Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2502443 Psicologia | FB | 1 | 2 |
A l'alumne no se li pressuposa coneixements especials de matemàtiques llevat de conèixer els fonaments d'anàlisi de dades recollides en el curs d'Accés a la Universitat i/o en l'ensenyament secundari en els seus diferents plans d'estudi.
"Mètodes, dissenys i tècniques d'investigació" és la primera assignatura metodològica del pla d'estudis de Psicologia i pertany a la matèria "Estadística". S’imparteix el segon semestre de primer curs. Aquesta ubicació pretén afavorir una adequada transferència de competències metodològiques a les restants matèries. Així mateix, hauria de proporcionar les bases indispensables per a un correcte aprofitament de les restants assignatures metodològiques que la segueixen i complementen.
Els objectius formatius de l'assignatura són:
S'espera que en finalitzar l'assignatura l'alumnat sigui capaç de:
L'assignatura "Mètodes, Dissenys i Tècniques d'Investigació" s'organitza en tres blocs temàtics:
Bloc FDI. Fonaments metodològics i introducció als dissenys d'investigació.
1. Principis de metodologia de recerca.
2. Dissenys experimentals.
3. Dissenys quasiexperimentals.
4. Experiments de cas únic.
5. Dissenys «Ex post facto».
6. Metodologia d'enquestes.
7. Metodologia observacional.
8. Metodologia qualitativa i mètodes mixtes.
Bloc DOCU. Documentació i cerca bibliogràfica.
1. Cerca bibliogràfica: PsycINFO, Pubmed i Web of Science.
2. Gestió bibliogràfica amb Mendeley.
Bloc AD. Anàlisi de dades: estadística descriptiva.
1. Descripció de dades quantitatives.
2. Descripció de dades categòriques.
3. Fonaments de probabilitat i descripció de proves de cribatge/diagnòstic.
En aquesta assignatura proposem diferents activitats basades en metodologies d'aprenentatge actiu centrades en l'alumnat. D'aquesta forma es perfila un plantejament "híbrid" en el qual combinem tècniques didàctiques tradicionals amb altres recursos encaminats a fomentar l'aprenentatge significatiu.
Nota: La metodologia docent i l'avaluació proposades poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries. L’equip docent detallarà a través de l’aula moodle o el mitjà de comunicació habitual el format presencial o virtual/on-line de les diferents activitats dirigides i d’avaluació, tenint en compte les indicacions de la facultat en funció del que permeti la situació sanitària.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classe magistral en grup 1/1 | 55,5 | 2,22 | 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 13, 14, 15, 17, 18, 19, 21, 22 |
Classe pràctica d'aula | 18 | 0,72 | 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 13, 14, 17, 18, 19, 20, 21, 22 |
Classe pràctica de laboratori en aula d'informàtica | 4 | 0,16 | 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 13, 14, 17, 18, 19, 20, 21, 22 |
Tipus: Supervisades | |||
Revisió de problemes integrats | 4 | 0,16 | 20 |
Tutories | 5 | 0,2 | 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 13, 14, 17, 18, 19, 21, 22 |
Tipus: Autònomes | |||
Activitats de lectura crítica | 30 | 1,2 | 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 13, 14, 17, 18, 19, 21, 22 |
Aplicació de tècniques d'estadística descriptiva i interpretació dels resultats que s'obtenen amb els diferents procediments d'anàlisi | 12 | 0,48 | 3, 4, 5, 6, 7, 11, 13, 18, 21, 22 |
Entrenament en programes informàtics basat en tutorials sobre documentació | 26 | 1,04 | 3, 4, 7, 8, 9, 10, 14, 15, 17, 18, 19, 20, 21 |
Estudi i realització (individual o en grup) de resums, esquemes i mapes conceptuals. | 37,2 | 1,49 | 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 13, 14, 17, 18, 19, 21, 22 |
Lectures per a la preparació de les sessions teòriques | 30 | 1,2 | 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 13, 14, 17, 18, 19, 21, 22 |
El procés d'avaluació continuada inclou les següents activitats avaluatives, distribuïdes al llarg del curs (usem les sigles FDI, DOCU i AD introduïdes a l’apartat “Continguts” per indicar la part de la matèria relacionada amb cada evidència):
Tipus 1
- Evidència 1 (presencial). Prova teòrica-pràctica escrita d'autoria individua. Aquesta prova avalua l'adquisició dels continguts del Bloc DOCU i de la primera part del Bloc FDI. Aquesta evidència es realitzarà durant el primer període avaluatiu.
- Evidència 2 (presencial). Prova teòrica-pràctica escrita d'autoria individual i organitzada en dues parts que es realitzaran el mateix dia, durant el segon període avaluatiu:
Excepcionalment, si un/a estudiant no es pot presentar a una de les proves (Evidència 1 o Evidència 2) per una causa justificada, podrà presentar l'evidència durant la setmana de recuperacions. Caldrà aportar un justificant a on consti el motiu pel qual no s'ha pogut presentar a la prova. Per tractar-se d'una mesura excepcional, l'equip docent valorarà la documentació aportada en cada cas i determinarà si es pot aplicar aquesta mesura.
Tipus 2 i 3
- Evidència 3 (presencial). Participació de qualitat en les sessions de pràctiques del Bloc FDI. Autoria individual o en parelles. Format depresentació oral. La realització serà durant lessessions pràctiques, aproximadament, de la setmana 4 a la setmana 13.
- Evidència 4 (virtual). Exercici pràctic del Bloc FDI. Autoria individual. Format de presentació escrit. El lliurament serà, aproximadament, la setmana 11.
- Evidència 5 (virtual). Exercici pràctic del Bloc AD. Autoria individual. Format de presentació escrit. El lliurament serà, aproximadament, la setmana 15. Per a ser avaluat/da en aquesta evidència cal haver assistir a un mínim de 2 pràctiques del Bloc AD (aproximadament, setmanes 14 a 16).
En sintonia amb la noció d'aprenentatge centrat en l'estudiant, proposem un tipus d'avaluació que flexibilitza la forma amb què es pot aconseguir la màxima puntuació. Així, les activitats de tipus 2 i 3 admeten combinacions en diferents itineraris avaluatius.
Definició d'estudiant avaluable
Un/a estudiant es considera avaluable quan ha lliurat evidències d'aprenentatge amb un pes igual o superior a 4 punts (sobre 10).
Definició de superació de l'assignatura
Un/a estudiant ha superat l'assignatura quan compleixi les dues condicions següents:
a) Hagi obtingut una qualificació mínima de 5 punts (sobre 10) en l’avaluació continuada.
b) En cadascuna de les evidència tipus 1 (Evidencia 1 i Evidencies 2) hagi obtingut una puntuació mínima de 3 punts (sobre 10). En cas de no assolir aquests requisits, la nota màxima a consignar a l'expedient acadèmic serà de 4.5 punts (sobre 10).
Recuperació
En la data fixada per la Facultat, seran recuperables les evidències1, 2a i 2b, mitjançant una provateòrica-pràctica escrita d'autoria individual. Per tal que l'alumnat pugui optar a la recuperació cal que es compleixin les dues condicions següents:
a) No haver assolit els criteris establerts per superar l'assignatura, però haver obtingut una nota de l'avaluació continuada major o igual a 3.5 punts;
b) Haver realitzat evidències amb un pes igual o major a 2/3 de la qualificació total.
La nota obtinguda en la recuperació de cada evidència substitueix l'obtinguda prèviament, i la nota màxima que pot aconseguir l'alumnat en cada prova recuperada és de 7 punts (sobre 10). Un cop realitzada la recuperació, es recalcula la nota final de curs amb els mateixos pesos de ponderació sobre cada evidència recuperada i aplicant els mateixos criteris globals que s'empren a l'avaluació continuada. La nota màxima a consignar a l'expedient acadèmic per als estudiants que no superin aquests criteris serà de 4.5 punts (sobre 10).
* No es preveu que l'alumnat de segona o posterior matrícula s’avaluï mitjançant una única prova de síntesi no recuperable.
*En aquest enllaç es poden consultar les pautes d'avaluació de la Facultat de Psicologia:
https://www.uab.cat/web/estudiar/graus/graus/avaluacions-1345722525858.html
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Evidència 1. Prova escrita (FDI-DOCU) | 30% | 1,5 | 0,06 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 12, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22 |
Evidència 2a. Prova escrita (FDI) | 20% | 0,5 | 0,02 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22 |
Evidència 2b. Prova escrita (AD) | 30% | 1,3 | 0,05 | 3, 7, 8, 10, 11, 13, 16, 17, 18, 21 |
Evidència 3. Participació en pràctiques (FDI) | 10% | 0 | 0 | 3, 4, 6, 7, 9, 18, 19, 21, 22 |
Evidència 4. Exercici pràctic (FDI) | 10% | 0 | 0 | 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 14, 15, 18, 19, 20, 21, 22 |
Evidència 5. Exercici pràctic (AD) | 10% | 0 | 0 | 8, 9, 11, 13, 17, 18, 22 |
Bibliografia fonamental:
Pardo, A., Ruiz, M.A., & San Martín, R. (2009). Análisis de datos (I) en ciencias sociales y de la salud. (2ª ed.). Síntesis.
Portell, M., & Vives, J. (2019). Investigación en psicología y logopedia: introducción a los diseños experimentales, cuasi-experimentales y ex post facto. Servei de publicacions de la UAB.
* Electronic resource available on: biblioteca de la UAB
Solanas, A., Salafranca, Ll., Fauquet, J., & Nuñez, M.I. (2005). Estadística descriptiva en Ciencias del Comportamiento. Thomson.
Bibliografia complementària:
Babbie, E. (2000). Fundamentos de la investigación social. Thomson.
Cumming, G., & Calin-Jageman, R. (2016). Introduction to the new statistics. Routledge-Taylor & Francis.
Gambara, H. (2002). Métodos de investigación en Psicología y Educación. Cuaderno de prácticas (3ª ed.). Madrid: McGraw Hill.
Grissom, R.J., & Kim, J.J. (2005). Effect sizes for Research: a broad practical approach. Lawrence Erlbaum Associates, Publishers.
Kline, R.B. (2009). Becoming a behavioral science researcher. The Guilford Press.
Kline, R.B. (2013). Beyond significance testing: Statistics reform in the Behavioral Sciences. American Psychological Association.
León, O.G., & Montero, I. (2015). Métodos de investigación en psicología y educación: las tradiciones cuantitativa y cualitativa (4ª ed.). McGrawHill.
Peña, D. (2001). Fundamentos de estadística. Alianza Editorial.
Sahughnessy, J.J., Zechmeister, E.B., & Zechmesiter, J.S. (2007). Métodos de investigación en Psicología(7ª ed.). McGraw Hill.
Mendeley