Logo UAB
2021/2022

Aprenentatge Integrat en Medicina I

Codi: 103633 Crèdits: 4
Titulació Tipus Curs Semestre
2502442 Medicina OB 1 2
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
David Garcia Quintana
Correu electrònic:
DavidG.Quintana@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
No
Grup íntegre en espanyol:
No

Prerequisits

No hi ha prerequisits.

 

Objectius

Si bé l'aprenentatge de la Medicina s'aborda, a efectes pràctics, organitzat en assignatures corresponents a diferents àmbits de coneixement, aquesta distinció no existeix en el funcionament de l'organisme humà, en les bases de les diferents patologies, les diagnosis o els tractaments. A la pràctica mèdica, la/el professional ha d'afrontar i resoldre situacions complexes fent un ús integrat de coneixements i de competències corresponents a diferents àmbits. I ho ha de fer gestionant eficaçment i críticament el volum ingent d'informació disponible.

Per altra banda, la Medicina actual exigeix el treball col·laboratiu en equips de professionals, basat en la interdependència, la responsabilitat individual i la confiança mútua.

Finalment, en els darrers anys les Facultats de Medicina líders han anat rebaixant la càrrega de docència teòrica per centrar-se cada vegada més en l’aprenentatge integrat, significatiu i actiu, en equips col·laboratius d’estudiants, aproximació més efectiva en l’adquisició de competències.

Partint d'aquesta triple anàlisi, aquesta assignatura defineix com a objectius:

- Oferir una primera experiència d'aprenentatge integrat en Medicina. Partir d’aplicar i interrelacionar els coneixements i les competències assolits a les assignatures de primer curs. Fer servir aquesta base per fer les incursions autònomes en àmbits més avançats que siguin necessàries per a la comprensió dels casos mèdics plantejats (competència aprendre a aprendre). Integrar les disciplines bàsiques i les clíniques: aplicar els principis biomèdics a la comprensió de les relacions causa-efecte de les malalties.

- Oferir una primera experiència per desenvolupar competènciesd'aprenentatge col·laboratiu. Això inclou, entre d’altres, aspectes com la capacitat per formular-se les preguntes idònies, l’aprenentatge entre iguals (peer instruction), l'argumentació basada en evidència i la capacitat de consensuar conclusions.

A més, l’assignatura assumeix les següents competències:

- Comunicar de manera clara (reunió o congrés mèdic).

- Analitzar críticament els articles de recerca en anglès.

- Aprendre a mantenir i a actualitzar la competència professional, sobre la base de l'aprenentatge autònom de nous coneixements. 

Competències

  • Comunicar-se de manera clara, tant oral com escrita, amb altres professionals i amb els mitjans de comunicació.
  • Demostrar que comprèn les metodologies estadístiques bàsiques emprades en els estudis biomèdics i clínics i utilitzar les eines d'anàlisi de la tecnologia computacional moderna.
  • Demostrar un nivell bàsic d'habilitats de recerca.
  • Demostrar, en l'activitat professional, un punt de vista crític, creatiu i orientat a la recerca.
  • Ensenyar i comunicar a altres col·lectius professionals els coneixements i les tècniques apreses.
  • Mantenir i actualitzar la seva competència professional, prestant una importància especial a l'aprenentatge autònom de nous coneixements i tècniques i a la motivació per la qualitat.
  • Organitzar i planificar adequadament la càrrega de treball i el temps en les activitats professionals.
  • Reconèixer les pròpies limitacions i admetre les opinions d'altres companys sanitaris per poder modificar, si és necessari, la pròpia opinió inicial.
  • Tenir capacitat de treballar en un context internacional.
  • Utilitzar les tecnologies de la informació i la comunicació en l'activitat professional.
  • Valorar críticament i utilitzar les fonts d'informació clínica i biomèdica per obtenir, organitzar, interpretar i comunicar la informació científica i sanitària.

Resultats d'aprenentatge

  1. Acceptar altres punts de vista (de professorat, companys, etc.) per que fa al problema o tema que s'estigui tractant.
  2. Analitzar críticament un article científic en anglès.
  3. Analitzar l'estructura de diferents models d'articles de revista mèdica.
  4. Aplicar correctament les tècniques estadístiques per obtenir valors de referència i comparar-los amb els resultats de proves analítiques de pacients.
  5. Comunicar-se de manera clara, tant oral com escrita, amb altres professionals i amb els mitjans de comunicació.
  6. Demostrar un nivell bàsic d'habilitats de recerca.
  7. Demostrar, en l'activitat professional, un punt de vista crític, creatiu i orientat a la recerca.
  8. Descriure els elements que s'han de tenir en compte per valorar els motius de consulta i les motivacions de l'itinerari terapèutic del pacient.
  9. Distingir els diferents tipus de revistes en ciències de la salut.
  10. Ensenyar i comunicar a altres col·lectius professionals els coneixements i les tècniques apreses.
  11. Fer una autocrítica i reflexionar sobre el propi procés d'aprenentatge.
  12. Identificar les fonts d'informació per a pacients i professionals sobre proves analítiques i ser capaç d'avaluar-ne críticament els continguts.
  13. Mantenir i actualitzar la seva competència professional, prestant una importància especial a l'aprenentatge autònom de nous coneixements i tècniques i a la motivació per la qualitat.
  14. Organitzar i planificar adequadament la càrrega de treball i el temps en les activitats professionals.
  15. Tenir capacitat de treballar en un context internacional.
  16. Utilitzar les bases de dades biomèdiques.
  17. Utilitzar les normes del sistema Vancouver en la redacció d'informes de recerca.
  18. Utilitzar les tecnologies de la informació i la comunicació en l'activitat professional.
  19. Utilitzar les tècniques estadístiques adequades per estudiar el valor semiològic de les proves analítiques.

Continguts

L'assignatura s'estructura en dos mòduls amb objectius, continguts i avaluació independents:

Mòdul Taller d'Iniciació a la Recerca (TIR, 2 ECTS)

- Cerca de documents biomèdics i clínics a les bases de dades mèdiques.
- Tractament i anàlisi de les dades bibliogràfiques.

Mòdul Estudi de Casos Mèdics (ECM, 2 ECTS)

- Resolució integrada i col·laborativa de dos casos mèdics.

Metodologia

Activitats formatives i metodologia docent (4 ECTS = 100 hores)

Mòdul TIR, 2 ECTS = 50 hores

  • Activitats dirigides (25% = 12,5 hores). Seminaris presencials, treball en equip col·laboratiu interactuant amb la instructora o l'instructor.
  • Activitats supervisades (15% = 7,5 hores). Tutories de supervisió dels resultats de l'equip.
  • Activitats autònomes (55% = 27,5 hores). Investigació individual i discussions col·laboratives de l’equip.
  • Activitats d’avaluació (5% = 2,5 hores). Avaluació de l'informe escrit de la recerca bibliogràfica i de la seva presentació i defensa oral.

Mòdul ECM, 2 ECTS = 50 hores (1 d’elles s’utilitzarà per introduir el curs)

  • Activitats dirigides (25% = 12 hores). Seminaris presencials, treball en equip col·laboratiu interactuant amb l'instructor o la instructora.
  • Activitats supervisades (15% = 7,5 hores). Tutories de supervisió dels resultats de l'equip.
  • Activitats autònomes (55% = 27 hores). Investigació individual i discussions col·laboratives de l’equip.
  • Activitats d’avaluació (5% = 2,5 hores). Per a cada cas, dos informes escrits (objectius d’aprenentatge preliminars i finals) i presentació oral i defensa dels resultats de l’aprenentatge.

Programa

1- Presentació del curs (1 h)

2- Mòdul TIR

  • Dia 1 (3 h). Els documents mèdics científics.
  • Dia 2 (3 h). Tractament bibliogràfic, programes de gestió bibliogràfica.
  • Dia 3 (3 h). Sistemes de recuperació d’informació i bases dedades en Medicina.
  • Dia 4 (3,5 h). Presentacions orals.
  • Tasques avaluades: informe escrit de recerca bibliogràfica i presentació i defensa oral. 

3- Mòdul ECM

Per a cadascun dels dos casos:

  • Dia 1 (2 h). Presentació del cas i definició per l’equip dels objectius d'aprenentatge preliminars.
  • Dia 2 (2 h). Discussió col·laborativa de l’equip per definir els objectius finals d’aprenentatge.
  • Dia 3 (2 h). Presentació oral i discussió dels resultats d'aprenentatge.

Tasques avaluades: dos informes escrits (objectius d’aprenentatge preliminars i finals) i presentació oral i defensa dels resultats de l’aprenentatge.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Aprenentatge pràctic 24,5 0,98 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19
Formació teòrica bàsica 1 0,04 1, 5, 7, 10, 11, 13, 14, 15, 18
Tipus: Supervisades      
Tutories 15 0,6 1, 5, 10, 11, 13, 14, 15, 18
Tipus: Autònomes      
Estudi 27 1,08 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 12, 13, 14, 16, 17, 18, 19
Treball i preparació de les evidències d'aprenentatge avaluades 29 1,16 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19

Avaluació

Les competències del Mòdul TIR de l’assignatura s’avaluaran amb la realització d’un informe de recerca bibliogràfica i la presentació i defensa oral del mateix (amb la participació equilibrada de tots els membres de l'equip). Cadascuna de les dues evidències contribueix un 50% a la nota d'aquest mòdul. La nota serà, en principi, la mateixa per a tots els membres de l'equip, donat que una competència clau que es vol desenvolupar a l'assignatura són els recursos de treball col·laboratiu, basat en la interdependència, la confiança mútua i la responsabilitat individual. No obstant, el tutor o la tutora pot modular la nota en funció del grau d'implicació de cada estudiant. Aquest mòdul contribueix 1/3 a la nota final.  

Les competències del Mòdul ECM de l’assignatura s’avaluaran a partir de les evidències d'aprenentatge de dos casos mèdics. Per a cadascun dels casos s'avaluaran dos informes d'objectius (preliminars i definitius) d'aprenentatge i la presentació i defensa oral dels resultats d’aprenentatge. Al cas 1, la presentació de les diferents parts es sortejarà entre els miembres de l'equip abans de començar. Al cas 2 es sortejarà la persona que farà la presentació en representació de l'equip. La nota de cadascun dels dos casos del mòdul es calcularà a partir dels dos informes (50% en el seu conjunt) i l'exposició dels resultats d'aprenentatge (50% restant). La nota serà, en principi, la mateixa per a tots els membres de l'equip, donat que una competència clau que es vol desenvolupar a l'assignatura són els recursos de treball col·laboratiu, basat en la interdependència, la confiança mútua i la responsabilitat individual. No obstant, el tutor o tutora pot modularla nota en funció del grau d'implicació de cada estudiant. Cadascun dels dos casos d'aquest mòdul contribueix un 1/3 a la nota final.

Per tant, lnota final de l'assignatura es calcularà d'acord a: nota mòdul TIR /3 + nota mòdul ECM *2/3.

Donat que l'assignatura es basa en el treball col·laboratiu, l'assistència és obligàtoria a les 10 sessions presencials. Les absències no justificades documentalment per causa de força major promitjaran zero al corresponent lliurament. 

Per aprovar l’assignatura la nota final ha d'assolir 5 punts sobre 10. En tractar-se d'una assignatura d'avaluació continuada de l'aprenentatge competencial al llarg del quadrimestre, no hi ha opció de recuperació final.

D'acord a reglament UAB, l'estudiant que hagi lliurat evidències d’aprenentatge amb un pes igual o superior a 4 punts (40%) no podrà constar en actes com a "no avaluable", exhaurint els drets a la matrícula de l’assignatura. 

Comportaments no ètics: D'acord a reglament UAB, un/a estudiant que plagiï una tasca, o que s'atribueixi una feina avaluada que no hagi fet, rebrà un 0 en aquella avaluació. Si s'esdevé una segona irregularitat la seva nota final serà un 0 i se n'informarà el Deganat de la Facultat de Medicina i la Coordinació del Grau.

 

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Avaluació de cinc informes escrits (TIR, ECM Cas 1 i Cas 2) 50% 1 0,04 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19
Tres presentacions i defensa oral de les evidències d'aprenentatge (TIR, ECM Cas 1 i Cas 2) 50% 2,5 0,1 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19

Bibliografia

Mòdul TIR:

- Medicina Clínica. Manual de estilo. Publicaciones biomédicas. Barcelona: Doyma; 1993.

- Day RA, Gastel B. Cómo escribir y publicar trabajos científicos. 4ª ed. Washington: Organización Panamericana de la Salud/OMS; 2008.

- Argimon JM, Jiménez J, Martín Zurro A, Vilardell M. Publicación Científica Biomédica: cómo escribir y publicar un artículo de investigación. Barcelona: Elsevier; 2010. 

 

Mòdul 2 ECM:

- Bibliografia específica: diferent per cadascun dels dos casos.

- Bibliografia de consulta: la recomanada a les assignatures del 1er curs del Grau en Medicina.

 

Programari

Cap.