2021/2022
Planificació, investigació i innovació
Codi: 102067
Crèdits: 3
Titulació |
Tipus |
Curs |
Semestre |
2500798 Educació Primària |
FB |
3 |
2 |
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
Utilització d'idiomes a l'assignatura
- Llengua vehicular majoritària:
- català (cat)
- Grup íntegre en anglès:
- Sí
- Grup íntegre en català:
- Sí
- Grup íntegre en espanyol:
- No
Equip docent
- Katia Veronica Pozos Perez
- Anna Diaz Vicario
Prerequisits
Aquesta assignatura és part de la matèria Processos i contextos educatius. Per aquest fet, és convenient que s'hagin realitzat i superat les tres assignatures precedents: Educació i contextos educatius, Teories i pràctiques contemporànies en educació i Didàctica i desenvolupament curricular.
Objectius
Aquesta assignatura té com a finalitat donar una visió general sobre la recerca i la innovació educativa en relació als processos de planificació de l’educació. En aquest sentit, es proposa els següents objectius:
- Reflexionar sobre la importància de la investigació i la innovació per a la pràctica educativa.
- Conèixer les característiques i particularitats de la investigació educativa i els principals mètodes de recerca aplicats a l’educació.
- Dissenyar propostes de recerca i d'innovació partint de l'anàlisi de les característiques del context.
- Vincular la innovació i la investigació amb el desenvolupament professional docent i l’organització i la gestió escolar.
Competències
- Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
- Adoptar una actitud i un comportament ètic i actuar d'acord amb els principis deontològics de la professió.
- Analitzar críticament el treball personal i utilitzar els recursos per al desenvolupament professional.
- Assumir la dimensió educadora de la funció docent i fomentar l'educació democràtica per una ciutadania activa.
- Comprendre la funció, les possibilitats i els límits de l'educació en la societat actual i les competències fonamentals que afecten als col·legis d'educació primària i als seus professionals.
- Conèixer els fonaments de l'educació primària
- Conèixer i abordar situacions escolars en contextos multiculturals.
- Conèixer i aplicar experiències innovadores en educació primària.
- Conèixer i aplicar metodologies i tècniques bàsiques d'investigació educativa i ser capaç de dissenyar projectes d'innovació identificant indicadors d'avaluació.
- Conèixer l'evolució històrica de la família, els diferents tipus de famílies, d'estils de vida i educació en el context familiar.
- Conèixer l'evolució històrica del sistema educatiu en el nostre país i els condicionants polítics i legislatius de l'activitat educativa.
- Conèixer l'organització de les escoles d'educació primària i la diversitat d'accions que comprèn el seu funcionament.
- Conèixer les àrees curricular de l'Educació Primària, la relació interdisciplinar entre elles, els criteris d'avaluació i el cos de coneixements didàctics entorn als procediments d'ensenyament i aprenentatge respectius.
- Desenvolupar les funcions de tutoria i d'orientació amb els estudiants i les seves famílies, atenent les necessitats pròpies dels estudiants. Assumir que l'exercici de la funció docent ha d'anar perfeccionant-se i adaptant-se als canvis científics, pedagògics i socials al llarg de la vida.
- Dissenyar i regular espais d'aprenentatge en contextos de diversitat i que tinguin en compte la igualtat de gènere, la equitat i el respecte cap als drets humans que conformen els valors de la formació ciutadana.
- Gestionar la informació relativa a l'àmbit professional per a la presa de decisions i l'elaboració d'informes.
- Introduir canvis en els mètodes i els processos de l'àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
- Mantenir una relació crítica i autònoma respecte els sabers, els valors i les institucions socials públiques i privades.
- Participar en la definició del projecte educatiu i en l'activitat general del centre tenint en compte criteris de gestió de qualitat.
- Reconèixer i avaluar la realitat social i la interrelació de factors implicats com a necessària anticipació de l'acció.
- Reflexionar entorn les pràctiques d'aula per tal d'innovar i millorar la tasca docent. Adquirir hàbits i destreses per a l'aprenentatge autònom i cooperatiu i promoure'l entre els estudiants.
Resultats d'aprenentatge
- Accedir a una informació bàsica i contextual de les principals aportacions pedagògiques teòriques i pràctiques que incideixen en la professió docent.
- Analitzar críticament els principis, valors i procediments que regeixen l'exercici de la professió.
- Analitzar críticament i autònomament les principals formulacions i pràctiques pedagògiques en l'actualitat tot sent capaç d'argumentar l'assumpció de criteris propis.
- Analitzar críticament la realitat escolar i específicament d'aula per tal de proposar àmbits de millora.
- Analitzar críticament, tot destriant el fonamental de l'accessori, innovacions en l'àmbit de l'educació primària
- Analitzar els condicionants contextuals que porten a la justificació de les innovacions en els contextos escolars.
- Analitzar els processos didàctics a l'aula i fora de l'aula.
- Analitzar les característiques d'una acció tutorial de qualitat.
- Analitzar necessitats individuals i socials dels grups.
- Analitzar, contextualment i pedagògicament, projectes educatius i informes d'avaluació nacionals i internacionals que versin sobre l'educació infantil i primària i que ajuden a prendre decisions en l'àmbit de la política educativa.
- Aprofundir en el coneixement de determinats autors i moviments pedagògics que han tingut una especial rellevància en el pensament i la pràctica educativa en el nostre país.
- Avaluar l'activitat docent a l'aula, integrant processos d'autoavaluació.
- Comprendre els principals corrents del pensament contemporani d'influència educativa i la seva repercussió en les etapes educatives d'infantil i primària.
- Comprendre els processos que es donen en les accions educatives i la seva incidència en la formació integral, tot assumint que l'exercici de la funció educativa ha d'anar perfeccionant-se i adaptant-se als canvis científics, pedagògics i socials al llarg de la vida.
- Comprendre els referents teòrics i legals de les institucions educatives i demostrar un coneixement de la diversitat d’'accions que composen el seu funcionament.
- Comprendre l'evolució històrica dels principals corrents del pensament pedagògic a partir dels diversos contextos canviants que incideixen en la docència.
- Comprendre la funció, les possibilitats i els límits de l'educació en la societat actual i analitzar i valorar la incidència dels referents històrics, culturals, polítics i ambientals en les situacions i propostes educatives i formatives.
- Conèixer el plantejament avaluatiu, i concretament els criteris d'avaluació a l'educació primària.
- Conèixer experiències internacionals i exemples de pràctiques innovadores en educació per analitzar la pràctica docent i les condicions institucionals que l'emmarquen.
- Conèixer l'evolució històrica de la família, els diferents tipus de famílies, d'estils de vida i d'educació en el context familiar.
- Conèixer l'evolució històrica del sistema educatiu espanyol situant-lo en el context europeu així com la legislació que el regula.
- Dissenyar estratègies didàctiques d'acord amb les necessitats i característiques diverses dels grups.
- Dissenyar i aplicar dispositius d'avaluació inicial.
- Dissenyar processos d'acció tutorial d'acord amb l'anàlisi de les necessitats dels estudiants.
- Elaborar projectes d'innovació aplicant la seqüència de programació adequada segons el paradigma o l'enfoc de referència.
- Emprar metodologies i tècniques adients per a la planificació de projectes d'innovació.
- Explicar el codi deontològic, explícit o implícit, de l'àmbit de coneixement propi.
- Identificar els principals canvis que en l'actualitat incideixen sobre la pràctica educativa i l'exercici professional docent.
- Identificar les àrees curricular a l'etapa de primària.
- Identificar àrees i àmbits d'innovació en el context escolar.
- Introduir-se en el coneixement dels principals moviments pedagògics internacionals i, especialment europeus, que han influït en la teoria i pràctiques pedagògiques contemporànies d'incidència en l'escola infantil i primària.
- Observar i descriure les principals limitacions però també possibilitats dels actuals projectes i pràctiques educatives de diferents centres i professionals de la docència.
- Planificar accions d'ensenyament -aprenentatge que permetin atendre a la diversitat de l'aula.
- Proposar nous mètodes o solucions alternatives fonamentades.
- Proposar projectes d'innovació concrets per a les aules d'educació primària tenint en compte les possibilitats del context.
- Proposar projectes i accions que estiguin d’acord amb els principis de responsabilitat ètica i de respecte pels drets humans i els drets fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
- Proposar àmbits de millora en les aules d'educació primària segons les possibilitats del context i a partir de principis científics.
- Reconèixer el valor social de l'educació i el valor de la diversitat per adquirir recursos que afavoreixin la integració educativa i l'actuació en contextos multiculturals.
- Redactar projectes d'innovació tenint en compte les característiques tècniques d'aquests.
- Relacionar innovació, investigació i desenvolupament professional.
- Valorar l'impacte de les dificultats, els prejudicis i les discriminacions que poden incloure les accions o projectes, a curt o llarg termini, en relació amb determinades persones o col·lectius.
- Vincular la innovació com element de desenvolupament professional.
Continguts
El rol del docent en la investigació i la innovació
- El docent com a investigador de la seva pràctica
- El docent com a professional reflexiu
- El desenvolupament professional docent
La investigació en educació
- El procés d'investigació
- Metodologies i tècniques d'investigació
- La investigació-acció al servei de la transformació educativa
- Les evidències de recerca per a fonamentar la pràctica educativa i els processos d’innovació
Metodologia
PRESENCIALS EN GRAN GRUP
Les activitats presencials de gran grup es realitzen amb tot el grup classe i tenen per objectiu presentar i reflexionar al voltant dels continguts propis de l’assignatura. Malgrat que el protagonisme recaigui fonamentalment en el professor/a, s’espera que l’alumnat participi activament en la construcció del coneixement professional.
SEMINARIS PRESENCIALS EN GRUPS REDUÏTS
Els seminaris en grups reduïts són espais de treball (amb 1/3 o 1/2 del gran grup) on mitjançant tasques concretes en petits grups de 5 persones s’aprofundeix en els continguts de l’assignatura, tot promovent l’accessibilitat i la participació. Durant les hores de seminari, els estudiants hauran de resoldre un conjunt de pràctiques relacionades amb els diversos punts del temari i que, en ocasions, hauran de finalitzar com a part de les hores de treball autònom.
AVALUACIÓ
L'avaluació de l'assignatura és continuada, promovent una avaluació formativa i formadora. L'estudiant ha d'assistir a les activitats d'avaluació programades, tant continues com finals, i que el professorat explicarà en la primera sessió de l'assignatura. L'avaluació es realitzarà dels continguts, de l'assoliment dels objectius i del progrés dels estudiants.
TREBALL AUTÒNOM
Els estudiants hauran de realitzar lectures, reflexions i cerca d’informació sobre els diversos continguts del temari, demostrant autonomia per anar construint el seu coneixement i competències sobre la planificació, la investigació i lainnovació educativa.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Avaluació
L'assistència a les activitats dirigides (presencials en gran grup i seminaris) és obligatòria. En el cas que es produeixi una absència, caldrà que aquesta sigui justificada. En cap cas, les absències poden representar més del 20% del temps total destinat a les activitats dirigides. Els justificants que es presenten en cas d'absència serveixen únicament per explicar l'absència i en cap cas eximeixen de la presència.
L’avaluació de l’assignatura es realitzarà al llarg de tot el semestre (continuada). Per aprovar l’assignatura, cal tenir aprovades totes i cadascuna de les evidències d’avaluació:
- Pràctiques grupals de caràcter analític i aplicat vinculats als continguts de l’assignatura.
- Exercicis individuals de caràcter analític i reflexiu vinculats als continguts de l’assignatura. Inclourà un exercici autoavaluatiu sobre el propi procés d'ensenyament-aprenentatge i el nivell d'assoliment dels continguts, competències i resultats d'aprenentatge propis de l'assignatura.
- Prova escrita individual vinculada als continguts de l’assignatura, fet que inclou tant les lectures, com el contingut desenvolupat en les sessions de gran grup, les sessions de seminari i les pràctiques i exercicis individuals.
Per aprovar l'assignatura cal que totes les evidències tinguin una qualificació mínima de 5 punts en una escala de 10. Cadascuna de les evidències d'avaluació té un pes específic que es pot consultar a la taula de més avall. En cas de no presentar alguna de les evidències, no es qualificarà a l'estudiant entenent que no s'ha presentat.
El primer dia de l’assignatura, el professorat comunicarà les dates de lliurament i avaluació de les activitats i proves, que constarà també en el programa de l’assignatura de cada grup disponible a l’Aula Moodle. El lliurament de les pràctiques grupals i exercicis individuals es farà al llarg de l'assignatura; la prova escrita individual tindrà lloc l’últim dia d’assignatura.
El professorat responsable de cada grup, establirà la data per a la re-avaluació de pràctiques grupals i exercicis individuals suspesos, com la data de recuperació de la prova escrita individual, i que quedarà recollida en el programa i cronograma de l’assignatura. La re-avaluació i la recuperació es farà unes setmanes després de finalitzar l’assignatura. En la re-avaluació i en la recuperació només es podrà obtenir la suficiència (nota màxima de 5).
El professorat retornarà les pràctiques i exercicis en avaluació continua en el termini aproximat de tres setmanes. Les qualificacions de cada una de les evidències d'avaluació es faran públiques a l'Aula Moodle. L'estudiant que vulgui revisar la nota, haurà de fer-ho dins en el termini establert pel professorat de l'assignatura i que serà comunicat convenientment en el seu moment.
En totes les evidències d’avaluació (individuals i grupals) es tindrà en compte la correcció lingüística, la redacció i els aspectes formals de presentació. L’alumnat ha de ser capaç d'expressar-se amb fluïdesa i correcció i ha de mostrar un alt grau de comprensió dels textos acadèmics. Una activitat pot ser retornada (no avaluada) o suspesa si el professorat considera que no compleix aquests requisits. Es demana que abans de lliurar una evidència d’aprenentatge es comprovi que es respecten aquests criteris i que les fonts, notes, citacions textuals i referències bibliogràfiques, segueixen la normativa APA, d’acord a la documentació que es resumeix en les següents fonts: https://ddd.uab.cat/pub/recdoc/2016/145881/citrefapa_a2016.pdf i http://wuster.uab.es/web_argumenta_obert/unit_20/sot_2_03.html
La còpia o plagi dematerial, tant en el cas de les pràctiques, exercicis, com proves escrites, constitueixen un delicte que comporta suspendre l’assignatura de Planificació, Investigació i Innovació, perdent la possibilitat de recuperar-la, tant si és un treball individual com en grup (en aquest cas, tots els membres del grup suspendran). Es considerarà que un treball, activitat o prova escrita està “copiat” quan reprodueixi totalment o parcialment el treball d’un company, i que està “plagiat” quan es presenti com a pròpia una part del text d’un autor sense citar-ne la font. En cas de detectar alguna de les dues males praxis, el professorat estudiarà si és convenient sol·licitar l’obertura d’un expedient acadèmic. Podeu consultar més informació sobre el plagi a http://wuster.uab.es/web_argumenta_obert/unit_20/sot_2_01.html
En el marc d’aquesta assignatura cal mostrar una actitud compatible amb la professió docent: la puntualitat, la participació, el respecte, la cooperació, l’ús adequat dels dispositius electrònics (mòbil, ordinador, etc.), l’empatia, la correcció en la comunicació amb els altres, i el respecte a la diversitat i pluralitat d’idees, persones i situacions. Igualment, és necessari que els estudiants participin activament durant les sessions, siguin responsables i rigorosos en el treball autònom i demostrin pensament crític i compromís ètic amb els principis deontològics de la professió docent.
Activitats d'avaluació
Títol |
Pes |
Hores |
ECTS |
Resultats d'aprenentatge |
Exercicis individuals, incloent una autoavaluació |
40% |
0
|
0 |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 25, 26, 27, 29, 30, 31, 32, 37, 38, 39, 40, 42
|
Prova escrita individual |
30% |
0
|
0 |
2, 4, 5, 10, 14, 17, 19, 20, 21, 22, 26, 27, 28, 30, 33, 38, 39, 40, 42
|
Pràctiques grupals |
30% |
0
|
0 |
3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 23, 24, 25, 26, 32, 34, 35, 36, 37, 41
|
Bibliografia
ALBERT, M.J. (2007). La investigación educativa: claves teóricas. McGraw-Hill: Madrid.
BISQUERRA, R. (Coord.) (2004). Metodología de la investigación educativa. La Muralla: Madrid.
DE MIGUEL, M. (Coord.) (1996). El desarrollo profesional docente y las resistencias a la innovación educativa. Servicio de publicaciones de la Universidad de Oviedo: Oviedo.
IMBERNÓN, F. (2002). La investigación educativa como herramienta de formación del profesorado: reflexión y experiencias de investigación educativa. Graó: Barcelona.
LATORRE, A. (2008). La investigación-acción. Conocer y cambiar la práctica educativa. Barcelona: Graó.
GAIRÍN, J. & ION, G. (Coord.) (2021). Prácticas educativas basadas en evidencias. Reflexiones, estratègies y buenas prácticas. Madrid: Narcea.
MENESES, J. (Coord.), RODRÍGUEZ-GÓMEZ, D. & VALERO, S. (2019). Investigación educativa. Una competència profesional para la intervención. Barcelona: Editorial UOC.
SÁNCHEZ HUETE, J. C. (Coord.) (2008). Compendio de Didáctica General. Editorial CCS: Madrid.
Pàgines web de revistes d’educació:
Programari
Per aquesta assignatura, no es requereix cap programari específic.