Logo UAB
2021/2022

Introducció a la Cultura Francesa

Codi: 103361 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2501913 Estudis d'Anglès i Francès FB 1 2
2502533 Estudis Francesos FB 1 2
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Maria del Mar García López
Correu electrònic:
MariaMar.Garcia@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
francès (fre)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
No
Grup íntegre en espanyol:
No

Prerequisits

Cap.

Objectius

 

L’assignatura Introducció a la cultura francesa forma part de la formació bàsica dels estudiants de primer curs del grau d’Estudis francesos així com del grau d'Estudis de francès i anglès.

L'objectiu de l'assignatura és proporcionar un panorama introductori dels principals aspectes historics, culturals, socioeconòmics i polítics de l'espai francòfon, així com dels efectes del colonialisme i postcolonialisme, amb especial atenció a les qüestions d'identitat lingüística, nacional i racial.

Il·lustrem aquesta introducció amb una selecció de textos escrits i materials audiovisuals procedents dels països francòfons que ajuda l'alumnat a adquirir una pespectiva crítica i equitativa de les “cultures francòfones”.

Competències

    Estudis d'Anglès i Francès
  • Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d'aquell camp d'estudi.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
    Estudis Francesos
  • Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d'aquell camp d'estudi.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar un fet d'actualitat relacionant-lo amb els seus antecedents històrics.
  2. Establir relacions entre ciència, filosofia, art, religió, política, etc.
  3. Expressar-se en la llengua estudiada, oralment i per escrit, utilitzant el vocabulari i la gramàtica de manera adequada.
  4. Identificar el context en què s'inscriuen els processos històrics.
  5. Interpretar, a partir d'un text, el significat de les paraules desconegudes.
  6. Presentar treballs en formats ajustats a les demandes i els estils personals, tant individuals com en grup petit.
  7. Relacionar els elements i els factors que intervenen en el desenvolupament dels processos històrics.

Continguts

1. TERRITOIRES, STÉRÉOTYPES, SYMBOLES

  1.1. Géographie physique

  1.2. Géographie politique

  1.3. Géographie linguistique

  1.4. La « Francophonie »

  1.5. Les Français vus par…

  1.6. Français, qui sommes-nous?

  1.7. La “culture républicaine”

    

2. LES MYTHES FONDATEURS DE LA NATION

 2.1. « Nos ancêtres les Gaulois »

 2.2. Construction et francisation d'un royaume plurinational

 2.3. L'Ancien Régime et la Révolution

 2.4. Le XIXe siècle, siècle de révolutions

 2.5. La Troisième République et l'apogée du légendaire national

 2.6. La « Grande Guerre » (1914-1918)

 2.7. La 2e Guerre mondiale (1939-1945)

 2.8. Les Trente Glorieuses

 2.9. La France actuelle

 

 3. LES NON-DITS DE L'HISTOIRE RÉCENTE, LE « ROMAN NATIONAL »

 3.1. La fracture coloniale: de l'empire colonial aux émeutes des banlieues

 3.2. Les « indigènes » de la République

 3.3. Lieux d'oubli de la Francophonie

 3.4. Les nouveaux défis du modèle républicain

 

4. LES INDUSTRIES CULTURELLES

  4.1. Un espace culturel francophone ?

  4.2. Grands artistes

  4.3. La musique populaire

  4.4. La « République des lettres »

  4.5. Les cinémas francophones

Metodologia

-Totes les activitats tenen una data límit d'entrega que s'ha de respectar seguint el calendari establert.

-El treball que faran els estudiants es reparteix entre l'assistència a classe, la recerca i l'anàlisi d'informació, la realització d'exercicis i la participació en debats guiats.

-Les lectures tenen per objectiu la realització de debats a classe i de treballs pràctics.

-Els treballs pràctics es retornaran a l'estudiant amb comentaris i observacions que l'ajudaran a millorar.

-Les principals eines de treball seran: el material docent del curs, les lectures complementàries i el calendari de treball.

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes magistrals 10 0,4 2, 4, 7
Produccions orals i escrites 20 0,8 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Tipus: Supervisades      
Produccions orals i escrites supervisades 44 1,76 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Tipus: Autònomes      
Estudi personal 60 2,4 1, 2, 5, 7

Avaluació

Avaluació

Observacions

La informació referent a l'avaluació és només orientativa. El/la docent proporcionarà un descriptiu detallat en començar el semestre.

Revisió

En el moment de lliurar la qualificació final prèvia a l’acta, el/la docent comunicarà per escrit una data i hora de revisió. La revisió de les diverses activitats d’avaluació s’acordarà entre el/la docent i l’estudiant.

Recuperació

Podran accedir a la recuperació els estudiants que s’hagin presentat a activitats el pes de les quals equivalgui a un 66,6% (dos terços) o més de la qualificació final i que hagin tret una qualificació mitjana ponderada de 3,5 o més. En cap cas es podrà fer una activitat de reavaluació pel valor del 100% de la nota final.  

En el moment de lliurar la qualificació final prèvia a l’acta de l’assignatura, el docent comunicarà per escrit el procediment de recuperació. El docent pot proposar una activitat de recuperació per a cada activitat suspesa o no presentada o pot agrupar diverses activitats en una de sola. 

No avaluable

S’assignarà un “no avaluable” quan les evidències d’avaluació que hagi aportat l’estudiant equivalguin a un màxim d’una quarta part de la qualificació total de l’assignatura. 

Irregularitats en les activitats d'avaluació

En cas d’irregularitat (plagi, còpia, suplantació d’identitat, etc.) en una activitat d’avaluació, la qualificació d’aquesta activitat d’avaluació serà 0. En cas que es produeixin irregularitats en diverses activitats d’avaluació, la qualificació final de l’assignatura serà 0. S’exclouen de la recuperació les activitats d’avaluació en què s’hagin produït irregularitats (com ara plagi, còpia, suplantació d’identitat).

Es considera plagi la presentació total o parcial de l’obra d’un autor, ja sigui publicada en format imprès o digital, com a pròpia, és a dir, sense citar-la. Es considera que la còpia significa reproduir tot o una part substancial del treball d’un altre estudiant. En els casos de còpia en què sigui impossible determinar quin dels dos estudiants ha copiat el treball de l'altre, tots dos seran penalitzats.

 

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Exercicis i proves escrits 60% 8 0,32 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Exercicis i proves orals 30% 6 0,24 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Participació a classe 10% 2 0,08 1, 2, 3, 4, 5, 7

Bibliografia

Bibliografia

Adoumié, Vincent (dir.). Géographie de la France. Hachette, 2013.

Avezou, Laurent. 100 Questions sur les mythes de l'histoire de France. Paris: Les Éditions de La Boétie, 2013.

Bancel, Nicolas. et al. Ruptures postcoloniales. Les nouveaux visages de la société française. Paris. La Découverte, 2010. 

Blanchard, Pascal et al. Décolonisations françaises. La chute d'un empire. Éditions de la Martinière, 2020.

Boucheron, Patrick. (dir.). Histoire mondiale de la France. Le Seuil, 2017.

Citron, Suzanne. Le mythe national. L'histoire de France revisitée. Paris: Éditions de l'Atelier, 2008.

Être Français. Le Monde, hors-série, mars 2016.

Noiriel, Gérard. Une histoire populaire de la France. De la Guerre de Cent Ans à nos jours. Agone, 2018.

Prédal, René. Histoire du cinéma français. Des origines à nos jours. Nouveau monde éds., 2013.

 

Webgrafia

Premsa, ràdio, televisió

Le Monde: http://www.lemonde.fr/

Libération: http://www.liberation.fr/

Courrier international: http://www.courrierinternational.com

Le Figaro, http://www.lefigaro.fr

Les Inrockuptibles: http://www.lesinrocks.com/

L'Express: www.lexpress.fr/

Le Point: www.lepoint.fr/

Le Nouvel Observateur: http://tempsreel.nouvelobs.com/

Marianne: http://www.marianne.net/

Charlie Hebdo: http://charliehebdo.fr/

Africultures: http://www.africultures.com/

France Culture : https://www.franceculture.fr/

France Inter : https://www.franceinter.fr/

Radio France Internationale : https://www.rfi.fr/fr/

Arte: http://www.arte.tv/fr

TV5 monde : http://www.tv5.org/TV5Site/enseigner-apprendre-francais/accueil_apprendre.php Arte: http://www.arte.tv/fr/70.html/

Institut National de l'Audiovisuel (INA): http://www.ina.fr/

 

Altres

Atlas sonore des langues régionales de France : https://atlas.limsi.fr/

BNF: http://classes.bnf.fr/index.php/

Encyclopédie Larousse en ligne : https://www.larousse.fr/encyclopedie

Hérodote. Le média de l'Histoire : https://www.herodote.net/

L'Histoire pour tous : https://www.histoire-pour-tous.fr/

La documentation française : www.ladocumentationfrancaise.fr/

Lumni enseignement : https://enseignants.lumni.fr/

 

Programari

Open Office, Word.