Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500786 Dret | OB | 3 | 2 |
Prerequisits
Per assolir els resultats d'aprenentatge proposats és molt recomanable que l'alumna/e l'hagi cursat i aprovat l'assignatura "Dret del Treball i de la Seguretat Social I".
Haver superat l'assignatura esmentada no és un prerequisit oficial per cursar Dret del Treballi de la Seguretat Social II, però sí que resulta una base molt convenient per estar en disposició d'aprovar-la.
Informació sobre llengües
Grup 1 Professors Ricardo Esteban (teoria) i Vidal Aragonés (pràctiques d'aula). Docència en català
Grups 2. Professora Helena Ysàs (teoria i pràctiques d'aula). Docència en català.
Grup 3. Professor Xavier Solà (teoria) i professora Maria Teresa Calzada (pràctiques d'aula). Docència en català.
Grups 51 i 70 . Professor Eduardo Rojo (teoria i pràctiques d'aula). Docència en castellà.
Dret del Treball i de la Seguretat Social II és una assignatura que s'imparteix al segon semestre del tercer any de grau a, a partir dels coneixements assolits dels elements estructurals de la matèria que han estat objecte d'estudi a l'assignatura Dret del Treball i de la Seguretat Social I.
Es tracta d'una assignatura que desenvolupa el règim jurídic de l'accés a l'ocupació, de la contractació laboral, dels drets i deures dels treballadors assalariats, dels poders de direcció i organització empresarial, del règim del salari i del temps de treball, la modificació, la suspensió, l'extinció de la relació laboral i de les relacions laborals especials
LLIÇÓ 1
ACCÉS AL TREBALL I CONFIGURACIÓ GENERAL DEL CONTRACTE DE TREBALL
1. Accés al treball
1.1 Dret al treball i deure de treballar
1.2 Política d’ocupació: concepte, subjectes i mesures
1.3 Col·locació i mediació al mercat de treball: serveis públics i altres subjectes intervinents
2. Contracte de treball
2.1 Origen i evolució històrica
2.2 Concepte i caràcters
2.3 Estructura
2.4 Funcions constitutiva i reguladora
2.5 Tipologia
3. Contractes i relacions laborals de règim especial (remissió)
LLIÇÓ 2
FORMACIÓ DEL CONTRACTE DE TREBALL: ELEMENTS I FASE INICIAL
1. Pressupòsits de validesa del contracte de treball: capacitat de les parts per contractar
1.1 Capacitat per contractar com a treballador. Graus i supòsits de representació i autorització
1.2 Capacitat per contractar com a empresari
2. Elements accidentals del contracte de treball
2.1 Condició
2.2 Termini
3. Forma i formalitats del contracte de treball
4. Validesa i eficàcia del contracte de treball
5. Període de prova
5.1 Concepte i finalitat
5.2 Naturalesa
5.3 Règim jurídic
LLIÇÓ 3 MODALITATS I TIPOLOGIA DEL CONTRACTE DE TREBALL
1. Contractació de durada indefinida i determinada: estabilitat i flexibilitat laboral
2. Contractes de treball de durada indefinida
2.1 Contracte de treball de durada indefinida ordinari
2.2 Contracte de treball fix-discontinu
2.3 Contracte de treball per temps indefinit de suport als emprenedors.
3. Contractes de treball de durada determinada estructurals
3.1 Contracte de treball per a obra o servei determinat
3.2 Contracte de treball eventual per circumstàncies de la producció
3.3 Contracte de treball d'interinitat
4. Contractes de treball de durada determinada de causa mixta
4.1 Contractes formatius: contracte de treball per a la formació i l’aprenentatge, i contracte de treball en pràctiques
4.2 Contracte de relleu
5. Contracte a temps parcial.
6. Altres modalitats i tipus de contracte de treball
LLIÇÓ 4
PODERS EMPRESARIALS I DEURES DE LES PARTS
1. El poder de direcció de l’empresari
2. El poder disciplinari de l'empresari
3. El poder de control de l'empresari
4. Els deures del treballador
4.1 Deure de treballar: el treball degut
4.2 Dependència i deure d'obediència
4.3 Deure de diligència: rendiment degut, col·laboració i contribució a la millora de la productivitat
4.4 Deure de bona fe. Pacte d'exclusivitat, pacte de permanència i prohibició de concurrència
5. Els deuresde l'empresari
5.1 Deure de protecció de la capacitat professional del treballador
5.2 Deure de protecció de la persona del treballador
5.3 Deure de protecció dels béns del treballador. Invencions del treballador
6. Drets i deures de seguretat i salut en el treball: drets i obligacions de l'empresari i del treballador
LLIÇÓ 5
JORNADA LABORAL I INTERRUPCIONS
1. La jornada laboral
1.1 Concepte, fonament i tipologia
1.2 Jornada ordinària i jornades laborals especials
1.3 Jornada laboral extraordinària. Hores extraordinàries
2. Horari de treball
2.1 Concepte
2.2 Fixació i modificació
2.3 Classes
2.4 Horari de treball nocturn
2.5 Treball a torns
3. Interrupcions de la jornada laboral
3.1 Concepte
3.2 Supòsits: interrupcions periòdiques i no periòdiques
3.3 Efectes
4. Interrupcions periòdiques
4.1 Descans diari
4.2 Descans setmanal
4.3 Descans anual: vacances
4.4 Festes laborals
4.5 Calendari laboral
5. Interrupcions no periòdiques: permisos i llicències
LLIÇÓ 6
PRESTACIÓ SALARIAL.
1. El salari
1.1 Concepte
1.2 Caràcters jurídics i econòmics
1.3 Percepcions extra salarials
2. Modalitats i sistemes salarials
3. Estructura salarial
3.1 Salari base
3.2 Complements salarials
4. Fixació del salari
4.1 Fixació heterònoma: salari mínim interprofessional
4.2 Fixació convencional: salari segons convenis col·lectius
4.3 Absorció i compensació
5. Lloc, temps i forma de pagament
6. Protecció del salari
6.1Recàrrec per mora
6.2 Privilegis del crèdit salarial
6.3 Inembargabilitat del salari
6.4 El Fons de Garantia Salarial
LLIÇÓ 7
MODIFICACIÓ DEL CONTRACTE DE TREBALL
1. Modificació del contracte de treball
1.1 Concepte i fonament
1.2 Classes
1.3 Efectes
2. Mobilitat funcional
2.1 Concepte i límits
2.2 Modalitats
2.3 Efectes
3. Mobilitat geogràfica
3.1 Concepte i límits
3.2 Modalitats: desplaçament i trasllat
3.3 Efectes
4. Modificacions substancials de les condicions de treball
4.1 Concepte i límits
4.2 Manifestacions
4.3 Efectes
5. Successió d'empreses
LLIÇÓ 8
SUSPENSIÓ DEL CONTRACTE DE TREBALL
1. La suspensió del contracte de treball
1.1 Concepte i fonaments
1.2 Causes
1.3 Efectes
2. Supòsits de suspensió del contracte de treball
2.1 Per causes referents al treballador
2.2 Per causes referents a l'empresari
2.3 Per causes independents de la voluntat de les parts
2.4 Especial consideració de les excedències
LLIÇÓ 9
EXTINCIÓ DEL CONTRACTE DE TREBALL
1. L'extinció del contracte de treball
1.1 Concepte i fonaments
1.2 Causes
1.3 Efectes
2. Supòsits d'extinció del contracte de treball
2.1 Per decisió del treballador
2.2 Per voluntat concorrent d'ambdues parts
2.3 Per causes independents de la voluntat de les parts
2.4 Per decisió de l’empresari
3. Extinció per causes objectives
3.1 Concepte
3.2 Causes
3.3 Procediment
3.4 Efectes
LLIÇÓ 10
L'ACOMIADAMENT COM A CAUSA D'EXTINCIÓ DEL CONTRACTE DE TREBALL
1. L'acomiadament disciplinari
1.1 Concepte
1.2 Causes
1.3 Procediment: forma, lloc i temps
1.4 Efectes
2. L'acomiadament col·lectiu
2.1 Concepte
2.2 Causes
2.3 Procediment: períodes de consulta, expedient de regulació.
2.4 Efectes
LLIÇÓ 11
CONTRACTES I RELACIONS LABORALS DE RÈGIM ESPECIAL
1. Contractes de treball de règim especial
1.1 Caracterització i significat
1.2 Especialitat del règim jurídic i supletorietat de la normativa comuna
2. Tipologia i règim jurídic
2.1 Contracte de personal d'alta direcció
2.2 Contracte de personal de la llar familiar
2.3 Contracte d'esportistes professionals
2.4 Contracte d'artistes intervinents en espectacles públics
2.5 Contracte d'operadors mercantils
2.6 Contracte de persones amb discapacitat dins centres especials de treball
2.7 Contracte de personal civil dependent d'establiments militars
2.8 Estibadors portuaris
2.9 Reclusos a institucions penitenciàries
2.10 Titulats sanitaris residents
2.11 Advocats en despatxos jurídics
2.10 Altres
El procés d’aprenentatge de l'alumnat en el marc d’aquesta assignatura s’organitzarà a partir dels tres tipus d’activitats formatives que s’exposen a continuació
1. Activitats dirigides
Les activitats dirigides són totes aquelles que es desenvolupen a l’aula amb supervisió del professor/a. Com a activitats dirigides es realitzen dues grans tipologies d’activitats:
En primer lloc, les classes magistrals. Es tracta d’una activitat on el protagonisme principal recau en el professorat i tenen un caràcter essencialment teòric. consistiran en l’exposició de diversos aspectes del temari, prenent com a base la normativa aplicable i els dossiers que eventualment es facilitin a través del Campus Virtual, que inclouran esquemes i altres materials d’interès per a l’anàlisi de cadascun dels temes (extractes de sentències, fragments de convenis col·lectius, etc.).
En segon lloc, les pràctiquees d’aula que es duen a terme amb un protagonisme compartit de professor/a i alumnes. Aquestes activitat tindran un caràcter marcadament pràctic. Consistiran en l’execució de tres macroactivitats pràctiques, cadascuna de les quals implicarà un treball previ fora de l’aula i un treball presencial a l’aula. Tant un com l’altre suposarà la realització d’un seguit de tasques de format divers: identificació i estudi del marc normatiu d’una determinada institució, lectura i comprensió de jurisprudència, recerca de convenis col·lectius, resolució i discussió de casos pràctics, elaboració de documents jurídics i altres.
Les activitats pràctiques s’estructuraran en tres grans blocs o macroactivitats, que inclouran diverses activitats pràctiques i una activitat d’avaluació sobre el conjunt de qüestions tractades en el marc de cada bloc. Per a poder realitzar l’activitat d’avaluació serà imprescindible el previ lliurament dels documents que en cada cas es demanin en relació a les activitats de cada bloc. Les dates de les tres activitats d’avaluació es faran públiques al començament del semestre a través del Campus Virtual.
En la part corresponent al treball previ, algunes o totes les activitats pràctiques es podran executar en grup petit que es conformarà a iniciativa dels i de les alumnes al començament del semestre. En la part corresponent al treball a l’aula, les activitats pràctiques s’executaran en grup o individualment, segons es determini. El mateix es preveu pel que fa a les activitats d’avaluació que podrien fer-se individualment o en grup segons determini el personal docent responsable del grup.
Pel que fa al cronograma on constin les activitats dirigides, aquest es penjarà abans de l’inici de les classes.
2. Activitats supervisades.
Les activitats supervisades són aquelles activitats de tutorització que es poden realitzar fora de l’aula, individual o col·lectivament, per ajudar a l’alumnat en la realització de les seves tasques i en la comprensió de la matèria
3. Activitats autònomes
Les activitats autònomes són totes aquelles en les quals els/les alumnes s’organitzen el seu temps i esforç de forma autònoma, ja sigui individualment o en grup,com la recerca i l’estudi de bibliografia, l’elaboració d’esquemes o resums, etc. En el marc d’aquesta assignatura la part essencial de les activitats autònomes es vincula al seguiment de les classes teòriques i a la preparació de les pràctiques d'aula de l’examen final teòric.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Activitats pràctiques (Discussió, exposició i resolució de casos, simulacions, exposicions) | 22,5 | 0,9 | 2, 6, 13, 15, 16, 18, 19, 20, 25, 29, 31, 33, 35, 36, 37, 38, 39 |
Classes teòriques | 22,5 | 0,9 | 1, 4, 5, 14, 17, 22, 24, 26, 27, 28, 30 |
Tipus: Supervisades | |||
Activitats de tutorització | 4 | 0,16 | 1, 2, 13, 15, 18, 19, 20, 29, 31, 33, 35, 36, 38, 39 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi | 50 | 2 | 1, 4, 5, 14, 17, 22, 24, 25, 26, 27, 28, 30, 31 |
Preparació activitats pràctiques (Cerca i lectura de materials preparatoris per a l'elaboració de pràctiques avaluables. Redacció dels lliuraments per a les pràctiques avaluables) | 40 | 1,6 | 1, 4, 5, 6, 15, 19, 20, 31, 33, 35, 36, 37, 38, 39 |
Aquest sistema combina l’avaluació continuada de les activitats pràctiques i la resolució d’un examen final teòric.
1.1 Avaluació continuada de les activitats pràctiques.
La nota corresponent a l'avaluació continuada de les activitats pràctiques serà la mitjana aritmètica de les qualificacions obtingudes a les tres activitats pràctiques d'avaluació que es realtzaran com a mínim durant el semestre.
1.2 Examen final teòric ordinari.
Només s'hi podran presentar les persones que hagin participat efectivament en, com a mínim, una activitat d'avaluació continuada de les tres previstes, amb independència de la nota mitjana que hagin obtingut.
L'examen consistirà en la resolució d’entre 5 i 10 preguntes, algunes de les quals podran correspondre a qüestions tractades a través de les activitats pràctiques. Cadascuna de les preguntes de l’examen es qualificarà de 0 a 10 punts. La qualificació de l’examen s’obtindrà de la mitjana resultant de la puntuació total obtinguda dividida entre el nombre de preguntes
1.3 Qualificació de l'assignatura amb el sistema d'avaluació ordinari
La puntuació obtinguda a través de l'avaluació continuada de les activitats pràctiques tindrà un valor del 50% de la qualificació de l'assignatura. La puntuació de l'examen final teòric tindrà un valor del 50% de la qualificació de l'assignatura. Per a poder sumar la puntuació corresponent a l'avaluació continuada de les activitats pràctiques cal que la nota de l'examen final teòric sigui de com a mínim de 5 punts sobre 10. Si no s'assoleix aquest mínim la qualificació serà "suspens" i el valor numèric el corresponent a l’examen teòric expressat en el paràmetre 0-10.
La qualificació final de l'assignatura s'obtindrà fent la mitjana corresponent i es considerarà superada si s'assoleix un mínim de 5 punts sobre 10.
En cas que s’aprovi la part teòrica amb una nota igual o superior al 5 i la nota d’avaluació continuada no permeti aprovar l’assignatura, la qualificació de l’examen teòric es guardarà per a la reavaluació. Per tant, l’estudiant únicament haurà d’examinar-se de la part pràctica a l’examen de reavaluació.
2. Reavaluació.
Consta d’un examen teòric i, per algunes persones, també d’un examen pràctic. Hi podran accedir les persones que hagin estat prèviament avaluades en el sistema ordinari en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim del 66 per 100 de la qualificació total de l'assignatura.
2.1 Examen teòric. Consistirà en la resolució d’entre 5 i 10 preguntes, algunes de les quals podran correspondre a qüestions tractades a través de les activitats pràctiques. Cada pregunta es puntuarà de 0 a 10 punts i la nota s'obtindrà de la mitjana corresponent. Aquesta part de l'examen tindrà un valor del 50% de la nota.
2.2 Examen pràctic. Consistirà en la resolució convenientment fonamentada en dret, d’un supòsit pràctic amb el contingut temàtic corresponent a la matèria objecte d’examen, similar als què s’han resolt durant les activitats pràctiques sotmeses a avaluació continuada. Aquesta part de l'examen tindrà un valor del 50% de la nota.
Només hauran de realitzar l'examen pràctic les persones que hagin obtingut una nota inferior a 5 punts sobre 10 a través de les activitats pràctiques d'avaluació continuada. A les persones que hagin obtingut una nota igual o superior a 5 punts se'ls mantindrà aquesta nota com a qualificació de part pràctica.
2.3 La qualificació final de l'examen s'obtindrà fent la mitjana ponderada de la puntuació obtinguda en les dues parts, teòrica i pràctica. L'assignatura s'aprovarà quan aquesta mitjana sigui igual o superior a 5, sempre que la nota de la part teòrica sigui igual o superior a 5. Si la nota de la part teòrica no assoleix aquest mínim, la qualificació serà “suspens” i el valor numèric el corresponent a l’examen teòric expressat en el paràmetre 0-10.
3. Conductes fraudulentes
Una persona que copiï o intenti copiar a un examen tindrà un 0 en l'examen. Una persona que presenti una pràctica en el que hi hagi plagi obtindrà un 0 i rebrà una advertència. En cas de reiteració de la conducta, suspendrà l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Avaluació continuada de classes pràctiques | 50 | 6 | 0,24 | 1, 2, 3, 4, 14, 16, 21, 27, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 39 |
Prova final de síntesis | 50 | 2,5 | 0,1 | 1, 2, 6, 7, 8, 9, 11, 12, 13, 15, 16, 18, 19, 20, 23, 25, 29, 31, 33, 35, 36, 37, 38, 39 |
Revaluació | 50/100 | 2,5 | 0,1 | 1, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 14, 17, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 30, 31 |
La precisió, sobre el manual o manuals utilitzables a cada grup, serà realitzada pel professorat responsable.
Manuals:
Alonso Olea, Manuel,; Casas Baamonde, María Emilia: Derecho del Trabajo, Ed. Civitas. Última edició
Camps Ruiz, Luis Miguel i Ramírez, Juan Manuel: Derecho del Trabajo: Ed. Tirant lo Blanch, última edició. Disponible a la biblioteca digital de la UAB.
Cruz Villalón, Jesús: Compendio de Derecho del Trabajo, Ed. Tecnos, Madrid, última edició
Goertich Peset,José María: Derecho del Trabajo, Ed. Tirant lo Blanch, última edició. Disponible a la biblioteca digital de la UAB.
Martín Valverde, Antonio, Rodríguez-Sañudo, Fermín i García Murcia, Joaquín: Derecho del Trabajo, Ed. Tecnos, última edició
Mercader Uguina, Jesús.: Lecciones de Derecho del Trabajo, Ed. Tirant lo Blanch, última edició. Disponible a la biblioteca digital de la UAB.
Montoya Melgar, Alfredo: Derecho del Trabajo, Ed. Tecnos. Última edició
Ramírez Martínez, Juan Manuel: Curso básico de Derecho del trabajo y de la Seguridad Social, Ed. Tirant lo Blanch, última edición. Disponible a la biblioteca digital de la UAB.
Normativa:
Código Universitario de Derecho del Trabajo, Boletín Oficial del estado, https://www.boe.es/biblioteca_juridica/codigos/codigo.php?id=289&modo=2¬a=0&tab=2
Legislación social básica. Ed. Civitas, última edició
Legislación laboral y deSeguridad Social. Ed. Tecnos, última edició
Legislación laboral y de Seguridad Social. Ed. Aranzadi, última edició
L'assignatura no exigeix un programari específic.