Logo UAB
2021/2022

Treball de Final de Grau

Codi: 104485 Crèdits: 12
Titulació Tipus Curs Semestre
2503778 Relacions Internacionals OB 4 0
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Ferran Izquierdo Brichs
Correu electrònic:
Ferran.Izquierdo@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:
No

Equip docent

Alexandre Casademunt Monfort
Dafne Muntanyola Saura
Ferran Izquierdo Brichs

Prerequisits

Els requisits per matricular-se a l'assignatura són els següents:

a. Tenir superades totes les assignatures del primer curs del grau.

b. Haver superat un mínim de 2/3 dels crèdits totals del pla d'estudis (160 crèdits) 

Objectius

El Treball de Fi de Grau és una assignatura obligatòria de 12 crèdits ECTS que consisteix en realitzar i presentar públicament un treball teòric, de recerca o aplicat.

L'objectiu pedagògic de la realització del Treball de Fi de Grau és desenvolupar el conjunt de les competències de la titulació, que han de donar eines tant per a continuar altres estudis com per exercir la professió. Fonamentalment, el TFG requereix el treball autònom de cada estudiant, amb el suport d'unes hores de tutorització, per tal d'elaborar un treball sota el seguiment d'un supervisor/a i preparar una presentació oral davant d'un tribunal nomenat per la Facultat.

Competències

  • Analitzar casos i fenòmens de l’esfera internacional i interpretar textos polítics diversos fent servir les teories polítiques contemporànies.
  • Analitzar el comportament dels actors internacionals, tant estatals com no estatals.
  • Analitzar els desafiaments a la seguretat internacional, incloent les condicions que propicien la pau i generen conflictes i l’evolució de l’arquitectura de seguretat internacional.
  • Analitzar la societat internacional i la seva estructura, així com entendre’n la rellevància en els problemes de la vida real i la pràctica professional.
  • Analitzar l’elaboració i la implementació de polítiques públiques rellevants en l’àmbit internacional, en particular la política exterior i les polítiques de seguretat i de defensa.
  • Analitzar l’estructura i el funcionament de les institucions i organitzacions internacionals (polítiques, econòmiques, de seguretat i militars, mediambientals, de desenvolupament i ajuda d’emergència), tant a l’àmbit universal com al regional, amb particular èmfasi en la Unió Europea, a partir de casos reals i/o simulats.
  • Aplicar el coneixement de l’estructura i el funcionament de les institucions internacionals a problemes i/o casos pràctics, reals o simulats.
  • Aplicar tècniques d’anàlisi quantitatives i qualitatives als processos de recerca.
  • Aprehendre i analitzar els impactes del procés de globalització als sistemes polítics domèstics, i al comportament dels actors polítics i els ciutadans.
  • Argumentar i establir relacions de causalitat plausibles, a partir de dades i de metateories, i establir formes de validar-o refutar-les.
  • Dissenyar, planificar i dur a terme treballs i estudis d’anàlisi i/o intervenció en els diferents àmbits de les relacions internacionals.
  • Elaborar i preparar la presentació d’informes i/o propostes d’intervenció.
  • Identificar fonts de dades i fer recerques bibliogràfiques i documentals rigoroses.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  • Utilitzar les diferents eines d’anàlisi del sistema internacional contemporani, i dels seus subsistemes funcionals i regionals o geogràfics.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar com institucions internacionals concretes aborden, segons el cas triat, problemes reals de la societat internacional.
  2. Analitzar el funcionament de les diverses institucions i organitzacions internacionals que apareixen en els casos analitzats en el TFG.
  3. Analitzar el rol dels diversos actors internacionals que apareixen en el TFG.
  4. Analitzar la rellevància i l'impacte de fenòmens vinculats al procés de globalització en funció del cas triat per al TFG.
  5. Analitzar polítiques públiques rellevants per a la política internacional, segons el cas triat en el TFG.
  6. Analitzar, mitjançant una recerca bàsica o una d'aplicada, l'impacte d'algun dels desafiaments a la seguretat internacional.
  7. Aplicar tècniques d’anàlisi quantitatives i qualitatives als processos de recerca.
  8. Argumentar i establir relacions de causalitat plausibles, a partir de dades i de metateories, i establir formes de validar-o refutar-les.
  9. Dissenyar i dur a terme un estudi específic com a anàlisi o proposta d'intervenció en àmbits rellevants de les relacions internacionals.
  10. Elaborar i preparar la presentació d’informes i/o propostes d’intervenció.
  11. Identificar fonts de dades i fer recerques bibliogràfiques i documentals rigoroses.
  12. Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  13. Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  14. Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  15. Reconèixer els problemes concrets de la societat internacional i de la seva estructura rellevants per al TFG.
  16. Utilitzar les eines d'anàlisi del sistema internacional per analitzar els fenòmens específics dels seus subsistemes que apareixen en el TFG.
  17. Utilitzar marcs i textos polítics contemporanis per analitzar els casos específics de la societat internacional que es treballin en el TFG.

Continguts

El Treball de Fi de Grau (TFG) té les següents característiques:

- És una assignatura de 12 crèdits i anual.

- L'objectiu és la realització d'un treball final amb la supervisió d'un tutor/a.

- El treball pot ser d'una de les tres tipologies següents: Recerca, Teòric, Aplicat.

- El treball és individual de l'alumnat, i implica una important dedicació autònoma, però compta amb la supervisió d'un tutor/a.

- La càrrega docent és de 300 hores de treball per a l'alumnat.

- El treball comporta la realització d'un projecte inicial, de tutories de seguiment, i del lliurament d'un informe final, un resum executiu i un pòster.

- El treball i el pòster es presenta davant d'un tribunal composat per personal qualificat.

- L'assignatura també consta de sessions puntuals de formació per recolzar l'alumnat.

- El tema del treball es pot escollir amb modalitat de reserva de plaça (pactat prèviament amb el professorat) o amb modalitat d'oferta (a escollir a partir d'un catàleg i a través d'un sistema de priorització a partir de la nota).

Consulteu la web de la Facultat de Ciències Polítiques i Sociologia per informació relativa al procediment d'assignació de temes i supervisors/es. D'altra banda, a l'espai virtual de l'assignatura es trobaran les pautes per a l'elaboració del TFG i les característiques de les evidències d'avaluació a lliurar, així com informació específica de cada curs relativa al calendari de l'assignatura, sessions formatives, materials i avaluació.

Metodologia

L'assignatura contempla tres sessions plenàries (una de presentació i dues sessions formatives orientades a la formació en exploració documental i elaboració del pòster) i seguiment directe per part del supervisor/a assignat/da.

A partir de les orientacions del supervisor/a, l'estudiant haurà de desenvolupar i lliurar, al llarg del procés, diverses evidències d'avaluació: projecte, evolució, informe final i pòster, presentant públicament els resultats del treball davant un tribunal designat per la Facultat. A l'espai virtual de l'assignatura s'ampliarà la informació relativa a les característiques de les evidències a lliurar i es trobarà informació específica de cada curs relativa al calendari de l'assignatura, sessions formatives, materials i avaluació.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Sessions plenàries de presentació i formació general 6 0,24 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17
Tipus: Supervisades      
Tutories programades amb supervisor/a 7 0,28 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17
Tipus: Autònomes      
Desenvolupament i redacció del TFG 215 8,6 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17

Avaluació

L'avaluació del TFG es farà mitjançant una rúbrica, de lliure accés al professorat i alumnat.

El TFG és una assignatura que requereix un seguiment, i una avaluació continuada.

El plagi total o parcial en les evidències lliurades implicarà un 0 en l'evidència lliurada i un 0 de l'assignatura si aquest es podueix en les evidències E3 o E4.

 

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Evolució del treball 25 15 0,6 1, 2, 3, 4, 5, 6, 15, 16, 17
Informe final 35 35 1,4 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 11
Presentació pública 20 2 0,08 8, 10
Projecte 10 10 0,4 12, 13, 14, 15, 16, 17
Pòster 10 10 0,4 8, 10

Bibliografia

A l'espai virtual de l'assignatura estaran disponibles materials generals d'interès per a l'elaboració del TFG. D'altra banda, cada TFG exigirà la revisió de bibliografia específica relativa al tema tractat.

Com a bibliografia metodològica recomanem els següents manuals: 

Publicació original en francès (5ème. revisée):  Campenhoudt, L. V. Van; Marquet, J. & Quivy, R. (2011) Manuel de Recherche en Sciences Sociales. Malakoff: Dunod. 

Versió catalana a la biblioteca i a l'Abacus:  Quivy, R. & Campenhoudt, L. V. Van (1997) Manual de Recerca en Ciències Socials. Barcelona: Herder.

 Versió castellana online en obert: Quivy, R. & Campenhoudt, L. V. Van (2015). Manual de investigación en ciencias sociales. Ciudad de México: Limusa.

López-Roldán, P.; Fachelli, S. (2015). Metodología de la Investigación Social Cuantitativa. Bellaterra (Cerdanyola del Vallès): Dipòsit Digital de Documents, Universitat Autònoma de Barcelona. 

Verd, J.M.; Lozares, C. (2016) Introducción a la investigación cualitativa. Fases, métodos y técnicas. Madrid: Síntesis.

 

Programari

Sense programari específic