Logo UAB
2021/2022

Producció, Expressió i Disseny de Productes Periodístics

Codi: 104984 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2501933 Periodisme OB 2 2
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Jordi Colet Ruz
Correu electrònic:
Jordi.Colet@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:
No

Altres indicacions sobre les llengües

Les classes es faran en català. Els materials estan fets en català.

Equip docent

Maria Leonor Balbuena Palacios
David Badajoz Dávila
Gemma Freixa Rubio

Prerequisits

No hi ha pre-requisits.

Objectius

– Formar professionals preparats en organitzar la informació en els mitjans gràfics.

– Aplicar els coneixements del periodisme en l’organització de la informació i en la comunicació en els mitjans gràfics.

– Transmetre informació a través dels missatges gràfics.

– Utilitzar els elements formals i adaptar els missatges gràfics tenint en compte els destinataris de la informació.

Competències

  • Aplicar l'ètica i la deontologia professionals del periodisme, així com l'ordenació jurídica de la informació.
  • Buscar, seleccionar i jerarquitzar qualsevol tipus de font i document útil per a l'elaboració de productes comunicatius.
  • Demostrar capacitat de lideratge, negociació i treball en equip, així com resolució de problemes.
  • Demostrar l'esperit crític i autocrític.
  • Dissenyar els aspectes formals i estètics en mitjans escrits, gràfics, audiovisuals o digitals, i usar tècniques informàtiques per a la representació d'informació mitjançant sistemes infogràfics i documentals.
  • Generar propostes innovadores i competitives en la recerca i en l'activitat professional.
  • Gestionar el temps de manera adequada.
  • Respectar la diversitat i la pluralitat d'idees, persones i situacions.
  • Transmetre informació periodística en el llenguatge propi de cada un dels mitjans de comunicació, en les seves formes combinades modernes o en suports digitals, i aplicar els gèneres i els diferents procediments periodístics.
  • Utilitzar les tecnologies avançades per al desenvolupament professional òptim.

Resultats d'aprenentatge

  1. Buscar, seleccionar i jerarquitzar qualsevol tipus de font i document útil per a l'elaboració de productes comunicatius.
  2. Conèixer i utilitzar professionalment instruments necessaris per a enregistrar veu i imatge.
  3. Demostrar capacitat de lideratge, negociació i treball en equip, així com resolució de problemes.
  4. Desenvolupar l'esperit crític i autocrític.
  5. Generar propostes innovadores i competitives en la recerca i en l'activitat professional.
  6. Gestionar el temps de manera adequada.
  7. Identificar i distingir les prescripcions tècniques necessàries per a comunicar en el llenguatge propi de cada un dels mitjans de comunicació (premsa, audiovisual, multimèdia).
  8. Respectar la diversitat i la pluralitat d'idees, persones i situacions.
  9. Usar adequadament els recursos comunicatius d'Internet.
  10. Utilitzar criteris de responsabilitat social en els diversos processos de producció informativa.
  11. Utilitzar les tecnologies avançades per al desenvolupament professional òptim.
  12. Valorar la utilització del disseny en tots els mitjans de comunicació com a suport a la transmissió d'informacions en premsa, ràdio, televisió i multimèdia.

Continguts

TEMA 1. FONAMENTS

1. Disseny periodístic

2. Missatge gràfic

3. Dualitat contingut-forma

 

TEMA 2. ELEMENTS

Bloc 1. Arquitectura gràfica

  1.  Espais gràfics
  2.  Formats de publicació
  3.  Retícula base
  4.  Jerarquia visual
  5.  Tipovisió i tipolectura
  6.  Anàlisi de portada i pàgines de revista

 

Bloc 2. Tipografia

  1.  Classificació general
  2.  Estil, família i sèrie
  3.  Anatomia del caràcter
  4.  Tipometria
  5.  Paràmetres de composició textual
  6.  Proves de llegibilitat

 

Bloc 3. Color

  1.  Expressió visual
  2.  Espais de color
  3.  To, saturació i lluminositat
  4.  Harmonia

 

Bloc 4. Gràfics

  1.  Classificació general
  2.  Bitmap i vectorial
  3.  Paràmetres de reproducció

 

TEMA 3. PROCEDIMENTS

  1. Producció gràfica
  2. Producció digital
  3. Materials
  4. Llibre d’estil visual

 

Metodologia

Es proporcionarà a l'alumnat, via Campus Virtual, un cronograma detallat de les activitats per a cadascuna de les sessions.

La metodologia docent i l’avaluació proposades poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes Teòriques 12 0,48 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12
Seminaris 15 0,6 4, 5, 7, 9, 11
Treball Autònom 60 2,4 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12
Tutories 7,5 0,3 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 11
Tipus: Supervisades      
Avaluació Teòrica 7,5 0,3 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12
Pràctiques Laboratori 5 0,2 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12

Avaluació

El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s’exposarà el dia de presentació de l’assignatura. Es penjarà també al Campus Virtual on l’alumnat podrà trobar la descripció detallada dels exercicis i pràctiques, els diversos materials docents i qualsevol informació necessària per a l’adequat seguiment de l’assignatura. En cas de canvi de modalitat docent per raons sanitàries, el professorat informarà dels canvis que es produiran en la programació de l’assignatura i en les metodologies docents.

 

La metodologia docent i l’avaluació proposades poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

 

Les activitats de l'assignatura es dividiran de la següent manera:

R1 (premsa diària 1): 0%

R2 (premsa diària 2): 10%

R3 (llibre d'estil) 15% (en grup)

R4 (portada) 10%

R5 (sumari) 10%

R6 (pàgines revista) 20%

R7 (examen teòric) 30%

R8 (book-portfoli) 5%

 

Per poder aprovar l’assignatura, caldrà treure una nota mínima de 5 en les activitats programades de l'assignatura.

 

L’alumnat tindrà dret a la recuperació de l’assignatura si ha estat avaluat del conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total de l'assignatura.

Les activitats que queden excloses del procés de recuperació són la R4, R5 i R6.

 

En una de les sessions de l’assignatura es destinaran uns 15 minuts per a que els estudiants puguin respondre les enquestes d’avaluacióde l’actuació docent i d’avaluació de l’assignatura o mòdul.

 

En cas de segona matrícula, l’alumnat podrà fer una única prova de síntesi que consistirà en realitzar novament les activitats pendents del curs anterior.

La qualificació de l’assignatura correspondrà a la qualificació de la prova de síntesi.

 

L’estudiant que realitzi qualsevol irregularitat (còpia, plagi, suplantació d’identitat,...) es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació.

En cas que es produeixin diverses irregularitats, la qualificació final de l’assignatura serà 0.

 

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Exàmen de Teoria 30% 3 0,12 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12
Pràctiques Disseny 70% 40 1,6 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12

Bibliografia

ANGELETTI, Norberto i OLIVA, Alberto (2002). Revistas que hacen e hicieron historia. Barcelona: Ediciones EL Sol.

CALDWELL, Cath i ZAPPATERRA, Yolanda (2014). Diseño editorial. Periódicos y revistas / Medios impresos y digitales. Barcelona: Gustavo Gili.

CAMPI, Isabel (2020). ¿Qué es el diseño? Barcelona: Gustavo Gili.

CANGA LAREQUI, Jesús (1984). El diseño periodístico en la prensa diaria. Normas básicas. Barcelona: Editorial Bosch.

DONDIS, Donis A. (2017). La sintaxis de la imagen. Introducción al alfabeto visual. Barcelona: Gustavo Gili.

HELLER, Eva (2010). Psicología del color. Cómo actúan los colores sobre los sentimientos y la razón. Barcelona: Gustavo Gili.

JOHANSON, Kaj et al. (2011). Manual de producción. Recetas. Barcelona: Gustavo Gili.

LEWIS, Angharad (2016). ¿Quieres publicar una revista? Autoedición, diseño, creación y distribución de publicaciones independientes. Barcelona: Gustavo Gili.

LOCKWOOD, Robert (1992). Diseño de la Notícia. Barcelona: Ediciones B.

LUPTON, Ellen (2011). Pensar con tipos. Guía clave para estudiantes, diseñadores, editores y escritores. Gustavo Gili.

MARTINEZ DE SOUZA, José (1994). Manual de edición y autoedición. Madrid: Ediciones Pirámide.

MESTRES, JOSEP et al. (1996). Manual d’estil. La redacció i edició de textos. Barcelona: Eumo Editorial.

SUÁREZ CARBALLO, Fernando (2008). Fundamentos del diseño periodístico. Pamplona: EUNSA.

TENA PARERA, Daniel (2011). Diseñar para comunicar. Barcelona: Editorial Bosch.

— (2017). Diseño gráfico publicitario: diseño gráfico y dirección de arte publicitaria. Madrid: Editorial Síntesis.

Programari

Affinity Publisher