Logo UAB
2021/2022

Mètodes de Recerca en Comunicació Persuasiva

Codi: 104899 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2501935 Publicitat i Relacions Públiques OB 2 2
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Amparo Huertas Bailén
Correu electrònic:
Amparo.Huertas@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:
No

Prerequisits

No n'hi ha.

Objectius

L'assignatura forma part del bloc formatiu Investigació en Comunicació, juntament amb Investigació de mercats i del consumidor.
 
L'objectiu final de l'assignatura és contribuir al fet que l'alumnat pugui:
 
(a) Afrontar (i avaluar) una investigació científica a l'àmbit de la comunicació persuasiva i la publicitat (saber actuar)
 
(b) Desenvolupar capacitat crítica i autocrítica davant la pràctica comunicativa (saber ser)
 
(c) Aprendre a realitzar presentacions orals (saber defensar idees pròpies)

Competències

  • Comunicar conceptes i dades complexes de manera senzilla a través dels instruments convencionals d'exposició i presentació públics de resultats de les investigacions.
  • Utilitzar els diferents mètodes i instruments d'anàlisi que són habituals en la recerca en comunicació.

Resultats d'aprenentatge

  1. Descriure les característiques que diferencien els estudis quantitatius dels qualitatius en l'anàlisi i la resolució de problemes de comunicació.
  2. Dirigir les discussions de grup.
  3. Distingir els mètodes i tècniques de l'auditoria de la comunicació organitzacional.
  4. Identificar i seleccionar l'objecte d'estudi, les fonts més pertinents, les hipòtesis, les variables, els protocols d'anàlisi i la validació i verificació de resultats.
  5. Realitzar presentacions públiques per a la defensa d'estudis de cas sobre campanyes publicitàries i de relacions públiques.
  6. Utilitzar les tècniques d'exposició oral en la presentació d'investigacions.

Continguts


Introducció: Activitat científica i comunicació persuasiva
- Característiques generals del mètode científic (investigació bàsica i aplicada).
- Àmbits d'estudi: anàlisi de contingut (semàntic-estètic / elements visuals, audiovisuals, sonors, disseny gràfic), públics i consumidors (audiència i recepció-efectes), legislació i pràctica professional.
- Tipologia i principals línies d'investigació: actituds, comportament i consum; credibilitat i empatía; evidència i eficàcia.
- Principals fonts d'investigació: acadèmiques, institucionals i empressarials-professionals.

Etapes del procés científic
- Definició de l'objecte d'estudi i context (Què volem saber? Per què és important?)
- Desenvolupament del marc teòric (Què se sap sobre això? Teories i antecedents)
- Disseny metodològic/Planificació treball de camp (Com ho podem saber?)
- Anàlisi descriptiva dels resultats (Què sabem un cop fet el treball de camp? Informació obtinguda)
- Anàlisi interpretativa dels resultats (Conclusions)

Conceptes bàsics sobre el mètode científic
- Construcció del marc teòric: teories (psicologia social – responsabilitat social corporativa) i epistemologia (conceptes)
- Hipòtesis / Preguntes
- Influència de les variables (Tipologia)
- Univers / Mostra-Corpus - Estudi de cas

Investigació Social (experiències, interpretació i avaluació)
- Mètodes qualitatius: entrevistes, focus-groups, pretests, observació etnogràfica i etnografia digital.
- Mètodes quantitatius: sondeig i qüestionaris.
- Triangulació: fusió qualitatius i quantitatius.

Anàlisi de contingut (discursos, representacions, estereotips,...)
- Mètodes qualitatius: llenguatges i narratives / Estètiques i Símbols
- Mètodes quantitatius: Big Data
- Triangulació: fusió qualitatius i quantitatius.

La investigació sobre comunicació a Catalunya i Espanya
- Tendències d'investigació actuals al context internacional
- L’estudi de nous fenòmens (pinkwashing, la comunicació persuasiva i covid-19 i publicitat programàtica)

 

 

 

Metodologia

El desenvolupament de l'assignatura implica la realització de diferents tipus d'activitats formatives:
Activitats dirigides:
- Classes de teoria: explicació general del temari 
- Seminaris de discussió i debats: L'objectiu és aprofundir sobre aspectes bàsics a partir de l'anàlisi individual i el debat grupal  (Lliurament final: treball individual)
- Pràctiques de Laboratori: L'objectiu és que l'alumnat comprovi com es desenvolupa una investigació a partir de dissenyar un projecte propi (Treball grupal)
Activitats supervisades:
- Tutories. La seva finalitat és resoldre problemes d'aprenentatge.
Activitats autònomes:
- L'alumnat haurà de fer les lectures indicades com a obligatòries i totes les activitats planificades pel correcte desenvolupament dels seminaris, de la pràctica de laboratori i de l'examen escrit.

El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s’exposarà el dia de presentació de l’assignatura. Es penjarà també al Campus Virtual on l’alumnat podrà trobar la descripció detallada dels exercicis i pràctiques, els diversos materials docents i qualsevol informació necessària per a l’adequat seguiment de l’assignatura. En cas de canvi de modalitat docent per raons sanitàries, el professorat informarà dels canvis que es produiran en la programació de l’assignatura i en les metodologies docents.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes de teoria 15 0,6 1, 3, 4
Pràctica de laboratori 15 0,6 1, 2, 3, 4, 5, 6
Seminaris de discusió i debats 18 0,72 1, 2, 3, 4, 6
Tipus: Supervisades      
Tutoria 5 0,2 1, 3, 4
Tipus: Autònomes      
Lectures i resums de documents científics 40 1,6 1, 3
Preparació pràctica de laboratori 15 0,6 4

Avaluació

Les competències d'aquesta assignatura s'avaluaran mitjançant diferents procediments:
- Examen escrit: 20% sobre la qualificació final. Individual - Recuperable.
- Pràctica (disseny d'un projecte d'investigació en grup: 30% sobre la qualificació final i exposició oral corresponent: 10% sobre la qualificació final)
- Seminaris (treball de preparació i participació a l'aula: 40% sobre la qualificació final). Individual - Recuperable

Les darreres dues setmanes del curs es dedicaran a activitats de recuperació, a les quals es podrà acollir l'alumnat que hagi realitzat un mínim de 2/3 parts del total d'activitats avaluables i que hagi obtingut una qualificació total mínima entre 3,5 i 4,9. Després de fer una tutoria individual obligatòria i atenent a la qualificació obtinguda, es decidirà el material a recuperar (examen/seminaris). Aquesta activitat permetrà obtenir una nota màxima de 5, però mai baixar la nota. L'alumnat que hagi obtingut una nota final global superior a 8 podrà optar a pujar nota a partir de la realització d'una prova específica. Aquesta activitat pot comportar, si s'escau, una baixada de la nota final.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Examen 20% 9 0,36 1, 3, 4
Exposició oral de la pràctica 10% 3 0,12 5, 6
Pràctica (disseny d'un projecte d'investigació) 30% 12 0,48 1, 2, 3, 4, 5, 6
Seminaris (preparació i participació) 40% 18 0,72 1, 2, 3, 4, 6

Bibliografia


- Casas, Jordi; Nin, Jordi; Julbe, Francesc (2019). Big Data. Análisis de datos en entornos masivos. Barcelona: UOC [https://cataleg.uab.cat/iii/encore/record/C__Rb2085336?lang=cat]
- García Lípez, Javier (2015). Publicidad, comunicación y cultura. Perspectivas teóricas para el estudio de la publicidad. Barcelona: UOC.
- Igartua, Juan José (2006). Métodos cuantitativos de investigación en comunicación. Barcelona: Bosch
- Jensen, Klaus B. i Jankowski, Nicholas V. (1993). Métodos cualitativos de investigación en comunicación de masas. Barcelona: Bosch
- Medina, Alfons i Busquet, Jordi (2019). La recerca en comunicació. Barcelona: UOC

Complementària
- Cuesta, Ubaldo (2000). Psicologia social de la comunicación. Madrid: Catedra
- Eguizabal, Raúl (2015). Metodologías I. Madrid: Fragua
- Eguizabal, Raúl (2016). Metodologías II. Madrid: Fragua 
- Huertas Bailén, Amparo (2006). De la medición de la audiencia al conocimiento de los públicos. 
[https://incom.uab.cat/portalcom/wp-content/uploads/2020/01/22_esp.pdf]
- Kellner, Douglas (2011). Cultura mediática. Estudios culturales, identidad y política entre lo moderno y lo posmoderno. Madrid: AKAL /Estudios Visuales
- Merino Bobillo, Maria y Sánchez Valle, María (2020). Comunicación corporativa: estrategia e innovación. Madrid: Síntesis 
- Tardivo, Giuliano (2016). Aproximación a la sociología contemporánea. Barcelona: UOC


Enllaços d’interès:
Autocontrol [https://www.autocontrol.es/]
Col·legi del Màrqueting  i la Comunicació de Catalunya [https://www.marquetingicomunicacio.cat/]
Portal de la Comunicación (InCom-UAB): [https://incom.uab.cat/portalcom/?lang=es]

Programari

No és necessari