Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2502443 Psicologia | OB | 2 | 1 |
No n’hi ha.
Contextualització
La psicopatologia representa un desviament de les funcions humanes normals, que s'han d'entendre en el context del desenvolupament de la persona i en el seu context social i cultural. En l’exercici professional de la psicologia, el coneixement de la psicopatologia al llarg del cicle vital és un element fonamental per a totes les sortides professionals que tracten amb el comportament humà (psicologia clínica i de la salut, psicologia social i de les organitzacions, psicologia de l’educació). Aquesta assignatura és una presentació d'algunes simptomatologies i trastorns que, de manera representativa però no excloent, es poden presentar en cada període evolutiu.
En aquest pla d’estudis, la formació en psicopatologia està compresa en les següents assignatures:
Objectius formatius de l’assignatura
L’objectiu principal d’aquesta assignatura és conèixer les característiques principals de les simptomatologies i trastorns psicològics que, de manera més representativa però no excloent, es poden presentar en cada període evolutiu.
Al finalitzar l’assignatura,
1. INTRODUCCIÓ
1.1. Concepte de psicopatologia
1.2. Causalitat en psicopatologia
1.3. Sistemes de classificació en psicopatologia
2. PROBLEMES A LA PRIMERA INFANTESA
2.1. Discapacitat intel·lectual i autisme
2.2. Trastorns per tics
2.3. Trastorns de l’eliminació
2.4. Trastorns de la son
3. PROBLEMES A LA INFANTESA
3.1. Trastorns d’ansietat
3.2. Trastorns del comportament
4. PROBLEMES A L’ADOLESCÈNCIA
4.1. Trastorns del comportament alimentari
5. PROBLEMES A LA EDAT ADULTA I A LA VELLESA
5.1. Síndromes afectació cognitiva (Semiologia Consciencia, Memoria, atenció)
5.1.1. Síndrome Amnèsica
5.1.2. Delirium
5.1.3. Demència
5.2. Síndromes afectives (semiologia afectivitat)
5.2.1. Síndrome d’Ansietat
5.2.2. Síndrome Depressiva
5.2.3. Síndrome Maníaca
5.3. Síndromes psicòtiques (semiologia Pensament, llenguatge, psicomotricitat)
5.3.1. Síndrome Positiva
5.3.2. Síndrome Negativa
5.3.3. Síndrome Desorganitzada
5.3.4. Síndrome Catatònica
5.4. Trastorns de la personalitat
L’adquisició d’aquests coneixements s’obtindrà mitjançant:
a) Classes conferència. En aquestes classes es presentaran els conceptes generals, tant dels punts introductoris com de la psicopatologia, que han de servir de guia per a que l’alumne aprofundeixi en cada punt del programa.
Material: Bibliografia recomanada.
Programació: 24 hores (en sessions d'entre 1.25h i 1.5h en format presencial i virtual)
b) Seminaris de casos i ABP. En aquestes classes l’alumne ha d’aprofundir en diferents punts del temari que estaran il·lustrats per casos clínics i problemes.
Es presentaran diferents casos relacionats amb un tema del programa que seran treballats pels grups. Eventualment, alguns estudiants podran presentar oralment part del material treballat. Així mateix, es preveu el lliurament d'una evidència d'aprenentatge escrita.
Material: Casos disponibles al campus virtual. Bibliografia.
Programació: 20 hores: 2 hores setmanals durant 10 setmanes
L'assignació dels grups de pràctiques es realitzarà via l'assignació que realitza la gestió acadèmica o bé mitjançant alguna de les opcions per fer grups de l'aplicatiu Moodle. Pel bon funcionament de les classes, no està permès el canvi a un grup diferent a l’assignat.
Per a la primera part de l'assignatura (Psicopatologia Infantil) lessessions es programaran abans del primer periode avaluatiu i per a la segona part de l'assignatura (Psicopatologia d'Adults) després del primer periode avaluatiu (vegeu calendari acadèmic de l'any en curs).
Nota: La metodologia docent i l'avaluació proposades poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries. L’equip docent detallarà a través de l’aula moodle o el mitjà de comunicació habitual el format presencial o virtual/on-line de les diferents activitats dirigides i d’avaluació, tenint en compte les indicacions de la facultat en funció del que permeti la situació sanitària.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòriques | 24 | 0,96 | 2, 6, 7, 10, 12 |
Seminaris | 20 | 0,8 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 13 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 7,5 | 0,3 | 1, 9, 10, 11 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi i elaboració problemes | 53,5 | 2,14 | 1, 2, 6, 7, 8, 9, 10, 11 |
Lectures | 42 | 1,68 | 2, 6, 7, 9 |
Per a qualsevol dubte podeu consultar l’enllaç a les Pautes d’avaluació de les titulacions de la Facultat de Psicologia aprovades en Junta Permanent: https://www.uab.cat/web/estudiar/graus/graus/avaluacions-1345722525858.html
L’avaluació de l’assignatura es durà a terme mitjançant 4 evidències d’aprenentatge. Per ordre cronològic:
Ev1 (CI): Treball casos infància. Col·lectiva, Escrita, Virtual, Primer període avaluatiu, Pes 10%,
Ev2 (EI): Examen part infància i adolescència. Individual, Escrita, Presencial, Primer període avaluatiu, Pes 40%.
Ev3 (CA): Treball casos adults. Indv. i/o Col·lect., Escrita i/o Oral, Presencial i virtual, Segon període avaluatiu, Pes 10%.
Ev4 (EA): Examen part adults. Individual, Escrita, Presencial, Segon període avaluatiu, Pes 40%.
Assignatura superada
Es superarà l’assignatura quan la qualificació mitjana ponderada sigui ≥ 5
La mitjana ponderada de l'assignatura és la que implica totes les evidències amb el seu pes:
Nota final (mitjana ponderada) = (Ev1*0.10) + (Ev2*0.40) + (Ev3*0.10) + (Ev4*0.40)
Condició de ‘presentat’ o ‘avaluable’
Un/a estudiant que hagi lliurat evidències d’aprenentatge amb un pes igual o superior a 4 punts (40%) constarà com a “avaluable” (punt 3 reglament d’avaluació, vegeu enllaç al principi).
Recuperació
El model d’avaluació preveu un sistema de recuperació FINAL.
Per poder recuperar l’assignatura cal presentar-se a un examen basat en els continguts TOT EL PROGRAMA (conferències i seminaris). Aquest examen no serveix per a pujar nota en cas d’haver aprovat l'avaluació continuada (punt 5 reglament d’avaluació en base a l’article 116, punt 5 de la Normativa UAB). La nota màxima de l’assignatura que pot obtenir-se amb el sistema de recuperació és de 6.5.
La recuperació consisteix a un examen tipus test amb 4 opcions de resposta i un nombre de preguntes similar al de la suma de les evidències 2 i 4, tot i que avalua tot el temari (evidències 1, 2, 3 i 4). La recuperació es centra en TOTA L’ASSIGNATURA, incloent les evidències d’aprenentatge Ev2 i Ev4 i els continguts de tots els seminaris, avaluats a través de les Ev1 i Ev3.
Podran optar a la recuperació els estudiants que compleixin 3 condicions (vegeu punt 4 reglament):
1) no haver assolit els criteris establerts per superar l’assignatura
2) haver estat avaluats en activitats per valor de 2/3 parts de la qualificació total (és a dir, haver presentat evidències per valor del 66.6% de la nota total en avaluació continuada)
3) tenir una qualificació d’avaluació continuada (qualificació mitjana ponderada) mínima de 3.5, és a dir, una qualificació igual o superior a 3.5
La nota de la recuperació
La nota derivada de la recuperació serà la nota final que es farà constar a l’acta com a nota final de l'assignatura, amb un topall de 6.5, és a dir: per a qualsevol nota de l’examen de recuperació que sigui igual o superior a 6.5 es farà constar un 6.5 a l’acta com a nota final de l’assignatura donat que aquest és el topall o màxim que es pot obtenir a l’assignatura mitjançant el sistema de recuperació. La recuperació es realitzarà la setmana que ho indiqui la facultat.
Alumnat segona convocatòria o més
No es preveu que l’alumnat de 2ª o posterior matrícula s'avaluï mitjançant una única prova de síntesi no recuperable.
Enllaç a les pautes d'avaluació de la facultat: [https://www.uab.cat/web/estudiar/graus/graus/avaluacions-1345722525858.html]
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Ev1. Treball amb casos infància | 10% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 |
Ev2. Examen part infància i adolescència | 40% | 1,5 | 0,06 | 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 |
Ev3. Treball amb casos adults | 10% | 0 | 0 | 2, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 11, 12 |
Ev4. Examen part adults | 40% | 1,5 | 0,06 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 |
Obligatòria
Per a la part de psicopatologia al llarg del desenvolupament (part infants i adolescents):
Ezpeleta, L.y Toro, J. (2014). Psicopatología del desarrollo. Madrid: Pirámide.
Per a la part de psicopatologia al lalrg de l'etapa adulta i la vellesa, un d'aquests dos manuals:
Obiols, J. (Ed.) (2008). Manual de psicopatología general. Madrid: Biblioteca nueva.
Vallejo, J. (1015). Introducción a la Psicopatología y la psiquiatría 8a Edición. Madrid: Elsevier.
Complementària
Asociación Americana de Discapacidades Intelectuales y del Desarrollo (2011). Discapacidad intelectual. Definición, clasificación y sistemas de apoyo. Madrid: Alianza. [American Association of Mental Retardation. (2006). El retard mental. Definició, classificació i sistemes de suport. Vic: Eumo].
American Psychiatric Association (2013). DSM-5 Manual de diagnóstico y estadístico de los trastornos mentales. Washington: American Psychiatric Publishing.
Barkley ,R.A., Benton,C.M. (2000). Hijos desafiantes y rebeldes. Consejos para recuperar el afecto y lograr una mejor relación con su hijo. Barcelona: Ed.Paidós.
Barlow, D. H., & Durand, V. M. (2003). Psicopatología (3ª ed.). Madrid: Thomson.
Bragado, M.C. (2009). Enuresis nocturna: tratamientos eficaces. Madrid: Pirámide.
Bragado, M.C. (1998). Encopresis. Madrid: Pirámide.
Caballo, V.E., Salazar, I.C. y Carrobles, J.A. (Dirs). (2015). Manual de psicopatología y trastornos psicológicos. Madrid: Pirámide.
Belloch, A., Sandin, B., y Ramos, F. (1994). Manual de psicopatología. Vol I. Madrid: McGraw Hill. Interamericana.
Durand, V.M. y Barlow, D. H. ( 2007). Psicopatologia: Un enfoque integral de la psicologia anormal. Thomson Paraninfo .
Echeburúa, E. & de Corral, P. (2009). Trastornos de ansiedad en la infancia y adolescencia. Madrid: Pirámide.
Ezpeleta, L. (Ed.). (2005). Factores de riesgo en psicopatología del desarrollo. Barcelona: Masson.
Kaplan, H. y Sadock, B. (2008). Manual bolsillo psiquiatria clinica.Lippincott Williams & Wilkins. Wolters Kluwer Health.
Méndez, F.X.,Orgilés, M. y Espada, J. P (2008). Ansiedad por separación. Psicopatología, evaluación y tratamiento. Madrid: Pirámide.
Toro, J. (2004). Riesgo y causas de la anorexia nerviosa. Barcelona: Ariel.
No es requereix programari especial per a aquesta assignatura excepte el necessari per accedir a l'aula virtual Moodle i a la bibliografia digital.