Logo UAB
2021/2022

Pràcticum III

Codi: 103702 Crèdits: 2
Titulació Tipus Curs Semestre
2500798 Educació Primària OB 3 2
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Anna Diaz Vicario
Correu electrònic:
Anna.Diaz@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:
No

Equip docent

Katia Veronica Pozos Perez
Anna Diaz Vicario

Prerequisits

És molt recomanable que l'estudiant que estigui matriculat del Pràcticum III ho estigui també de Planificació, Investigació i Innovació o hagi superat prèviament aquesta assignatura.

Per poder desenvolupar el Pràcticum III cal tenir com a referència el centre de pràctiques en el que s'ha realitzat el Pràcticum II.

Objectius

  1. Analitzar les característiques de les innovacions en els contextos escolars.
  2. Conèixer les principals tendències i accions institucionals d'innovació educativa a Catalunya.
  3. Elaborar projectes d'innovació educativa en l'àmbit de l'educació comunitària.
  4. Vincular la innovació, la planificació educativa i la investigació amb el desenvolupament professional docent i de l'organització escolar.

Competències

  • Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi avaluant les desigualtats per raó de sexe/gènere.
  • Actuar en l'àmbit de coneixement propi valorant l'impacte social, econòmic i mediambiental.
  • Adquirir un coneixement pràctic de l'aula i de la gestió de la mateixa.
  • Analitzar críticament el treball personal i utilitzar els recursos per al desenvolupament professional.
  • Assumir la dimensió educadora de la funció docent i fomentar l'educació democràtica per una ciutadania activa.
  • Col·laborar en els diferents sectors de la comunitat educativa i de l'entorn social.
  • Conèixer l'organització de les escoles d'educació primària i la diversitat d'accions que comprèn el seu funcionament.
  • Conèixer les àrees curricular de l'Educació Primària, la relació interdisciplinar entre elles, els criteris d'avaluació i el cos de coneixements didàctics entorn als procediments d'ensenyament i aprenentatge respectius.
  • Dissenyar i regular espais d'aprenentatge en contextos de diversitat i que tinguin en compte la igualtat de gènere, la equitat i el respecte cap als drets humans que conformen els valors de la formació ciutadana.
  • Dissenyar, planificar i avaluar processos d'ensenyament i aprenentatge, tant de forma individual com en col·laboració amb altres docents i professionals del centre.
  • Gestionar la informació relativa a l'àmbit professional per a la presa de decisions i l'elaboració d'informes.
  • Introduir canvis en els mètodes i els processos de l'àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
  • Mantenir una actitud de respecte al medi (natural, social i cultural) per fomentar valors, comportaments i pràctiques que atenguin a la igualtat de gènere, equitat i respecte als drets humans.
  • Mantenir una relació crítica i autònoma respecte els sabers, els valors i les institucions socials públiques i privades.
  • Treballar en equips i amb equips (del mateix àmbit o interdisciplinar).

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar críticament el treball personal i utilitzar els recursos per al desenvolupament professional.
  2. Analitzar els indicadors de sostenibilitat de les activitats academicoprofessionals de l'àmbit integrant-hi les dimensions social, econòmica i mediambiental.
  3. Analitzar les desigualtats per raó de sexe/gènere i els biaixos de gènere en l'àmbit de coneixement propi.
  4. Analitzar una situació i identificar-ne els punts de millora.
  5. Col·laborar amb els professionals de l'escola a fi d'extraure la informació rellevant dels projectes d'innovació analitzats.
  6. Comprendre el funcionament de les diferents estructures organitzatives del centre escolar.
  7. Coordinar-se amb els altres docents en el plantejament educatiu i en la concreció de les tasques d'ensenyament-aprenentatge.
  8. Demostrar interès per conèixer i comprendre les funcions i tasques que realitzen les institucions socials.
  9. Dissenyar i regular espais d'aprenentatge en contextos de diversitat i que tinguin en compte la igualtat de gènere, la equitat i el respecte cap als drets humans que conformen els valors de la formació ciutadana.
  10. Establir criteris d'avaluació per a les activitats planificades que sorgeixin del mateix procés d'ensenyament i aprenentatge.
  11. Identificar situacions que necessiten un canvi o millora.
  12. Implicar-se en la dinàmica del centre i de l'aula a l'hora de fer propostes d'innovació relacionades amb el context del centre i de l'aula.
  13. Mantenir una actitud de respecte del medi (natural, social i cultural) per fomentar valors, comportaments i pràctiques sostenibles, que atenguin la igualtat de gènere, l’equitat i el respecte dels drets humans.
  14. Observar críticament la realitat de l'escola parant especial atenció als projectes d'innovació, reflectint aquest coneixement pràctic en les propostes de millora.
  15. Planificar activitats de llengua i matemàtiques, explicitant la seva intencionalitat didàctica.
  16. Planificar i realitzar activitats que fomentin en els alumnes una ciutadania activa.
  17. Proposar projectes i accions que estiguin d’acord amb els principis de responsabilitat ètica i de respecte pels drets humans i els drets fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  18. Reflexionar sobre les potencialitats de la interdisciplinarietat en el marc de l'actual proposta curricular.
  19. Seleccionar la informació clau per a efectuar propostes de millora en els centres d'educació primària.

Continguts

La innovació educativa

  • Innovació, canvi, millora, reforma
  • Àmbits d’innovació

Disseny de projectes d'innovació

  • Les fases de la innovació
  • L'estructura dels projectes d'innovació
  • Els agents de la innovació
  • La difusió de la innovació en la realitat escolar i la comunitat de referència

Metodologia

PRESENCIALS EN GRAN GRUP

Les activitats presencials de gran grup es realitzen amb tot el grup classe i tenen per objectiu presentar i reflexionar al voltant dels continguts propis de l’assignatura. Malgrat que el protagonisme recaigui fonamentalment en el professor/a, s’espera que els estudiants participin activament en la construcció del coneixement professional.

SEMINARIS PRESENCIALS EN GRUPS REDUÏTS

Els seminaris en grups reduïts són espais de treball (amb 1/3 o 1/2 del gran grup) on les estudiants hauran de dissenyar en grup (5 persones) una proposta de projecte d’innovació per un dels centres de pràctiques en els que els i les estudiants hagin desenvolupat el Pràcticum II.

AVALUACIÓ

L'avaluació de l'assignatura és continuada, promovent una avaluació formativa i formadora. L'estudiant ha d'assistir a les activitats d'avaluació programades, tant continues com finals, i que el professorat explicarà en la primera sessió de l'assignatura. L'avaluació es realitzarà dels continguts, de l'assoliment dels objectius i del progrés dels estudiants.

TREBALL AUTÒNOM

Els estudiants hauran de realitzar lectures, reflexions i cerca d’informació sobre els diversos continguts del temari, demostrant autonomia per anar construint el seu coneixement i competències.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Presencials en gran grup 10 0,4 8, 12, 13, 14, 18, 19
Seminaris 5 0,2 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 14, 15, 16, 17, 19
Tipus: Supervisades      
Tutories 7 0,28 1
Tipus: Autònomes      
Lectura i estudi 28 1,12 1, 6, 12, 14, 18, 19

Avaluació

L'assistència a les activitats dirigides (presencials en gran grup i seminaris) és obligatòria. En el cas que es produeixi una absència, caldrà que aquesta sigui justificada. En cap cas, les absències poden representar més del 20% del temps total destinat a les activitats dirigides. Els justificants que es presenten en cas d'absència serveixen únicament per explicar l'absència i en cap cas eximeixen de la presència.

L’avaluació de l’assignatura es realitzarà al llarg de totes les sessions (continuada). Per aprovar l’assignatura, cal tenir aprovades totes i cadascuna de les evidències d’avaluació:

  • Diari d’aprenentatge que incorporarà els aprenentatges que es van assolint a través de les sessions de gran grup i el desenvolupament del projecte d’innovació. Inclourà l’autoavaluació de l’assoliment dels continguts i competències pròpies de l’assignatura. Es lliurarà durant la darrera setmana de l’assignatura.
  • Projecte d’innovació adequat i adaptat al centre de pràctiques de referència seguint un guió específic. Es desenvoluparà en grup, però inclourà una part individual que contemplarà un procés d’autoavaluació i co-avaluació de la contribució al treball grupal. Es lliurarà el darrer dia de l’assignatura.
  • Presentació i defensa del projecte d’innovació l’últim dia d’assignatura.

Per aprovar l'assignatura cal que totes les evidències tinguin una qualificació mínima de 5 punts en una escala de 10. Cadascuna de les evidències d'avaluació té un pes específic que es pot consultar a la taula de més avall. En cas de no presentar alguna de les evidències, no es qualificarà a l'estudiant entenent que no s'ha presentat.

El primer dia de l’assignatura, el professorat comunicarà les dates de lliurament i avaluació de les evidències, que constarà també en el programa de l’assignatura de cada grup disponible a l’Aula Moodle. El projecte d’innovació, tant escrit com la presentació i defensa, no són recuperables. En cas de suspendre el diari, es podrà sotmetre a re-avaluació durant la darrera setmana de juny i només es podrà obtenir la suficiència (nota màxima de 5).

Les qualificacions de cada una de les evidències d'avaluació es faran públiques a l'Aula Moodle. L'estudiant que vulgui revisar la nota, haurà de fer-ho dins en el termini establert pel professorat de l'assignatura i que serà comunicat convenientment en el seu moment.

En totes les activitats (individuals i grupals) es tindrà en compte la correcció lingüística, la redacció i els aspectes formals de presentació. L’alumnat ha de ser capaç d'expressar-se amb fluïdesa i correcció i ha de mostrar un alt grau de comprensió dels textos acadèmics. Una activitat pot ser retornada (no avaluada) o suspesa si el professorat considera que no compleix aquests requisits. Es demana que abans de lliurar una evidència d’aprenentatge es comprovi que es respecten aquests criteris i que les fonts, notes, citacions textuals i referències bibliogràfiques, segueixen la normativa APA, d’acord a la documentació que es resumeix en les següents fonts: https://ddd.uab.cat/pub/recdoc/2016/145881/citrefapa_a2016.pdf i http://wuster.uab.es/web_argumenta_obert/unit_20/sot_2_03.html 

La còpia o plagi de material, constitueixen un delicte que comporta suspendre l’assignatura de Planificació, Investigació i Innovació, perdent la possibilitat de recuperar-la, tant si és un treball individual com en grup (en aquest cas, tots els membres del grup tindran un 0). Es considerarà que un treball, activitat o prova escrita està “copiat” quan reprodueixi totalment o parcialment el treball d’un company, i que està “plagiat” quan es presenti com a pròpia una part del text d’un autor sense citar-ne la font. En cas de detectar alguna de les dues males praxis, el professorat estudiarà si és convenient sol·licitar l’obertura d’un expedient acadèmic. Podeu consultar més informació sobre el plagi a http://wuster.uab.es/web_argumenta_obert/unit_20/sot_2_01.html  

Igualment, en el marc d’aquesta assignatura cal mostrar una actitud compatible amb la professió docent: la puntualitat, la participació, el respecte, la cooperació, l’ús adequat dels dispositius electrònics (mòbil, ordinador, etc.), l’empatia, la correcció en la comunicació amb els altres, i el respecte a la diversitat i pluralitat d’idees, persones i situacions. És necessari que l’estudiantat participi activament a les classes, sigui responsable i rigorós en el treball autònoma i demostri pensament crític i compromís ètic amb els principis deontològics de la professió docent.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Autoavaluació i coavaluació de la contribució individual al treball grupal (evidència individual) 10% 0 0 1, 5, 6, 7, 10, 12, 13
Diari d'aprenentatge reflexiu i autoavaluació (evidència individual) 40% 0 0 1, 6, 8, 13, 14, 18
Presentació i defensa del projecte d'innovació (evidència grupal) 10% 0 0 1, 13, 19
Projecte d'innovació educativa (evidència grupal) 40% 0 0 2, 3, 4, 5, 7, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 19

Bibliografia

Albert, M.J. (2007). La investigación educativa: claves teóricas. Madrid: McGraw-Hill.

Bisquerra, R. (Coord.) (2004). Metodología de la investigación educativa. Madrid: La Muralla.

De Miguel, M. (Coord.) (1996). El desarrollo profesional docente y las resistencias a la innovación educativa. Servicio de publicaciones de la Universidad de Oviedo.

Departament D’ensenyament (2007). Marc de la innovació pedagògica a Catalunya. Recuperat de http://xtec.gencat.cat/web/.content/innovacio/marc_normatiu/documents/marc_dinnovacio_pedagogica.pdf

Fernández Navas, M. & Alcaraz Salarirche, N. (2016). Innovación educativa: Más allá de la ficción. Madrid: Pirámide.

Gairín, J. & Ion, G. (Coord.) (2021). Prácticas educativas basadas en evidencias. Reflexiones, estrategias y buenas prácticas. Madrid: Narcea.

Imbernón, F. (1994). La formación y el desarrollo profesional del profesorado: hacia una nueva cultura. profesional. Graó: Barcelona.

Imbernón, F. (2002). La investigación educativa como herramienta de formación del profesorado: reflexión y experiencias de investigación educativa. Graó: Barcelona.

Rodríguez-Mantilla, J. M., Fernández Díaz, M. J. & Fernández-Cruz, F. J. (2020). Evaluación para la innovación y mejora de centros educativos. Madrid: Síntesis.

Sánchez Huete, J. C. (Coord.) (2008). Compendio de Didáctica General. Madrid: Editorial CCS.

Sepúlveda, F. & Rajadell, N. (Coords.) (2001). Didáctica General para Psicopedagogos. UNED: Madrid.

Tejada, J. (1998). Los agentes de la innovación en los centros educativos: profesores, directivos y asesores. Aljibe: Málaga.

Tejada, J. & Giménez, V. (Coords.) (2007). Formación de formadores. Escenario institucional. Madrid: Thomson.

Torre, S. de la (Coord.) (1998). Cómo innovar en los centros educativos. Madrid: Escuela Española.

Enllaços a pàgines web de revistes d'educació:

Programari

Per aquesta assignatura, no es requereix cap programari específic.