Logo UAB
2021/2022

Sistema Polític Espanyol i Català

Codi: 103104 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2501933 Periodisme OT 4 0
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Oriol Bartomeus Bayes
Correu electrònic:
Oriol.Bartomeus@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:
No

Prerequisits

Cal que l'estudiant hagi cursat i superat l'assignatura ESTRUCTURA SOCIAL I POLÍTICA.
També es dóna per suposat que l'estudiant llegeix habitualment diaris de premsa generalista i té interès en l'actualitat política i en entendre els orígens i els actuals debats sobre el nostre sistema polític.

Objectius

Aquesta assignatura girarà al voltant dels principals elements del sistema polític espanyol, i també català. Hi treballarem els antecedents, els factors definitoris, la composició i el funcionament dels sistemes polítics. Per tant, hi tractarem les condicions socials i històriques que han configurat aquests sistemes polítics, descriurem les institucions constitucionals i estatutàries i el seu funcionament, exposarem i avaluarem el paper dels actors polítics principals, definirem els trets principals de la cultura política i farem balanç dels resultats assolits.

Aquest treball ens permetrà assolir la capacitat d’interpretar la seva evolució al llarg del temps i de valorar el seu rendiment. Treballarem sobre els pactes de la transició i els principals elements del sistema polític actual, i analitzarem trenta anys després, i en ple canvi d’època, quin és el seu grau de permanència, quins són els factors de crisi i els focus de debat, què es sosté i què no en l’actualitat.

 

Competències

  • Aplicar el pensament científic amb rigor.
  • Demostrar un coneixement adequat del món contemporani i la seva evolució històrica recent en les dimensions social, econòmica, política i cultural.
  • Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva, tant en català i castellà com en una tercera llengua.

Resultats d'aprenentatge

  1. Aplicar el pensament científic amb rigor.
  2. Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva, tant en català i castellà com en una tercera llengua.
  3. Reconèixer els pressuposts i esquemes bàsics de la política mundial comparada.

Continguts

  1. Antecedents històrics al sistema polític espanyol actual. El segle XIX espanyol
  2. La transició a la democràcia
  3. Característiques i efectes de la Constitució de 1978
  4. Organització territorial: estat de les Autonomies
  5. Eleccions i partits 1977-2019
  6. Sistema Electoral: funcionamenti possibles reformes
  7. Comportament electoral i cultura política
  8. Relleu generacional i transformació del sistema
  9. El procés independentista a Catalunya

El calendari detallat amb el contingut de les diferents sessions s’exposarà el dia de presentació de l’assignatura. Es penjarà també al Campus Virtual on l’alumnat podrà trobar la descripció detallada dels exercicis i pràctiques, els diversos materials docents i qualsevol informació necessària per a l’adequat seguiment de l’assignatura. En cas de canvi de modalitat docent per raons sanitàries, el professorat informarà dels canvis que es produiran en la programació de l’assignatura i en les metodologies docents.

Metodologia

Aquesta assignatura té 6 crèdits ECTS, és a dir, un total de 150 hores de dedicació per part de l'estudiant (25 hores per crèdit).

Comptarà amb tres formats de sessió:

  • Classes de teoria en format virtual
  • Seminaris de lectura en format presencial
  • Dinàmiques de participació dels estudiants en format presencial

En primer lloc, els continguts teòrics de l’assignatura seran treballats a les classes, d’una banda, en format classe magistral de tipus virtual i, d’altra banda, amb sessions i dinàmiques conduïdes i participades pels estudiants.

En segon lloc, durant el curs, es celebraran seminaris de lectures en el quals es treballarà i s’avaluarà la comprensió d’uns textos que els estudiants hauran hagut de llegir i treballar prèviament.

La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

 

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes teòriques 17 0,68
Seminaris i proves de lectura 17 0,68
Treball a classe sobre els continguts teòrics 17 0,68
Tipus: Supervisades      
Preparació de les activitats a classe sobre continguts teòrics 28 1,12
Tipus: Autònomes      
Preparació de lectures i seminaris 30 1,2
Treball autònom sobre els continguts teòrics 41 1,64

Avaluació

L’alumnat tindrà dret a la recuperació de l’assignatura si ha estat avaluat del conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de 2/3 parts de la qualificació total de l'assignatura.

L’estudiant que realitzi qualsevol irregularitat (còpia, plagi, suplantació d’identitat,...) es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació. En cas que es produeixin diverses irregularitats, la qualificació final de l’assignatura serà 0. 

La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

 

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Comentari de text 1 15% 0 0 1, 2, 3
Comentari de text 2 15% 0 0 1, 2
Comentari de text 3 15% 0 0 1, 2
Participació 15% 0 0 1, 2, 3
Treball de Curs 40% 0 0 1, 2, 3

Bibliografia

AJA, E. (2014) Estado autonómico y reforma federal. Alianza

AJA, E. i SOLÉ TURA, J. (1977) Constituciones y períodos constituyentes en España (1808-1936). Siglo XXI

AMAT, J. (2015) El llarg procés. Tusquets

ANDUIZA, E. i BOSCH, A. (2004) Comportamiento político y electoral. Ariel

BARTOMEUS, O. (2016) El terratrèmol silenciós. Eumo

BOSCH, A. (2004) Guía del sistema electoral. UAB

COTARELO, R. (ed.) (1992).- Transición polítia y consolidación democrática. CIS

EQUPIO PIEDRAS DE PAPEL (2015) Aragón es nuestro Ohio. El hombre del tres

F. ALTERNATIVAS.- Informes sobre la democracia

MOTABES, J. i MARTÍNEZ, A. (2019) Gobierno y política en España. Tirant lo Blanch

PANEBIANCO, A. (2009) Modelos de partido. Alianza

RENIU, M. (ed.) (2012).- El sistema político español. Huygens

TOHARIA J.J. (ed.) et al. (2011).- Pulso de España. Un informe sociológico. Fundación Ortega-Marañón. 

TORCAL, M. Et al. (2005).- España: sociedad y política en perspectiva comparada. Tirant lo Blanch

Programari

Durant el curs es farà servir el programari Excel per a les sessions pràctiques sobre el sistema electoral i l'anàlisi d'enquestes.