Logo UAB
2021/2022

Seguretat laboral

Codi: 104044 CrŔdits: 6
Titulaciˇ Tipus Curs Semestre
2502501 Prevenciˇ i Seguretat Integral OT 4 0
La metodologia docent i l'avaluaciˇ proposades a la guia poden experimentar alguna modificaciˇ en funciˇ de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitÓries.

Professor/a de contacte

Nom:
Manuel del Pino Santiago
Correu electr˛nic:
Manuel.DelPino@uab.cat

Utilitzaciˇ d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritÓria:
espanyol (spa)
Grup Ýntegre en anglŔs:
No
Grup Ýntegre en catalÓ:
No
Grup Ýntegre en espanyol:
No

Prerequisits

Aquesta assignatura no té prerequisits

Objectius

Objectius Formatius

Conèixer els principals agents materials així com els riscos derivats de la seva utilització.

Conèixer les principals mesures preventives per eliminar o controlar els riscos.

Conèixer la importància de la investigació d'accidents i com portar a terme la mateixa.

Conèixer les diferències entre un pla d’emergències i un pla d’autoprotecció i poder elaborar les consignes bàsiques d’emergència per a un centre/activitat.

Conèixer per a cada temàtica la normativa preventiva bàsica de referència

CompetŔncies

  • Adaptar-se a situacions imprevistes.
  • Amb carÓcter general, posseir i comprendre coneixements bÓsics en matŔria de prevenciˇ i seguretat integral.
  • Assumir la responsabilitat social, Ŕtica i professional que es derivi de la prÓctica de l'exercici professional.
  • Donar resposta als problemes aplicant el coneixement a la prÓctica.
  • Generar propostes innovadores i competitives en la investigaciˇ i en l'activitat professional desenvolupant la curiositat i la creativitat.
  • Identificar, gestionar i resoldre conflictes.
  • Planificar i coordinar els recursos propis dels tres grans subsistemes que interactuen en la seguretat: persones, tecnologia i infraestructures.
  • Realitzar anÓlisis d'intervencions preventives en matŔria de seguretat.
  • Transmetre informaciˇ, idees, problemes i solucions a un p˙blic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Treballar en xarxes interinstitucionals i interprofessionals.
  • Utilitzar la capacitat d'anÓlisi i de sÝntesi per a la resoluciˇ de problemes.

Resultats d'aprenentatge

  1. Adaptar-se a situacions imprevistes.
  2. Aplicar els sistemes de responsabilitat i els models de gestiˇ propis dels models de gestiˇ de prevenciˇ de riscos laborals.
  3. Assumir la responsabilitat social, Ŕtica i professional que es derivi de la prÓctica de l'exercici professional.
  4. Coordinar els recursos propis dels tres grans subsistemes que interactuen al sector de la prevenciˇ i la seguretat: persones, tecnologia i infraestructures.
  5. Donar resposta als problemes aplicant el coneixement a la prÓctica.
  6. Generar propostes innovadores i competitives en la investigaciˇ i en l'activitat professional desenvolupant la curiositat i la creativitat.
  7. Identificar els factors de riscos laborals mÚs habituals.
  8. Identificar, gestionar i resoldre conflictes.
  9. Implementar i avaluar el pla de prevenciˇ de riscos laborals en una organitzaciˇ.
  10. Treballar en xarxes interinstitucionals i interprofessionals.
  11. Utilitzar la capacitat d'anÓlisi i de sÝntesi per a la resoluciˇ de problemes.

Continguts

Introducció. Condicions de treball i Salut.

Tipologia de riscos.

Accidents/Incidents.

Investigació d’accidents/incidents.

Anàlisi de risc. Avaluació del risc.

Seguiment mesures correctores.

Anàlisi, avaluació i control del risc. Espais de treball

Anàlisi, avaluació i control del risc.  Codi Tècnic de l’Edificació

Plans d’emergència i autoprotecció

Anàlisi, avaluació i control del risc.  Seguretat de producte (màquines i equips de treball).

Resguards i dispositius.

Equips de protecció individual.

Senyalització

Anàlisi, avaluació i control del risc. Altres equips de treball

Equips mòbils i equips d’aixecament de càrregues.

Instal·lacions.

Bastides i Escales Manuals

Emmagatzematge

Incendis-Explosions

Metodologia

La formació es basarà principalment en la lectura del manual de l'assignatura.
Aquest serà el document bàsic per poder superar-lo.
No obstant això, una sèrie de documents de referència es presentarà com a lectura complementària durant l'assignatura.
 
 

Es important mencionar que les videoclasses tenen com a principal objetiu resoldre els dubtes relatius al temari, per tant es imprescindible una preparació dels temes abans de cada sessió

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulaciˇ, per a la complementaciˇ per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluaciˇ de l'actuaciˇ del professorat i d'avaluaciˇ de l'assignatura/m˛dul.

Activitats formatives

TÝtol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Avaluaciˇ i Classes 16 0,64 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11
Tipus: Supervisades      
Prova d'avaluaciˇ continuada I i II 24 0,96 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11
Tipus: Aut˛nomes      
Aut˛noma 110 4,4 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11

Avaluaciˇ

 

L'alumnat realitzarà quatre proves d'avaluació continuada (PAC) que lliurarà a través de l'aula moodle.

L'alumnat realitzarà una avaluació mitjançant prova escrita presencial sobre la matèria tractada que tindrà lloc en la data programada a l'Escola. Està prova podrà ser oral a criteri del professor.

Reavaluació

En cas de no superar l'assignatura d'acord amb els criteris abans esmentats (avaluació continuada), es podrà fer una prova de recuperació en la data programada en l'horari, i que versarà sobre la totalitat dels continguts del programa. Per participar a la recuperació l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats, el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura. No obstant això, la qualificació que constarà a l'expedient de l'alumne és d'un màxim de 5-Aprovat.

L'alumnat que necessiti canviar una data d'avaluació han de presentar la petició emplenant el document que trobareu a l'espai Moodle de Tutorització EPSI.

Plagi

Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, i d'acord amb la normativa acadèmica vigent, "en cas que l'estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d'un acte d'avaluació, es qualificarà amb un 0 aquest acte d'avaluació, amb independència del procés disciplinari que es pugui instruir. en cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d'avaluació d'una mateixa assignatura, la qualificaciófinal d'aquesta assignatura serà 0 ". Les proves / exàmens podran ser escrits i / o orals a criteriodel professorat.

Alumnes que tornena cursar l’assignatura

En lo relatiu a aquells alumnes que han de tornar a cursar l’assignatura, cal subratyar que la metodología avaluativa es la mateixa que per la resta d’alumnes

 

Activitats d'avaluaciˇ

TÝtol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Prova Final d'Avaluaciˇ Continuada 40% 0 0 1, 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11
Proves d'avaluaciˇ continuada 60 % 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11

Bibliografia

Benavides, Fernando. (1997). Salud Laboral. Conceptos y técnicas para la prevención de riesgos laborales.

 

Instituto Nacional de Seguridad e Higiene en el Trabajo, Web del Ministerio de Empleo y Seguridad Social, recuperat juliol 2012 a: http://www.insht.es/portal/site/Insht/

 

Departament d’empresa i Ocupació.

http://www20.gencat.cat/portal/site/empresaiocupacio/menuitem.81ac5b6b3cd746a0a6740d63b0c0e1a0/?vgnextoid=528d82d4cb9af110VgnVCM1000000b0c1e0aRCRD&vgnextchannel=528d82d4cb9af110VgnVCM1000000b0c1e0aRCRD&vgnextfmt=default

 

Programari

Aquesta assigantura farà servir el programari bàsic del paquet d'office 365