Logo UAB
2021/2022

Planificació, investigació i innovació

Codi: 102067 Crèdits: 3
Titulació Tipus Curs Semestre
2500798 Educació Primària FB 3 2
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Anna Diaz Vicario
Correu electrònic:
Anna.Diaz@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:
No

Equip docent

Katia Veronica Pozos Perez
Anna Diaz Vicario

Prerequisits

Aquesta assignatura és part de la matèria Processos i contextos educatius. Per aquest fet, és convenient que s'hagin realitzat i superat les tres assignatures precedents: Educació i contextos educatius, Teories i pràctiques contemporànies en educació i Didàctica i desenvolupament curricular.

Objectius

Aquesta assignatura té com a finalitat donar una visió general sobre la recerca i la innovació educativa en relació als processos de planificació de l’educació. En aquest sentit, es proposa els següents objectius:

  1. Reflexionar sobre la importància de la investigació i la innovació per a la pràctica educativa.
  2. Conèixer les característiques i particularitats de la investigació educativa i els principals mètodes de recerca aplicats a l’educació.
  3. Dissenyar propostes de recerca i d'innovació partint de l'anàlisi de les característiques del context.
  4. Vincular la innovació i la investigació amb el desenvolupament professional docent i l’organització i la gestió escolar.

Competències

  • Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  • Adoptar una actitud i un comportament ètic i actuar d'acord amb els principis deontològics de la professió.
  • Analitzar críticament el treball personal i utilitzar els recursos per al desenvolupament professional.
  • Assumir la dimensió educadora de la funció docent i fomentar l'educació democràtica per una ciutadania activa.
  • Comprendre la funció, les possibilitats i els límits de l'educació en la societat actual i les competències fonamentals que afecten als col·legis d'educació primària i als seus professionals.
  • Conèixer els fonaments de l'educació primària
  • Conèixer i abordar situacions escolars en contextos multiculturals.
  • Conèixer i aplicar experiències innovadores en educació primària.
  • Conèixer i aplicar metodologies i tècniques bàsiques d'investigació educativa i ser capaç de dissenyar projectes d'innovació identificant indicadors d'avaluació.
  • Conèixer l'evolució històrica de la família, els diferents tipus de famílies, d'estils de vida i educació en el context familiar.
  • Conèixer l'evolució històrica del sistema educatiu en el nostre país i els condicionants polítics i legislatius de l'activitat educativa.
  • Conèixer l'organització de les escoles d'educació primària i la diversitat d'accions que comprèn el seu funcionament.
  • Conèixer les àrees curricular de l'Educació Primària, la relació interdisciplinar entre elles, els criteris d'avaluació i el cos de coneixements didàctics entorn als procediments d'ensenyament i aprenentatge respectius.
  • Desenvolupar les funcions de tutoria i d'orientació amb els estudiants i les seves famílies, atenent les necessitats pròpies dels estudiants. Assumir que l'exercici de la funció docent ha d'anar perfeccionant-se i adaptant-se als canvis científics, pedagògics i socials al llarg de la vida.
  • Dissenyar i regular espais d'aprenentatge en contextos de diversitat i que tinguin en compte la igualtat de gènere, la equitat i el respecte cap als drets humans que conformen els valors de la formació ciutadana.
  • Gestionar la informació relativa a l'àmbit professional per a la presa de decisions i l'elaboració d'informes.
  • Introduir canvis en els mètodes i els processos de l'àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
  • Mantenir una relació crítica i autònoma respecte els sabers, els valors i les institucions socials públiques i privades.
  • Participar en la definició del projecte educatiu i en l'activitat general del centre tenint en compte criteris de gestió de qualitat.
  • Reconèixer i avaluar la realitat social i la interrelació de factors implicats com a necessària anticipació de l'acció.
  • Reflexionar entorn les pràctiques d'aula per tal d'innovar i millorar la tasca docent. Adquirir hàbits i destreses per a l'aprenentatge autònom i cooperatiu i promoure'l entre els estudiants.

Resultats d'aprenentatge

  1. Accedir a una informació bàsica i contextual de les principals aportacions pedagògiques teòriques i pràctiques que incideixen en la professió docent.
  2. Analitzar críticament els principis, valors i procediments que regeixen l'exercici de la professió.
  3. Analitzar críticament i autònomament les principals formulacions i pràctiques pedagògiques en l'actualitat tot sent capaç d'argumentar l'assumpció de criteris propis.
  4. Analitzar críticament la realitat escolar i específicament d'aula per tal de proposar àmbits de millora.
  5. Analitzar críticament, tot destriant el fonamental de l'accessori, innovacions en l'àmbit de l'educació primària
  6. Analitzar els condicionants contextuals que porten a la justificació de les innovacions en els contextos escolars.
  7. Analitzar els processos didàctics a l'aula i fora de l'aula.
  8. Analitzar les característiques d'una acció tutorial de qualitat.
  9. Analitzar necessitats individuals i socials dels grups.
  10. Analitzar, contextualment i pedagògicament, projectes educatius i informes d'avaluació nacionals i internacionals que versin sobre l'educació infantil i primària i que ajuden a prendre decisions en l'àmbit de la política educativa.
  11. Aprofundir en el coneixement de determinats autors i moviments pedagògics que han tingut una especial rellevància en el pensament i la pràctica educativa en el nostre país.
  12. Avaluar l'activitat docent a l'aula, integrant processos d'autoavaluació.
  13. Comprendre els principals corrents del pensament contemporani d'influència educativa i la seva repercussió en les etapes educatives d'infantil i primària.
  14. Comprendre els processos que es donen en les accions educatives i la seva incidència en la formació integral, tot assumint que l'exercici de la funció educativa ha d'anar perfeccionant-se i adaptant-se als canvis científics, pedagògics i socials al llarg de la vida.
  15. Comprendre els referents teòrics i legals de les institucions educatives i demostrar un coneixement de la diversitat d’'accions que composen el seu funcionament.
  16. Comprendre l'evolució històrica dels principals corrents del pensament pedagògic a partir dels diversos contextos canviants que incideixen en la docència.
  17. Comprendre la funció, les possibilitats i els límits de l'educació en la societat actual i analitzar i valorar la incidència dels referents històrics, culturals, polítics i ambientals en les situacions i propostes educatives i formatives.
  18. Conèixer el plantejament avaluatiu, i concretament els criteris d'avaluació a l'educació primària.
  19. Conèixer experiències internacionals i exemples de pràctiques innovadores en educació per analitzar la pràctica docent i les condicions institucionals que l'emmarquen.
  20. Conèixer l'evolució històrica de la família, els diferents tipus de famílies, d'estils de vida i d'educació en el context familiar.
  21. Conèixer l'evolució històrica del sistema educatiu espanyol situant-lo en el context europeu així com la legislació que el regula.
  22. Dissenyar estratègies didàctiques d'acord amb les necessitats i característiques diverses dels grups.
  23. Dissenyar i aplicar dispositius d'avaluació inicial.
  24. Dissenyar processos d'acció tutorial d'acord amb l'anàlisi de les necessitats dels estudiants.
  25. Elaborar projectes d'innovació aplicant la seqüència de programació adequada segons el paradigma o l'enfoc de referència.
  26. Emprar metodologies i tècniques adients per a la planificació de projectes d'innovació.
  27. Explicar el codi deontològic, explícit o implícit, de l'àmbit de coneixement propi.
  28. Identificar els principals canvis que en l'actualitat incideixen sobre la pràctica educativa i l'exercici professional docent.
  29. Identificar les àrees curricular a l'etapa de primària.
  30. Identificar àrees i àmbits d'innovació en el context escolar.
  31. Introduir-se en el coneixement dels principals moviments pedagògics internacionals i, especialment europeus, que han influït en la teoria i pràctiques pedagògiques contemporànies d'incidència en l'escola infantil i primària.
  32. Observar i descriure les principals limitacions però també possibilitats dels actuals projectes i pràctiques educatives de diferents centres i professionals de la docència.
  33. Planificar accions d'ensenyament -aprenentatge que permetin atendre a la diversitat de l'aula.
  34. Proposar nous mètodes o solucions alternatives fonamentades.
  35. Proposar projectes d'innovació concrets per a les aules d'educació primària tenint en compte les possibilitats del context.
  36. Proposar projectes i accions que estiguin d’acord amb els principis de responsabilitat ètica i de respecte pels drets humans i els drets fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  37. Proposar àmbits de millora en les aules d'educació primària segons les possibilitats del context i a partir de principis científics.
  38. Reconèixer el valor social de l'educació i el valor de la diversitat per adquirir recursos que afavoreixin la integració educativa i l'actuació en contextos multiculturals.
  39. Redactar projectes d'innovació tenint en compte les característiques tècniques d'aquests.
  40. Relacionar innovació, investigació i desenvolupament professional.
  41. Valorar l'impacte de les dificultats, els prejudicis i les discriminacions que poden incloure les accions o projectes, a curt o llarg termini, en relació amb determinades persones o col·lectius.
  42. Vincular la innovació com element de desenvolupament professional.

Continguts

El rol del docent en la investigació i la innovació

  • El docent com a investigador de la seva pràctica
  • El docent com a professional reflexiu
  • El desenvolupament professional docent

La investigació en educació

  • El procés d'investigació
  • Metodologies i tècniques d'investigació
  • La investigació-acció al servei de la transformació educativa
  • Les evidències de recerca per a fonamentar la pràctica educativa i els processos d’innovació

Metodologia

PRESENCIALS EN GRAN GRUP

Les activitats presencials de gran grup es realitzen amb tot el grup classe i tenen per objectiu presentar i reflexionar al voltant dels continguts propis de l’assignatura. Malgrat que el protagonisme recaigui fonamentalment en el professor/a, s’espera que l’alumnat participi activament en la construcció del coneixement professional.

SEMINARIS PRESENCIALS EN GRUPS REDUÏTS

Els seminaris en grups reduïts són espais de treball (amb 1/3 o 1/2 del gran grup) on mitjançant tasques concretes en petits grups de 5 persones s’aprofundeix en els continguts de l’assignatura, tot promovent l’accessibilitat i la participació. Durant les hores de seminari, els estudiants hauran de resoldre un conjunt de pràctiques relacionades amb els diversos punts del temari i que, en ocasions, hauran de finalitzar com a part de les hores de treball autònom.

AVALUACIÓ

L'avaluació de l'assignatura és continuada, promovent una avaluació formativa i formadora. L'estudiant ha d'assistir a les activitats d'avaluació programades, tant continues com finals, i que el professorat explicarà en la primera sessió de l'assignatura. L'avaluació es realitzarà dels continguts, de l'assoliment dels objectius i del progrés dels estudiants.

TREBALL AUTÒNOM

Els estudiants hauran de realitzar lectures, reflexions i cerca d’informació sobre els diversos continguts del temari, demostrant autonomia per anar construint el seu coneixement i competències sobre la planificació, la investigació i lainnovació educativa.

Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Avaluació 0 0 5, 10, 14, 30, 40, 42
Presencials en gran grup 15 0,6 2, 4, 14, 17, 19, 20, 26, 27, 28, 30, 38, 39, 40, 42
Seminaris 7 0,28 3, 4, 5, 6, 9, 23, 25, 26, 32, 34, 35, 36, 37, 39, 41
Tipus: Supervisades      
Pràctiques, tutories i seguiment de les activitats 7 0,28 2, 4, 5, 14, 15, 16, 19, 21, 26, 28, 30, 32, 38, 40
Tipus: Autònomes      
Treball autònom i estudi 46 1,84 1, 2, 3, 5, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 21, 31, 32, 40, 42

Avaluació

L'assistència a les activitats dirigides (presencials en gran grup i seminaris) és obligatòria. En el cas que es produeixi una absència, caldrà que aquesta sigui justificada. En cap cas, les absències poden representar més del 20% del temps total destinat a les activitats dirigides. Els justificants que es presenten en cas d'absència serveixen únicament per explicar l'absència i en cap cas eximeixen de la presència.

L’avaluació de l’assignatura es realitzarà al llarg de tot el semestre (continuada). Per aprovar l’assignatura, cal tenir aprovades totes i cadascuna de les evidències d’avaluació:

  • Pràctiques grupals de caràcter analític i aplicat vinculats als continguts de l’assignatura.
  • Exercicis individuals de caràcter analític i reflexiu vinculats als continguts de l’assignatura. Inclourà un exercici autoavaluatiu sobre el propi procés d'ensenyament-aprenentatge i el nivell d'assoliment dels continguts, competències i resultats d'aprenentatge propis de l'assignatura.
  • Prova escrita individual vinculada als continguts de l’assignatura, fet que inclou tant les lectures, com el contingut desenvolupat en les sessions de gran grup, les sessions de seminari i les pràctiques i exercicis individuals.

Per aprovar l'assignatura cal que totes les evidències tinguin una qualificació mínima de 5 punts en una escala de 10. Cadascuna de les evidències d'avaluació té un pes específic que es pot consultar a la taula de més avall. En cas de no presentar alguna de les evidències, no es qualificarà a l'estudiant entenent que no s'ha presentat.

El primer dia de l’assignatura, el professorat comunicarà les dates de lliurament i avaluació de les activitats i proves, que constarà també en el programa de l’assignatura de cada grup disponible a l’Aula Moodle. El lliurament de les pràctiques grupals i exercicis individuals es farà al llarg de l'assignatura; la prova escrita individual tindrà lloc l’últim dia d’assignatura.

El professorat responsable de cada grup, establirà la data per a la re-avaluació de pràctiques grupals i exercicis individuals suspesos, com la data de recuperació de la prova escrita individual, i que quedarà recollida en el programa i cronograma de l’assignatura. La re-avaluació i la recuperació es farà unes setmanes després de finalitzar l’assignatura. En la re-avaluació i en la recuperació només es podrà obtenir la suficiència (nota màxima de 5).

El professorat retornarà les pràctiques i exercicis en avaluació continua en el termini aproximat de tres setmanes. Les qualificacions de cada una de les evidències d'avaluació es faran públiques a l'Aula Moodle. L'estudiant que vulgui revisar la nota, haurà de fer-ho dins en el termini establert pel professorat de l'assignatura i que serà comunicat convenientment en el seu moment.

En totes les evidències d’avaluació (individuals i grupals) es tindrà en compte la correcció lingüística, la redacció i els aspectes formals de presentació. L’alumnat ha de ser capaç d'expressar-se amb fluïdesa i correcció i ha de mostrar un alt grau de comprensió dels textos acadèmics. Una activitat pot ser retornada (no avaluada) o suspesa si el professorat considera que no compleix aquests requisits. Es demana que abans de lliurar una evidència d’aprenentatge es comprovi que es respecten aquests criteris i que les fonts, notes, citacions textuals i referències bibliogràfiques, segueixen la normativa APA, d’acord a la documentació que es resumeix en les següents fonts: https://ddd.uab.cat/pub/recdoc/2016/145881/citrefapa_a2016.pdf i http://wuster.uab.es/web_argumenta_obert/unit_20/sot_2_03.html

La còpia o plagi dematerial, tant en el cas de les pràctiques, exercicis, com proves escrites, constitueixen un delicte que comporta suspendre l’assignatura de Planificació, Investigació i Innovació, perdent la possibilitat de recuperar-la, tant si és un treball individual com en grup (en aquest cas, tots els membres del grup suspendran). Es considerarà que un treball, activitat o prova escrita està “copiat” quan reprodueixi totalment o parcialment el treball d’un company, i que està “plagiat” quan es presenti com a pròpia una part del text d’un autor sense citar-ne la font. En cas de detectar alguna de les dues males praxis, el professorat estudiarà si és convenient sol·licitar l’obertura d’un expedient acadèmic. Podeu consultar més informació sobre el plagi a http://wuster.uab.es/web_argumenta_obert/unit_20/sot_2_01.html

En el marc d’aquesta assignatura cal mostrar una actitud compatible amb la professió docent: la puntualitat, la participació, el respecte, la cooperació, l’ús adequat dels dispositius electrònics (mòbil, ordinador, etc.), l’empatia, la correcció en la comunicació amb els altres, i el respecte a la diversitat i pluralitat d’idees, persones i situacions. Igualment, és necessari que els estudiants participin activament durant les sessions, siguin responsables i rigorosos en el treball autònom i demostrin pensament crític i compromís ètic amb els principis deontològics de la professió docent.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Exercicis individuals, incloent una autoavaluació 40% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 25, 26, 27, 29, 30, 31, 32, 37, 38, 39, 40, 42
Prova escrita individual 30% 0 0 2, 4, 5, 10, 14, 17, 19, 20, 21, 22, 26, 27, 28, 30, 33, 38, 39, 40, 42
Pràctiques grupals 30% 0 0 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 23, 24, 25, 26, 32, 34, 35, 36, 37, 41

Bibliografia

ALBERT, M.J. (2007). La investigación educativa: claves teóricas. McGraw-Hill: Madrid.

BISQUERRA, R. (Coord.) (2004). Metodología de la investigación educativa. La Muralla: Madrid.

DE MIGUEL, M. (Coord.) (1996). El desarrollo profesional docente y las resistencias a la innovación educativa. Servicio de publicaciones de la Universidad de Oviedo: Oviedo.

IMBERNÓN, F. (2002). La investigación educativa como herramienta de formación del profesorado: reflexión y experiencias de investigación educativa. Graó: Barcelona.

LATORRE, A. (2008). La investigación-acción. Conocer y cambiar la práctica educativa. Barcelona: Graó.

GAIRÍN, J. & ION, G. (Coord.) (2021). Prácticas educativas basadas en evidencias. Reflexiones, estratègies y buenas prácticas. Madrid: Narcea.

MENESES, J. (Coord.), RODRÍGUEZ-GÓMEZ, D. & VALERO, S. (2019). Investigación educativa. Una competència profesional para la intervención. Barcelona: Editorial UOC.

SÁNCHEZ HUETE, J. C. (Coord.) (2008). Compendio de Didáctica General. Editorial CCS: Madrid.

Pàgines web de revistes d’educació:

Programari

Per aquesta assignatura, no es requereix cap programari específic.