Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2502445 Veterinària | OB | 3 | 2 |
Hi ha hagut canvis a l'equip docent, ara el professor responsable de l'assignatura és Maria José Milán Sendra. MariaJose.Milan@uab.cat
No hi ha prerequisits oficials establerts, però l'estudiant haurà d’emprar els coneixements adquirits a Bases de la Producció i Maneig Animal, Etnologia i Etologia, Agronomia i Economia Agrària, Nutrició Animal i Producció Animal Integrada I
Els objectius formatius de la Producció Animal Integrada II són:
Aquesta assignatura participa en la Prova Pilot de Docència en Anglès que es duu a terme en tercer curs del grau de Veterinària, i que té per objectiu fomentar la utilització d’aquesta llengua per part dels estudiants, d’acord amb la competència transversal CT8 (Demostrar coneixements d’anglès per a comunicar-se de forma oral i escrita en contexts acadèmics i professionals).
TEORIA (26 h)
INTRODUCCIÓ:
El paper dels productes d’origen animal en l’alimentació humana
El paper dels productes d’origen animal en la dieta omnívora. Perfil nutritiu diferencial dels productes d’origen animal. Impacte del consum de productes d’origen animal en la salut. Recomanacions.
Necessitats, producció i previsions de producció d’aliments d’origen animal al món:
Previsió de necessitats de productes d’origen animal al 2050. Producció mundial, a la EU, Espanya i Catalunya. Equilibri mundial i flux de productes: importació-exportació.
REPTES PER A LA PRODUCCIÓ RAMADERIA DEL SEGLE XXI
Concepte general de la sostenibilitat
Concepte. Flux de nutrients. Sobirania alimentària.
Sostenibilitat econòmica i social de la producció animal
La unitat de producció. La gestió dels recursos econòmics. Compte de resultats i rendibilitat.
Sostenibilitat mediambiental de la producció animal
Interacció entre la producció animal i el medi ambient. Residus ramaders i el seu tractament. Estratègies mediambientals sostenibles.
MILLORES DEL PROCÉS PRODUCTIU
Millora del benestar animals des de les instal·lacions i el maneig
Necessitats de l’entorn i les instal·lacions en la producció, el benestar i la salut animal. Avaluació dels indicadors de confort i el benestar animal. Confort ambiental. Impacte productiu i econòmic de les instal·lacions i el benestar.
Higiene en els processos de producció animal
Bones pràctiques de higiene en el procés productiu des de la perspectiva “one health”. Estratègies de control i prevenció.
Aplicació de les noves tecnologies a la producció animal
Noves tecnologies per a la ramaderia de precisió. Impacte potencial en la productivitat, salut, benestar, mediambient i gestió dels ramats.
PRÀCTIQUES (18 h)
AUTOAPRENENTATGE
El centre del procés d'aprenentatge és el treball de l'alumne. L'estudiant aprèn treballant, essent la missió del professorat ajudar-lo en aquesta tasca (1) subministrant-li informació o mostrant-li les fonts on es pot aconseguir i (2) dirigint els seus passos de manera que el procés d'aprenentatge pugui realitzar-se eficaçment.
En línia amb aquestes idees, i d'acord amb els objectius de l'assignatura, el desenvolupament del curs es basa en les següents activitats:
1. Classes magistrals:
L'alumne adquireix els coneixements propis de l'assignatura assistint a les classes magistrals i complementant-les amb l'estudi personal dels temes explicats. Les classes magistrals estan concebudes com un mètode fonamentalment unidireccional de transmissió de coneixements del professor a l'alumne, però estimula mitjançant l'aportació de referències bibliogràfiques i adreces internet, l'ampliació de la informació.
2. Pràctiques:
Es realitzaran diverses pràctiques amb entorns diferents: granja i aplicacions informàtiques. Cadascuna d'elles s'utilitzarà per donar a conèixer algun concepte específic de la Producció Animal i permet treballar en entorns diferents. Algunes d'aquestes pràctiques estaran relacionades amb els treballs d'autoaprenentatge que s'hauran de realitzar.
3. Seminaris:
Els seminaris permetran presentar i discutir alguns aspectes no tractats en les classes magistrals, i tindran un format que permeti la interacció entre els estudiants.
4. Treballs d'autoaprenentatge:
L'estudiant haurà de resoldre els casos pràctics i racions plantejats en cada un dels blocs (sostenibilitat econòmica, sostenibilitat mediambiental, benestar, higiene en el procés productiui aplicació de tecnologia a la producció animal).
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals | 26 | 1,04 | 2, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 15, 16 |
Pràctica de granja | 2 | 0,08 | 2 |
Pràctiques d'aula d'informàtica | 4,5 | 0,18 | 6, 14 |
Seminaris | 11,5 | 0,46 | 7, 8, 15 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi autònom | 49 | 1,96 | 2, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 15, 16 |
Treballs d'autoaprenentatge | 30 | 1,2 | 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 14, 15 |
L’avaluació de l’assignatura es farà de la manera següent:
Per aprovar l’assignatura es requereix resoldre els casos plantejats d’autoaprenentatge i assolir amb el conjunt de totes les activitats d’avaluació, una nota final igual o superior a 5.
Al final del semestre hi haurà un examen de recuperació.
Es considerarà no presentat a l'alumne que no es presenti a l'examen.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examen continguts pràctics | 10% | 0,5 | 0,02 | 1, 3, 7, 8, 10, 13, 14, 15 |
Examen continguts teòrics | 40% | 1,5 | 0,06 | 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 15, 16 |
Resolució dels casos | 15% | 0 | 0 | 1, 3, 6, 7, 8, 14, 15 |
Treballs de pràctiques/seminaris | 35% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 11, 13, 15 |
GESTIO AMBIENTAL
CAMPOS E., ILLA J., MAGRÍ A., PALATSI J., SOLÉ F., FLOTATS X. (2004). Guia dels Tractaments de les Dejeccions Ramaderes. ARC. http://www.arc-cat.net/es/altres/purins/guia/pdf/guia_dejeccions.pdf.
TEIRA M.R. (2008). Informe para la Mejora de la Gestión de los Purines Porcinos en Catalunya. Informes del CADS, 5. Generalitat de Catalunya. Barcelona. ISBN: 978-84-393-7712-2.
http://www15.gencat.net/cads/AppPHP/images/stories/publicacions/informesespecials/2008/gesti_de_purins__castell.pdf
- Glossary: Type of manure application: https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=Glossary:Type_of_manure_application
- Water Footprint Network website: https://waterfootprint.org/en/
- Nitrogen Footprint website: http://www.n-print.org/
- The International Dairy Federation (FIL/IDF) website: https://fil-idf.org/
- DECRETO 153/2019, de 3 de julio, de gestión de la fertilización del suelo y de las deyecciones ganaderas y de aprobación del programa de actuación en las zonas vulnerables en relación con la contaminación por nitratos procedentes de fuentes agrarias (DOGC núm. 7911 - 05/07/2019): http://residus.gencat.cat/web/.content/home/consultes_i_tramits/normativa/normativa_catalana_en_materia_de_residus/decret_153_2019_es.pdf
- Anuario de Estadística: https://www.mapa.gob.es/es/estadistica/temas/publicaciones/anuario-de-estadistica/default.aspx
- The state of Food And Agriculture 2019: http://www.fao.org/state-of-food-agriculture/2019/en/
- State of the Global Climate 2020 unpacking the indicators: https://public.wmo.int/en/our-mandate/climate/wmo-statement-state-of-global-climate
- The sustainable Development Goals Report 2020: https://unstats.un.org/sdgs/report/2020/
- Transforming the livestock sector through the Sustainable Develpent Goals: http://www.fao.org/3/CA1201EN/ca1201en.pdf
- Climate change 2013: The Physical Science Basis: https://www.ipcc.ch/report/ar5/wg1/
- Inventario Nacional de Gases de Efecto Invernadero (GEI): https://www.miteco.gob.es/es/calidad-y-evaluacion-ambiental/temas/sistema-espanol-de-inventario-sei-/Inventario-GEI.aspx
- The Biogenic Carbon Cycle and Cattel: https://clear.ucdavis.edu/explainers/biogenic-carbon-cycle-and-cattle
- Tackling climate change through Livestock: a global assessment of emissions and mitigation opportunities: http://www.fao.org/3/i3437e/i3437e.pdf
ECONOMIA
Alonso Sebastián R., Serrano Bermejo A. 2008. Economía de la empresa Agroalimentaria. 3ª Ed. Mundi-Prensa
Alonso Sebastián, R. 1991. Los costes en los procesos de producción agraria. Mundi-Prensa.
Ballestero,E. (2000. Economía de la empresa agraria i alimentaria. 2ª Ed. Mundi-Prensa Libros.
Juliá J.F., Server R.J. 1996. Dirección contable y financiera de empresas agroalimentarias. Ed. Pirámide
Romero C.1998. Evaluación financiera de inversiones agrarias. Mundi-Prensa Libros
HIGIENE DE LA PRODUCCIÓ
PUBLICACIONS PERIÒDIQUES RECOMANADES
Animal
British Poultry Science
INRA Productions Animales
Journal of Animal Science
Journal of Dairy Research
Journal of Dairy Science
Meat Science
Mundo Ganadero
Producción Animal
Poultry Science
WEBS
www.agrodigital.com
www.mapya.es
www.ruralcat.net
Granja Virtual 3.0 (www.granjadevacas.es / www.granjadevaques.es; Servei de Nutrició i Benesar Animal, Universitat Autònoma de Barcelona)
Integrated Farm System Management (IFSM), USDA, University Park, Pennsylvania, US.