Logo UAB
2021/2022

La Democràcia en un Món Global

Codi: 104476 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2503778 Relacions Internacionals OB 3 2
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Oriol Bartomeus Bayes
Correu electrònic:
Oriol.Bartomeus@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
anglès (eng)
Grup íntegre en anglès:
Grup íntegre en català:
No
Grup íntegre en espanyol:
No

Equip docent

Oriol Bartomeus Bayes

Prerequisits

No té prerequisits

Objectius

L'assignatura pretén dotar a l'alumne/a de les eines que li permetin analitzar els sistemes democràtics i les seves diferents vessants, la seva evolució al llarg del temps i els factors que el poden condicionar en els darres anys.

Competències

  • Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi valorant l'impacte social, econòmic i mediambiental.
  • Analitzar el comportament dels actors internacionals, tant estatals com no estatals.
  • Aplicar tècniques d’anàlisi quantitatives i qualitatives als processos de recerca.
  • Aprehendre i analitzar els impactes del procés de globalització als sistemes polítics domèstics, i al comportament dels actors polítics i els ciutadans.
  • Argumentar i establir relacions de causalitat plausibles, a partir de dades i de metateories, i establir formes de validar-o refutar-les.
  • Elaborar i preparar la presentació d’informes i/o propostes d’intervenció.
  • Identificar fonts de dades i fer recerques bibliogràfiques i documentals rigoroses.
  • Identificar i analitzar quins són els principals reptes als quals s’enfronta la democràcia en un món global.
  • Introduir canvis en els mètodes i els processos de l?àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
  • Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d'aquell camp d'estudi.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar com la UE i altres actors manegen els problemes que planteja el foment de la democràcia i l'estat de dret al món.
  2. Analitzar críticament els principis, valors i procediments que regeixen l'exercici de la professió.
  3. Analitzar els indicadors de sostenibilitat de les activitats academicoprofessionals de l?àmbit integrant-hi les dimensions social, econòmica i mediambiental.
  4. Analitzar l'impacte del procés de globalització en les polítiques públiques dels principals actors estatals, de la Unió Europea, així com la seva interrelació amb la democràcia i l'estat de dret al món.
  5. Analitzar les desigualtats per raó de sexe/gènere i els biaixos de gènere en l'àmbit de coneixement propi.
  6. Analitzar, d'acord amb les pautes teòriques i analítiques apreses, el grans reptes de la democràcia en el món global i les diferents solucions que es plantegen per gestionar-los.
  7. Aplicar tècniques d’anàlisi quantitatives i qualitatives als processos de recerca.
  8. Argumentar i establir relacions de causalitat plausibles, a partir de dades i de metateories, i establir formes de validar-o refutar-les.
  9. Comunicar fent un ús no sexista ni discriminatori del llenguatge.
  10. Elaborar i preparar la presentació d’informes i/o propostes d’intervenció.
  11. Explicar el codi deontològic, explícit o implícit, de l'àmbit de coneixement propi.
  12. Identificar fonts de dades i fer recerques bibliogràfiques i documentals rigoroses.
  13. Identificar les implicacions socials, econòmiques i mediambientals de les activitats academicoprofessionals de l'àmbit de coneixement propi.
  14. Identificar les principals desigualtats i discriminacions per raó de sexe/gènere presents a la societat.
  15. Ponderar els riscos i les oportunitats de les propostes de millora tant pròpies com alienes.
  16. Proposar formes d'avaluació dels projectes i accions de millora de la sostenibilitat.
  17. Proposar nous mètodes o solucions alternatives fonamentades.
  18. Proposar noves maneres de mesurar l'èxit o el fracàs de la implementació de propostes o idees innovadores.
  19. Proposar projectes i accions que estiguin d'acord amb els principis de responsabilitat ètica i de respecte pels drets fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  20. Proposar projectes i accions que incorporin la perspectiva de gènere.
  21. Proposar projectes i accions viables que potenciïn els beneficis socials, econòmics i mediambientals.
  22. Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d'aquell camp d'estudi.
  23. Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  24. Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  25. Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  26. Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  27. Valorar com els estereotips i els rols de gènere incideixen en l'exercici professional.
  28. Valorar l'impacte de les dificultats, els prejudicis i les discriminacions que poden incloure les accions o projectes, a curt o llarg termini, en relació amb determinades persones o col·lectius.
  29. Valorar, en clau comparada, l'estat de la democràcia i l'estat de dret als diferents països i règims polítics.

Continguts

En les darreres dècades la democràcia com a sistema polític ha passat del seu moment de máxima expansió (arran de la aiguda del bloc soviètic a partir de 1989) a un moment de crisi i qüestionament.

Analitzarem els elements fonamentals dels sistemes democràtics, tant a nivell institucional com pel que fa als valors subjacents i la relació entre institucions i ciutadania, i valorarem la seva evolució al llarg del temps.

També analitzarem els factors de risc pel manteniment de les democràcies, tant la globalització del tombant de segle com el sorgiment dels moviments nacionalistes i autoritaris arran de la crisis global de 2008.

L'assignatura tractarà els següents temes:

  1. Els fonaments de la democràcia
  2. L’expansió dels sistemes democràtics a finals del segle XX
  3. Els reptes de la democràcia: la globalització
  4. Els reptes de la democràcia: la crisi de 2008
  5. L’evolució dels sistemes democràtics: els índexs de la democràcia
  6. Cultura política i salut democràtica
  7. Competència política i democràcia
  8. Resposta del sistema i democràcia
  9. És el nou nacionalisme un perill per a la democràcia?
  10. Quina democràcia en quin món

El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s’exposarà el dia de presentació de l’assignatura. Es penjarà també al Campus Virtual on l’alumnat podrà trobar la descripció detallada dels exercicis i pràctiques, els diversos materials docents i qualsevol informació necessària per a l’adequat seguiment de l’assignatura. En cas de canvi de modalitat docent per raons sanitàries, el professorat informarà dels canvis que es produiran en la programació de l’assignatura i en les metodologies docents.

Metodologia

Les sessions de l'assignatura es divideixen en tres tipus: classes teòriques sobre els continguts de l'assignatura, comentaris de text sobre parts seleccionades de la bibliografia i debats a l'aula sobre aquestes lecures o sobre aspectes interessants de l'actualitat que tiguni a veure amb aspectes de l'assignatura.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes teòriques 60 2,4 1, 6, 29
Tipus: Supervisades      
Debat a l'aula 26 1,04 4, 6, 8, 22, 24, 25, 26
Tipus: Autònomes      
Comentaris sobre lectures 20 0,8 1, 6, 8, 10, 12, 23, 24, 25, 29

Avaluació

L'avaluació de l'assignatura consistirà en la redacció de tres breus (una pàgina) comentaris de text sobre la temàtica, que seran discutits a l'aula.

Els textos sobre els que es faran els comentaris formen part de la biliografia de l'assignatura (capítols de llibre o articles).

A més, es demanarà als i les alumnes la redacció d'un treball original sobre algun aspecte de l'assignatura, que s'haurà d'entregar al final del semestre.

Per aprovar l'assignatura és necessari aprovar tant els comentaris de text com el treball final.

L’estudiant que realitzi qualsevol irregularitat (còpia, plagi, suplantació d’identitat,...) es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació. En cas que es produeixin diverses irregularitats, la qualificació final de l’assignatura serà 0.

D’acord amb l’article 117.2 de la Normativa acadèmica de la UAB, l’avaluació dels alumnes repetidors podrà consistir en una sola prova de síntesi. L’alumnat repetidor que es vulgui acollir a aquesta possibilitat, caldrà que es posi en contacte amb el professorat a principi de curs.

L’alumnat tindrà dret a la recuperació de l’assignatura si ha estat avaluat del conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total de l'assignatura.

La metodologia docent i l’avaluació proposades poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Comentari de text 1 20% 6 0,24 1, 4, 6, 8, 10, 12, 22, 23, 24, 25, 26, 29
Comentari de text 2 20% 6 0,24 1, 4, 6, 8, 10, 12, 22, 23, 24, 25, 26, 29
Comentari de text 3 20% 6 0,24 1, 4, 6, 8, 10, 12, 22, 23, 24, 25, 26, 29
Participació a l'aula 10 6 0,24 2, 3, 5, 9, 11, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 24, 26, 27, 28
Treball final individual 30 20 0,8 1, 4, 6, 7, 8, 10, 12, 22, 23, 25, 26, 29

Bibliografia

INNERARITY, D. (2019) Una teoría de la democracia compleja. Galaxia Guttenberg

LEVISKY, S. i ZIBLATT, D. How democracies die. Crown (versió digital a la biblioteca UAB)

LIJPHART, A. (1999) Patterns of democracy. Yale (versió digital a la biblioteca UAB)

MACPHERSON, C. B. (1977) The life and times of liberal democracy. Oxford

SNYDER, T. (2018) The road to unfreedom: Russia, Europe, America. Tim Duggan

TOCQUEVILLE, A. (1835) La democràcia a Amèrica (diverses edicions)

The Economist Democracy Index https://www.eiu.com/topic/democracy-index

V DEM Democracy report https://www.v-dem.net/media/filer_public/f0/5d/f05d46d8-626f-4b20-8e4e-53d4b134bfcb/democracy_report_2020_low.pdf

FREEDOM HOUSE Freedom in the world https://freedomhouse.org/report/freedom-world/2020/leaderless-struggle-democracy

Programari

En algunes anàlisis numèriques sobre les dades dels índexs de democàcia caldrà utilitzar el programa Excel.