Logo UAB
2021/2022

Comptabilitat de Gestió

Codi: 102373 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2501572 Administració i Direcció d'Empreses OT 4 0
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Immaculada Vilardell Riera
Correu electrònic:
Immaculada.Vilardell@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:
No

Equip docent

Immaculada Vilardell Riera

Prerequisits

Per tal d'aconseguir un bon seguiment de l'assignatura és aconsellable haver cursat l'assignatura de "Comptabilitat de Costos".

Objectius

En acabar l’aprenentatge, l'alumne serà capaç de

  • Valorar el cost d'un producte o servei i elaborar el compte de resultats analític basant-se en els costos estàndard.
  • Formular pressupostos operatius i financers.
  • Conèixer els fonaments del control pressupostari i les eines que s’hi utilitzen.
  • Elaborar i interpretar la informació que ofereix el control pressupostari en el context de la presa de decisions empresarials.

Competències

  • Generar i transmetre la informació comptable adequada en cada moment a les necessitats informatives dels diferents usuaris.
  • Organitzar la feina, pel que fa a una bona gestió del temps i a la seva ordenació i planificació.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  • Seleccionar i generar la informació necessària per a cada problema, analitzar-la i prendre decisions partint d'aquesta informació.

Resultats d'aprenentatge

  1. Elaborar la informació relativa a un sistema de comptabilitat de gestió.
  2. Organitzar la feina, pel que fa a una bona gestió del temps i a la seva ordenació i planificació.
  3. Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  4. Seleccionar i generar la informació necessària per a cada problema, analitzar-la i prendre decisions partint d'aquesta informació.
  5. Utilitzar els instruments del procés de planificació i pressupostació financera d'una organització.

Continguts

  

Tema 1. PLANIFICACIÓ, PRESSUPOSTOS, ANÀLISIS I CONTROL DE GESTIÓ

    1.1. Funcions dels pressupostos

    1.2. Pressupostos d’explotació i financers

    1.3. El procés pressupostari

    1.4. El control pressupostari com a eina de gestió

 

Tema 2. PLANIFICACIÓ I ELABORACIÓ DE PRESSUPOSTOS

    2.1. El procés d’elaboració dels pressupostos

    2.2. Concepte, utilitat i determinació dels costos estàndard

    2.3. Els costos dels factors de producció

    2.4. La planificació d'operacions i el pressupost de despeses d'explotació

    2.5. El compte de resultats pressupostat amb Direct Costing i amb Full Costing

    2.6. Els pressupostos de tresoreria

    2.7. Els estats financers pressupostats

 

Tema 3. EL CONTROL PRESSUPOSTARI. EL CONTROL MITJANÇANT EL PRESSUPOST

    3.1. El pressupost com a eina en l'anàlisi de la gestió

    3.2. El pressupost flexible i l'anàlisi de desviacions a partir del pressupost ajustat (l'informe de cinc columnes)

    3.3. Interpretació de les desviacions en volum i en pressupost

    3.4. Integració de les desviacions en un informe de gestió

 

Tema 4. DESGLOSSAMENT DE LES DESVIACIONS EN VOLUM I EN PRESSUPOST

    4.1. Les desviacions en volum: desviacions en ingressos i costos

    4.2. Anàlisi de desviacions en ingressos: grandària de mercat, quota de mercat, volum i mix de productes

    4.3. Desviacions en preu i quantitat de recursos divisibles  

    4.4. Desviacions en despesa en recursos indivisibles

    4.5. Una particularitat del Full Costing: la desviació en absorció de costos fixos

    4.6. Desviacions en els costos directes i fixos

    4.7. Efectes del desacoblament de compres, producció i vendes

 

Tema 5. INFORMACIÓ COMPTABLE I LA PRESA DE DECISIONS

    5.1. Classificació de decisions sobre productes i preus a llarg i curt termini

    5.2. El significat de la rellevància en les dades comptables i la seva relació amb l'horitzó temporal de l'anàlisi

    5.3. La relació entre les decisions a llarg i a curt termini

    5.4. Anàlisi d'algunes decisions operatives habituals

 

 

Metodologia

La metodologia emprada en aquesta assignatura contempla, d'una banda, la utilització d'exposicions teòriques per part de la professora i per l'altra, la preparació prèvia, per part dels alumnes, de lectures, exercicis i casos que seran objecte de discussió conjunta a classe. La preparació, discussió i lliurament d'exercicis i casos forma part del procés d'avaluació de l'alumne.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes de pràctiques 17 0,68 1, 4, 5
Classes de teoria 32,5 1,3 1, 4, 5
Tipus: Supervisades      
Tutories i avaluació 7 0,28 2
Tipus: Autònomes      
Lectures relacionades; Preparació de casos i exercicis; Estudi i elaboració d'esquemes 90 3,6 1, 2, 4, 5

Avaluació

Durant el semestre es realitzaran dos exàmens parcials (37,5% de la nota final del curs cada un) i es recolliran exercicis i casos que de forma regular es proposaran (25% de la nota final). En cap cas no s'admetran lliuraments previs o posteriors, ni lliuraments per part de terceres persones. Els exercicis seran proposats, corregits i avaluats per la professora i, posterirment, seran comentats a classe. El no lliurament d'un exercici serà qualificat amb un zero a efectes del càlcul de la nota mitjana d'aquestes activitats avaluatives.

Aquells alumnes que hagin assolit una nota mínima de 3,5 en un dels exàmens podran recuperar la prova pendent, i se'ls conservaran les notes obtingudes en l'altre examen i la dels exercicis lliurats. Els alumnes que no hagin assolit la nota mínima en els dos exàmens o que, un cop determinada la mitjana dels diferents components, hagin obtingut una nota global del curs igual o superior a 3,5, pèro inferior a 5, podran presentar-se a la recuperació, la qual consistirà en un examen del tots els continguts de l'assignatura. L'estudiant que superi la prova aprovarà l'assignatura amb una nota de 5. En cas contrari, mantindrà la nota anterior.

Es considerarà que un alumne ha decidit participar en l'avaluació contínua quan es presenta a un examen parcial; en canvi, l'alumne que no es presenti a cap examen parcial constarà en l'acta de l'assignatura com "no avaluable".

Calendari d’activitats d’avaluació
Les dates dels exàmens seran les previstes en el calendari d'exàmens de la Facultat: primer parcial, 26 d'octubre de 2021 i segon parcial, 11 de gener de 2022. Les dates de la resta d'activitats d'avaluació (exercicis a l'aula, lliurament de treballs, ...) s'anunciaran amb suficient antelació durant el semestre.

"La programació de les proves d’avaluació no es podrà modificar, tret que hi hagi un motiu excepcional i degudament justificat pel qual no es pugui realitzar un acte d’avaluació. En aquest cas, les persones responsables de les titulacions, prèvia consulta al professorat i a l’estudiantat afectat, proposaran una nova programació dins del període lectiu corresponent."  Apartat 1 de l'Article 115. Calendari de les activitats d’avaluació (Normativa Acadèmica UAB)  

L'alumne de la Facultat d'Economia i Empresa que d'acord amb el paràgraf anterior necessiti canviar una data d'avaluació ha de presentar la petició omplint el document Sol·licitud reprogramació prova 

https://eformularis.uab.cat/group/deganat_feie/nou-reprogramacio-de-proves

Procediment de revisió de les qualificacions
Coincidint amb l'examen final s'anunciarà el dia i el mitjà en que es publicaran les qualificacions finals. De la mateixa manera s'informarà del procediment, lloc, data i hora de la revisió d'exàmens d'acord amb la normativa de la Universitat.

 Procés de recuperació
La data prevista per a la realització de l'examen de recuperació és el 27 de gener de 2022. “Per participar al procés de recuperació l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats que representi un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura o mòdul.” Apartat 3 de l'Article 112 ter. La recuperació (Normativa Acadèmica UAB).

Irregularitats en actes d’avaluació  
Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, i d'acord amb la normativa acadèmica vigent, "en cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0".  Apartat 10de l'Article 116. Resultats de l'avaluació. (Normativa Acadèmica UAB)

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
1er parcial 37,5% 1,75 0,07 1, 2, 3, 4, 5
2n parcial 37,5% 1,75 0,07 1, 2, 4
Pràctiques 25% 0 0 1, 2, 3, 4, 5

Bibliografia

Bàsica

  • AECA (2013) Contabilidad de gestión para la toma de decisiones. Hi ha versió e-book
  • AECA (1998) Costes estándares y análisis de desviaciones.2a. edició. Hi ha versió e-book
  • Horngren CT, Datar SM and Rajan M. (2012) Contabilidad de Costes. Un enfoque gerencial. Pearson Educación. https://elibro.net/es/ereader/uab/37883

Complementària

  • Asociación española de contabilidad y administración de empresas. La contabilidad de gestión. Serie de principios de contabilidad de gestión. AECA.
  • Técnica contable y financiera. Articles seleccionats en cada cas. Revista en format digital disponible al Servei de Biblioteques de la UAB.

Programari

En la resolució dels exercicis es treballarà amb el programa de fulls de càlcul Excel.