Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2501933 Periodisme | OT | 4 | 0 |
Cal que l'estudiant hagi cursat i superat l'assignatura ESTRUCTURA SOCIAL I POLÍTICA.
També es dóna per suposat que l'estudiant llegeix habitualment diaris de premsa generalista i té interès en l'actualitat política i en entendre els orígens i els actuals debats sobre el nostre sistema polític.
Aquesta assignatura girarà al voltant dels principals elements del sistema polític espanyol, i també català. Hi treballarem els antecedents, els factors definitoris, la composició i el funcionament dels sistemes polítics. Per tant, hi tractarem les condicions socials i històriques que han configurat aquests sistemes polítics, descriurem les institucions constitucionals i estatutàries i el seu funcionament, exposarem i avaluarem el paper dels actors polítics principals, definirem els trets principals de la cultura política i farem balanç dels resultats assolits.
Aquest treball ens permetrà assolir la capacitat d’interpretar la seva evolució al llarg del temps i de valorar el seu rendiment. Treballarem sobre els pactes de la transició i els principals elements del sistema polític actual, i analitzarem trenta anys després, i en ple canvi d’època, quin és el seu grau de permanència, quins són els factors de crisi i els focus de debat, què es sosté i què no en l’actualitat.
El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s’exposarà el dia de presentació de l’assignatura. Es penjarà també al Campus Virtual on l’alumnat podrà trobar la descripció detallada dels exercicis i pràctiques, els diversos materials docents i qualsevol informació necessària per a l’adequat seguiment de l’assignatura. En cas de canvi de modalitat docent per raons sanitàries, el professorat informarà dels canvis que es produiran en la programació de l’assignatura i en les metodologies docents.
Aquesta assignatura té 6 crèdits ECTS, és a dir, un total de 150 hores de dedicació per part de l'estudiant (25 hores per crèdit).
Comptarà amb tres formats de sessió:
En primer lloc, els continguts teòrics de l’assignatura seran treballats a les classes, d’una banda, en format classe magistral de tipus virtual i, d’altra banda, amb sessions i dinàmiques conduïdes i participades pels estudiants.
En segon lloc, durant el curs, es celebraran seminaris de lectures en el quals es treballarà i s’avaluarà la comprensió d’uns textos que els estudiants hauran hagut de llegir i treballar prèviament.
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòriques | 17 | 0,68 | |
Seminaris i proves de lectura | 17 | 0,68 | |
Treball a classe sobre els continguts teòrics | 17 | 0,68 | |
Tipus: Supervisades | |||
Preparació de les activitats a classe sobre continguts teòrics | 28 | 1,12 | |
Tipus: Autònomes | |||
Preparació de lectures i seminaris | 30 | 1,2 | |
Treball autònom sobre els continguts teòrics | 41 | 1,64 |
L’alumnat tindrà dret a la recuperació de l’assignatura si ha estat avaluat del conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total de l'assignatura.
L’estudiant que realitzi qualsevol irregularitat (còpia, plagi, suplantació d’identitat,...) es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació. En cas que es produeixin diverses irregularitats, la qualificació final de l’assignatura serà 0.
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Comentari de text 1 | 15% | 0 | 0 | 1, 2, 3 |
Comentari de text 2 | 15% | 0 | 0 | 1, 2 |
Comentari de text 3 | 15% | 0 | 0 | 1, 2 |
Participació | 15% | 0 | 0 | 1, 2, 3 |
Treball de Curs | 40% | 0 | 0 | 1, 2, 3 |
AJA, E. (2014) Estado autonómico y reforma federal. Alianza
AJA, E. i SOLÉ TURA, J. (1977) Constituciones y períodos constituyentes en España (1808-1936). Siglo XXI
AMAT, J. (2015) El llarg procés. Tusquets
ANDUIZA, E. i BOSCH, A. (2004) Comportamiento político y electoral. Ariel
BARTOMEUS, O. (2016) El terratrèmol silenciós. Eumo
BOSCH, A. (2004) Guía del sistema electoral. UAB
COTARELO, R. (ed.) (1992).- Transición polítia y consolidación democrática. CIS
EQUPIO PIEDRAS DE PAPEL (2015) Aragón es nuestro Ohio. El hombre del tres
F. ALTERNATIVAS.- Informes sobre la democracia
MOTABES, J. i MARTÍNEZ, A. (2019) Gobierno y política en España. Tirant lo Blanch
PANEBIANCO, A. (2009) Modelos de partido. Alianza
RENIU, M. (ed.) (2012).- El sistema político español. Huygens
TOHARIA J.J. (ed.) et al. (2011).- Pulso de España. Un informe sociológico. Fundación Ortega-Marañón.
TORCAL, M. Et al. (2005).- España: sociedad y política en perspectiva comparada. Tirant lo Blanch
Durant el curs es farà servir el programari Excel per a les sessions pràctiques sobre el sistema electoral i l'anàlisi d'enquestes.