Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2502442 Medicina | OB | 4 | 0 |
És convenient un coneixement suficient sobre les bases dels estats de salut i malaltia, així com un nivell adequat de coneixements en comunicació interpersonal.
És recomanable haver assolit uns coneixements suficients en:
1. Anatomia general i específica dels diferents òrgans que constituïxen l’ORL.
2. Fisiologia general i específica de diferents òrgans que constitueixen l’ORL.
3. Coneixements generals d’ histologia i anatomia patològica relacionats amb l’ORL
L'estudiant adquirirà el compromís de preservar la confidencialitat i secret professional de les dades que pugui tenir accés per raó dels aprenentatges als serveis assistencials. També en mantenir una actitud d'ètica professional en totes les seves accions.
El seu objectiu general és l'estudi dels aspectes normals i patològics de la Otorinolaringologia (ORL) per capacitar a l’estudiant per:
Identificar els símptomes i signes de les malalties ORL, i interpretar adequadament les proves complementaries bàsiques de l’especialitat (audiometria, electronistagmografia, impedanciometria)
Donar una primera orientació diagnòstica, particularment de les malalties més freqüents.
Reconèixer els símptomes i signes d’alarma que indiquin la necessitat d’atenció urgent, tant a l’inici, com durant l’evolució de la malaltia.
Conèixer les especificitats sobre l’etiologia, clínica, diagnòstic, tractament i pronòstic de les malalties ORL, amb especial èmfasi en aquelles més freqüents, tant en la medicina primària, com en la hospitalària.
Familiaritzar-se en la seqüència diagnòstica ordenada de les malalties ORL, entendre el procés de diagnòstic diferencial, fent un us racional de les exploracions pròpies de l’especialitat.
Fer una adequada anamnesi i exploració física bàsica dels malalts ORL, així com per interpretar les proves complementàries bàsiques.
Conèixer les indicacions dels tractaments mèdics i quirúrgics i obtenir informació general sobre las característiques d’un pacient ORL tant a quiròfan, com a consultes externes i a urgències.
Teoria (21 hores)
Tema 1.Introducció a l’ORL. Patologia de l’orella externa.
Tema 2. Patologia inflamatòria aguda de l’orella mitjana
Tema 3. Otitis mitjanes cròniques.
Tema 4. El nervi facial intraòtic.
Tema 5. Sordeses de transmissió no supurades.
Tema 6. Afeccions coclears.
Tema 7. Vertígens.
Tema 8. Traumatismes i tumors de l’orella
Tema 9. Patologia piràmide i envà nasal. Traumatismes i epistaxis.
Tema 10. Rinitis agudes i cròniques.
Tema 11. Sinusitis agudes i cròniques. Poliposi nasosinusal.
Tema 12. Tumors nasosinusals.
Tema 13. Patologia inflamatòria de la faringe.
Tema 14. Roncopatia crònica i SAHOS.
Tema 15. Tumors de la faringe.
Tema 16. Patologia glàndules salivals.
Tema 17. Laringitis agudes i cròniques.
Tema 18. Traumatismes, estenosis i paràlisis de la laringe.
Tema 19. Tumors laringis.
Tema 20. Patologia cervical.
Tema 21. Disfonies per mal us vocal. Foniatria.
PRACTIQUES D’AULA (8 hores)
1. Diagnòstic de l’otàlgia
2. Diagnòstic de la sordesa
3. Diagnòstic del vertigen
4. Diagnòstic de les infeccions naso-sinusals.
5. Diagnòstic de l’odinofàgia.
6. Diagnòstic de la dispnea obstructiva alta
7. Diagnòstic de la disfonia
8. Diagnòstic de les tumoracions cervicals
Pràctiques d'habilitats assistencials (10 hores)
Pràctica 1. Il·luminació en otorinolaringologia. Llum frontal. Inspecció de l'oïda externa. L’otoscòpia. (2 hores).
Pràctica 2. Acumetria ambdiapasons. Audiometria. Extracció taps cerumen (2 hores)
Pràctica 3. Rinoscòpia anterior. Exploració permeabilitat nasal. Como col·locar un tamponament anterior. (2 hores)
Pràctica 4. Exploració cavitat oral i faringe. Laringoscòpia indirecta. (2 hores)
Pràctica 5. Traqueotomia i coniotomia. Palpació cervical i exploració parells cranials baixos. (2 hores)
Pràctiques clíniques assistencials (12 hores)
Dia 1. Dispensari d’otologia (2 hores)
Dia 2. Dispensari de rinologia (2 hores)
Dia 3. Dispensari de laringologia i patologia cèrvico-facial (2 hores)
Dia 4. Dispensari de visites urgents ORL (2 hores)
Dia 5. Quiròfan d’ORL (2 hores)
Dia 6 . Dispensari en algun dels Comitès Multidisciplinaris de decisions terapèutiques (Tumors ORL, Otologia, Rinologia) (2 hores)
Aquesta Guia descriu el marc, continguts, metodologia i normes generals de l'assignatura, d'acord amb el pla d'estudis vigent. L'organització final de l'assignatura pel que fa al nombre i mida de grups, distribució en el calendari i dates d'exàmens, criteris específics d'avaluació i revisió d'exàmens, es concretaran a cada una de les Unitats Docents Hospitalàries (UDH), que ho explicitaran a través de les seves pàgines web i el primer dia de classe de cada assignatura, a través del professors responsables de l'assignatura a les
UDH.
Pel present curs, els professors designats pels Departaments com a responsables de l'assignatura a nivell de Facultat i de les UDH son:
Departament(s) responsable(s): Cirurgia
Responsable de Facultat: Miquel Quer
Responsables UDH
UDHSP: Miquel Quer: mquer@santpau.cat
UDHVH: Juan Lorente Guerrero: jlorente@vhebron.net
UDHGTiP: Francisco Roca: francescrocaribas@gmail.com
UDHTP: Rosa Rosell: rrosell@tauli.cat
Excepcionalment i segons criteri del professorat responsable, els recursos disponibles i la situació sanitària de cada moment a les diferents Unitats Docents, part dels continguts corresponents a les lliçons teòriques, pràctiques i seminaris podran ser impartits de forma presencial o virtual.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
PRÀCTIQUES CLÍNIQUES ASSISTENCIALS (PCAh) | 12 | 0,48 | |
PRÀCTIQUES D'AULA (PAUL) | 8 | 0,32 | |
Practica d'habilitats clíniques avançades en humans (PHCA) | 10 | 0,4 | |
TEORIA (TE) | 21 | 0,84 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23 |
Tipus: Autònomes | |||
ESTUDI PERSONAL | 36,5 | 1,46 | 3, 11, 13, 18, 20 |
LECTURA D'ARTICLES / INFORMES D'INTERÈS | 20 | 0,8 |
I. Avaluació coneixements clínics-pràctics: 30% de la qualificació total
L’avaluació dels coneixements clínics-pràctics s’especificarà en el programa de cada UDH d’acord amb seves particularitats.
L’assistència a les pràctiques és obligatòria.
El màxim d’absències permeses no justificades per poder avaluar les competències adquirides durant la docència clínica pràctica és de 2. Qualsevol altra absència ha de ser justificada. Més de 4 absències, independentment de la causa, impedeix a l’alumne ser avaluat (tant de la docència pràctica com de la teòrica). L’avaluació dels aprenentatges durant aquesta estada s’efectua de la següent manera:
1. Avaluació de l’examen clínic (màxim 10 punts)
S’avaluen les competències següents amb la presentació de 10 imatges sobre alguns dels següents temes: Interpretació imatges d’otoscòpia, interpretació d’imatges de rinoscòpia, interpretació d’imatges de laringoscòpia, interpretació d’audiometries, interpretació de timpanometries, interpretació de nistagmografies, interpretació de rinomanometries, interpretació d’estudis d’imatge de l’especialitat, valoració de situacions d’urgència (epistaxi, dispnea obstructiva alta, paràlisi facial).
2. Avaluació de les habilitats (màxim 10 punts)
Realització d’una otoscòpia. Realització i interpretació d’una acumetria. Realització d’una laringoscòpia (maniquí). Realització d’una cricotirotomia (coniotomia) en maniquí.
La qualificació final del’aprenentatge clínic-pràctic és la mitjana de l’examen clínic i de l’avaluació de les habilitats.
L'alumne que no asisteixi a les pràctiques clíniques serà NO avaluable.
II. Primera avaluació dels coneixements teòrics sobre casos clínics: 35% de la qualificació total
Aquesta primera avaluació teòrica constarà de quatre casos clínics sobre els que es faran preguntes curtes. Avalua fonalmentalment els coneixements sobre les malalties més importants de l'especialitat i el judici clínic del alumne.
III. Segona avaluació dels coneixments teòrics amb preguntes d'opció múltiple: 35% de la qualificació total
Aquesta segona evaluació tindrà 50 preguntes tipus opció múltiple amb 5 respostes possibles i una de certa i les respostes equivocades resten 0,25 punts.
IV. Qualificació final
La qualificació final és el promig ponderat de les dues avaluacions de coneixements teòrics (35% cada una) i de l'avaluació clínica (30%).
Expressió: Nota numèrica amb un decimal, de 0 a 10.
Qualificació qualitativa: Suspens, aprovat, notable, excel•lent, MH
No es podrà fer el promig entre les avaluacions si no s'obté una puntuació mínima de 4/10 en les tres proves. En cas de no poder fer el promig, la qualificació final correspondrà al valor quantitatiu més baix entre els obtinguts.
L’estudiant que no hagi aprovat els parcials i/o no hagi superat les pràctiques, es podrà presentara la AVALUACIÓ DE RECUPERACIÓ que conté una part teòrica iuna part pràctica.
IV. Sistema de revisió d’exàmens
La revisió dels exàmens es farà de forma individual amb l’alumne, prèvia sol•licitud per escrit en els terminis establerts.
V. AVALUACIÓ DE RECUPERACIÓ
Hi haurà una avaluació de recuperació pels alumnes que haguin suspes. Serà una avaluació global de tota la materia.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Avaluació coneixements clínics-pràctics: Simulacions | 30 % | 2 | 0,08 | 2, 3, 7, 8, 9, 10, 12, 14, 18, 21, 22, 23 |
Primera avaluació dels coneixements teòrics: casos clínics. | 35 % | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23 |
Segona avaluació dels coneixements teòrics: preguntes d'opció múltiple | 35 % | 1 | 0,04 | 1, 3, 5, 6, 13, 14, 15, 16, 17, 20 |
Bibliografia específica
1. Abelló P, Quer M.: Manual d’Otorinolaringologia. Publicacions de la UAB. Bellaterra, 1992.
2. Cobeta I.: Otorrinolaringología y Patología Cérvicofacial. Medicina STM Editores. Barcelona, 2003
3. Basterra J.: Otorrinolaringología y Patología Cérvicofacial. Editorial Elsevier-Masson. Barcelona, 2004.
Bibliografia de consulta
1. Tratado de Otorrinolaringología y Cirugía de Cabeza y Cuello (2ª Edición). Editado por C. Suárez, LM. Gil-Carcedo, J. Marco, J.E. Medina, P. Ortega, y J. Trinidad. Editorial Médica Panamericana. Madrid, 2009 (ISBN 978-84-9835-079-1).
2. Color Atlas of ENT Diagnosis. 4th edition, revised and expanded. Tony R. Bull. Thieme Editorial. Stuttgart-New York. 2004.
Recursos d’Internet
Hi ha una gran varietat de llocs a Internet útils per l’aprenentatge d’ORL, com
http://www.seorl.net/
http://www.scorl.org/
http://www.orlevidencia.org/
http://www.library.nhs.uk/ENT/
no cal programari específi