Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500798 Educació Primària | OT | 4 | 0 |
Es suggereix que els estudiants que es matriculin en aquesta assignatura hagin cursat i aprovat les assignatures del grau de Mestre d’Educació Primària següents:
“Matemàtiques per mestres”, de primer curs,
“Aprenentatge de les matemàtiques i currículum”, de segon curs i
“Gestió i innovació a l’aula de matemàtiques”, de tercer curs.
OBJECTIUS
- Conèixer, contextualitzar, practicar i classificar els principals jocs abstractes d’arreu del món i de tots els temps.
- Descobrir les relacions entre els jocs i les matemàtiques, per tal que aquells proporcionin un context adequat i constitueixin un recurs significatiu per a l’ensenyament de les matemàtiques a l’Educació Primària.
- Analitzar i dissenyar contextos de joc pels diferents nivells de l’Educació Primària, d’acord amb les estratègies i els continguts matemàtics que sorgeixen en la seva resolució.
- Entendre el context de joc com una activitat lúdica i enriquidora que permet mostrar una visió positiva de les matemàtiques i al mateix temps possibilita el treball cooperatiu.
Matemàtiques lúdiques i matemàtiques “serioses”. L’activitat matemàtica, els jocs i les recreacions matemàtiques a través de la història. L’aplicació dels jocs a la presa de decisions: jocs competitius i jocs col·laboratius. Els dilemes. 2. Jocs de taula i resolució de problemes 2.1. Els jocs d’estratègia (Jocs d’alineacions, Jocs de cercar, Jocs de connexions, Jocs de Mancala) 2.2. La determinació d’estratègies guanyadores: Els petits jocs d’estratègia (Jocs de Nim i de Nimbus) 2.3. Altres jocs de taula (jocs sobre paper i jocs de peons diversos). 3. Jocs amb intervenció de l'atzar 3.1. Sistemes per generar situacions d'atzar 3.2. Jocs tradicionals i probabilitat 4. Les recreacions matemàtiques, un recurs per l'aula: Enigmes i problemes recreatius 4.1. Recreacions numèriques 4.2. Recreacions geomètriques 4.3. Recreacions lògiques 5. Aprenetatge de les matemàtiques i activitats de caràcter lúdic
|
El protagonista en el procés d’ensenyament aprenentatge és l’estudiant i és sota aquesta premissa que s’ha planificat
la metodologia de l’assignatura tal i com es mostra en el quadre que hi ha a continuació:
Activitat |
Hores |
Metodologia |
|
Presencial en gran grup |
15
12,5
12,5
5
5
|
Exposicions per part del professor
Taller d’anàlisi de jocs de taula (treball en petit grup)
Taller de recreacions matemàtiques (treball en petit grup)
Sessions d'anàlisi de recursos a la xarxa
Exposicions dels estudiants i altres activitats d'avaluació
|
|
Com que es tracta d’una assignatura optativa, totes les sessions presencials seran amb tot el grup classe. Tanmateix, tal com s’indica a la metodologia, hi haurà sessions on es realitzarà un treball en petit grup a l’aula sota la supervisió del professor.
La metodologia docent i l'avaluació proposades poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries". La metodologia proposada suposa un desenvolupament presencial de l'assignatura. Si calgués passar a un desenvolupament semipresencial, la part teòrica es faria amb videoconferència (a través del teams) i la part pràctica es faria presencial, però dividint el grup en dos subgrups. Si calgués tornar a un confinament es faria tot a través de teams i del campus virtual. En qualsevol cas sempre seria de manera sincrònica d'acord amb el cronograna de l'assignatura.
Nota: es reservaran 15 minuts d'una classe, dins del calendari establert pel centre/titulació, per a la complementació per part de l'alumnat de les enquestes d'avaluació de l'actuació del professorat i d'avaluació de l'assignatura/mòdul.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
GG | 45 | 1,8 | 4, 5, 6, 8 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories i Seguiment | 23 | 0,92 | 4, 5, 6, 8 |
Tipus: Autònomes | |||
Treball individual | 75 | 3 | 4, 5, 6, 8 |
L’avaluació de l’assignatura es realitzarà al llarg de tot el curs acadèmic mitjançant les activitats que es mostren en la graella.
L’assistència a classe és obligatòria: l’estudiant ha d’assistir a totes les classes per a ser avaluat (es contempla un 20% d’incidències);
en cas contrari es considerarà no presentat.
També es considerarà no presentat l’estudiant que no hagi lliurat totes les activitats d’avaluació en els terminis establerts.
Cal que l’estudiant tingui de cadascun dels apartats de l’avaluació una qualificació de 5 com a mínim (un 4 en el cas de la prova final),
per a poder ser avaluat globalment.
En el cas d'haver d'alterar la metodologia per motius sanitaris, les activitats d'avaluació seran les mateixes, però aquelles que requereixen presencialitat s'adaptaran al format virtual.
Les dates d'entrega deles activitats d'avaluació són:
Pràctica d'anàlisi autor: 15 d'octubre de 2021
Pràctica de disseny i resolució tipologia recreacions: 15 de novembre de 2021
Prova final: 20 de desembre de 2021
Treball de disseny d'activitats per a l'aula: 10 de gener de 2022
En cas de no superar alguna de les activitats d'avaluació hi haurà una recuperació que caldrà entregar el dia 17 de gener de 2022
|
Activitat d’Avaluació
|
% de la nota |
|
Assistència i participació a classe (individual) |
10 |
Pràctica d’anàlisi d’un autor, un llibreoarticle i una tipologia de jocs (individual) |
15 |
|
Pràctica de disseny i resolució d’una tipologia de recreacions per a l’aula de matemàtiques (en parelles) |
15 |
|
|
Treball de disseny d’activitats matemàtiques per a l’aula de primària (en petit grup). Presentació oral del treball (en petit grup) |
25 |
|
Prova final (individual) |
35 |
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Asistencia i participació | 10% | 1 | 0,04 | 4, 5, 6, 8 |
Disseny d'activitats | 25% | 2 | 0,08 | 1, 4, 5, 6, 8, 9, 12 |
Prova Final | 35% | 2 | 0,08 | 2, 4, 5, 6, 8, 11 |
Pràctica anàlisi d'un text | 15% | 1 | 0,04 | 3 |
Pràctica de disseny de recreacions | 15% | 1 | 0,04 | 7, 8, 10 |
- Bell,R., Cornelius, M. (1990) Juegos con tablero y fichas. Barcelona: Labor. - Berloquin, P. (1976) 100 Jeux de table. Paris: Flammarion. - Comas, O. (2005) El món en jocs. Barcelona: RBA-La Magrana. - Corbalán, F. (1994) Juegos matemáticos para secundaria y bachillerato. Madrid: Síntesis. - Corbalán, F. (1996) Números, cultura y juegos. Madrid: Videocinco. - Deulofeu, J. (1999) Recreaciones, juegos y actividades matemáticas, UNO, 20, 89-101. - Deulofeu, J. (2001) Una recreación matemática: historias, juegos y problemas. Barcelona: Planeta. - Deulofeu, J. (2003) 131 juegos matemáticos. Barcelona: Martínez Roca - Deulofeu, J. (2010) Prisioneros con dilemas y estrategias dominantes. Teoría de juegos. Barcelona: RBA - Deulofeu, J. (2019) La magia de los números. Barcelona: Gedisa - Fomín, et al. (1998) Mathematical Circles. USA: American Mathematical Soc. - Gardner, M. (1981) Inspiración !Ajá! Barcelona: Labor - Gardner et al. (1990) La mathematique des jeux. Paris: Pour la Science - Grunfeld (1978) Juegos de todo el mundo. Madrid: UNICEF-Edilan - Guzman, M. (2003) Cuentos con cuentas. Madrid: Nívola - Wells, D. (1992) The penguin book of curious and interesting puzzles. Londres: Penguin Books
Enllaços web: Jareño, Joan. Calaix +ie. http://xtec.cat/~jjareno/ Jareño, Joan. Blog del Calaix +ie. http://calaix2.blogspot.com.es/ Jareño, Joan. Càlculus. http://xtec.cat/~jjareno/calculus/ NRICH Enriching Mathematics. http://nrich.maths.org/frontpage CREAMAT. Cesire del Departament d’Ensenyament. Generalitat de Catalunya. http://srvcnpbs.xtec.cat/creamat/joomla/ DIVULGAMAT. Centro de Divulgación de las Matemáticas. RSME. http://www.divulgamat.net/
|
No s'utilitzarà un programari específic si nó que, d'acord amb les diferents tipologies d'activitats d'aprenentatge basades en jocs, s'indicara el programari pertinent en cada cas, al qual es pot accedir, de manera gratuita, a través de la xarxa