Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2502445 Veterinària | OB | 2 | 1 |
És molt recomanable tenir coneixements adequats de matemàtiques.
L’ assignatura Epidemiologia i estadística és de segon curs i és una assignatura obligatòria dels estudis del grau de Veterinària. L’assignatura introdueix en les bases de l’aplicació de l’estadística a les ciències veterinàries i en els conceptes bàsics d’epidemiologia que permeten entendre l’evolució de les malalties en les poblacions
L’ objectiu de l’ assignatura és que l’estudiant conegui la terminologia i els mètodes utilitzats en estadística i en epidemiologia
Els objectius concrets són que l’estudiant sàpiga:
- Quines són les proves estadístiques bàsiques i en quines situacions es poden fer servir
- Aplicar les proves estadístiques bàsiques i interpretar els resultats numèrics
- Conèixer el comportament de les malalties i infeccions en poblacions d'animals
- Dissenyar i portar a terme senzills estudis epidemiològics
- Aplicar en cada cas l’estudi i els mètodes epidemiològics més adequats
- Desenvolupar de les capacitats d’anàlisi i crítica d’un estudi epidemiològic
Classes magistrals - en format no pressencial
Presentació i introducció
Bloc 1: Conceptes básics en epidemiologia i estadística
Mètodes de transmissió i manteniment de la infecció
Determinants de malaltia
Mesures de freqüència de les malalties
Distribució temporal i espacial de la malaltia
Estadística descriptiva
Probabilitat i variables aleatòries
Proves diagnòstiques
Bloc 2: Estudis epidemiològics
Enquestes epidemiològiques
Població i mostra, paràmetres i estimadors. Intervals de confiança
Mostreig
Tipus d’estudis epidemiològics
Mesures de associació e impacte
Mostreig en estudis epidemiològics
Biaixos, interacció i confusió
Introducció al contrast d'hipòtesis i al valor-p
Anàlisi de la variància
Test de la ji-quadrat
Regressió Lineal
Bloc 3: Economia i control de malalties
Taxa bàsica de reproducció de la malaltia i característiques de l'hoste i l'agent que poden afectar la mateixa
Bases tècniques per al control de malalties
Economia de la malaltia
Pràctiques d'ordinador pressencials (si la situació sanitària ho permet):
Introducció al programa R. Estad. descript
Tests d'Hipòtesis i ANOVA
Problemes de mètodes de diagnòstic i taxes
Test de la ji-quadrat i regressió
Anàlisi i interpretació de dades en el context d'un estudi epidemiològic
Debat al aula - pressencials (si la situació sanitària ho permet):
Problemes d'estadística
Disseny d’estudis epidemiològics
Anàlisi i interpretació de dades en el context d'un estudi epidemiològic
*En funció de les restriccions que puguin imposar les autoritats sanitàries en funció de la evolució de la pandèmia , es podran dur a terme reduccions o prioritzacions dels continguts de l’assignatura
La metodologia docent implicarà classes asincrònicas de teoria i tutories sincróniques via Teams per resoldre dubtes que intentarem que siguin el màxim participatives possibles. Tambè farem práctiques d'ordinador sincróniques via Teams en les que els alumnes hauran d’obtenir els paràmetres estadístics i epidemiològics de diferents bases de dades.
Paral·lelament, els estudiants hauran de prepara uns problemes que posteriorment es discutiran a classe i es solucionaran els possibles dubtes que puguin sorgir i hauran de preparar dues presentacions orals que es discutiran a l'aula.
*La metodologia docent proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals | 34 | 1,36 | 2, 3, 5, 8, 9, 11, 12, 13, 14, 15, 16 |
Debat al aula | 6 | 0,24 | |
Pràctiques d'ordinador | 10 | 0,4 | 1, 2, 3, 5, 6, 10, 14, 15, 16 |
Tipus: Supervisades | |||
Realització de treballs | 30 | 1,2 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 8, 9, 10, 12, 13, 14, 15, 16 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi autònom | 65 | 2,6 | 2, 4, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15 |
La asistencia a las clases prácticas (presenciales o sincrónicas) es obligatoria para superar la asignatura.
La nota final se calcula en base a:
- examen de estadística (30% de la nota). El examen será de preguntas cortas y problemas.
- examen de epidemiología (40% de la nota). El examen será de preguntas cortas y de tipo test.
- 3 ejercicios (30% de la nota).
. Asistencia y entregables de las prácticas de estadística (5% de la nota)
. Exposición oral sobre diseño de estudios epidemiológicos (10% de la nota)
. Exposición oral sobre análisis e interpretación de datos en el contexto de un estudio epidemiológico (15% de la nota)
Para aprobar hay que sacar un mínimo de 5 de cada uno de los exámenes. La última semana se podrá recupera el examen y los dos trabajos de análisis de una base de datos. En caso de tener que ir a recuperación el alumno deberá presentarse a la parte que tenga por debajo 5. Los alumnos que habiendo aprobado quieran subir nota, deben tener en cuenta que se valorará sólo el último examen.
* La evaluación propuesta puede experimentar alguna modificación en función de las restricciones a la presencialidad que impongan las autoridades sanitarias.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Assistència i lliurables de les pràctiques d'estadística | 0,05 | 0 | 0 | 1, 2, 4, 5, 6, 9, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17 |
Examen d'Estadística | 0,3 | 1,5 | 0,06 | 1, 3, 5, 6, 14, 15, 16 |
Examen d'epidemiologia | 0,4 | 1,5 | 0,06 | 1, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 17 |
Exposició oral sobre anàlisi i interpretació de dades en el context d'un estudi epidemiològic | 0,15 | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 |
Exposició oral sobre disseny d'estudis epidemiològics | 0,1 | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 7, 9, 10, 11, 12, 13 |
Delgado, R., Probabilidades y estadística para ciencias e ingenierías, Delta Publicaciones 2008
Milton, J.S, . Estadística para Biología y Ciencias de la Salud. Mc- Graw Hill Interamericana (2001).
Petrie A.Watson P., Statistics for Veterinary and Animal Science (3d. ed.) Wiley-Blackwell, 2013.
Pfeiffer, D.U, (2002) Veterinary Epidemiology. An Introduction http://www.vetmed.wisc.edu/education/courses/epi/Pfeiffer.pdf
Stevenson M. (2011). An Introduction to Veterinary Epidemiology. http://epicentre.massey.ac.nz/Portals/0/EpiCentre/Downloads/Education/227-407/Stevenson_intro_epidemiology-web_2011.pdf
Thrusfield, M. (2005) Veterinary Epidemiology. (3ª ed.) Ed. Blackwell Science. Oxford.
R (https://www.r-project.org/)