Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2502442 Medicina | OB | 1 | 2 |
No hi ha prerequisits.
Si bé l'aprenentatge de la Medicina s'aborda, a efectes pràctics, organitzat en assignatures corresponents a diferents àmbits de coneixement, aquesta distinció no existeix en el funcionament de l'organisme humà, en les bases de les diferents patologies, les diagnosis o els tractaments. A la pràctica mèdica, la/el professional ha d'afrontar i resoldre situacions complexes fent un ús integrat de coneixements i de competències corresponents a diferents àmbits. I ho ha de fer gestionant eficaçment i críticament el volum ingent d'informació disponible.
Per altra banda, la Medicina actual exigeix el treball col·laboratiu en equips de professionals, basat en la interdependència, la responsabilitat individual i la confiança mútua.
Finalment, en els darrers anys les Facultats de Medicina líders han anat rebaixant la càrrega de docència teòrica per centrar-se cada vegada més en l’aprenentatge integrat, significatiu i actiu, en equips col·laboratius d’estudiants, aproximació més efectiva en l’adquisició de competències.
Partint d'aquesta triple anàlisi, aquesta assignatura defineix com a objectius:
- Oferir una primera experiència d'aprenentatge integrat en Medicina. Partir d’aplicar i interrelacionar els coneixements i les competències assolits a les assignatures de primer curs. Fer servir aquesta base per fer les incursions autònomes en àmbits més avançats que siguin necessàries per a la comprensió dels casos mèdics plantejats (competència aprendre a aprendre). Integrar les disciplines bàsiques i les clíniques: aplicar els principis biomèdics a la comprensió de les relacions causa-efecte de les malalties.
- Oferir una primera experiència per desenvolupar competènciesd'aprenentatge col·laboratiu. Això inclou, entre d’altres, aspectes com la capacitat per formular-se les preguntes idònies, l’aprenentatge entre iguals (peer instruction), l'argumentació basada en evidència i la capacitat de consensuar conclusions.
A més, l’assignatura assumeix les següents competències:
- Comunicar de manera clara (reunió o congrés mèdic).
- Analitzar críticament els articles de recerca en anglès.
- Aprendre a mantenir i a actualitzar la competència professional, sobre la base de l'aprenentatge autònom de nous coneixements.
L'assignatura s'estructura en dos mòduls amb objectius, continguts i avaluació independents:
Mòdul Taller d'Iniciació a la Recerca (TIR, 2 ECTS)
- Cerca de documents biomèdics i clínics a les bases de dades mèdiques.
- Tractament i anàlisi de les dades bibliogràfiques.
Mòdul Estudi de Casos Mèdics (ECM, 2 ECTS)
- Resolució integrada i col·laborativa de dos casos mèdics.
Activitats formatives i metodologia docent (4 ECTS = 100 hores)
Mòdul TIR, 2 ECTS = 50 hores
Mòdul ECM, 2 ECTS = 50 hores (1 d’elles s’utilitzarà per introduir el curs)
Programa
1- Presentació del curs (1 h)
2- Mòdul TIR
3- Mòdul ECM
Per a cadascun dels dos casos:
Tasques avaluades: dos informes escrits (objectius d’aprenentatge preliminars i finals) i presentació oral i defensa dels resultats de l’aprenentatge.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Aprenentatge pràctic | 24,5 | 0,98 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19 |
Formació teòrica bàsica | 1 | 0,04 | 1, 5, 7, 10, 11, 13, 14, 15, 18 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 15 | 0,6 | 1, 5, 10, 11, 13, 14, 15, 18 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi | 27 | 1,08 | 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 12, 13, 14, 16, 17, 18, 19 |
Treball i preparació de les evidències d'aprenentatge avaluades | 29 | 1,16 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19 |
Les competències del Mòdul TIR de l’assignatura s’avaluaran amb la realització d’un informe de recerca bibliogràfica i la presentació i defensa oral del mateix (amb la participació equilibrada de tots els membres de l'equip). Cadascuna de les dues evidències contribueix un 50% a la nota d'aquest mòdul. La nota serà, en principi, la mateixa per a tots els membres de l'equip, donat que una competència clau que es vol desenvolupar a l'assignatura són els recursos de treball col·laboratiu, basat en la interdependència, la confiança mútua i la responsabilitat individual. No obstant, el tutor o la tutora pot modular la nota en funció del grau d'implicació de cada estudiant. Aquest mòdul contribueix 1/3 a la nota final.
Les competències del Mòdul ECM de l’assignatura s’avaluaran a partir de les evidències d'aprenentatge de dos casos mèdics. Per a cadascun dels casos s'avaluaran dos informes d'objectius (preliminars i definitius) d'aprenentatge i la presentació i defensa oral dels resultats d’aprenentatge. Al cas 1, la presentació de les diferents parts es sortejarà entre els miembres de l'equip abans de començar. Al cas 2 es sortejarà la persona que farà la presentació en representació de l'equip. La nota de cadascun dels dos casos del mòdul es calcularà a partir dels dos informes (50% en el seu conjunt) i l'exposició dels resultats d'aprenentatge (50% restant). La nota serà, en principi, la mateixa per a tots els membres de l'equip, donat que una competència clau que es vol desenvolupar a l'assignatura són els recursos de treball col·laboratiu, basat en la interdependència, la confiança mútua i la responsabilitat individual. No obstant, el tutor o tutora pot modularla nota en funció del grau d'implicació de cada estudiant. Cadascun dels dos casos d'aquest mòdul contribueix un 1/3 a la nota final.
Per tant, la nota final de l'assignatura es calcularà d'acord a: nota mòdul TIR /3 + nota mòdul ECM *2/3.
Donat que l'assignatura es basa en el treball col·laboratiu, l'assistència és obligàtoria a les 10 sessions presencials. Les absències no justificades documentalment per causa de força major promitjaran zero al corresponent lliurament.
Per aprovar l’assignatura la nota final ha d'assolir 5 punts sobre 10. En tractar-se d'una assignatura d'avaluació continuada de l'aprenentatge competencial al llarg del quadrimestre, no hi ha opció de recuperació final.
D'acord a reglament UAB, l'estudiant que hagi lliurat evidències d’aprenentatge amb un pes igual o superior a 4 punts (40%) no podrà constar en actes com a "no avaluable", exhaurint els drets a la matrícula de l’assignatura.
Comportaments no ètics: D'acord a reglament UAB, un/a estudiant que plagiï una tasca, o que s'atribueixi una feina avaluada que no hagi fet, rebrà un 0 en aquella avaluació. Si s'esdevé una segona irregularitat la seva nota final serà un 0 i se n'informarà el Deganat de la Facultat de Medicina i la Coordinació del Grau.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Avaluació de cinc informes escrits (TIR, ECM Cas 1 i Cas 2) | 50% | 1 | 0,04 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19 |
Tres presentacions i defensa oral de les evidències d'aprenentatge (TIR, ECM Cas 1 i Cas 2) | 50% | 2,5 | 0,1 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19 |
Mòdul TIR:
- Medicina Clínica. Manual de estilo. Publicaciones biomédicas. Barcelona: Doyma; 1993.
- Day RA, Gastel B. Cómo escribir y publicar trabajos científicos. 4ª ed. Washington: Organización Panamericana de la Salud/OMS; 2008.
- Argimon JM, Jiménez J, Martín Zurro A, Vilardell M. Publicación Científica Biomédica: cómo escribir y publicar un artículo de investigación. Barcelona: Elsevier; 2010.
Mòdul 2 ECM:
- Bibliografia específica: diferent per cadascun dels dos casos.
- Bibliografia de consulta: la recomanada a les assignatures del 1er curs del Grau en Medicina.
Cap.