Logo UAB
2021/2022

Criminologia Comparada

Codi: 103952 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2500257 Criminologia OT 4 0
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Albert Pedrosa Bou
Correu electrònic:
Albert.Pedrosa@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
anglès (eng)
Grup íntegre en anglès:
Grup íntegre en català:
No
Grup íntegre en espanyol:
No

Altres indicacions sobre les llengües

L'assignatura es realitzarà en anglès. Aquest curs requereix tenir un nivell B2 d'anglès.

Prerequisits

Aquest curs requereix tenir un nivell B2 d'anglès.

Objectius

-      Comprendre els problemes metodològics vinculats a les comparacions internacionals de la delinqüència.

-      Comprendre la manera en què les dades sobre la delinqüència són recollides en diferents països.

-      Comprendre les explicacions teòriques sobre l'evolució de la delinqüència a través del temps i de l'espai.

-      Comprendre com una perspectiva històrica i cultural pot ajudar a entendre les diferències en la delinqüència i l'ús del càstig a diferents països.

Competències

  • Accedir i interpretar les fonts de dades sobre la criminalitat.
  • Actualitzar els coneixements criminològics propis de manera autònoma.
  • Demostrar que es comprenen les teories criminològiques.
  • Demostrar que es coneix la diversitat de polítiques criminals per afrontar la criminalitat i els seus diferents fonaments.
  • Generar propostes innovadores i competitives en la recerca i en l'activitat professional.
  • Redactar un treball acadèmic.
  • Reflexionar sobre els fonaments de la criminologia (teòrics, empírics i eticopolítics) i plantejar aquesta dimensió en les anàlisis i les propostes.
  • Tenir capacitat d'anàlisi i síntesi.
  • Transmetre oralment les idees a una audiència.
  • Treballar de manera autònoma.
  • Treballar en equip i en xarxa.

Resultats d'aprenentatge

  1. Aplicar les diferents polítiques criminals i explicar la seva fonamentació en l'àmbit criminològic.
  2. Generar propostes innovadores i competitives en la recerca i en l'activitat professional.
  3. Inferir el coneixement científic de la criminologia en l'àmbit aplicat.
  4. Mantenir una actitud d'interès per l'actualització científica en l'àmbit criminològic.
  5. Redactar un treball acadèmic.
  6. Tenir capacitat d'anàlisi i síntesi.
  7. Transmetre oralment les idees a una audiència.
  8. Treballar de manera autònoma.
  9. Treballar en equip i en xarxa.
  10. Trobar i analitzar les bases de dades sobre delinqüència.
  11. Utilitzar de manera eficaç les bases teòriques de la criminologia.

Continguts

1. Desenvolupament històric de la criminologia comparada.

2. Metodologia de les comparacions internacionals de la delinqüència.

3. Teories relatives a la criminologia comparada.

4. Evolució històrica de la violència.

5. Estadístiques policials en perspectiva comparada.

6. Estadístiques judicials en perspectiva comparada.

7. Estadístiques penitenciàries en perspectiva comparada.

8. Estadístiques de penes alternatives en perspectiva comparada.

9.  Enquestes de delinqüència autoinformada en perspectiva comparada.

10. Enquestes de victimació en perspectiva comparada.

11. Victimació de dones i minories ètniques en perspectiva comparada.

12. Polítiques criminals en perspectiva comparada.

13. Criminologia Cultural.

Metodologia

- El curs combina classes magistrals i seminaris. L'alumnat haurà de llegir les lectures obligatòries que es discutiràn a classe. Als seminaris es realitzaràn diverses activitats escrites i de discussió.

- Abans del començament del curs es publicarà un calendari detallat de les activitats del curs.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Avaluació 5 0,2 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11
Classes magistrals 19,5 0,78 1, 2, 3, 4, 10, 11
Seminari 19,5 0,78 1, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 11
Tipus: Autònomes      
Lectures obligatòries 53 2,12 8
Treball escrit 53 2,12 2, 5, 6, 8, 11

Avaluació

Elements a avaluar:

- L'avaluació pren en consideració:

  • El resum i presentació d'un article científic (25%) i una revisió acadèmica (15%).
  • Activitats de participació avaluables als seminaris (10%).
  • Anàlisi de notícia periodística (10%).
  • Exercici d'anàlisi cultural (10%).
  • La realització i presentació d'un treball final d'assignatura (30%).

Criteris per a l'avaluació:

No s'acceptarà cap pràctica o treball fora de termini, exceptuant situacions de força major degudament justificades. En cas d'entrega tardía l'alumne tindrà un 0 en aquella pràctica sense possibilitat de recuperació.

Un alumne que presenti una pràctica en el que hi hagi indicis de plagi o que no pugui justificar els arguments de la seva pràctica obtindrà un 0 i perdrà dret a la re-avaluació. En cas de reiteració de la conducta, l'alumne suspendrà l'assignatura (0) i perdrà el dret a la recuperació.

- Per a aprovar cal que la mitjana final sigui de 5.

- Si un alumne no assisteix a un mínim del 80% de classes (exceptuant absències justificades per raons de malaltia o similars) no podrà ser avaluat.

Les classes comencen puntualment. No s'admet l'entrada a classe una vegada aquesta hagi començat.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Activitats de participació avaluables als seminaris 10% 0 0 1, 2, 3, 4, 7, 8, 9, 10, 11
Anàlisi de notícia periodística 10% 0 0 1, 3, 5, 6, 8, 10, 11
Exercici anàlisi cultural 10% 0 0 2, 4, 5, 6, 8, 11
Resum d'un article científic i presentació 25% 0 0 5, 6, 7, 8, 10, 11
Revisió acadèmica 15% 0 0 5, 6, 8
Treball final 30% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 11

Bibliografia

Lectures obligatòries:

- Aebi M.F. i Linde A. (2015). The epistemological obstacles in comparative criminology: A special issue introduction. European Journal of Criminology12(4), 381-385.

- Aebi, M.F. (2010). Methodological issues in the comparison of police-recorded crime rates. A Shoham S.G., Knepper P. i Kett M. (Eds.). International handbook of criminology, 211-227. CRC Press, Taylor & Francis Group.

- Aebi, M.F. i Linde, A. (2014). The persistence of lifestyles: Rates and correlates of homicide in Western Europe from 1960 to 2010. European Journal of Criminology11(5), 552-577.

- Aebi, M.F. i Linde, A. (2016). Long-term trends in crime: Continuity and change. A Knepper P. i Johansen A. (Eds.). The Oxford handbook of the history of crime and criminal justice, 57-87. Oxford University Press.

- von Hofer, H. (2000). Crime statistics as constructs: The case of swedish rape statistics. European Journal on Criminal Policy and Research8(1), 77‐89.

- Hayward, K. J., i Young, J. (2004). Cultural criminology: Some notes on the script. Theoretical Criminology8(3), 259-273.

- Lappi-Seppälä, T. (2011). Explaining imprisonment in Europe. European journal of Criminology8(4), 303-328.

- Rodríguez-Menés, J., i López-Riba, J. M. (2020). The impact of the 2008 economic crisis on imprisonment in Europe. European Journal of Criminology17(6), 845-876.

 

Lectures complementàries:

- Aebi M.F. i Linde A. (2012). Crime Ttends in Western Europe according to official statistics from 1990 to 2007. A van Dijk J., Tseloni A. i Farrell G. (Eds.). The international crime drop: New directions in research, 37-75.Palgrave Macmillan.

- Aebi, M.F. (2009). Self-reported delinquency surveys in Europe1-68. CRIMPREV

- Aebi, M.F. i Linde, A. (2010). Is there a crime drop in Western Europe? European Journal on Criminal Policy and Research16(4), 251-277.

- Aebi, M.F. i Linde, A. (2012). Conviction statistics as an indicator of crime trends in Europe from 1990 to 2006. European Journal on Criminal Policy and Research18(1), 103-144.

- Aebi, M.F. i Linde, A. (2014). National victimization surveys. A Bruinsma G. i Weisburd D. (Eds.). Encyclopedia of criminology and criminal justice, 3228-3242.  Springer.

- Aebi, M.F., Delgrande, N. i Marguet, Y. (2015). Have community sanctions and measures widened the net of the European criminal justice systems? Punishment & Society17(5), 575–597.

- Aebi, M.F., Linde, A., i Delgrande, N. (2015). Is there a relationship between imprisonment and crime in Western Europe? European Journal on Criminal Policy and Research21(3), 425-446.

Campistol C. i Aebi M.F. (2018). Are juvenile criminal justice statistics comparable across countries? A study of the data available in 45 European nations. European Journal on Criminal Policy and Research24(1), 55-78. 

- Caneppele, S. i Aebi, M. F. (2019). Crime drop or police recording flop? On the relationship between the decrease of offline crime and the increase of online and hybrid crimes. Policing: A Journal of Policy and Practice13(1), 66-79.

Programari

L'assignatura no requereix de programari específic.