Logo UAB
2021/2022

Teories Narratives i Gèneres del Discurs

Codi: 104735 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2503873 Comunicació Interactiva OB 2 1
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
María Rosario Lacalle Zalduendo
Correu electrònic:
Rosario.Lacalle@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
espanyol (spa)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
No
Grup íntegre en espanyol:
No

Equip docent

Anna Tous Rovirosa

Prerequisits

Sense prerrequisits

Objectius

El semiòleg estructuralista Roland Barthes escrivia en 1966 que la capacitat de narrar és consubstancial a la humanitat i que no ha existit ni existirà mai un poble sense relats. L'origen dels relats es perd en la nit dels temps i es remunta als mites, les religions i els contes de les societats antigues; però també a les representacions figuratives (dibuix, pintura, escultura ...), els rituals màgics i, en general, totes aquelles formes expressives que converteixen l'imaginari col·lectiu i la comunicació humana en històries susceptibles de ser narrades. L'estudi dels gèneres discursius, desde la retórica aristotélica hasta la actual retórica procedural, obeeix a la necessitat de comprendre i reproduir aquestes manifestacions humanes en constant evolució.

El gir narratiu, que es produeix a la Història a partir dels anys setanta i a les Ciències Socials a partir dels vuitanta, desdibuixa la frontera entre la realitat i la ficció, i evidencia les relacions estructurals, estètiques i temàtiques entre els relats inventats i els relats basats en fets reals. La narratologia sorgeix en aquest context amb la pretensió de convertir-se en una disciplina científica, que aspira a estudiar tant la narrativa com la narració; allò narrat i l'acte de narrar.

Internet ha multiplicat la creació i la circulació dels relats en una proporció inimaginable a l'era de Gutenberg i ha convertit el consum dels productes de les indústries culturals en un dels bastions de l'economia mundial. La difusió d'internet també ha potenciat l'expansió de la narrativa en tots els àmbits de coneixement, enmig de la constant retroalimentació entre la realitat i la ficció. El relat digital s'ha convertit així en la modalitat comunicativa prevalent no només de la política, sinó també de la ciència i fins i tot de les interaccions quotidianes entre les persones a través de les xarxes socials.

L'assignatura recorre els diferents estadis d'evolució de les teories narratives i els gèneres del discurs, amb l'objectiu de reflexionar sobre els conceptes fonamentals que sustenten aquest camp d'estudi i la seva aplicació a la construcció i la interpretació dels relats. L'objectiu és proporcionar a l'alumnat les eines conceptuals necessàries per a comprendre i analitzar tant les narratives digitals i els gèneres ficcionals com els no ficcionals.

Perspectiva de gènere

La convivència en societat sorgeix inicialment de l'instint de protecció de l'espècie; però també de la necessitat de relacionar-se. La funció dels relats al llarg de la història és la construcció i la reproducció de normes i protocols d'ús destinats a garantir la pervivència de la societat, així com respondre les qüestions essencials de l'ésser humà: d'on venim?, qui som?, cap a on anem?

El pas de el temps i el desplaçament constant dels temes i els motius narratius d'un entorn cultural a un altre, acaba assimilant els personatges amb els valors que determinen la seva posició a l'imaginari social. Neixen dons  els estigmes i els estereotips.

L'estudi de les teories narratives i dels gèneres del discurs constitueix un àmbit privilegiat per identificar l'origen i la construcció social dels estereotips i els estigmes de gènere. Un dels objectius fonamentals de l'assignatura és evidenciar, de manera crítica i reflexiva, l'empremta de l'androcentrisme heteronormatiu en els relats. Es tracta de dotar l'alumnat dels instruments necessaris per identificar els elements essencials a partir dels quals es construeixen, es consoliden i es reprodueixen els prejudicis culturals.    

Competències

  • Cercar, seleccionar i jerarquitzar qualsevol tipus de font i document útil per a l’elaboració de missatges, treballs acadèmics, exposicions, etc.
  • Concebre, crear, animar i integrar espais, personatges i objectes virtuals i de realitat augmentada.
  • Diferenciar i aplicar les principals teories, elaboracions conceptuals i enfocaments reguladors de la comunicació interactiva.
  • Gestionar el temps de manera adequada i ser capaç de planificar tasques a curt, mitjà i llarg terminis.
  • Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d'aquell camp d'estudi.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.

Resultats d'aprenentatge

  1. Contrastar i verificar la veracitat de les informacions aplicant criteris de valoració.
  2. Diferenciar allò substancial d’allò rellevant en tots els tipus de documents de l'assignatura.
  3. Dominar les tècniques i els recursos narratius per crear històries adaptades als mons virtuals i inscriure-les en un gènere concret.
  4. Exposar per escrit i oralment la síntesi de les anàlisis realitzades.
  5. Identificar i comparar les teories narratives des dels inicis fins a l'actual storytelling.
  6. Interpretar i discutir documents de les principals teories de la comunicació.
  7. Planificar i executar treballs narratius.
  8. Presentar els treballs de l'assignatura en els terminis previstos i mostrar-ne la planificació individual o grupal aplicada.
  9. Reconèixer la divisió de les teories narratives per gèneres en els nous mitjans de lleure virtual.

Continguts

1. Introducció a l'estudi de les teories narratives i els gèneres: conceptes bàsics

2. Els orígens de la narrativa i de la retòrica

3. El cicle narratiu

4. Històries i personatges a les narratives digitals

5. Elements de narratologia

6. Enunciació i narració

7. La interpretació dels relats

8. Els gèneres del discurs: des d’Aristòtil a la retòrica procedural

9. Els relats de la postmodernitat

10. Narratives i gèneres digitals i interactius

Metodologia

L'aprenentatge es realitzarà a través de classes teòriques, lectures, tutories, treballs i un examen. Es potenciarà la discussió en tots els àmbits, amb l'objectiu de estimular la reflexió i la capacitat d'anàlisi crítica.

En una de les sessions de l'assignatura es destinaran uns 15 minuts per a que les estudiants puguin respondre les enquestes d'avaluació de l'actuació docent i d'avaluació de l'assignatura o mòdul.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Sessions pràctiques 20 0,8 1, 4, 7, 8
Sessions teòriques 33 1,32 3, 5, 6, 9
Tipus: Supervisades      
Treball activitats d'avaluació 20 0,8 2, 7, 8
Tipus: Autònomes      
Estudi personal 24 0,96 1, 5, 9

Avaluació

Avaluació

Aquesta assignatura combina diferents modalitats d'avaluació: 

1. Exàmen escrit  (50% de la puntuació total).

2. Treball de curs (30%).

3. Lectures, discussions i exercicis (20%).

La nota final serà el resultat de la mitjana ponderada de les tres parts.

La revisió dels exàmens es realitzarà aproximadament dues setmanes desprès de la realització de la prova. Les persones que no puguin realitzar l'examen per raons justificades documentalment, tindran opció a recuperar-ho el dia fixat al gener per a la reavaluació. En cas contrari, puntuarà 0. 

La nota final de les intervencions (sobre lectures i exercicis) s'obtindrà calculant la mitjana aritmètica dels diferents exercicis. Les absències no justificables seran puntuades amb un 0. No s'acceptaran exercicis lliurats després de les dates previstes.

L'assistència a les sessions de teoria i als seminaris és obligatòria. Els exercicis no lliurats seran puntuats amb un 0.

Els treballs de curs no lliurats en la data prevista seran puntuats amb un 0.

La nota final serà el resultat de la mitjana ponderada de les tres parts que integren l'avaluació.

La metodologia docent i l'avaluació proposades poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s'exposarà el dia de presentació de l'assignatura. L'alumnat trobarà al campus virtual la descripció detallada dels exercicis i pràctiques; materials docents; i qualsevol informació necessària per a l'adequat seguiment de l'assignatura. En cas de canvi de modalitat docentper raons sanitàries, l'alumnat seràinformat dels canvis que es produiran en la programació de l'assignatura i en les metodologies docents.

Reavaluació

En el període destinat a la reavaluació es podran recuperar el test suspens sempre que la nora no sigui inferior a 3,5 (l'examen no realitzat puntua 0 en el còmput de la mitjana). 

Només es podran recuperar els treballs de curs la nota dels quals no sigui inferior a 3,5.

 Les lectures, discussions i exercicis estan lligats al treball a l'aula, per la qual cosa no es podran recuperar.

En el cas de segona matrícula, l'alumnat podrà realitzar una única prova de síntesi que consistirà en un examen. La qualificació de l'assignatura correspondrà a la qualificació de la prova de síntesi.

L'estudiant que realitzi qualsevol irregularitat (còpia, plagi, suplantació d'identitat ...) es qualificarà amb 0 aquest acte d'avaluació. En cas que es produeixin diverses irregularitats, la qualificació final de l'assignatura serà 0.

 

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Examen 50% 3 0,12 2, 3, 5, 6, 9
Lectures, ejercicis, discusions 20% 20 0,8 1, 4, 7, 8
Treball de curs 30% 30 1,2 1, 4, 7, 8

Bibliografia

Bibliografia bàsica (només les pàgines senyalades)

- Bal, Mieke (2006) Teoría de la narrativa. Una introducción a la narratología. Cátedra (7ª ed.): Introducción (pp. 11-18); Del lugar al espacio (pp. 101-104); Focalización (pp. 107-120); Niveles de narración (pp. 142-153).

- Bertetti, Paolo (2015) La historia como discurso: el personaje. La historia audiovisual (pp. 111-122). Editorial UOC.

- Casetti, Francesco;  Di Chio, Francesco (1991) El análisis de la representación. Cómo analizar un film (pp. 121-170). Paidós.

- Chatman, Seymour (2013[1978]). Introducción. Historia y discurso (pp. 15-44). RBA Libros.

- Eco, Umberto (2017[1990]) Intentio Lectoris. Apuntes sobre la semiótica de la recepción. Los límites de la interpretación (pp. 21-46). Debolsillo.

- Ryan, Marie-Laure (2015). The Many Forms of Interactivity (pp. 160-185); Participatory Interactivity from Life Situations to Drama (pp. 207-228). Narrative as Virtual Reality 2. Johns Hopkins University Press. Disponible a https://muse.jhu.edu/chapter/2493306 (La narración como realidad virtual: la inmersión y la interactividad en la literatura y en los medios electrónicos, Paidós, 2004).

-Ryan, Marie-Laure (2004) Will new media produce new narratives? M.-L. Ryan (ed.) Narrative across media (pp. 337-359). University of Nebraska Press

- Schaeffer, Jean-Marie (2012) Fictional vs. Factual Narration. P. Hühn et al. (eds.) The living handbook of narratology. Hamburg University. Disponible a http://www.lhn.uni-hamburg.de/ (traducción castellana autorizada disponible a http://tallerdeexpresion1.sociales.uba.ar/wp-content/uploads/sites/123/2012/04/Narracion_ficcional-vs-factual.pdf, pp. 1-15)

- Todorov, Tzvetan (2002[1978]. El origen de los géneros. Los géneros del discurso (pp. 57-80). Waldhuter.

- Vallés Calatrava, José R.; Álamo Felices, Francisco (2002) Diccionario de la teoría de la narrativa. Alhulia (voces: narrativa, narrativa natural, narratividad, narratología, relato).

- Vogler, Christopher (2002[1992]).  El viaje del escritor: Las estructuras míticas para escritores, guionistas, dramaturgos y novelistas (pp. 39-64). Ma Non Troppo (capítols: Una guía práctica y Los arquetipos)

- VV.AA. Introduction: What is genre?. G. Creber (ed.) The television genre book (pp. 1-15). British Film Institute.

- White, Hayden (2003[1978 y 1999]) El texto histórico como artefacto literario. El texto histórico como artefacto literario y otros escritos (pp. 107-139). Paidós.

 Bibliografía complementària

TEMA 1. Introducció a l'estudi de les teories narratives i els gèneres

-Canet, Fernando; Pròsper, Josep (2009) Introducción a la narración. Narrativa audiovisual. Estrategias y recursos (pp. 17-42). Síntesis.

- Meister, Jan C. (2014) Narratology. En P. Hühn, Peter et al. (eds.) The living handbook of narratology Disponible en http://www.lhn.uni-hamburg.de)

-Phelan, James (2007). Rhetoric/ethics. D. Herman (ed.) The Cambridge Companion to Narrative (pp. 203-216). Cambridge University Press. doi:10.1017/CCOL0521856965.014

-Ryan, Marie-Laure (2003) On Defining Narrative Media. Image & Narrative. Online Magazine of the Visual Narrative, 6.  Disponible a http://www.imageandnarrative.be/inarchive/mediumtheory/marielaureryan.htm

TEMA 2. Els orígens de la narrativa i de la retòrica

-Genette, Gerard (1993[1991]). Relato ficcional, relato factual. Ficción y dicción (pp. 54-84). Barcelona: Lumen.

-Hasan-Rokem, Galit (2016) Ecotypes: Theory of the Lived and Narrated Experience. Narrative Culture 3(1). doi: 10.13110/narrcult.3.1.0110

-Hyvärinen, Matti(2010) Revisiting the Narrative Turns. Life Writing, 7(1), 69-82. Disponible en: https://www.researchgate.net/publication/233343228_Revisiting_the_Narrative_Turns

-Rashid, Mohd (2018) History as literature: a reading of White’s essay “the historical text as literary artifact” . International Journal of Advanced Research (IJAR) 6(9), 720-725. doi: http://dx.doi.org/10.21474/IJAR01/7729

TEMA 3. El cicle narratiu

-Campbell, Joseph (2017[1949]) La aventura del héroe. El héroe de las mil caras. Psicoanálisis y mito (pp. 65-282). Fondo de Cultura Económica.

-Mackey-Kallis, Susan (2001). Introduction. The Hero and the Perennial Journey Home in American Film (pp. 1-10). University of Pennsylvania Press.

-Propp, Vladimir (1998[1928]). La morfología del cuento. Akal.

-Tomasevskij, Boris (2012[1957]) Temática. T. Todorov, Teoría de la literatura (pp. 271-314). Biblioteca Nueva.

TEMA 4. Històries i personatges

-Hogan, Patrick C. (2010) Characters and their plots.Eder, J; Jannidis, F.; Schneider, R. (eds.) Characters in Fictional Worlds (pp. 134-156). De Gruyter.

-Rank, Otto (1992[1909]) La interpretación de los mitos (pp. 79-114). El mito del nacimiento del héroe. Paidós.

-Tierno, Michael (2002). Character. Aristotle's Poetics for Screenwriters (pp. 88-98). USA: Hyperion. 

TEMA 5. Elements de narratologia

-Barthes, Roland (1993[1966]) Introducción al análisis estructural del relato. La aventura semiológica(pp. 163-202). Paidós.

-Bertetti, Paolo (2015) La historia como discurso: cifras, espacios y tiempos. La historia audiovisual (pp. 71-110). Editorial UOC.

-Chatman, Seymour (2013[1978]).  Historia: existentes. Historia y discurso (pp. 103-156). RBA Editores.

-García Jiménez, Jesús (1993) Retórica de la temporalidad en el relato audiovisual. El relato audiovisual (pp. 397-402). Cátedra.

 TEMA 6. Enunciació i narració

-Genette, Gerard (1989[1972]) La estructura del relato. Figuras III (pp. 77-321). Lumen.

-Bertetti, Paolo (2015) La historia como enunciación. La historia audiovisual (pp. 141-156). Editorial UOC.

-Pérez Latorre, Olivier (2012) La dimensión enunciativa del videojuego. Análisis de la significación del videojuego (pp. 214-233). Laertes.

 TEMA 7. La interpretació dels relats

- Barthes, Roland (1994[1984]). La muerte del autor. El susurro del lenguaje. Más allá de la palabra y la escritura (pp. 65-72). Paidós.

-Darley, Andrew (2002[2000]) Juego de superficie y espacios de consumo. Cultura visual digital. Espectáculo y nuevos géneros en los medios de comunicación (pp. 261-296). Paidós.

-Eco, Umberto (1993[1079]) El lector modelo. Lector in fabula (pp. 73-95). Lumen.

- Jiménez Varea, J. ; Pineda Cachero, Antonio (2013) Del estructuralismo al cognitivismo: hacia un enfoque cientifista de la narratología. En V. Guarinos & A. Sedeño (eds.) Narrativas Audiovisuales Digitales: convergencia de medios, multiculturalidad y transmedia (pp. 18-49). Fragua.

 TEMA 8. Els gèneres del discurs: d'Aristòtil a la retòrica procedural

- Bogost, Ian (2007) Procedural rethoric. Persuasive games: the expressive power of videogames (p. 1-64). The MIT Press

-Jenner, Mareike (2015) Genre and Video on Demand. G. Creber (ed.) The television genre book (pp. (212-215). British Film Institute. 

-Mittell, Jason (2005) A Cultural Approach to Television Genre Theory. G. R. Edgerton

& B. G. Rose (eds.) Thinking outside the box. A contemporary television genre reader (pp. 37-64). The University Press of Kentucky.

-VV.AA. Introduction: what is genre?. G. Creber (ed.) The television genre book (pp. 1-15). British Film Institute.

TEMA 9. Els relats de la postmodernitat

Currie, Mark (1998) The manufactures or identities. Postmodern narrative theory (pp. 17-32). McMillan.

-Deltell Escolar, Luis (2011) La carretera errante. La metáfora de la carretera/camino en el cine estadounidense actual. F. García García & Mario Rajas (eds.) Narrativas audiovisuales. Los discursos (pp. 125-142). Icono 14.

-Herman, Luc; Vervaeck, Bart (2005) Post-Classical Narratology. Handbook of Narrative Analysis (pp. 103-176). University of Nebraska.

-Vallés Calatrava, José R.; Álamo Felices, Francisco (2002) Otras aportaciones teóricas al estudio de la narrativa. Diccionario de la teoría de la narrativa (pp. 143-164). Alhulia.

 TEMA 10. Narratives i gèneres digitals i interactius

-Darley, Andrew (2002[2000]) La imagen digital en “La era del significante”. Cultura visual digital. Espectáculo y nuevos géneros en los medios de comunicación (pp. 197-230). Paidós.

-Elleström, Lars (2019). Narrating Through Media Modalities (pp. 45-59). Transmedial Narration Narratives and Stories in Different Media. Palgrave-MacMillan.

- Neitzel, Britta (2014) Narrativity of ComputerGames. P. Hühn, J.Pier, W. Schmid & J. Schönert (eds.). The living handbook of narratology. Hamburg University Press.

Programari

Ninguno