Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500798 Educació Primària | OB | 3 | 2 |
És molt recomanable que l'estudiant que estigui matriculat del Pràcticum III ho estigui també de Planificació, Investigació i Innovació o hagi superat prèviament aquesta assignatura.
Per poder desenvolupar el Pràcticum III cal tenir com a referència el centre de pràctiques en el que s'ha realitzat el Pràcticum II.
La innovació educativa
Disseny de projectes d'innovació
PRESENCIALS EN GRAN GRUP
Les activitats presencials de gran grup es realitzen amb tot el grup classe i tenen per objectiu presentar i reflexionar al voltant dels continguts propis de l’assignatura. Malgrat que el protagonisme recaigui fonamentalment en el professor/a, s’espera que els estudiants participin activament en la construcció del coneixement professional.
SEMINARIS PRESENCIALS EN GRUPS REDUÏTS
Els seminaris en grups reduïts són espais de treball (amb 1/3 o 1/2 del gran grup) on les estudiants hauran de dissenyar en grup (5 persones) una proposta de projecte d’innovació per un dels centres de pràctiques en els que els i les estudiants hagin desenvolupat el Pràcticum II.
AVALUACIÓ
L'avaluació de l'assignatura és continuada, promovent una avaluació formativa i formadora. L'estudiant ha d'assistir a les activitats d'avaluació programades, tant continues com finals, i que el professorat explicarà en la primera sessió de l'assignatura. L'avaluació es realitzarà dels continguts, de l'assoliment dels objectius i del progrés dels estudiants.
TREBALL AUTÒNOM
Els estudiants hauran de realitzar lectures, reflexions i cerca d’informació sobre els diversos continguts del temari, demostrant autonomia per anar construint el seu coneixement i competències.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Presencials en gran grup | 10 | 0,4 | 8, 12, 13, 14, 18, 19 |
Seminaris | 5 | 0,2 | 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 14, 15, 16, 17, 19 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 7 | 0,28 | 1 |
Tipus: Autònomes | |||
Lectura i estudi | 28 | 1,12 | 1, 6, 12, 14, 18, 19 |
L'assistència a les activitats dirigides (presencials en gran grup i seminaris) és obligatòria. En el cas que es produeixi una absència, caldrà que aquesta sigui justificada. En cap cas, les absències poden representar més del 20% del temps total destinat a les activitats dirigides. Els justificants que es presenten en cas d'absència serveixen únicament per explicar l'absència i en cap cas eximeixen de la presència.
L’avaluació de l’assignatura es realitzarà al llarg de totes les sessions (continuada). Per aprovar l’assignatura, cal tenir aprovades totes i cadascuna de les evidències d’avaluació:
Per aprovar l'assignatura cal que totes les evidències tinguin una qualificació mínima de 5 punts en una escala de 10. Cadascuna de les evidències d'avaluació té un pes específic que es pot consultar a la taula de més avall. En cas de no presentar alguna de les evidències, no es qualificarà a l'estudiant entenent que no s'ha presentat.
El primer dia de l’assignatura, el professorat comunicarà les dates de lliurament i avaluació de les evidències, que constarà també en el programa de l’assignatura de cada grup disponible a l’Aula Moodle. El projecte d’innovació, tant escrit com la presentació i defensa, no són recuperables. En cas de suspendre el diari, es podrà sotmetre a re-avaluació durant la darrera setmana de juny i només es podrà obtenir la suficiència (nota màxima de 5).
Les qualificacions de cada una de les evidències d'avaluació es faran públiques a l'Aula Moodle. L'estudiant que vulgui revisar la nota, haurà de fer-ho dins en el termini establert pel professorat de l'assignatura i que serà comunicat convenientment en el seu moment.
En totes les activitats (individuals i grupals) es tindrà en compte la correcció lingüística, la redacció i els aspectes formals de presentació. L’alumnat ha de ser capaç d'expressar-se amb fluïdesa i correcció i ha de mostrar un alt grau de comprensió dels textos acadèmics. Una activitat pot ser retornada (no avaluada) o suspesa si el professorat considera que no compleix aquests requisits. Es demana que abans de lliurar una evidència d’aprenentatge es comprovi que es respecten aquests criteris i que les fonts, notes, citacions textuals i referències bibliogràfiques, segueixen la normativa APA, d’acord a la documentació que es resumeix en les següents fonts: https://ddd.uab.cat/pub/recdoc/2016/145881/citrefapa_a2016.pdf i http://wuster.uab.es/web_argumenta_obert/unit_20/sot_2_03.html
La còpia o plagi de material, constitueixen un delicte que comporta suspendre l’assignatura de Planificació, Investigació i Innovació, perdent la possibilitat de recuperar-la, tant si és un treball individual com en grup (en aquest cas, tots els membres del grup tindran un 0). Es considerarà que un treball, activitat o prova escrita està “copiat” quan reprodueixi totalment o parcialment el treball d’un company, i que està “plagiat” quan es presenti com a pròpia una part del text d’un autor sense citar-ne la font. En cas de detectar alguna de les dues males praxis, el professorat estudiarà si és convenient sol·licitar l’obertura d’un expedient acadèmic. Podeu consultar més informació sobre el plagi a http://wuster.uab.es/web_argumenta_obert/unit_20/sot_2_01.html
Igualment, en el marc d’aquesta assignatura cal mostrar una actitud compatible amb la professió docent: la puntualitat, la participació, el respecte, la cooperació, l’ús adequat dels dispositius electrònics (mòbil, ordinador, etc.), l’empatia, la correcció en la comunicació amb els altres, i el respecte a la diversitat i pluralitat d’idees, persones i situacions. És necessari que l’estudiantat participi activament a les classes, sigui responsable i rigorós en el treball autònoma i demostri pensament crític i compromís ètic amb els principis deontològics de la professió docent.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Autoavaluació i coavaluació de la contribució individual al treball grupal (evidència individual) | 10% | 0 | 0 | 1, 5, 6, 7, 10, 12, 13 |
Diari d'aprenentatge reflexiu i autoavaluació (evidència individual) | 40% | 0 | 0 | 1, 6, 8, 13, 14, 18 |
Presentació i defensa del projecte d'innovació (evidència grupal) | 10% | 0 | 0 | 1, 13, 19 |
Projecte d'innovació educativa (evidència grupal) | 40% | 0 | 0 | 2, 3, 4, 5, 7, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 19 |
Albert, M.J. (2007). La investigación educativa: claves teóricas. Madrid: McGraw-Hill.
Bisquerra, R. (Coord.) (2004). Metodología de la investigación educativa. Madrid: La Muralla.
De Miguel, M. (Coord.) (1996). El desarrollo profesional docente y las resistencias a la innovación educativa. Servicio de publicaciones de la Universidad de Oviedo.
Departament D’ensenyament (2007). Marc de la innovació pedagògica a Catalunya. Recuperat de http://xtec.gencat.cat/web/.content/innovacio/marc_normatiu/documents/marc_dinnovacio_pedagogica.pdf
Fernández Navas, M. & Alcaraz Salarirche, N. (2016). Innovación educativa: Más allá de la ficción. Madrid: Pirámide.
Gairín, J. & Ion, G. (Coord.) (2021). Prácticas educativas basadas en evidencias. Reflexiones, estrategias y buenas prácticas. Madrid: Narcea.
Imbernón, F. (1994). La formación y el desarrollo profesional del profesorado: hacia una nueva cultura. profesional. Graó: Barcelona.
Imbernón, F. (2002). La investigación educativa como herramienta de formación del profesorado: reflexión y experiencias de investigación educativa. Graó: Barcelona.
Rodríguez-Mantilla, J. M., Fernández Díaz, M. J. & Fernández-Cruz, F. J. (2020). Evaluación para la innovación y mejora de centros educativos. Madrid: Síntesis.
Sánchez Huete, J. C. (Coord.) (2008). Compendio de Didáctica General. Madrid: Editorial CCS.
Sepúlveda, F. & Rajadell, N. (Coords.) (2001). Didáctica General para Psicopedagogos. UNED: Madrid.
Tejada, J. (1998). Los agentes de la innovación en los centros educativos: profesores, directivos y asesores. Aljibe: Málaga.
Tejada, J. & Giménez, V. (Coords.) (2007). Formación de formadores. Escenario institucional. Madrid: Thomson.
Torre, S. de la (Coord.) (1998). Cómo innovar en los centros educativos. Madrid: Escuela Española.
Enllaços a pàgines web de revistes d'educació:
Per aquesta assignatura, no es requereix cap programari específic.