Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2503710 Geografia, Medi Ambient i Planificació Territorial | OT | 4 | 1 |
2504216 Història, Política i Economia Contemporànies / Contemporary History, Politics and Economics | OT | 3 | 2 |
2504216 Història, Política i Economia Contemporànies / Contemporary History, Politics and Economics | OT | 4 | 0 |
2504216 Història, Política i Economia Contemporànies / Contemporary History, Politics and Economics | OT | 4 | 1 |
2504216 Història, Política i Economia Contemporànies / Contemporary History, Politics and Economics | OT | 4 | 2 |
No es requereixen pre-requisits.
Els objectius es refereixen a tres aspectes principals en relació als impactes urbans del procés de globalització i dels reptes que aquells representen pel que fa al futur sostenible de les ciutats en el segle XXI:
- Descripció, explicació i anàlisi del procés de globalització a partir de l’estudi de diferents moments històrics concrets amb especial atenció al context actual.
- Explicació general de la relació entre els processos de globalització de tot tipus -econòmica; política; ambiental; social i cultural- i l’anàlisi de les dinàmiques de transformació urbana que caraceritzen les ciutats en el moment actual.
- Introducció als reptes més rellevants actualment pel que fa a aconseguir unes ciutats i espais urbans-metropolitans sostenibles, amb especial atenció als principals impactes globals sobre les realitats urbanes locals.
BLOC I. Els processos de globalització en perspectiva.
BLOC II. La globalització urbana: principals impactes i conseqüències per a les ciutats.
BLOC III. Conciliar els processos de globalització amb la sostenibilitat. És possible la ciutat global sostenible?
- Classes expositives
- Presentació i debat de documentals i pel·lícules
- Lectura de llibres i articles
- Debats sobre temes bàsics de l'assignatura
- Pràctiques i treballs
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes expositives | 21 | 0,84 | 1, 3, 4, 5, 7 |
Presentació de materials audio-visuals | 25 | 1 | 3, 5, 7 |
Tipus: Supervisades | |||
Preparació de treballs, discussions i presentacions | 22 | 0,88 | 1, 2, 11 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi i preparació de la prova escrita | 30 | 1,2 | 2, 9, 11 |
Lectura d'articles i llibres | 30 | 1,2 | 2, 9 |
Realització d'exercicis i pràctiques | 20 | 0,8 | 2, 9, 11 |
Avaluació
Detall dels treballs i de la prova escrita d'avaluació (examen):
Treball 1. Ressenya i presentació d’un dels llibres referenciats a la bibliografia o consensuat amb el professor o treball sobre un procés de globalització concret a consensuar igualment amb el professor.
Treball 2. Dossier d'exercicis (diferents exercicis puntuals proposats pel professor durant el curs s'hauran de presentar de manera integrada tot configurant un unic document).
Examen. Prova escrita a partir del material d'estudi de l'assignatura (bibliografia bàsica i ampliada), fitxes temàtiques facilitades pel professor i recursos digitals de treball i consulta.
Notes importants:
- La presentació dels treballs 1 i 2 és condició necessària per a poder realitzar l'examen.
- Haver assistit a un mínim del 75% de les sessions de classe serà considerat de manera molt positiva de cara a l'avaluació final
- La prova escrita (examen) te una importància qualitativa remarcable, atès que és la prova que avalua directament el coneixement i estudi de les fitxes temàtiques i els recursos digitals facilitats durant el curs i assegura el coneixement adequat dels continguts de la matèria. Per tant, pel que fa a l'avaluació final, serà molt important haber-ne obtingut una qualificació d'aprovat com a mínim a la prova d'examen.
Criteris d'avaluació
- Rigor expositiu i capacitat d'explicar de manera clara i suficientment precisa els temes treballats a l'assignatura.
- Capacitat per a fer servir exemples relacionats amb la bibliografia i els materials didàctics de l'assignatura.
- Iniciativa per a completar els materialsfacilitats pel professor a partir de la pròpia recerca individual.
Detall de la recuperació
-La recuperació de l'assignatura consistirà en un exercici de millora sobre la prova d'avaluació i configurat a partir de la bibliografia bàsica i ampliada de l'assignatura, les fitxes temàtiques i altres materials d’estudi facilitats durant el curs.
-Per a poder presentar l'exercici de recuperació serà obligatori haver presentat abans totes les evidències d'avaluació requerides.
- Només es podrà tenir una qualificació de "no avaluable" quan no s'hagi lliurat cap activitat. Lliurar una o més de lesactivitats previstes implica perdre el dret a la qualificació "no avaluable"
La copia o plagi de material, tant en el cas de treballs com en el cas dels exàmens, constitueixen un delicte que serà sancionat amb un zero a l'activitat. En cas de reincidència es suspendrà tota l'assignatura. Recordem que es considera "còpia" un treball que reprodueix tot o gran part del treball d'un/a altre/a company/a. "Plagi" és el fet de presentar tot o part d'un text d'un autor com a propi, sense citar les fonts, siguin en papero en format digital. Vegeu documentació de la UAB sobre "plagi" a: http://wuster.uab.es/web_argumenta_obert/unit_20/sot_2_01.html
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Elaboració d'un dossier d'exercicis | 35% | 0 | 0 | 2, 3, 6, 7, 8, 9, 10, 11 |
Elaboració de ressenya bibliogràfica o treball sobre un cas d'estudi de globalització urbana | 30% | 0 | 0 | 1, 2, 9, 10, 11 |
Resolució d'una prova escrita d'avaluació (examen) | 35% | 2 | 0,08 | 3, 4, 5, 11 |
Bibliografia
George, Rose (2014) 90% de todo. La industria invisible que te viste, te llena el depósito de gasolina y pone comida en tu plato. Capitan Swing Ed.
Graham, Stephen (2003) The Cybercities Reader. Routledge.
Honey, Marta; Frenkiel, Kelsey (2021) Overtourism: lessons for a better future.Island Press.
Muñoz, Francesc (2008) Urbanalización: paisajes comunes, lugares globales. Gustau Gili, Barcelona.
Nel·lo, Oriol; Mele, Renata (eds. 2016) Cities in the 21st Century. Routledge: London.
Sassen, Saskia (2007) Los espectros de la globalización. Fondo de Cultura Económica. Buenos Aires.
Sassen, Saskia (2011) Ciudad y globalización.Textos urbanos. Vol. VII. El Quinde. Quito.
Sequera Fernández, Jorge (2020) Gentrificación: capitalismo ‘cool’, turismo y control del espacio urbano. Catarata.
Sassen, Saskia (2015) Expulsiones. Brutalidad y complejidad en la economía global. Katz Editores, Buenos Aires.
Stiglitz, Joseph (2002) El malestar de la globalización. Taurus.
Vollmer, Lisa (2019) Estrategias contra la gentrificación. Por una ciudad desde abajo. Katakrac.
World Cities Report (2016). Urbanization and Development. Emerging Futures. UNHABITAT.
World Cities Report (2020). The Value of Sustainable Urbanization. UNHABITAT.
No son necessaris coneixements avançats pel que fa al programari. Es requereixen coneixements d'usuari de software per a l'edició de textos i elaboració de presentacions digitals (arxius ppt i similars).