Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2503778 Relacions Internacionals | OT | 4 | 0 |
Un bon nivell d'anglès suficient per seguir classes teòrics, llegir els textos requerits, participar en seminaris i lliurar els treballs.
Aquest curs està dissenyat per:
· Introduir els estudiants en alguns dels principals escenaris contemporanis de migració interna i interna en perspectiva comparada;
· Diferenciar les diferents categories, marcs legals i perspectives implicades en la diferenciació entre la migració forçada i la voluntària (una comprensió sòlida dels patrons bàsics d’immigració i de les estructures legals);
· Conegueu les teories migratòries i els seus vincles amb les ciències polítiques i la RI;
· Comprendre la formulació de polítiques de migració i asil (enfocament multinivell i multiparticipant);
· Aprendre sobre debats clau en diferents contextos geogràfics (conceptes bàsics, relacions i qüestions estan implicats en l'elaboració de polítiques d'immigració);
· Explorar temes i debats clau en estudis sobre migracions i refugiats;
· Anàlisi dels vincles entre desenvolupament i migració internacional;
· Fomentar el pensament crític i les habilitats de recerca acadèmica: avaluació crítica dels pros i els contres dels enfocaments liberals i restrictius envers la migració (criticar i avaluar els resultats polítics relacionats amb la política d’immigració).
Part 1. Introducció i conceptes i definicions clau
· Migració, refugi, asil: conceptes i definicions
· Teories migratòries. IR i migracions internacionals
· Fluxos i dades generals (enfocament regional)
Part 2. Elaboració de polítiques d’immigració
· Teories i models
· Processos de polítiques i buits de polítiques
· Governança multinivell: de parcs locals a internacionals Marc internacional
· Interessats al seu lloc
· Les polítiques de migració i asil de la UE
Part 3. Migració forçada: desplaçats interns, refugiats i sol·licitants d'asil
· Dret i instruments internacionals
· Polítiques i accions
· Reptes i noves figures (violència de gènere, desplaçament ambiental ...)
Part 4. Polítiques i instruments d’integració i inclusió
· Teories i discussions sobre la integració
· Polítiques i accions públiques
· Els discursos xenofòbics i la migració com a tema instrumental
Part 5. La migració com a qüestió política
· Nexus Migració-Seguretat: l’aparició del control de la immigració: titulització i externalització. Indústria de la migració. Armament.
· Nexus de desenvolupament-migració: remeses. Brain Drain vs. Brain Gain. Dinàmica sud-sud
· Migració i colonialisme
· Feminització de la migració
Part 6. Reptes i discussions
· Temes d’actualitat
· Escenaris mundials (regionals)
Migració Internacional és un curs de 6 ECTS, aquests crèdits es dividiran entre conferències amb debat, seminaris amb presentacions per part dels estudiants, tutories i treballs independents dels estudiants individualment o en grup.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Seminaris | 24 | 0,96 | 3, 6, 11, 17, 23 |
classes magistrals amb debate | 30 | 1,2 | 1, 2, 8, 10, 12, 13, 14, 15, 16, 18, 19, 20, 24, 25 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 16 | 0,64 | 24 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi del temari de l'assignatura i lecturas complementáries | 80 | 3,2 | 4, 5, 7, 9, 22 |
Les hores de l’avaluació formen part de les hores d’activitats supervisades i autònomes.
- Tots els treballs s’han d’entregar en les dates establertes pels professors a l’inici del curs.
- Per aprovar l'assignatura, els estudiants han d'haver estat avaluats tant per a la participació, els treballs de resposta breus com per a la redacció final (el curs no es pot aprovar només presentant el treball final).
- A l’examen de recuperació només es pot tornar a avaluar l’avaluació final / cas pràctic (50%) per a aquells que han complert els primers terminis d’examen o tenen una excusa vàlida per absència / incompliment d’aquest termini segons la normativa del professorat .
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Avaluació final / memòria i presentació d'estudi de cas | 50% | 0 | 0 | 1, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 11, 14, 16, 17, 19, 21, 22, 23, 24, 25 |
Participació a classe | 10% | 0 | 0 | 19, 23, 24 |
Treballs curts | 40% | 0 | 0 | 2, 7, 10, 12, 13, 14, 15, 18, 20, 22, 24 |
Arango, J. (2017). Theories of international migration. In International migration in the new millennium (pp. 25-45). Routledge.
|
Betts, A. (2008). Global migration governance (No. 2008/43). GEG Working Paper. |
Boswell, Catarina. (2007). Theorizing migration policy: Is there a third way?. International migration review, 41(1), 75-100. |
Carens, J. H. (1987). Aliens and citizens: the case for open borders. The review of politics, 251-273. |
Castles, S. (2004). Why migration policies fail. Ethnic and racial studies, 27(2), 205-227. |
Cornelius, W. A., & Tsuda, T. (2004). Controlling immigration: The limits of government intervention. In Cornelius, W. et alt (Ed.) Controlling immigration: A global perspective, 2, 3-48. Stanford University Press, Stanford. |
De Haas, H., Czaika, M., Flahaux, M. L., Mahendra, E., Natter, K., Vezzoli, S., & Villares‐Varela, M. (2019). International migration: Trends, determinants, and policy effects. Population and Development Review, 45(4), 885-922. |
|
Freeman, G. P. (2006). National models, policy types, and the politics of immigration in liberal democracies. West European Politics, 29(2), 227-247. |
Gammeltoft-Hansen, T. (2014). International refugee law and refugee policy: the case of deterrence policies. Journal of Refugee Studies, 27(4), 574-595. |
Guild, Elsebeth. (2006). The Europeanisation of Europe's asylum policy. International Journal of Refugee Law, 18(3-4), 630-651. |
Guiraudon, Virginia., & Lahav, G. (2000). A reappraisal of the state sovereignty debate: The case of migration control. Comparative political studies, 33(2), 163-195. |
Joppke, C. (1998). Why liberal states accept unwanted immigration. World politics, 266-293. |
Lahav, Gallya., & Guiraudon, V. (2006). Actors and venues in immigration control: Closing the gap between political demands and policy outcomes. West European Politics, 29(2), 201-223. |
Massey, D. S., Arango, J., Hugo, G., Kouaouci, A., Pellegrino, A., & Taylor, J. E. (1993). Theories of international migration: A review and appraisal. Population and development review, 431-466. |
Meyers, E. (2000). Theories of international immigration policy—A comparative analysis. International migration review, 34(4), 1245-1282. |
Scholten, P., & Penninx, R. (2016). The multilevel governance of migration and integration. In Integration processes and policies in Europe (pp. 91-108). Springer, Cham. |
Thielemann, E. (2011). How Effective are Migration and Non-Migration Policies that Affect Forced Migration. Migration Studies Unit Working Papers, (2011/14). |
Triandafyllidou, Anna. (1998). National identity and the 'other'. Ethnic and racial studies, 21(4), 593-612. |
El programa específic es publicarà al campus virtual abans de començar les classes