Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2502443 Psicologia | OB | 3 | 1 |
A l’apartat Avaluació (pàg. 5, paràgraf PROJECTE2, darrera frase) ha de dir:
Si es presenta només una de les dues coses, la qualificació màxima possible és d’1.9 al total del bloc PROJECTE.
És altament convenient haver adquirit les competències treballades en les assignatures prèvies de l'àrea de metodologia: "Mètodes, dissenys i tècniques d'investigació", "Anàlisi de dades" i “Models Estadístics i Psicomètrics”. Per tant, l'estudiant ha de ser capaç de comprendre i aplicar la metodologia emprada en la investigació en psicologia, particularment, els conceptes de mostreig i de disseny amb metodologia selectiva. Pel que fa a l'anàlisi de dades, cal que sàpiga utilitzar les tècniques bàsiques d'anàlisi descriptiva i inferencial i en especial les tècniques de reducció de dades i d’anàlisi de la fiabilitat. Altres competències prèviament adquirides i especialment necessàries per a estudiar aquesta assignatura són l'aplicació de la normativa APA pel que fa a l'escriptura de textos i de referències i també l'aplicació dels principis ètics de l'avaluació psicològica.
L’assignatura “Psicometria” forma part de la matèria “Mètodes d’investigació i psicometria”. S’imparteix en el primer semestre del tercer curs del Grau en Psicologia. És l’última assignatura de la matèria obligatòria que es cursa. En les tres assignatures prèvies de l'area de metodologia s'adquireixen els fonaments de la metodologia d’investigació i de l'anàlisi de dades, des de la seva versió univariable fins la multivariable.
Els objectius formatius de l’assignatura són:
S’espera que en finalitzar l’assignatura l’estudiant sigui capaç de:
Aquesta assignatura, amb metodologia docent d'Aprenentatge Basat en Projectes (ABP), té un vincle d’Aprenentatge Servei (ApS) amb el Servei de Prèstec d'Instruments d'Avaluació Psicològica de la Facultat de Psicologiai amb el Consejo General de la Psicologia de España. L’ApS és un compromís social de la universitat i a l'hora una proposta educativa a través de la qual l'estudiant pot formar-se tot participant en un projecte docent orientat a resoldre una necessitat real en una determinada comunitat (per a més informació http://pagines.uab.cat/aps, https://eoslhe.eu).
Bloc temàtic 1: Introducció
Bloc temàtic 2: Validesa
Bloc temàtic 3: Fiabilitat
Bloc temàtic 4: Interpretació de les puntuacions
Bloc temàtic 5: Equitat
En aquesta assignatura proposem diferents activitats basades en metodologies d’aprenentatge actiu centrades en l’estudiant. La metodologia docent es fonamenta en l'aprenentatge basat en projectes (ABP) i està encaminada a fomentar l’aprenentatge significatiu i cooperatiu.
Nota: La metodologia docent i l'avaluació proposades poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries. L’equip docent detallarà a través de l’aula moodle o el mitjà de comunicació habitual el format presencial o virtual/on-line de les diferents activitats dirigides i d’avaluació, tenint en compte les indicacions de la facultat en funció del que permeti la situació sanitària.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Seminaris ABP: plantejament i resolució de diferents casos pràctics de caràcter psicomètric i treball tutoritzat sobre el projecte de valoració d'un test que es realitza al llarg del curs (aules tipus seminari i/o equipades amb ordinador) | 26 | 1,04 | 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories presencials i virtuals | 15 | 0,6 | 2, 3, 8 |
Tipus: Autònomes | |||
Activitats cooperatives d'aprenentatge | 10,5 | 0,42 | 2, 3 |
Estudi reflexiu e integració de la materia | 36 | 1,44 | 2, 3, 4, 6 |
Lectura crítica de material psicomètric | 30 | 1,2 | 2, 3, 6, 8 |
Participació en fòrums de debat virtuals | 7,5 | 0,3 | 3 |
Resolució de problemes pautats | 15 | 0,6 | 2, 3 |
Selecció de material psicomètric per a preparar els blocs temàtics teórics | 7,5 | 0,3 | 8, 9 |
L'avaluació d'aquesta assignatura es realitza de forma continuada i té una clara funció formativa. Amb aquesta intenció s'inclou la recuperació dins del desenvolupament normal del curs i no es contempla fer-la en cap convocatòria especial a final de curs.
Les evidències d’aprenentatge han de permetre avaluar tres grups de resultats d’aprenentatge:
Evidències d'aprenentatge per avaluació continuada
L’avaluació s’estructura en dos blocs. En el primer bloc s’avaluen els coneixements de la part teòrica (fins a 5 punts) i en el segon s’avalua un projecte que consta de tasques de desenvolupament (fins a 1.5 punts) i la presentació oral i escrita d’un informe (fins a 4 punts). A l’expedient la nota màxima és de 10 punts. L’avaluació de la part teòrica es fa amb proves presencials de resposta tancada o curta. El projecte consisteix en l’avaluació crítica del manual d’un test.
El primer bloc, que anomenem TEST, consisteix en posar en evidència coneixements de psicometria tot contestant proves que poden anar complementades per una breu argumentació. Es fan tres proves presencials (TEST1a, TEST1b i TEST2). En TEST2 es re-avaluen els coneixements mostrats en TEST1. En aquest bloc es poden acumular fins a 5 punts.
TEST1. Realització de proves de coneixements que inclouen la matèria de tots els temes de l'assignatura impartits fins a aquest moment i no avaluats prèviament. Es fa individualment i de forma presencial repartida en dues sessions durant el curs (TEST1a, previsiblement dins del primer període avaluatiu, i TEST1b, previsiblement durant la setmana 15). S’avalua sobre 5 punts que són recuperables més endavant. En cada sessió es pot obtenir un màxim de 2.5 punts.
TEST2. Realització de la prova que inclou la matèria de tots els temes de l'assignatura. Es fa individualment i de forma presencial durant el segon període avaluatiu. Són recuperables els 5 punts anteriors (TEST1).
El segon bloc comença amb el DESENVOLUPAMENT DEL PROJECTE que persegueix consolidar els coneixements de psicometria que s’estan adquirint tot aplicant-los a la valoració del manual d’un test. Consisteix en fer exercicis sobre el contingut del manual que es proposen, es treballen i es lliuren durant les classes pràctiques. Els exercicis es presenten de manera individual. Es treballen els dos temes inicials de l’assignatura a raó de 0.75 punts pertema de manera que en total es poden sumar fins a 1.5 punts. Aquests punts no són recuperables.
Aquest segon bloc es completa amb la PRESENTACIÓ DE L’INFORME DEL PROJECTE, que consisteix en posar en evidència coneixements de psicometria tot emplenant, lliurant i defensant oralment un document pautat (CET-R o bé COTAN) sobre la valoració del manual d'un test. Es presenta per escrit dues vegades (PROJECTE1 i PROJECTE2) com un treball en equip i en la segona es fa també una defensa individual oral. En aquesta segona vegada es re-avaluen els coneixements mostrats en la primera i la nota pot ser diferent per a cada estudiant. En total es poden acumular fins a 4 punts.
PROJECTE1. Presentació de l'esborrany de l'informe del projecte, on s'inclou la valoració d'aquells apartats del CET-R/COTAN que corresponen als primers temes de l'assignatura. Es fa en equip i es presenta per escrit a l’aula virtual moodle (previsiblement durant la setmana 7). L'equip rep retroalimentació sobre el seu esborrany i una puntuació sobre 4 punts que és recuperable a PROJECTE2.
PROJECTE2. Defensa oral i presentació de l'informe final del projecte. Es valora el grau de coneixement tant del manual del test com de les evidències d'interpretació de puntuacions, validesa i fiabilitat que el recolzen. Es fa una presentació individual oral tot responent a preguntes del professorat i es presenta per escrit l'informe final després de complimentar tots els apartats i d’incorporar tots els suggeriments rebuts. La presentació i defensa oral es fa a les classes pràctiques previsiblement durant la setmana 16. La presentació del text escrit es fa en equip virtualment previsiblement durant la setmana 17. En aquesta evidència són recuperables els 4 punts anteriors (PROJECTE1) de la següent manera: 50% dels punts corresponen a la defensa individual i l’altre 50% a l'informe grupal final. Si es presenta només una de les dues coses, la qualificació màxima possible és d’1.9.
Aquestes evidències (PROJECTE1-PROJECTE2) les avalua el professorat responsable de cada projecte. Els informes millor avaluats en aquesta part passen a una fase de correccions per tal de ser inclosos en la base de dades d'instruments psicològics de la Facultat de Psicologia i ser enviats a l'editorial del manual del test si hi està interessada.
El criteri per a calcular la nota acumulada en les evidències recuperables (TEST1-TEST2 i PROJECTE1-PROJECTE2) és el següent: si la nota obtinguda en l'evidència més recent supera la nota anterior, la nota acumulada és la més recent; en canvi, si la nota obtinguda en l'evidència més recent no supera l'anterior, la nota acumulada és la mitjana de totes dues.
Els resultats de les evidències es comentaran de manera col·lectiva en sessions presencials, i podran ser revisats de forma personalitzada en les sessions de tutories amb el professorat responsable del grup de seminari.
Definició d'assignatura superada
Per a superar l'assignatura cal complir dos requisits dins del mateix curs acadèmic: a) Haver presentat al menys les evidències TEST2 i PROJECTE2, i b) Haver acumulat al llarg del curs un total d’almenys 5 punts, amb un mínim de 2.0 punts al bloc PRESENTACIÓ DE L'INFORME DEL PROJECTE (dels 4 possibles) i un mínim de 2.0 punts al bloc TEST (dels 5 possibles). En cas de no assolir aquests requisits la nota màxima a consignar en l’expedient acadèmic serà de 4.5 punts.
La recuperació és continuada i no es preveu un sistema de recuperació final.
La gestió d'incidènciesamb les evidències d'aprenentatge i, especialment, la dels casos que tot i la recuperació prevista al llarg del curs no arribin al llindar exigit es fa a través d'entrevista personal amb el professorat responsable del grup de classes pràctiques.
Definició d'estudiant no avaluable
L’estudiant que hagi lliurat evidències d'aprenentatge amb un pes igual o superior a 4 punts constarà com a "avaluable". En cas contrari, serà no avaluable.
Estudiant de segona o posterior matrícula
A partir de la segona matrícula, l’alumnat té les mateixes opcions que la resta. Cal desenvolupar un nou projecte i presentar-se a les proves presencials. No es preveu la realització de cap prova de síntesi.
A continuació resumim en una taula les característiques formals de l'avaluació.
Codi EV | Denominació | Pes | Format | Autoria | Via presentació |
D |
DESENVOLUPAMENT DEL PROJECTE. Exercicis a l'aula sobre el contingut del manual |
1.5 | Escrit | Individual | Presencial |
P1 |
PROJECTE1. Presentació de l'esborrany de l'informe (només alguns apartats) |
4b | Escrit | Grupal | Virtual (Moodle) |
T1 |
TEST1a i TEST1b. Proves de coneixement amb argumentació en frase curta (tots els temes impartits fins al moment i no avaluats anteriorment) |
5b | Escrit | Individual | Presencial |
P2 |
PROJECTE2. Presentació final de l'informe oralment (P2i) i per escrit (P2g, tots els apartats i amb incorporació de totsels suggeriments anteriors) |
4a | Oral/Escritl | Individual/Grupal | Presencial/Virtual |
T2 | TEST2. Prova de coneixement (tots els temes) | 5a | Escrit | Individual | Presencial |
Nota.(a) requisit per superar l’assignatura; (b) reavaluable
Enllaç a les pautes d'avaluació de la facultat: https://www.uab.cat/web/estudiar/graus/graus/avaluacions-1345722525858.html
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
0 DESENVOLUPAMENT DEL PROJECTE. Exercicis a l'aula sobre el contingut del manual | Es pot obtenir un màxim d'1,5 punts. | 0 | 0 | 2, 3, 4 |
1 PROJECTE1. Informe (alguns apartats) | Les evidències PROJECTE són acumulatives. Es pot obtenir un màxim de 4 punts. | 0 | 0 | 1, 2, 5, 6, 7, 8, 10 |
2 TEST1. Prova de coneixements de tots els temes de l'assignatura impartits fins el moment i no avaluats anterioment | Les evidències TEST són acumulatives. Es pot obtenir un màxim de 5 punts. | 1 | 0,04 | 3 |
3 PROJECTE2. Informe (tots els apartats) i defensa oral | Les evidències PROJECTE són acumulatives. Es pot obtenir un màxim de 4 punts. | 0 | 0 | 1, 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 |
4 TEST2. Prova de coneixements de tots els temes de l'assignatura | Les evidències TEST són acumulatives. Es pot obtenir un màxim de 5 punts. | 1,5 | 0,06 | 3 |
Manuals de referència:
Abad, Francisco; Olea, Julio; Ponsoda, Vicente i García, Carmen. (2011). Medición en ciencias sociales y de la salud. Síntesis.
American Educational Research Association; American Psychological Association i National Council on Measurement in Education. (2014). Estándares para pruebas educativas y psicológicas. Autor. https://www.testingstandards.net/open-access-files.html
American Educational Research Association; American Psychological Association i National Council on Measurement in Education. (2014). The standards for educational and psychological testing. Autor. https://www.testingstandards.net/open-access-files.html
Bandalos, Deborah L. (2018). Measurement theory and applications for the social sciences. Guilford.
Altres referències:
Espelt, Albert; Viladrich, Carme; Doval, Eduardo; Aliaga, Joan; García-Rueda, Rebeca i Tárrega, Salomé. (2014). Uso equitativo de tests en ciencias de la salud. Gaceta Sanitaria, 28, 408-410. doi: 10.1016/j.gaceta.2014.05.001
Martínez Arias, Maria Rosario; Hernández, Maria José i Hernández, María Victoria. (2006). Psicometría. Alianza Editorial.
Navas, Maria José. (Ed.) (2001). Métodos, diseños y técnicas de investigación en Psicologia (Parte II). Universidad Nacional de Educación a Distancia.
Meneses, Julio. (Co.). (2016). Psicometría. FUOC.
Muñiz, José. (2018). Introducción a la psicometría. Teoría clásica y TRI. Pirámide.
Viladrich, Carme i Doval, Eduardo. (Eds.). (2008). Psicometria. UOC.
No fa al cas.