Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2503710 Geografia, Medi Ambient i Planificació Territorial | OB | 2 | 2 |
No n'hi ha.
L’objectiu de l’assignatura és mostrar diferents maneres d’entendre el territori de Catalunya a través de diverses interpretacions cartogràfiques, textuals i audiovisuals. Per mitjà de l’observació i anàlisi d’aquesta documentació geogràfica, ens proposem:
Per un bon aprofitament de l’assignatura és convenient no perdre de vista els coneixements de totes les assignatures obligatòries del grau de Geografia, Medi Ambient i Planificació Territorial cursades durant el primer curs i l’actual.
• El marc físic i ambiental com a escenari, recurs, impacte i risc.
• Evolució de la població, dinàmica i estructura demogràfiques. Migracions.
• La Catalunya rural: entre la tradició mediterrània i l’agroindústria.
• La industrialització de Catalunya: un vell debat sobre els orígens i els canvis.
• El turisme i el seu impacte abassegador sobre el territori.
• El poblament i el sistema urbà. L’organització territorial de Catalunya.
• Els conflictes territorials i ambientals.
• Història de la geografia a, i de, Catalunya.
Els continguts de l’assignatura es desenvoluparan mitjançant les següents activitats principals:
• Seguiment dels temes tractats en el curs
• Lectura de llibres i articles
• Exercicis pràctics que, d'una manera o altra, esdevinguin fites en el camí per elaborar un treball geogràfic exploratori individual sobre un lloc de Catalunya que l'alumnat lliurarà a final de curs
• Sortides de camp i de campus, així com informes al respecte
• Fòrums
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Exercicis i lliçons/lectures relacionades, tant a l'aula i al campus com a llocs de treball de camp | 38 | 1,52 | 1, 2, 5, 6, 7, 8, 9 |
Tipus: Supervisades | |||
Fòrums i lliçons/lectures relacionades, així com indicacions i comentaris per l'elaboració individual d'un treball de recerca exploratòria | 39 | 1,56 | 1, 2, 5, 6, 7, 8, 9 |
Tipus: Autònomes | |||
Sortides de camp i informes, així com lliçons/lectures relacionades | 39 | 1,56 | 1, 2, 5, 6, 7, 8, 9 |
El seguiment del desenvolupament del curs dóna peu a l’avaluació continuada de l'alumnat. El professorat apreciarà el vostre aprofitament normal i gradual en tres vessants. En primer lloc (1), per la capacitat de superació de qualitat en la realització dels exercicis proposats a les sessions que conduiran a l'elaboració d'un treball individual de recerca geogràfica exploratòria sobre un territori de Catalunya. En segon lloc (2), per la participació de l'alumnat als fòrums i pels informes de les sortides d’estudi i treballs de camp. I en tercer lloc (3), pels resultats de les proves d'examen escrit. Als tres vessants, el professorat apreciarà la correcta comunicació i competència lingüística de l'alumnat, vegeu: https://wuster.uab.es/web_argumenta_obert/
Si es lliura o realitza una activitat d'avaluació, la qualificació final de l'assignatura ja no podrà ser "No avaluable" i es qualificarà a partir de l'evidència/es d'aprenentatge aportada/es.
La recuperació es permet a l'alumnat que ha seguit el curs presencialment i adopta els mateixos criteris que l'avaluació, però només es podran recuperar les parts suspeses o no avaluades durant el període d'avaluació. Algunes activitats no es poden pas recuperar, com la participació a les sortides de camp.
ATENCIÓ: En cas que l'estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d'un acte d'avaluació (com copiar o plagiar), amb independència del procés disciplinari que s'hi pugui instruir, es qualificarà amb 0 aquest acte d'avaluació. En cas que es produeixin diverses irregularitats d'avaluació d'una mateixa assignatura, la qualificació d'aquesta assignatura serà 0.
En cas que degut a la pandèmia de la Covid-19 les proves no es puguin fer presencialment, s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. En tal cas, els deures, activitats i participació a classe es realitzarien a través de fòrums o discussions d’exercicis a través de Teams, etc. El professor vetllarà perquè l'estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, que estiguin al seu abast.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Exercicis (a l'aula o altres llocs) i treball de curs | 30,0% | 12 | 0,48 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 |
Fòrums i sortides de camp (incloent informes de treball de camp, etc.) | 40,0% | 20 | 0,8 | 1, 2, 5, 6, 7, 8, 9 |
Proves d'examen presencial escrit | 30,0% | 2 | 0,08 | 1, 2, 5, 6, 7, 8, 9 |
Alguns llibres rellevants per a estudiants que vulguin (re)llegir-los:
ALDOMÀ, Ignasi (2015) (dir.) Atles de la Nova Ruralitat, Lleida: Fundació del Món Rural. Vegeu actualització de dades a l'Observatori del Món Rural (2020): http://agricultura.gencat.cat/web/.content/de_departament/de02_estadistiques_observatoris/27_butlletins/01_butlletins_ne/enllacos_ne/2020/enllacos-0592-2020/ObservMonRural-desembre-de-2020.pdf
CARRASCO, C.; CARDÚS, S.; PRATS, M.; TORNS, T. (2009) Temps i cura: la corresponsabilitat social de la cura a la vida quotidiana, Barcelona: Generalitat de Catalunya.
DOMÈNECH, Antoni; GUTIÉRREZ, Aaron (2018) Paisatges després de la batalla: Geografíes de la crisi immobiliària, Barcelona: Societat Catalana de Geografia, IEC.
DOMINGO, Andreu (2014). Catalunya al mirall de la immigració. Demografia i identitat nacional. Barcelona: L’Avenç.
FOLCH, Ramon i altres (Coords.) (2018). Natura, ús o abús. Llibre blanc de la gestió de la natura als Països Catalans. Barcelona: Institució Catalana d’Història Natural / Barcino (3a edición). Vegeu: https://natura.llocs.iec.cat/
MAJORAL, Roser [coord.] (2002). Cataluña: un analisis territorial. Barcelona: Ariel.
MORÉN ALEGRET, Ricard (2007) Bon cop de mà? Món casteller, immigració estrangera i integració a Catalunya, Barcelona: Mediterrània / Fundació Bofill (PDF del llibre disponible a: https://fundaciobofill.cat/uploads/docs/l/s/w/s/9/i/j/1/8/449.pdf).
NEL·LO, Oriol [ed.] (2003). Aquí, no! Els conflictes territorials a Catalunya. Barcelona: Empúries.
NOGUÉ, Joan (2010) Paisatge, territori i societat civil, València: Tresi Quatre.
VILA, Marc-Aureli (1998) Catalunya: Rius i poblament, Barcelona: Publicacions de l'Abadia de Montserrat.
VILAGRASA, Joan [coord.] (2000). Transformacions territorials a Catalunya (segles XIX-XX). Lleida: Pagès Editors.
La bibliografia completa de l’assignatura serà presentada en iniciar-se les classes del 2n semestre.
Algunes revistes que inclouen varis articles sobre geografia de Catalunya:
*Documents d'Anàlisi Geogràfica: https://dag.revista.uab.es/
*Treballs de la Societat Catalana de Geografia: https://raco.cat/index.php/TreballsSCGeografia/index
*Boletín de la Asociación Española de Geografía: https://bage.age-geografia.es/ojs//index.php/bage/index
...
El programari informàtic bàsic habitual emprat durant el curs seran els programes Word, Excel, Power Point i PDF, així com la plataforma informàtica Moodle i, si fa falta, TEAMS. A més, xarxes socials com Twitter també poden ser emprades en alguna activitat.