Logo UAB
2021/2022

Intel·ligència i Processos Cognitius

Codi: 102597 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2502443 Psicologia OT 4 2
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Antoni Castelló Tarrida
Correu electrònic:
Toni.Castello@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
anglès (eng)
Grup íntegre en anglès:
Grup íntegre en català:
No
Grup íntegre en espanyol:
No

Prerequisits

Cap.

Objectius

El coneixement de la manera en què les persones produeixen i utilitzen representacions és la base explicativa de l'activitat mental humana. Un conjunt de grans processos (com l'aprenentatge, la comprensió, el raonament o la presa de decisions) es fonamenten en representacions i operacions sobre les mateixes. Per tant, els objectius d'aquesta assignatura s'adrecen a conèixer les característiques del sistema cognitiu humà que permeten gestionar representacions i les maneres en què es fan servir. Aquests objectius inclouen una descripció de les bases físiques del funcionament intel·lectual i la seva articulació en funcions cognitives útils, les quals integren recursos cerebrals amb instruments culturals. Alhora, els continguts de l'assignatura permetran analitzar i explicar les principals activitats cognitives humanes, comprenent-ne els mecanismes generals implicats i la multiplicitat de concrecions que poden observar-se'n.

Competències

  • Analitzar textos científics escrits en llengua anglesa.
  • Aplicar de manera crítica, reflexiva i creativa els coneixements, habilitats i valors adquirits.
  • Definir els objectius i elaborar el pla d'intervenció en funció del propòsit d'aquesta intervenció (prevenció, tractament, rehabilitació, inserció, acompanyament).
  • Distingir i relacionar els diferents enfocaments i tradicions teòrics que han contribuït al desenvolupament històric de la psicologia, i conèixer la influència que han tingut en la producció del coneixement i en la pràctica professional.
  • Mostrar respecte i discreció en la comunicació i l'ús dels resultats de les avaluacions i les intervencions psicològiques.
  • Participar activament en la configuració de les normes socials, professionals i ètiques en les activitats relacionades amb la professió.
  • Reconèixer i valorar els procediments i les tècniques aplicats a la construcció i a l'adaptació d'instruments d'avaluació psicològica.
  • Treballar en equip.
  • Utilitzar les diferents tecnologies de la informació i de la comunicació amb finalitats diverses.
  • Utilitzar les eines adequades per a comunicar-se.
  • Valorar, contrastar i prendre decisions sobre l'elecció dels mètodes i dels instruments de mesura adequats en cada situació o context d'avaluació.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar textos científics escrits en llengua anglesa.
  2. Aplicar de manera crítica, reflexiva i creativa els coneixements, habilitats i valors adquirits.
  3. Comunicar eficaçment el resultat de l’avaluació intel·lectual amb instruments psicomètrics.
  4. Dissenyar plans d’optimització del funcionament cognitiu en funció de cada perfil representacional.
  5. Distingir els diferents models psicoeducatius d'explicació de la qualitat docent i les diferències individuals en l'aprenentatge escolar.
  6. Elaborar instruments d’anàlisi i diagnòstic cognitiu i intel·lectual.
  7. Elaborar instruments d’anàlisi i diagnòstic de les diferències individuals en intel·ligència i estructures de coneixement.
  8. Participar activament en la configuració de les normes socials, professionals i ètiques en les activitats relacionades amb la professió.
  9. Seleccionar els instruments d'exploració adequats per a l'anàlisi de les diferències individuals en l'aprenentatge escolar.
  10. Seleccionar els instruments de mesura adequats per a l’anàlisi de la cognició.
  11. Seleccionar i utilitzar adequadament els instruments d'exploració per a l'anàlisi de contextos educatius formals i no formals.
  12. Treballar en equip.
  13. Utilitzar adequadament els instruments d’exploració per a l’anàlisi de processos cognitius.
  14. Utilitzar les diferents tecnologies de la informació i de la comunicació amb finalitats diverses.
  15. Utilitzar les eines adequades per a comunicar-se.

Continguts

01. Representacions i intel·ligència

02. Sistemes cognitius: arquitectura física i funcional

03. Aspectes biològics de la cognició humana

04. Aspectes culturals de la cognició humana

05. Representacions d'objectes i representacions generades pel sistema cognitiu

06. Cognició distribuïda

07. Aprenentatge i estructures de coneixement

08. Raonament, solució de problemes i interaccions amb contextos

09. Dimensions diacròniques: la cognició dins del cicle vital

10. Bases cognitives de les competències

11. Variabilitat i configuracions cognitives excepcionals

 

A. Instruments de mesura intel·lectual (I)

B. Instruments de mesura intel·lectual (II) i mesures situades

C. Anàlisi de perfils

D. Mesura d'estructures de coneixement

E. Anàlisi competencial

 

Els continguts indexats numèricament corresponen als que seran tractats en les sessions magistrals, i configuren el cos teòric general de l'assignatura. En canvi, els continguts indexats amb lletres corresponen a les aproximacions pràctiques, amb contacte amb els instruments i aplicacions pràctiques per part dels alumnes, sota direcció docent.

Metodologia

La metodologia de la matèria consta de cinc formes generals d'actuació:

 (1) Sessions dirigides pel docent, en les quals es presenten i discuteixen els principals continguts teòrics de la matèria.

 (2) Sessions d'anàlisi de casos i aplicacions, en les quals l'alumnat té un rol actiu, sota la supervisió del docent.

 (3) Sessions de contacte amb instruments i procediments de mesura, en les quals també l'alumnat té un rol actiu supervisat.

 (4) Sessions de lectura, documentació i reflexió, desenvolupades de manera autònoma per l'alumnat amb feedback posterior del docent.

 (5) Sessions de consulta individualitzada, amb seguiment de les tasques individuals i optimització del coneixement adquirit.

Les activitats programades s'integren en cadascuna d'aquestes metodologies, alhora que inclouen exemplificacions de procediments de mesura i serveixen com a avaluació continuada de la matèria.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Sessions magistrals 36 1,44 1, 2, 5, 8, 9, 11, 12, 14, 15
Tipus: Supervisades      
Anàlisi de casos i instruments 20 0,8 1, 2, 5, 8, 9, 11, 12, 14, 15
Tipus: Autònomes      
Treball independent de l'alumnat 92,5 3,7 1, 2, 9, 11, 12, 15

Avaluació

L'avaluació estarà articulada per un conjunt d'activitats optatives, les quals permeten acumular punts, juntament amb una activitat d'avaluació conjunta, també optativa, la qual permet completar la qualificació.

Específicament, les activitats d'avaluació optatives, programades durant el semestre són:

(A) Setmana 6: Breu examen amb apunts (fins a 2,5 punts). Es pot fer individualment o en grup.

(B) Setmana 10: Mapa conceptual (fins a 2,5 punts). Es pot fer individualment o en grup.

(C) Setmana 13: Exemplificació de continguts tractats (fins a 2,5 punts). Es pot fer individualment o en grup.

(D) Setmana 15: List-Link (fins a 2,5 punts). Es pot fer individualment o en grup.

La suma d'aquestes activitats permet arribar fins a una puntuació màxima de 10 punts. Aleshores, (E, setmana 20) la prova conjunta -també optativa- aportaria un valor variable en funció de la puntuació acumulada fins el moment, de manera que la nota final estarà superiorment acotada pel valor 10, si s'han acumulat 6 o més punts amb les activitats A, B, C, i D, mentre que si la puntuació acumulada és menor de 6 punts, la nota màxima serà de 8,5. La prova de conjunt es realitzarà de manera presencial i individualment.

La situació de "NO AVALUABLE" es correspondrà amb els casos que hagin presentat menys de dues de les activitats opcionals A, B, C i D.

La prova de recuperació consistirà en la mateixa activitat E, acotada superiorment en el valor de 8,5. Aquesta darrera estarà adreçada a les persones presentades, les quals hagin lliurat almenys tres de les quatre evidències (A, B, C, i D) i que hagin acumulat una puntuació menor de 5.

No espreveu que l’alumnat de 2ª o posterior matrícula s'avalui mitjançant una única prova de síntesi no recuperable.

Les normes d'avaluació de la Facultat de Psicologia poden trobar-se a: https://www.uab.cat/web/estudiar/graus/graus/avaluacions-1345722525858.html

Nota: La metodologia docent i l'avaluació proposades podenexperimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries. L’equip docent detallarà a través de l’aula moodle o el mitjà de comunicació habitual el format presencial o virtual/on-line de les diferents activitats dirigides i d’avaluació, tenint en compte les indicacions de la facultat en funció del que permeti la situació sanitària.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
A. Preguntes sobre apunts (setmana 6) 25% 0 0 1, 2, 3, 5, 8, 9, 11, 12, 14, 15
B. Mapa conceptual (setmana 10) 25% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 11, 12, 14, 15
C. Generació d'exemples propis (setmana 13) 25% 0 0 1, 2, 4, 5, 8, 9, 10, 11, 12, 14, 15
D. List-link (setmana 15) 25% 0 0 1, 5, 6, 7, 9, 11, 13, 14, 15
E. Prova de conjunt (setmana 20) Fins 8.5-10, en funció de les notes prèvies 1,5 0,06 1, 2, 5, 8, 9, 10, 11, 12, 14, 15

Bibliografia

BIBLIOGRAFIA COMPLEMENTÀRIA

SMITH, E.E. y KOSSLYN, S.M. (2008). Procesos cognitivos. Modelos y bases neurales. Madrid: Pearson y Prentice Hall.

CASTELLÓ, A. (2001). Inteligencias. Una integración multidisciplinaria. Barcelona: Masson.

CASTELLÓ, A. (2002). La inteligencia en acción. Barcelona: Masson.

Programari

Es facilitarà a través del Campus Virtual.