Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2501913 Estudis d'Anglès i Francès | FB | 1 | 2 |
2502533 Estudis Francesos | FB | 1 | 2 |
Cap.
L’assignatura Introducció a la cultura francesa forma part de la formació bàsica dels estudiants de primer curs del grau d’Estudis francesos així com del grau d'Estudis de francès i anglès.
L'objectiu de l'assignatura és proporcionar un panorama introductori dels principals aspectes historics, culturals, socioeconòmics i polítics de l'espai francòfon, així com dels efectes del colonialisme i postcolonialisme, amb especial atenció a les qüestions d'identitat lingüística, nacional i racial.
Il·lustrem aquesta introducció amb una selecció de textos escrits i materials audiovisuals procedents dels països francòfons que ajuda l'alumnat a adquirir una pespectiva crítica i equitativa de les “cultures francòfones”.
1. TERRITOIRES, STÉRÉOTYPES, SYMBOLES
1.1. Géographie physique
1.2. Géographie politique
1.3. Géographie linguistique
1.4. La « Francophonie »
1.5. Les Français vus par…
1.6. Français, qui sommes-nous?
1.7. La “culture républicaine”
2. LES MYTHES FONDATEURS DE LA NATION
2.1. « Nos ancêtres les Gaulois »
2.2. Construction et francisation d'un royaume plurinational
2.3. L'Ancien Régime et la Révolution
2.4. Le XIXe siècle, siècle de révolutions
2.5. La Troisième République et l'apogée du légendaire national
2.6. La « Grande Guerre » (1914-1918)
2.7. La 2e Guerre mondiale (1939-1945)
2.8. Les Trente Glorieuses
2.9. La France actuelle
3. LES NON-DITS DE L'HISTOIRE RÉCENTE, LE « ROMAN NATIONAL »
3.1. La fracture coloniale: de l'empire colonial aux émeutes des banlieues
3.2. Les « indigènes » de la République
3.3. Lieux d'oubli de la Francophonie
3.4. Les nouveaux défis du modèle républicain
4. LES INDUSTRIES CULTURELLES
4.1. Un espace culturel francophone ?
4.2. Grands artistes
4.3. La musique populaire
4.4. La « République des lettres »
4.5. Les cinémas francophones
-Totes les activitats tenen una data límit d'entrega que s'ha de respectar seguint el calendari establert.
-El treball que faran els estudiants es reparteix entre l'assistència a classe, la recerca i l'anàlisi d'informació, la realització d'exercicis i la participació en debats guiats.
-Les lectures tenen per objectiu la realització de debats a classe i de treballs pràctics.
-Els treballs pràctics es retornaran a l'estudiant amb comentaris i observacions que l'ajudaran a millorar.
-Les principals eines de treball seran: el material docent del curs, les lectures complementàries i el calendari de treball.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals | 10 | 0,4 | 2, 4, 7 |
Produccions orals i escrites | 20 | 0,8 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 |
Tipus: Supervisades | |||
Produccions orals i escrites supervisades | 44 | 1,76 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi personal | 60 | 2,4 | 1, 2, 5, 7 |
Observacions
La informació referent a l'avaluació és només orientativa. El/la docent proporcionarà un descriptiu detallat en començar el semestre.
Revisió
En el moment de lliurar la qualificació final prèvia a l’acta, el/la docent comunicarà per escrit una data i hora de revisió. La revisió de les diverses activitats d’avaluació s’acordarà entre el/la docent i l’estudiant.
Recuperació
Podran accedir a la recuperació els estudiants que s’hagin presentat a activitats el pes de les quals equivalgui a un 66,6% (dos terços) o més de la qualificació final i que hagin tret una qualificació mitjana ponderada de 3,5 o més. En cap cas es podrà fer una activitat de reavaluació pel valor del 100% de la nota final.
En el moment de lliurar la qualificació final prèvia a l’acta de l’assignatura, el docent comunicarà per escrit el procediment de recuperació. El docent pot proposar una activitat de recuperació per a cada activitat suspesa o no presentada o pot agrupar diverses activitats en una de sola.
No avaluable
S’assignarà un “no avaluable” quan les evidències d’avaluació que hagi aportat l’estudiant equivalguin a un màxim d’una quarta part de la qualificació total de l’assignatura.
Irregularitats en les activitats d'avaluació
En cas d’irregularitat (plagi, còpia, suplantació d’identitat, etc.) en una activitat d’avaluació, la qualificació d’aquesta activitat d’avaluació serà 0. En cas que es produeixin irregularitats en diverses activitats d’avaluació, la qualificació final de l’assignatura serà 0. S’exclouen de la recuperació les activitats d’avaluació en què s’hagin produït irregularitats (com ara plagi, còpia, suplantació d’identitat).
Es considera plagi la presentació total o parcial de l’obra d’un autor, ja sigui publicada en format imprès o digital, com a pròpia, és a dir, sense citar-la. Es considera que la còpia significa reproduir tot o una part substancial del treball d’un altre estudiant. En els casos de còpia en què sigui impossible determinar quin dels dos estudiants ha copiat el treball de l'altre, tots dos seran penalitzats.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Exercicis i proves escrits | 60% | 8 | 0,32 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 |
Exercicis i proves orals | 30% | 6 | 0,24 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 |
Participació a classe | 10% | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 4, 5, 7 |
Bibliografia
Adoumié, Vincent (dir.). Géographie de la France. Hachette, 2013.
Avezou, Laurent. 100 Questions sur les mythes de l'histoire de France. Paris: Les Éditions de La Boétie, 2013.
Bancel, Nicolas. et al. Ruptures postcoloniales. Les nouveaux visages de la société française. Paris. La Découverte, 2010.
Blanchard, Pascal et al. Décolonisations françaises. La chute d'un empire. Éditions de la Martinière, 2020.
Boucheron, Patrick. (dir.). Histoire mondiale de la France. Le Seuil, 2017.
Citron, Suzanne. Le mythe national. L'histoire de France revisitée. Paris: Éditions de l'Atelier, 2008.
Être Français. Le Monde, hors-série, mars 2016.
Noiriel, Gérard. Une histoire populaire de la France. De la Guerre de Cent Ans à nos jours. Agone, 2018.
Prédal, René. Histoire du cinéma français. Des origines à nos jours. Nouveau monde éds., 2013.
Webgrafia
Premsa, ràdio, televisió
Le Monde: http://www.lemonde.fr/
Libération: http://www.liberation.fr/
Courrier international: http://www.courrierinternational.com
Le Figaro, http://www.lefigaro.fr
Les Inrockuptibles: http://www.lesinrocks.com/
L'Express: www.lexpress.fr/
Le Point: www.lepoint.fr/
Le Nouvel Observateur: http://tempsreel.nouvelobs.com/
Marianne: http://www.marianne.net/
Charlie Hebdo: http://charliehebdo.fr/
Africultures: http://www.africultures.com/
France Culture : https://www.franceculture.fr/
France Inter : https://www.franceinter.fr/
Radio France Internationale : https://www.rfi.fr/fr/
Arte: http://www.arte.tv/fr
TV5 monde : http://www.tv5.org/TV5Site/enseigner-apprendre-francais/accueil_apprendre.php Arte: http://www.arte.tv/fr/70.html/
Institut National de l'Audiovisuel (INA): http://www.ina.fr/
Altres
Atlas sonore des langues régionales de France : https://atlas.limsi.fr/
BNF: http://classes.bnf.fr/index.php/
Encyclopédie Larousse en ligne : https://www.larousse.fr/encyclopedie
Hérodote. Le média de l'Histoire : https://www.herodote.net/
L'Histoire pour tous : https://www.histoire-pour-tous.fr/
La documentation française : www.ladocumentationfrancaise.fr/
Lumni enseignement : https://enseignants.lumni.fr/
Open Office, Word.