Logo UAB
2021/2022

Relacions Públiques en Sectors Específics

Codi: 103156 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2501935 Publicitat i Relacions Públiques OT 4 0
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Jose Salvat Sangra
Correu electrònic:
Josep.Salvat@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:
No

Prerequisits

L'alumnat ha d'haver aprovat l’assignatura de Teoria i Estructura de les Relacions Públiques.

 

 

 

Objectius

  • Presentar a l’alumnat les relacions públiques des de diferents i disruptives perspectives, així com el valor que aporten al negoci les estratègies de comunicació empresarial ben gestionades.

  • Desenvolupar l’esperit crític necessari per conèixer i analitzar en profunditat negocis, productes, serveis i empreses de sectors diversos de manera que sigui possible construir-ne accions de RRPP concretes.

  • Comprendre la funció de les relacions públiques com a eina de comunicació efectiva per tot tipus d'organitzacions.

Competències

  • Analitzar les dades dels mercats (competència, imatge de marca) per a l'elaboració d'un pla de comunicació.
  • Demostrar capacitat de lideratge, negociació i treball en equip, així com resolució de problemes.
  • Demostrar que coneix les teories del management en la direcció d'empreses publicitàries i organitzacions.

Resultats d'aprenentatge

  1. Demostrar capacitat de lideratge, negociació i treball en equip, així com resolució de problemes.
  2. Descriure la naturalesa de les relacions d'intercanvi entre empreses-anunciants i consumidors.
  3. Diferenciar els formats de representació de les activitats de relacions públiques (consultories, esdeveniments especials, fires, gestió de crisi, publicity, etc.).

Continguts

  1. Introducció a les relacions públiques per sectors específics.
  2. Les RRPP en l’entorn de les start-ups i les pimes. Accions efectives amb poc pressupost.
  3. Els esdeveniments en entorn multinacional (B2B i gran consum). Cas pràctic.
  4. Les relacions públiques al sector del motor. Gung-Ho i Cross cultural Awareness, la perspectiva internacional.
  5. Les relacions públiques al tercer sector. La perspectiva de les ONG’s. 
  6. Les relacions públiques en entorn Tecnològic. Clústers de Bellesa i de l'Automoció de Catalunya.
  7. Les relacions públiques en el context polític i en un procés electoral. Cas pràctic.
  8. Product Placement i Branded Content. Una aproximació a les noves accions de comunicació, visibilitat i notorietat.

 

El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s’exposarà el dia de presentació de l’assignatura. Es penjarà també al Campus Virtual on l’alumnat podrà trobar la descripció detallada dels exercicis i pràctiques, els diversos materials docents i qualsevol informació necessària per a l’adequat seguiment de l’assignatura. En cas de canvi de modalitat docent per raons sanitàries, el professorat informarà dels canvis que es produiran en la programació de l’assignatura i en les metodologies docents.

Metodologia

La metodologia docent i l’avaluació proposades poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Les classes seran molt dinàmiques, amb molts casos pràctics, convidats experts, debat participatiu, exercicis i poc contingut teòric. En ocasions portarem la realitat a l’aula.

 

El sistema d’aprenentatge es centrarà en el learning by doing o learning on the job. Hi haurà diverses sessions amb la presència de professionals convidats d’empreses que presentaran casos reals. A partir d'aquests exemples l'alumnat farà un treball a classe que es podrà complementar a casa abans d’entregar-lo al professorat.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes teòriques 52,5 2,1 1, 2, 3
Tipus: Supervisades      
Pràctiques de classe 7,5 0,3 1, 3
Tipus: Autònomes      
El·laboració projecte de RRPP de l'assignatura 82,5 3,3 1, 3

Avaluació

LES ACTIVITATS D’AVALUACIÓ SÓN:
- Activitat A, Assistència i participació a classe. 10% sobre la qualificació final
- Activitat B, Treball en grup. Pla de RRPP per a una empresa. 50% sobre la qualificació final
- Activitat C, Assistència a seminaris 40% sobre la qualificació final...
Per poder aprovar l’assignatura, caldrà treure una nota mínima de 5 en totes les activitats.

 

Treball en grups

Pla de relacions públiques per una empresa (el professor escollirà la marca). El projecte serà defensat per l'alumnat al final del semestre a l’aula en format presentació d’agència. El treball es presentarà en PowerPoint en una exposició de no més de 30 minuts per grup.

Caldrà adjuntar una memòria en Word en la que constarà com s’ha realitzat la proposta, els dubtes que el treball plantegi en la seva elaboració i les solucions aportades. Articles que posin en context l’empresa, estratègia, calendari, accions, objectius, pressupost, etc.

El professorat tindrà en compte la qualitat dels conceptes exposats, l'oratòria i seguretat en l’exposició, l'originalitat en la posada en escena i, entre d’altres, la identitat visual de la presentació en el seu conjunt.

 

L’alumnat tindrà dret a la recuperació de l’assignatura si ha estat avaluat del conjunt d'activitats, excepte l'assistència i la participació, el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total de l'assignatura.
Per poder-se presentarala recuperació de l’assignatura, s’haurà hagut d’obtenir la nota mitjana de 3,5. Les activitats que queden excloses del procés de recuperació són els seminaris.

 

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Assistència i participació 10% 1 0,04 1, 2, 3
Projecte de RRPP per l'assignatura. Pla de comunicació i RRPP de temàtica de lliure elecció. 50% 5 0,2 1, 2, 3
Treball a classe en casos reals (empreses, etc.)de RRPP en format de "realitat a l'aula". 40% 1,5 0,06 1, 2, 3

Bibliografia

MITJANS HERRERO SATURNINO.: La Comunicación Incomunicada", Ed. Temas Grupo editorial, 2005 OROSA GARCIA BERTA.: "Gabinetes de Comunicación Online". Comunicación Social, Ediciones y Publicaciones. Sevilla. Zamora 2009

SOTELO ENRÍQUEZ, C., Introducción a la Comunicación Institucional, Ariel Comunicación, Barcelona, 2001 FAST, JULIUS; "El Lenguaje del Cuerpo", Editorial América Ibérica, Madrid, España, 1995.

Vaamonde, L.M., Técnicas de comunicación hoy 1, Ed. MacGraw-Hill, Madrid 1993 Delmar, Ken; "Comunicación Corporal", Editorial Selector, México, México, 1990.

Vaamonde, L.M., Técnicas de comunicación hoy 2, Ed. MacGraw-Hill, Madrid 1994 Descamps Marc-Alain; "El Lenguaje del Cuerpo y la Comunicación Corporal", Editorial Deusto, Bilbao, España, 1992.

Francois, Frederic. El lenguaje, la comunicación. Buenos Aires, Ediciones Nueva Visión, 1973 Devers, Thomas; "Aprenda a Comunicarse Mejor - Expresión no verbal, actitudes y comportamientos", Editorial Grijalbo, Buenos Aires, Argentina, 1990.

MARC, E. y Picard, D. La interacción social. Cultura, instituciones y comunicación. Paidós. Bs. As. Monroe, Alan H. La comunicación oral. Barcelona, Editorial Hispano Europea, 1973.

Ribeiro, Lair; "La Comunicación Eficaz", Editorial Urano, Barcelona, España, 1996. PASQUALI, A. (1990): Comprender la comunicación. Caracas: Monte Avila.

PIZARROSO QUINTERO, A., Historia de la Propaganda: notas para el estudio de la propaganda política y de guerra, Eudema, Madrid, 1993. Monroe, Alan H. La comunicación oral. Barcelona, Editorial Hispano Europea, 1973.

WASTZLAWICK, Bavelas y Jackson. Teoría de la Comunicación Humana. Herder. Barcelona . 1997.

Fernández de la Torriente, Gastón; "Comunicación Oral", Editorial Norma, Bogotá, Colombia, 1990.

Axtell, Roger E.; "Gestos — Lo que se considera correcto e incorrecto en la comunicación a través del lenguaje corporal en todo el mundo", Editorial Iberia, Barcelona, España, 1993.

Bateson, Gregory; Birdwhistell, Ray; Goffman, Erving; Hall, Edward Jackson, Scheflen, Albert; Sigman, Stuart y Watzlawick, Paul (Selección e introducción de Winkin, Y.); "La Nueva Comunicación", Editorial Kairós, Barcelona, España, 1987.

"¿Es Real la Realidad? - Confusión, Desinformación, Comunicación", Editorial Herder, Barcelona, España, 1992. VAN RIEL, C., Comunicación Corporativa, Prentice Hall, Madrid, 1997.

Aznar, Hugo (1998). "Comunicación responsable Deontología y autorregulación de los medios" Primer Premio de la X edición de los Premis a la Investigació sobre Comunicació de Masses. Editorial Ariel VERÓN, Eliseo. "Ideología y comunicación de masas: La semantización de la violencia política" en VV.AA. Lenguaje y comunicación social, Nueva Visión, Buenos Aires, 1971.

BETRÁN, LUIS R. (1985): "Premisas, objetos y métodos foráneos en la investigación sobre comunicación en América Latina". En Sociología de la comunicación de masas, tomo I. Barcelona: Gustavo Gilli. Zubeldía, María Lourdes, Viandana, Claudia Alejandra y Arriaga, María Cristina; "Cultura y Comunicación. Factores Estratégicos para el Cambio", 13º Congreso Nacional de Profesionales en Ciencias Económicas – Área V, San Carlos de Bariloche, Argentina, 2000, página435 y subsiguientes.

MATTELART, A. y M. MATTELART (1997): Historia de las teorías de la comunicación. Barcelona : Paidós. VIDAL, J. (Ed.) (1979): Alternativas populares a las comunicaciones de masas. Madrid: CIS.

CASMIR, F. (ed) (1991): Communication in development. Norwood, New Jersey: Ablex. PIÑUEL, José Luis; LOZANO, Carlos Ensayo general sobre la comunicación. Barcelona: Paidós, 2006.

Mazo del Castillo, J.M (1994). Estructuras de la comunicación por objetivos. Barcelona: Ariel.

Sperber, D. y Wilson, D., (1994): La relevancia. Comunicación y procesos cognitivos, Madrid, Visor

Ortega, Enrique (1997). La comunicación publicitaria. Madrid: Pirámide.

ESTRATEGIAS DE COMUNICACIÓN Autor: Rafael Alberto Pérez. www.ariel.es

COMUNICAR PARA CREAR VALOR Autores: José Ignacio Bel Mallén Editorial: Eunsa

CERVERA FANTONI, Angel Luis.: "Comunicación total". Esic, Madrid, 2004.

POZO LITE, Marisa del.: "Cultura empresarial y comunicación interna. Su influencia en la gestión estratégica". Fragua, Madrid, 1997.

SANCHÍS, José Luis.: "Comunicar con éxito: teoría y práctica de la Comunicación". Ediciones Gestión 2000. Madrid 2004.

MARTINEZ SOLANA, Yolanda.: "La comunicación institucional: análisis de sus problemas y soluciones". Fragua, Madrid, 2004. RAMIREZ, Txema.: "Los gabinetes de comunicación, funciones, disfunciones e incidencias". Bosch, Barcelona 1995.

LUCAS MARTÍN, Antonio.: "La comunicación en las empresas y en las organizaciones". Bosch, Barcelona 1997.

LOSADA DÍAZ, José Carlos (Coord.).:"Gestión de la comunicación en las organizaciones". Ariel, Barcelona, 2004.

COSTA, Joan: "La comunicación en acción: informe sobre la nueva cultura de gestión". Paidós, Barcelona, 2001.

LACASA, S, Antonio.: "Gestión de la Comunicación empresarial". Gestión 2000. Madrid, 2004.

COMUNICACIÓN EMPRESARIAL Martin Martin, F Editorial: Universitas. CARRASCOSA, José Luis.: "Información/Comunicación". Arcadia. Madrid 2003.

BENESCH H. Y SCHMANDT W.: Manual de Autodefensa Comunicativa. La manipulación y cómo burlarla. GUSTAVO GILI, BARCELONA. 1982. Mínguez Arranz, Norberto (1999): "La Comunicación Interna al Servicio de la Cultura Corporativa". Eds. Juan Benavides y Elena Fernández. Madrid: Fundación General de la UCM

ARANEO, PAULA. El poder de la comunicación institucional II. Imagen. Buenos Aires, 2001. KAUFMANN, MARGARITA. Comunicación Política. Konrad Adenauer Stiftung. Perú, 1994.

BENAVIDES, Juan.: "Dirección de comunicación empresaria". Barcelona Gestión 2000 y 2001 GERMÁN CAICEDO PRADO: Gobernar es Comunicar. Editorial USC (Cali – Colombia). 2004

Programari

En una de les sessions de l’assignatura es destinaran uns 15 minuts per a que els estudiants puguin respondre les enquestes d’avaluació de l’actuació docent i d’avaluació de l’assignatura o mòdul.

No cal cap tipus de programari.