Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500786 Dret | OT | 4 | 0 |
Interès intel·lectual i capacitat discursiva i crítica per analitzar els nous reptes que plantegen els avenços científics en els àmbits de les ciències de la vida i de la biomedicina.
Analitzar el context històric i científic en el que neix la disciplina denominada “Bioètica”.
Mostrar quins són els problemes que han generat els nous avenços en l’àmbit de les ciències de la vida i de la biomedicina, especialment els derivats de l’ús de les Tècniques de Reproducció Assistida.
Examinar la regulació jurídica existent.
Descriure la pluralitat valorativa que sobre aquests temes hi ha en les societats democràtiques actuals.
Crear un espai de discussió apropiat per facilitar l’ adopció de posicions personals fonamentades i possibles consensos que permetin avaluar la normativa jurídica, les convencions socials existents i les pròpies conviccions morals.
Continguts:
1.Bioètica: Orígens: la ciència i la tècnica durant el segle XX; Definicions de la bioètica; Resolució de conflictes bioètics.
2. Bioètica: Gènere; Pluralisme moral; Diversitat Cultural.
3. Bioètica i Big Data: Explotacions del usuari. Noves tecnologues vs dret privacitat i no discriminació
4. Bioètica i Dret: Normes jurídiques internacionals; Constitució; Legislació; Jurisprudència.
5.Tractaments sanitaris: L’experimentació humana i l’experimentació animal; Els drets dels malalts; La confidencialitat de la història clínica i les noves tecnologies de la informació.
6. Reproducció Assistida I: Les Tècniques de Reproducció Assistida; L’estatut jurídic dels embrions; Donació de gàmets i anonimat.
7. Reproducció Assistida II: Maternitat Subrogada; Clonatge reproductiu; Llibertat individual, contracte i mercat.
9. Genètica Humana: Diagnòstic genètic preimplantacional; Teràpia gènica; Genètica i Eugenèsia.
9. Drets sexuals i reproductius: Educació sexual i mètodes anticonceptius; Avortament; Objecció de consciència dels professionals sanitaris.
10. El final de la vida: Negativa al tractament; Cures pal·liatives i sedació terminal; Eutanàsia.
11. Justícia i Salut: Assignació de recursos sanitaris; Igualtat i salut; Obligacions vers les generacions futures.
La docència de l’assignatura i la formació de l’alumnat es farà durant el curs en base a les activitats següents:
2. Activitats supervisades: Activitats que desenvolupa l’alumnat amb la supervisió i suport del professorat.
3. Activitats autònomes: Elaboració de treballs que seran exposats i discutits a l’aula i cerca de bibliografia i material complementari al facilitat pel professorat. Lectura comprensiva de textos i anàlisi crític de materials audiovisuals.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals | 22,5 | 0,9 | 1, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 16 |
Classes pràcctiques i treball en equip | 22,5 | 0,9 | 2, 12, 13, 15 |
Tipus: Autònomes | |||
Lectures | 40 | 1,6 | 1, 7, 10, 12, 13, 15 |
Preparació exàmen | 60 | 2,4 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 15, 16 |
Avaluació:
La nota final s’obtindrà a partir dels elements següents:
1. Treball en equip i defensa oral de un cas pràctic a classe (25% de la nota)
2. Resolució cas práctic a classe individualment (25% de la nota)
2. Examen final (50% de la nota) : Aquest examen s’haurà de superar amb una nota superior a 5 per fer mitja amb la resta de qualificacions de l’avaluació continuada.
La re-evaluació es fará repetint l'exàmen final .
Un alumne/a que copiï o intenti copiar a un examen tindrà un 0 en l'examen. Un alumne/a que presenti una pràctica en el que hi hagi plagi obtindrà un 0 i rebrà una advertència. En cas de reiteració de la conducta, l'alumne suspendrà l'assignatura.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Cas pràctic | 25% | 1 | 0,04 | 1, 3, 6, 7, 10, 11, 12, 13, 15, 16 |
Examen | 50% | 2 | 0,08 | 1, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 16 |
treball en equip | 25% | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16 |
BOLADERAS, Margarita (ed.) ( 2012): Bioética, Género y Diversidad cultural, Barcelona, Proteus.
CASADO, Maria; ROYES, Albert (coords.) (2012): Sobre bioética y género, Navarra, Thomson/Aranzadi.
DE LORA, Pablo/GASCÓN, Marina (2008): Bioética. Principios, Desafios, Debates, Madrid, Alianza Editorial.
Documents on Bioethics and Big Data: exploitation and commercialisation of user data in
public health. Available in: http://www.publicacions.ub.edu/refs/observatoriBioEticaDret/documents/08209.pdf
DOLGIN, Janet L. (2005): Bioethics and the Law, New York, Aspen Publishers.
DICKENSON (2012): Bioethics: all that matters, London, Hodder Education.
DWORKIN, Ronald (1994): El dominio de la vida, Barcelona, Ariel.
HABERMAS, Jürgen (2002): El futuro de la naturaleza humana ¿Hacia una eugenesia liberal?, Barcelona, Paidós.
KUHSE, Helga and SINGER, Peter (2011): A companion to Bioethics, Oxford: Wiley Blackwell.
RODEN, D. (2017) “Humanism, Transhumanism and Posthumanism” available in: https://www.academia.edu/353704/Humanism_Transhumanism_and_Posthumanism
SANDEL, M (2011): Justicia ¿hacemos lo que debemos?, Madrid, Debate.
SANDEL, M (2013): Lo que el dinero no puede comprar. Los límites morales del mercado, Madrid, Debate.
SINGER, Peter (1995): Ética práctica, Madrid, Cambridge University Press.
TOMLINSON, T. “Balancing Principles in Beauchamp and Childress” Michigan StateUniversity. Available in: https://www.bu.edu/wcp/Papers/Bioe/BioeToml.htm
L'assignatura no exigeix un programari especific