Logo UAB
2021/2022

Migracions Internacionals

Codi: 104482 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2503778 Relacions Internacionals OT 4 0
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Eva Ostergaard-Nielsen
Correu electrònic:
Eva.Ostergaard@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
anglès (eng)
Grup íntegre en anglès:
Grup íntegre en català:
No
Grup íntegre en espanyol:
No

Equip docent

Eva Ostergaard-Nielsen

Prerequisits

Un bon nivell d'anglès suficient per seguir classes teòrics, llegir els textos requerits, participar en seminaris i lliurar els treballs.

Objectius

Aquest curs està dissenyat per:
										
											
										
											· Introduir els estudiants en alguns dels principals escenaris contemporanis de migració interna i interna en perspectiva comparada;
										
											
										
											· Diferenciar les diferents categories, marcs legals i perspectives implicades en la diferenciació entre la migració forçada i la voluntària (una comprensió sòlida dels patrons bàsics d’immigració i de les estructures legals);
										
											
										
											· Conegueu les teories migratòries i els seus vincles amb les ciències polítiques i la RI;
										
											
										
											· Comprendre la formulació de polítiques de migració i asil (enfocament multinivell i multiparticipant);
										
											
										
											· Aprendre sobre debats clau en diferents contextos geogràfics (conceptes bàsics, relacions i qüestions estan implicats en l'elaboració de polítiques d'immigració);
										
											
										
											· Explorar temes i debats clau en estudis sobre migracions i refugiats;
										
											
										
											· Anàlisi dels vincles entre desenvolupament i migració internacional;
										
											
										
											· Fomentar el pensament crític i les habilitats de recerca acadèmica: avaluació crítica dels pros i els contres dels enfocaments liberals i restrictius envers la migració (criticar i avaluar els resultats polítics relacionats amb la política d’immigració).

Competències

  • Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi valorant l'impacte social, econòmic i mediambiental.
  • Aplicar tècniques d’anàlisi quantitatives i qualitatives als processos de recerca.
  • Aprehendre i analitzar els impactes del procés de globalització als sistemes polítics domèstics, i al comportament dels actors polítics i els ciutadans.
  • Argumentar i establir relacions de causalitat plausibles, a partir de dades i de metateories, i establir formes de validar-o refutar-les.
  • Elaborar i preparar la presentació d’informes i/o propostes d’intervenció.
  • Identificar fonts de dades i fer recerques bibliogràfiques i documentals rigoroses.
  • Introduir canvis en els mètodes i els processos de l?àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
  • Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d'aquell camp d'estudi.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar críticament els principis, valors i procediments que regeixen l'exercici de la professió.
  2. Analitzar els indicadors de sostenibilitat de les activitats academicoprofessionals de l?àmbit integrant-hi les dimensions social, econòmica i mediambiental.
  3. Analitzar les desigualtats per raó de sexe/gènere i els biaixos de gènere en l'àmbit de coneixement propi.
  4. Aplicar tècniques d’anàlisi quantitatives i qualitatives als processos de recerca.
  5. Argumentar i establir relacions de causalitat plausibles, a partir de dades i de metateories, i establir formes de validar-o refutar-les.
  6. Comunicar fent un ús no sexista ni discriminatori del llenguatge.
  7. Elaborar i preparar la presentació d’informes i/o propostes d’intervenció.
  8. Explicar el codi deontològic, explícit o implícit, de l'àmbit de coneixement propi.
  9. Identificar fonts de dades i fer recerques bibliogràfiques i documentals rigoroses.
  10. Identificar les implicacions socials, econòmiques i mediambientals de les activitats academicoprofessionals de l'àmbit de coneixement propi.
  11. Identificar les principals desigualtats i discriminacions per raó de sexe/gènere presents a la societat.
  12. Ponderar els riscos i les oportunitats de les propostes de millora tant pròpies com alienes.
  13. Proposar formes d'avaluació dels projectes i accions de millora de la sostenibilitat.
  14. Proposar nous mètodes o solucions alternatives fonamentades.
  15. Proposar noves maneres de mesurar l'èxit o el fracàs de la implementació de propostes o idees innovadores.
  16. Proposar projectes i accions que estiguin d'acord amb els principis de responsabilitat ètica i de respecte pels drets fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  17. Proposar projectes i accions que incorporin la perspectiva de gènere.
  18. Proposar projectes i accions viables que potenciïn els beneficis socials, econòmics i mediambientals.
  19. Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d'aquell camp d'estudi.
  20. Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  21. Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  22. Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  23. Valorar com els estereotips i els rols de gènere incideixen en l'exercici professional.
  24. Valorar críticament els impactes de la globalització en diferents àmbits: seguretat, medi ambient, drets humans, migracions i pau.
  25. Valorar l'impacte de les dificultats, els prejudicis i les discriminacions que poden incloure les accions o projectes, a curt o llarg termini, en relació amb determinades persones o col·lectius.

Continguts

Part 1. Introducció i conceptes i definicions clau
										
											
										
											· Migració, refugi, asil: conceptes i definicions
										
											
										
											· Teories migratòries. IR i migracions internacionals
										
											
										
											· Fluxos i dades generals (enfocament regional)
										
											
										
											 
										
											
										
											Part 2. Elaboració de polítiques d’immigració
										
											
										
											· Teories i models
										
											
										
											· Processos de polítiques i buits de polítiques
										
											
										
											· Governança multinivell: de parcs locals a internacionals Marc internacional
										
											
										
											· Interessats al seu lloc
										
											
										
											· Les polítiques de migració i asil de la UE
										
											
										
											 
										
											
										
											Part 3. Migració forçada: desplaçats interns, refugiats i sol·licitants d'asil
										
											
										
											· Dret i instruments internacionals
										
											
										
											· Polítiques i accions
										
											
										
											· Reptes i noves figures (violència de gènere, desplaçament ambiental ...)
										
											
										
											 
										
											
										
											Part 4. Polítiques i instruments d’integració i inclusió
										
											
										
											· Teories i discussions sobre la integració
										
											
										
											· Polítiques i accions públiques
										
											
										
											· Els discursos xenofòbics i la migració com a tema instrumental
										
											
										
											 
										
											
										
											Part 5. La migració com a qüestió política
										
											
										
											· Nexus Migració-Seguretat: l’aparició del control de la immigració: titulització i externalització. Indústria de la migració. Armament.
										
											
										
											· Nexus de desenvolupament-migració: remeses. Brain Drain vs. Brain Gain. Dinàmica sud-sud
										
											
										
											· Migració i colonialisme
										
											
										
											· Feminització de la migració
										
											
										
											 
										
											
										
											Part 6. Reptes i discussions
										
											
										
											· Temes d’actualitat
										
											
										
											· Escenaris mundials (regionals)

Metodologia

Migració Internacional és un curs de 6 ECTS, aquests crèdits es dividiran entre conferències amb debat, seminaris amb presentacions per part dels estudiants, tutories i treballs independents dels estudiants individualment o en grup.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Seminaris 24 0,96 3, 6, 11, 17, 23
classes magistrals amb debate 30 1,2 1, 2, 8, 10, 12, 13, 14, 15, 16, 18, 19, 20, 24, 25
Tipus: Supervisades      
Tutories 16 0,64 24
Tipus: Autònomes      
Estudi del temari de l'assignatura i lecturas complementáries 80 3,2 4, 5, 7, 9, 22

Avaluació

Les hores de l’avaluació formen part de les hores d’activitats supervisades i autònomes.

- Tots els treballs s’han d’entregar en les dates establertes pels professors a l’inici del curs.
										
											
										
											- Per aprovar l'assignatura, els estudiants han d'haver estat avaluats tant per a la participació, els treballs de resposta breus com per a la redacció final (el curs no es pot aprovar només presentant el treball final).
										
											- A l’examen de recuperació només es pot tornar a avaluar l’avaluació final / cas pràctic (50%) per a aquells que han complert els primers terminis d’examen o tenen una excusa vàlida per absència / incompliment d’aquest termini segons la normativa del professorat .
 

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Avaluació final / memòria i presentació d'estudi de cas 50% 0 0 1, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 11, 14, 16, 17, 19, 21, 22, 23, 24, 25
Participació a classe 10% 0 0 19, 23, 24
Treballs curts 40% 0 0 2, 7, 10, 12, 13, 14, 15, 18, 20, 22, 24

Bibliografia

Arango, J. (2017). Theories of international migration. In International migration in the new millennium (pp. 25-45). Routledge.

 

Betts, A. (2008). Global migration governance (No. 2008/43). GEG Working Paper.

 

Boswell, Catarina. (2007). Theorizing migration policy: Is there a third way?. International migration review41(1), 75-100.

 

Carens, J. H. (1987). Aliens and citizens: the case for open borders. The review of politics, 251-273.

 

Castles, S. (2004). Why migration policies fail. Ethnic and racial studies27(2), 205-227.

 

Cornelius, W. A., & Tsuda, T. (2004). Controlling immigration: The limits of government intervention. In Cornelius, W. et alt (Ed.) Controlling immigration: A global perspective2, 3-48. Stanford University Press, Stanford.

 

De Haas, H., Czaika, M., Flahaux, M. L., Mahendra, E., Natter, K., Vezzoli, S., & Villares‐Varela, M. (2019). International migration: Trends, determinants, and policy effects. Population and Development Review, 45(4), 885-922.

 

Freeman, G. P. (2006). National models, policy types, and the politics of immigration in liberal democracies. West European Politics29(2), 227-247.

 

Gammeltoft-Hansen, T. (2014). International refugee law and refugee policy: the case of deterrence policies. Journal of Refugee Studies27(4), 574-595.

 

Guild, Elsebeth. (2006). The Europeanisation of Europe's asylum policy. International Journal of Refugee Law18(3-4), 630-651.

 

Guiraudon, Virginia., & Lahav, G. (2000). A reappraisal of the state sovereignty debate: The case of migration control. Comparative political studies, 33(2), 163-195.

 

Joppke, C. (1998). Why liberal states accept unwanted immigration. World politics, 266-293.

 

Lahav, Gallya., & Guiraudon, V. (2006). Actors and venues in immigration control: Closing the gap between political demands and policy outcomes. West European Politics29(2), 201-223.

 

Massey, D. S., Arango, J., Hugo, G., Kouaouci, A., Pellegrino, A., & Taylor, J. E. (1993). Theories of international migration: A review and appraisal. Population and development review, 431-466.

 

Meyers, E. (2000). Theories of international immigration policy—A comparative analysis. International migration review34(4), 1245-1282.

 

Scholten, P., & Penninx, R. (2016). The multilevel governance of migration and integration. In Integration processes and policies in Europe (pp. 91-108). Springer, Cham.

 

Thielemann, E. (2011). How Effective are Migration and Non-Migration Policies that Affect Forced Migration. Migration Studies Unit Working Papers, (2011/14).

 

Triandafyllidou, Anna. (1998). National identity and the 'other'. Ethnic and racial studies21(4), 593-612.

 

 

 

Programari

El programa específic es publicarà al campus virtual abans de començar les classes