrà treure una nota mínima de 5 en les activitats programades de l'assignatura.
L’alumnat tindrà dret a la recuperació de l’assignatura si ha estat avaluat del conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total de l'assignatura.
Les activitats que queden excloses del procés de recuperació són la R4, R5 i R6.
En una de les sessions de l’assignatura es destinaran uns 15 minuts per a que els estudiants puguin respondre les enquestes d’avaluacióde l’actuació docent i d’avaluació de l’assignatura o mòdul.
En cas de segona matrícula, l’alumnat podrà fer una única prova de síntesi que consistirà en realitzar novament les activitats pendents del curs anterior.
La qualificació de l’assignatura correspondrà a la qualificació de la prova de síntesi.
L’estudiant que realitzi qualsevol irregularitat (còpia, plagi, suplantació d’identitat,...) es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació.
En cas que es produeixin diverses irregularitats, la qualificació final de l’assignatura serà 0.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Exàmen de Teoria | 30% | 3 | 0,12 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 |
Pràctiques Disseny | 70% | 40 | 1,6 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 |
ANGELETTI, Norberto i OLIVA, Alberto (2002). Revistas que hacen e hicieron historia. Barcelona: Ediciones EL Sol.
CALDWELL, Cath i ZAPPATERRA, Yolanda (2014). Diseño editorial. Periódicos y revistas / Medios impresos y digitales. Barcelona: Gustavo Gili.
CAMPI, Isabel (2020). ¿Qué es el diseño? Barcelona: Gustavo Gili.
CANGA LAREQUI, Jesús (1984). El diseño periodístico en la prensa diaria. Normas básicas. Barcelona: Editorial Bosch.
DONDIS, Donis A. (2017). La sintaxis de la imagen. Introducción al alfabeto visual. Barcelona: Gustavo Gili.
HELLER, Eva (2010). Psicología del color. Cómo actúan los colores sobre los sentimientos y la razón. Barcelona: Gustavo Gili.
JOHANSON, Kaj et al. (2011). Manual de producción. Recetas. Barcelona: Gustavo Gili.
LEWIS, Angharad (2016). ¿Quieres publicar una revista? Autoedición, diseño, creación y distribución de publicaciones independientes. Barcelona: Gustavo Gili.
LOCKWOOD, Robert (1992). Diseño de la Notícia. Barcelona: Ediciones B.
LUPTON, Ellen (2011). Pensar con tipos. Guía clave para estudiantes, diseñadores, editores y escritores. Gustavo Gili.
MARTINEZ DE SOUZA, José (1994). Manual de edición y autoedición. Madrid: Ediciones Pirámide.
MESTRES, JOSEP et al. (1996). Manual d’estil. La redacció i edició de textos. Barcelona: Eumo Editorial.
SUÁREZ CARBALLO, Fernando (2008). Fundamentos del diseño periodístico. Pamplona: EUNSA.
TENA PARERA, Daniel (2011). Diseñar para comunicar. Barcelona: Editorial Bosch.
— (2017). Diseño gráfico publicitario: diseño gráfico y dirección de arte publicitaria. Madrid: Editorial Síntesis.
Affinity Publisher